Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N2)
specjalność: inżynieria jakości

Sylabus przedmiotu Analiza cyklu życia technologii energetycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza cyklu życia technologii energetycznych
Specjalność zarządzanie energią i środowiskiem
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Danilecki <Krzysztof.Danilecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Rachunek macierzowy
W-2Znajomość środowiskowych aspektów oddziaływania energetyki na środowisko

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z techniką LCA jako narzędzia umożliwiającego minimalizację uszczuplenia zasobów naturalnych i degradacj środowiska
C-2Wykorzystanie techniki LCA do identyfikacji rodzaju oraz skali oddziaływań na środowisko we wszystkiich stadiaiach procesu produkcyjnego od pozyskania surowców do likwidacji i zagospodarowania odpadów ze szczególnym uwzględnieniem procesów wytwórczych energii
C-3Rozwój umiejętności myślenia w kategotriach "cyklu życiowego" i jej stosowania przy podejmowaniu osobistych i zawodowych decyzji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zastosowanie techniki LCA do ekologicznej oceny wytwarzania ciepła i energii elektrycznej7
T-A-2Prezentacja zadań w grupach3
10
wykłady
T-W-1Skutki w środowisku wywołane wprowadzaniem obciążeń w wyniku wytwarzania energii1
T-W-2Klasyfikacja i charakterystyka obciążeń środowiska1
T-W-3Metody oceny skutków środowiskowych przy produkcji wyrobu - energii1
T-W-4Charakterystyka metody analizy energetyczno-ekologicznej wyrobu dla pełnego cyklu istnienia (LCA) – definicje i założenia1
T-W-5Cel i zakres analizy LCA1
T-W-6Analiza zbioru wejść i wyjść - LCI2
T-W-7Ocena wpływu cyklu życia - LCIA2
T-W-8Interpretacja cyklu życia1
T-W-9Przykłady analizy LCA1
T-W-10LCA - narzędzia informatyczne2
T-W-11Koszty cyklu życia - LCC1
T-W-12Etykietowanie środowiskowe wyrobów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Wykonanie zadania projektowego i przygotowanie do prezentacji20
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda projektów
M-2Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania wykonanego w grupach na wybrany temat spośród zaproponowanych przez nauczyciela
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów w formie testu wielokrotnego wyboru - obejmuje całość materiału, - brak punktów ujemnych (za niewłaściwą odpowiedź jest 0 pkt), - odpowiedzi częściowe punktowane proporcjonalnie).

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D7/05_W01
ma podstawową wiedzę z zakresu techniki LCA, zna możliwości i ograniczenia jej zastosowania do oceny oddziaływania na środowisko związanego z wytwarzaniem energii elektrycznej i ciepła.
ZIP_2A_W03, ZIP_2A_W07T2A_W02, T2A_W05, T2A_W07C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D7/05_U01
- stosuje technikę LCA do ekologicznej oceny wyrobu - energii, wykorzystuje dostępne w tym zakresie narzędzia informatyczne
C-2, C-3T-A-1, T-A-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D7/05_W01
ma podstawową wiedzę z zakresu techniki LCA, zna możliwości i ograniczenia jej zastosowania do oceny oddziaływania na środowisko związanego z wytwarzaniem energii elektrycznej i ciepła.
2,0
3,0ma podstawową wiedzę z zakresu techniki LCA, zna możliwości i ograniczenia jej zastosowania do oceny oddziaływania na środowisko związanego z wytwarzaniem energii elektrycznej i ciepła.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D7/05_U01
- stosuje technikę LCA do ekologicznej oceny wyrobu - energii, wykorzystuje dostępne w tym zakresie narzędzia informatyczne
2,0Brak projektu
3,0Oddany w terminie projekt wykonany w zakresie podstawowym
3,5Oddany w terminie projekt podstawowy oraz prawidłowe odpowiedzi na dwa pytania kontrolne dotyczące projektu
4,0Oddany w terminie projekt w zakresie rozszerzonym oraz prawidłowe odpowiedzi na dwa pytania kontrolne dotyczące projektu
4,5Oddany w terminie projekt w zakresie rozszerzonym oraz prawidłowe odpowiedzi na wszystkie pytania kontrolne dotyczące projektu
5,0Oddany w terminie projekt w zakresie rozszerzonym oraz jego prtezentacja połączona z dyskusją dotyczącą przyjętych przez studenta rozwiązań

Literatura podstawowa

  1. Zygmunt Kowalski, Joanna Kulczycka, Małgorzata Góralczyk, Ekologiczna ocena cyklu życia procesów wytwórczych (LCA), Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007
  2. Małgorzata Góralczyk, Ekologiczna ocena cyklu życia (LCA) nową techniką zarządzania środowiskowego, IGSMiE PAN, 2001
  3. Jan Górzyński, Podstawy analizy środowiskowej wyrobów i obiektów, WNT, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Norma Europejska, PN-EN ISO 14001:2005 „Systemy zarzadzania srodowiskowego. Specyfikacja i wytyczne stosowania”, 2005
  2. Norma Europejska, PN-EN ISO 14040:2005, Zarzadzanie srodowiskowe. Ocena cyklu zycia. Okreslenie celu i zakresu oraz analiza zbioru, 2005
  3. Norma Europejska, PN-EN ISO 14041:2005, Zarzadzanie srodowiskowe. Ocena cyklu zycia. Okreslenie celu i zakresu oraz analiza zbioru, 2005
  4. Norma Europejska, PN-EN ISO 14042:2005, Zarzadzanie srodowiskowe. Ocena cyklu zycia. Ocena wpływu cyklu zycia, 2005
  5. Norma Europejska, PN-EN ISO 14043:2005 Zarzadzanie Srodowiskowe, Interpretacja wpływu cyklu zycia, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zastosowanie techniki LCA do ekologicznej oceny wytwarzania ciepła i energii elektrycznej7
T-A-2Prezentacja zadań w grupach3
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Skutki w środowisku wywołane wprowadzaniem obciążeń w wyniku wytwarzania energii1
T-W-2Klasyfikacja i charakterystyka obciążeń środowiska1
T-W-3Metody oceny skutków środowiskowych przy produkcji wyrobu - energii1
T-W-4Charakterystyka metody analizy energetyczno-ekologicznej wyrobu dla pełnego cyklu istnienia (LCA) – definicje i założenia1
T-W-5Cel i zakres analizy LCA1
T-W-6Analiza zbioru wejść i wyjść - LCI2
T-W-7Ocena wpływu cyklu życia - LCIA2
T-W-8Interpretacja cyklu życia1
T-W-9Przykłady analizy LCA1
T-W-10LCA - narzędzia informatyczne2
T-W-11Koszty cyklu życia - LCC1
T-W-12Etykietowanie środowiskowe wyrobów1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Wykonanie zadania projektowego i przygotowanie do prezentacji20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D7/05_W01ma podstawową wiedzę z zakresu techniki LCA, zna możliwości i ograniczenia jej zastosowania do oceny oddziaływania na środowisko związanego z wytwarzaniem energii elektrycznej i ciepła.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_W03zna zaawansowane metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych metod zarządzania produkcją
ZIP_2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich związanych z inżynierią produkcji, w tym metody twórczego myślenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z techniką LCA jako narzędzia umożliwiającego minimalizację uszczuplenia zasobów naturalnych i degradacj środowiska
C-2Wykorzystanie techniki LCA do identyfikacji rodzaju oraz skali oddziaływań na środowisko we wszystkiich stadiaiach procesu produkcyjnego od pozyskania surowców do likwidacji i zagospodarowania odpadów ze szczególnym uwzględnieniem procesów wytwórczych energii
Treści programoweT-W-1Skutki w środowisku wywołane wprowadzaniem obciążeń w wyniku wytwarzania energii
T-W-2Klasyfikacja i charakterystyka obciążeń środowiska
T-W-3Metody oceny skutków środowiskowych przy produkcji wyrobu - energii
T-W-4Charakterystyka metody analizy energetyczno-ekologicznej wyrobu dla pełnego cyklu istnienia (LCA) – definicje i założenia
T-W-5Cel i zakres analizy LCA
T-W-6Analiza zbioru wejść i wyjść - LCI
T-W-7Ocena wpływu cyklu życia - LCIA
T-W-8Interpretacja cyklu życia
T-W-9Przykłady analizy LCA
T-W-10LCA - narzędzia informatyczne
T-W-11Koszty cyklu życia - LCC
T-W-12Etykietowanie środowiskowe wyrobów
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów w formie testu wielokrotnego wyboru - obejmuje całość materiału, - brak punktów ujemnych (za niewłaściwą odpowiedź jest 0 pkt), - odpowiedzi częściowe punktowane proporcjonalnie).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma podstawową wiedzę z zakresu techniki LCA, zna możliwości i ograniczenia jej zastosowania do oceny oddziaływania na środowisko związanego z wytwarzaniem energii elektrycznej i ciepła.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D7/05_U01- stosuje technikę LCA do ekologicznej oceny wyrobu - energii, wykorzystuje dostępne w tym zakresie narzędzia informatyczne
Cel przedmiotuC-2Wykorzystanie techniki LCA do identyfikacji rodzaju oraz skali oddziaływań na środowisko we wszystkiich stadiaiach procesu produkcyjnego od pozyskania surowców do likwidacji i zagospodarowania odpadów ze szczególnym uwzględnieniem procesów wytwórczych energii
C-3Rozwój umiejętności myślenia w kategotriach "cyklu życiowego" i jej stosowania przy podejmowaniu osobistych i zawodowych decyzji.
Treści programoweT-A-1Zastosowanie techniki LCA do ekologicznej oceny wytwarzania ciepła i energii elektrycznej
T-A-2Prezentacja zadań w grupach
Metody nauczaniaM-1Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania wykonanego w grupach na wybrany temat spośród zaproponowanych przez nauczyciela
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak projektu
3,0Oddany w terminie projekt wykonany w zakresie podstawowym
3,5Oddany w terminie projekt podstawowy oraz prawidłowe odpowiedzi na dwa pytania kontrolne dotyczące projektu
4,0Oddany w terminie projekt w zakresie rozszerzonym oraz prawidłowe odpowiedzi na dwa pytania kontrolne dotyczące projektu
4,5Oddany w terminie projekt w zakresie rozszerzonym oraz prawidłowe odpowiedzi na wszystkie pytania kontrolne dotyczące projektu
5,0Oddany w terminie projekt w zakresie rozszerzonym oraz jego prtezentacja połączona z dyskusją dotyczącą przyjętych przez studenta rozwiązań