Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)
Sylabus przedmiotu Metody zarządzania i sterowania jakością:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody zarządzania i sterowania jakością | ||
Specjalność | inżynieria jakości i zarządzanie | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Terelak-Tymczyna <Agnieszka.Terelak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jacek Eliasz <Jacek.Eliasz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 5 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | wiedza z zakresu zarządzania jakością |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z narzędziami i metodami zarządzania i sterowaniaj jakością |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności identyfikowania i analizowania problemów jakości z wykorzystaniem poznanych metod i narzędzi |
C-3 | Uksztąłtowanie umiejętności pracy w zespołach i odpowiedzialności za zespół |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie i rozwiązywanie zadań z 7 "tradycyjnych" narzędzi zarządzania i sterowania jakością | 2 |
T-L-2 | Rozwiązywanie zadań z 7 "nowych" narządzi zarzadzania jakością | 2 |
T-L-3 | Rozwiązywanie zadań związanych z metodą SPC | 1 |
T-L-4 | Rozwiązywanie zadań związanych z metodą Poka -Yoke | 2 |
T-L-5 | Rozwiązywanie zadań związanych z metodą AWO | 1 |
T-L-6 | Rozwiązywanie zadań związanych z metodą Kaizen i 5S | 2 |
10 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Konsulatacje odnośnie przygotowania sprawozdania z projektu składającego się z dwóch części: I. część pierwsza dotyczy wykorzystania metody QFD oraz narządzi wspomagających jej przeprowadzenie; II. część druga obejmuje wykonanie analizy FMEA przy wykorzystnaiu diagamu Ishikawy i innych narzędzi zarządznia jakością oraz wykorzystaniu metod: Kaizen, 5S, Poka-Yoke lub innych znanych do określenie działań zapobiegaczych. Proejkt wykonywany w grupach 2-3 osobowych | 8 |
T-P-2 | Prezentacja sprawozdania z projektu | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metody organizatorskie jakościowe i ilościowe (14 narzędzi zarządzania i sterowania jakością) | 3 |
T-W-2 | Analiza ryzyka (analiza przyczyn i skutków wad FMEA, analiza drzewa niezdatności FTA) | 2 |
T-W-3 | Rozwinięcie funkcji jakości QFD | 1 |
T-W-4 | Metoda Kaizen | 1 |
T-W-5 | Metoda 5S | 1 |
T-W-6 | Metoda SPC | 1 |
T-W-7 | Metoda Poka-Yoke | 1 |
T-W-8 | Metoda SMED | 1 |
T-W-9 | Metoda Analizy Wartości Organizacji | 1 |
T-W-10 | Metoda Just in Time | 1 |
T-W-11 | Metoda Taguchi`ego | 1 |
T-W-12 | Planowanie jakości w fazie opracowywania projektu i procesu wytwarzania. | 2 |
T-W-13 | Procedury badania i projektowania systemu obiegu informacji (danych) i dokumentów | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 12 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 7 |
A-L-4 | Udział w konsultacjach i zaliczeniu | 2 |
31 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Udział w zajęciach dydaktycznych | 10 |
A-P-2 | Przedstawienie zakresu i formy projektu | 2 |
A-P-3 | Konsultacje w ramach zajęć projektowych | 2 |
A-P-4 | Przygotowanie sprawozdania z części I projektu | 16 |
A-P-5 | Przygotowanie sprawozdania z II częścii projektu | 25 |
A-P-6 | Przygotowanie prezentacji z projektu i jej prezentacja | 3 |
A-P-7 | Prezentacja projektu | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 18 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 70 |
A-W-3 | Udział w egzaminie i konsultacjach | 2 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady: metody podające w postaci wykładu informacyjnego i pogadanki |
M-2 | Ćwiczenia: ćwiczenia przedmiotowe, studia przypadków |
M-3 | Projekty: metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena poszczególnych osiągnięć studenta w trakcie trwania zajęć w postaci ćwiczeńprzedmiotowych |
S-2 | Ocena formująca: Ocena etapów przygotowania sprawozdania z przygotowywanego przez studentów projektu |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) oraz pytania otwarte. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Prezentacja sprawozdania z projektu przed grupą |
S-5 | Ocena podsumowująca: zaliczenie z zajęć ćwiczeniaowych w formie pracy pisemnej obejmującej rozwiązanie zadania problemowego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O5/01_W01 Student potrafi scharkateryzować 7 tradycyjnych narzędzi zarządzania i sterowania jakością | ZIP_1A_W03, ZIP_1A_W15 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-3 |
ZIP_1A_O5/01_W02 Student potrafi scharkateryzować 7 "nowych" narzędzi zarządzania i sterowania jakością | ZIP_1A_W03, ZIP_1A_W15, ZIP_1A_W16 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-3 |
ZIP_1A_O5/01_W03 Student potrafi scharkateryzować podstawoe metody i techniki zarządzania i sterowania jakością m.in.: 5S, Kaizen, SMED, Poka-Yoke, AWO | ZIP_1A_W03, ZIP_1A_W15 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-1 | S-3 |
ZIP_1A_O5/01_W04 Student zna procedury badania i projektowania systemu obiegu informacji (danych) i dokumentów. | ZIP_1A_W03, ZIP_1A_W15 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-13 | M-1 | S-3 |
ZIP_1A_O5/01_W05 Student zna etapy planowanie jakości w fazie opracowywania projektu i procesu wytwarzania. | ZIP_1A_W03, ZIP_1A_W15 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-12 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O5/01_U01 Sudent ma umiejętność interpretacji uzyskanych wyników analiz w kontekście zarządzania jakością | ZIP_1A_U08, ZIP_1A_U09, ZIP_1A_U23 | T1A_U01, T1A_U10 | InzA_U03 | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-P-1, T-P-2 | M-2, M-3 | S-1, S-2, S-4, S-5 |
ZIP_1A_O5/01_U02 student ma umiejętność identyfikacji i analizy problemów jakości przy wykorzystaniu poznanych narzędzi i metod | ZIP_1A_U08, ZIP_1A_U09, ZIP_1A_U17, ZIP_1A_U22, ZIP_1A_U25 | T1A_U01, T1A_U04, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U15 | InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U07 | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-P-1, T-P-2 | M-2, M-3 | S-1, S-2, S-4, S-5 |
ZIP_1A_O5/01_U03 Student ma umiejętność pracy w zespole i indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych | ZIP_1A_U12, ZIP_1A_U17 | T1A_U02, T1A_U13, T1A_U15 | InzA_U05, InzA_U07 | C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-P-1, T-P-2 | M-2, M-3 | S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O5/01_K01 Potrafi myśleć w sposób kreatywny przy wyborze i zastosowaniu metod i narzędzi zarządzaniai i sterowania jakością | ZIP_1A_K07 | T1A_K06 | InzA_K02 | C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-P-2 | M-2, M-3 | S-1, S-2, S-4 |
ZIP_1A_O5/01_K02 Ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowany projekt | ZIP_1A_K03 | T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05 | — | C-3 | T-P-1, T-P-2 | M-1 | S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O5/01_W01 Student potrafi scharkateryzować 7 tradycyjnych narzędzi zarządzania i sterowania jakością | 2,0 | Student nie potrafi wymienić i scharakteryzować 7 tradycyjnych narzędzi jakości |
3,0 | Student potrafi wymienić i scharakteryzować 7 tradycyjnych narzędzi jakości | |
3,5 | Student potrafi wymienić i scharakteryzować 7 tradycyjnych narzędzi jakości oraz potrafi w analityczny sposób porównać kilka z nich | |
4,0 | Student potrafi wymienić i scharakteryzować 7 tradycyjnych narzędzi jakości oraz potrafi je w analityczny sposób porównać. | |
4,5 | Student potrafi wymienić i scharakteryzować 7 tradycyjnych narzędzi jakości oraz potrafi je w analityczny sposób porównać, a także podać przykłady wykorzystania | |
5,0 | Student potrafi wymienić i scharakteryzować 7 tradycyjnych narzędzi jakości oraz potrafi je w analityczny sposób porównać ich efektywności w rozwiazywaniu róznych problemów jakościowych, a także podać przykłady wykorzystania w praktyce przemysłowej, usługowej, administracyjnej z jednoczesnym podaniem uzasadnienia wyboru. | |
ZIP_1A_O5/01_W02 Student potrafi scharkateryzować 7 "nowych" narzędzi zarządzania i sterowania jakością | 2,0 | Student nie potrafi wymienić i scharakteryzować 7 "nowych" narzędzi zarzadzania i sterowania jakością |
3,0 | Student potrafi wymienić i scharakteryzować 7 "nowych"narzędzi zarzadzania i sterowania jakością | |
3,5 | Student potrafi wymienić i scharakteryzować 7 "nowych"narzędzi zarzadzania i sterowania jakością oraz potrafi w analityczny sposób porównać kilka z nich | |
4,0 | Student potrafi wymienić i scharakteryzować 7 "nowych"narzędzi zarzadzania i sterowania jakością oraz potrafi je w analityczny sposób porównać. | |
4,5 | Student potrafi wymienić i scharakteryzować 7 "nowych"narzędzi zarzadzania i sterowania jakością oraz potrafi je w analityczny sposób porównać, a także podać przykłady wykorzystania | |
5,0 | Student potrafi wymienić i scharakteryzować 7 "nowych"narzędzi zarzadzania i sterowania jakością oraz potrafi je w analityczny sposób porównać ich efektywności w rozwiazywaniu róznych problemów jakościowych, a także podać przykłady wykorzystania w praktyce przemysłowej, usługowej, administracyjnej z jednoczesnym podaniem uzasadnienia wyboru. | |
ZIP_1A_O5/01_W03 Student potrafi scharkateryzować podstawoe metody i techniki zarządzania i sterowania jakością m.in.: 5S, Kaizen, SMED, Poka-Yoke, AWO | 2,0 | Student nie potrafi scharkateryzować podstawowych metod i technik zarządzania i sterowania jakością |
3,0 | Student potrafi scharkateryzować podstawowe metody i technik zarządzania i sterowania jakością takie jak: 5S, Kaizen, QFD, FMEA | |
3,5 | Student potrafi scharkateryzować wszytkie omawiane metody i technik zarządzania i sterowania jakością. | |
4,0 | Student potrafi scharkateryzować wszytkie omawiane metody i technik zarządzania i sterowania jakością oraz potrafi w analityczny sposób porównać kilka z nich | |
4,5 | Student potrafi scharkateryzować wszytkie omawiane metody i technik zarządzania i sterowania jakością oraz potrafi w analityczny sposób porównać je ze sobą. | |
5,0 | Student potrafi scharkateryzować wszytkie omawiane metody i technik zarządzania i sterowania jakościąoraz potrafi w analityczny sposób porównać ich efektywności w rozwiazywaniu róznych problemów jakościowych, a także podać przykłady praktycznego wykorzystania. | |
ZIP_1A_O5/01_W04 Student zna procedury badania i projektowania systemu obiegu informacji (danych) i dokumentów. | 2,0 | student nie potrafi wymienić i opisać kroków procedury badania i projektowania systemu obiegu informacji i dokumentów |
3,0 | student potrafi wymienić i opisać kroki procedury badania i projektowania systemu obiegu informacji i dokumentów | |
3,5 | student potrafi wymienić i na prostym przykadzie podanym na wykładzie opisać kroki procedury badania i projektowania systemu obiegu informacji i dokumentów. | |
4,0 | student potrafi wymienić i na wybranym przykadzie opisać kroki procedury badania i projektowania systemu obiegu informacji i dokumentów. | |
4,5 | student potrafi wymienić i na dowolnym przykadzie opisać kroki procedury badania i projektowania systemu obiegu informacji i dokumentów. | |
5,0 | student potrafi wymienić i na dowolnym przykadzie opisać kroki procedury badania i projektowania systemu obiegu informacji i dokumentów. Zauważa implikacje jakie wynikaja ze żle zaprojektowanego systemu obiegu informacji i dokumentów w przedsiębiorstwie. | |
ZIP_1A_O5/01_W05 Student zna etapy planowanie jakości w fazie opracowywania projektu i procesu wytwarzania. | 2,0 | student nie potrafi wymienić i opisać etapów planowania jakości |
3,0 | student potrafi wymienić i opisać wybrane etapy planowania jakości w fazie opracowywania projektu i procesu wytwarzania | |
3,5 | student potrafi wymienić i opisać wszystkie etapy planowania jakości w fazie opracowywania projektu i procesu wytwarzania | |
4,0 | student potrafi wymienić i na przykładzie z wykładu opisać etapy planowania jakości w fazie opracowywania projektu i procesu wytwarzania. | |
4,5 | student potrafi wymienić i na dowolnym przykładzie opisać etapy planowania jakości w fazie opracowywania projektu i procesu wytwarzania | |
5,0 | student potrafi wymienić i na dowolnym przykładzie opisać etapy planowania jakości w fazie opracowywania projektu i procesu wytwarzania. Zna podstawowe błedy jakie sa popełniane w procesie planowania jakości. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O5/01_U01 Sudent ma umiejętność interpretacji uzyskanych wyników analiz w kontekście zarządzania jakością | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje podstawowe umiejętności interpretacji uzyskanych wyników analizy w kontekście zarządzania jakością przy wykorzystaniu wybranych narzędzi zarządzania i sterowania jakością | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_O5/01_U02 student ma umiejętność identyfikacji i analizy problemów jakości przy wykorzystaniu poznanych narzędzi i metod | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje podstawowe umiejętności identyfikacji i analizy problemów wykorzystując wybrane narzędzia zarządzania jakością | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_O5/01_U03 Student ma umiejętność pracy w zespole i indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje podstawowe umiejętności pracy w zespołach lub indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O5/01_K01 Potrafi myśleć w sposób kreatywny przy wyborze i zastosowaniu metod i narzędzi zarządzaniai i sterowania jakością | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje się kreatywnością przy wyborze i zastosowaniu metod i narzędzi zarządzaniai i sterowania jakością.Potrafi odnajdywać podstawowe zależności i powiązania pomiędzy różnymi narzędziami i metodami sterowania jakością. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_O5/01_K02 Ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowany projekt | 2,0 | |
3,0 | Student posiada kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowany projekt. Rozumie rolę każdego uczestnika w realizowanym projekcie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- A.Hamrol, Zarządzanie jakością z przykładami, PWN, Warszawa, 2005
- A.Hamrol, W.Mantura, Zarządzanie jakością: teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2005
- J.Łuczak, A.Matuszak-Flejszman, Metody i techniki zarządzania jakością. Kompedium wiedzy, Quality Progress, Poznań, 2007
Literatura dodatkowa
- J. Sęp, A. Pacana, Metody i narzędzia zarządzania jakością, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2001
- R.Karaszewski, Nowoczesne koncepcje zarządzania jakością, Wydawnictwo” Dom Organizatora”, Toruń, 2006