Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N2)
specjalność: inżynieria jakości

Sylabus przedmiotu Jakość oprogramowania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Jakość oprogramowania
Specjalność zarządzanie jakością produkcji oprogramowania
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania
Nauczyciel odpowiedzialny Maciej Poliwoda <Maciej.Poliwoda@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 10 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy informatyki
W-2Podstawy inżynierii oprogramowania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie z podstawowymi pojęciami
C-2Zaznajomienie z normą ISO 9000
C-3Zaznajomienie z metodami planowania i poprawy jakości
C-4Przedstawienie metod sterowania jakością
C-5Objaśnienie zasad TQM

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1projekt zespołowy6
T-A-2analiza wyników -> prezentacje4
10
wykłady
T-W-11. "Definicja" jakości 2. Droga do ZPJ 3. Tradycja kontra ZPJ 4. Od czego zacząć? 5. Klient wewnętrzny 6. Co decyduje o powodzeniu? 7. Trylogia Jurana 8. Cykl poprawy PDCA 9. Użyteczny model procesu 10. Góra lodowa strat 11. Klasyfikacja kosztów jakości 12. Ewolucja struktury kosztów1
T-W-21. Organizacja procesu zmian 2. Zmiany w kulturze pracy 3. Wykorzystanie technik i narzędzi 4. Ocena postępów 5. Model uwarunkowań 6. Wskazania w obszarach objętych zmianami 7. Normalizacja wymagań (ISO 9000) 8. Struktura norm ISO 9000 9. Nakładane wymagania 10. Zakres wymagań 11. Wybór modelu 12. Struktura systemu jakości2
T-W-31. Praca zespołowa 2. Organizacja zespołów poprawy jakości 3. Szkolenie członków zespołów 4. Analiza pola sił 5. Diagram Ishikawy 6. Budowanie diagramu w zespole 7. Przykład diagramu Ishikawy 8. Schemat przepływów w procesie 9 .Typy przepływów 11. Schematy procesów produkcyjnych 12. Schematy procesów biurowych 13. Analiza schematu przepływów 14. Poprawa procesu w oparciu o schemat przepływów 15. Metoda funkcjonalnego rozpisania jakości (QFD) 16. "Dom" jakości 17. Sekwencja "domów" jakości 18. Korzyści z wdrożenia QFD 19. Przykład "domu" jakości4
T-W-41. Arkusz zliczeniowy 2. Rozkład częstości 3. Histogram 4. Wykres Pareto-Lorentza 5. Wykres rozproszony 6. Empiryczne charakterystyki rozkładu 7. Empiryczne charakterystyki z tablicy częstości 8. Wykres skrzynkowy 9. Karta kontrolna 10. Wykrywanie szczególnych przyczyn zmienności 11. Dobór kart kontrolnych Shewharta 12. Przykłady kart kontrolnych 13. Wyznaczanie elementów kart kontrolnych2
T-W-58 Zasad TQM: 1. Orientacja na klienta 2. Przywództwo 3. Zaangażowanie pracowników 4. Podejście procesowe 5. Systemowe podejście do zarządzania 6. Ciągłe doskonalenie 7. Podjęcie decyzji w oparciu o fakty 8. Obustronne korzystne relacje z dostawcami1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Praca w domu -> przygotowanie do zajęć -> sprawozdania12
A-A-3Udział w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć2
24
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do egzaminu12
A-W-3Udział w konsultacjach i egzaminie3
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podajaca -> wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna -> ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: laboratorium: okresowe sprawdzanie wiedzy studenta.
S-2Ocena podsumowująca: wykład: zaliczenie ustne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D3/02_W01
Zna podstawowe definicje z zakresu testowania ooprogramowania
ZIP_2A_W05T2A_W04C-1T-W-1M-1S-2
ZIP_2A_D3/02_W02
Wie jak wygląda wdrożenie systemu zapewnienia jakości (ISO 9000)
ZIP_2A_W04T2A_W03C-2, C-3T-A-1, T-W-2M-1, M-2S-2, S-1
ZIP_2A_D3/02_W03
Zna metody planowania i poprawy jakości
ZIP_2A_W04T2A_W03C-3T-A-1, T-A-2, T-W-3M-1, M-2S-2, S-1
ZIP_2A_D3/02_W04
Zna metody sterowania jakością
ZIP_2A_W03T2A_W02, T2A_W05C-4T-A-1, T-W-4M-1, M-2S-2, S-1
ZIP_2A_D3/02_W05
Zna koncepcję kompleksowego zarządzania jakością
ZIP_2A_W04T2A_W03C-5T-W-5M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D3/02_W01
Zna podstawowe definicje z zakresu testowania ooprogramowania
2,0Nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0Zna wymagane definicje w stopniu dostatecznym
3,5Biegle zna wymagane definicje
4,0Biegle zna wymagane definicje Potrafi przytoczyć przykłady prezentowane na zajęciach
4,5Biegle zna wymagane definicje Potrafi przytoczyć i wyjaśnić przykłady prezentowane na zajęciach
5,0Biegle zna wymagane definicje Potrafi przytoczyć samodzielnie wymyślone przykłady
ZIP_2A_D3/02_W02
Wie jak wygląda wdrożenie systemu zapewnienia jakości (ISO 9000)
2,0Nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0Zna wymagane zagadnienia.
3,5Biegle zna wymagane zagadnienia. Dobrze współpracuje z członkami zespołu projektowego
4,0Biegle zna wymagane zagadnienia. Dobrze współpracuje z członkami zespołu projektowego Przedstawia zespołowi projektowemu własne propozycje
4,5Biegle zna wymagane zagadnienia. Dobrze współpracuje z członkami zespołu projektowego Ma istotny wpływ na wyniki pracy zespołu projektowego
5,0Biegle zna wymagane zagadnienia. Jest liderem w projekcie zespołowym. Dobrze współpracuje z członkami zespołu projektowego
ZIP_2A_D3/02_W03
Zna metody planowania i poprawy jakości
2,0Nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0Zna wymagane zagadnienia.
3,5Biegle zna wymagane zagadnienia. Dobrze współpracuje z członkami zespołu projektowego
4,0Biegle zna wymagane zagadnienia. Dobrze współpracuje z członkami zespołu projektowego Przedstawia zespołowi projektowemu własne propozycje
4,5Biegle zna wymagane zagadnienia. Dobrze współpracuje z członkami zespołu projektowego Ma istotny wpływ na wyniki pracy zespołu projektowego
5,0Biegle zna wymagane zagadnienia. Jest liderem w projekcie zespołowym. Dobrze współpracuje z członkami zespołu projektowego
ZIP_2A_D3/02_W04
Zna metody sterowania jakością
2,0Nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0Zna wymagane zagadnienia.
3,5Biegle zna wymagane zagadnienia. Dobrze współpracuje z członkami zespołu projektowego
4,0Biegle zna wymagane zagadnienia. Dobrze współpracuje z członkami zespołu projektowego Przedstawia zespołowi projektowemu własne propozycje
4,5Biegle zna wymagane zagadnienia. Dobrze współpracuje z członkami zespołu projektowego Ma istotny wpływ na wyniki pracy zespołu projektowego
5,0Biegle zna wymagane zagadnienia. Jest liderem w projekcie zespołowym. Dobrze współpracuje z członkami zespołu projektowego
ZIP_2A_D3/02_W05
Zna koncepcję kompleksowego zarządzania jakością
2,0Nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0Zna wymagane definicje w stopniu dostatecznym
3,5Biegle zna wymagane definicje
4,0Biegle zna wymagane definicje Potrafi przytoczyć przykłady prezentowane na zajęciach
4,5Biegle zna wymagane definicje Potrafi przytoczyć i wyjaśnić przykłady prezentowane na zajęciach
5,0Biegle zna wymagane definicje Potrafi przytoczyć samodzielnie wymyślone przykłady

Literatura podstawowa

  1. Łunarski Jerzy, Zarzadzanie jakoscia, standardy i zasady, WNT, Warszawa, 2008
  2. Urbaniak Maciej, Zarzadzanie jakoscia - teoria i praktyka, Difin, Warszawa, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1projekt zespołowy6
T-A-2analiza wyników -> prezentacje4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-11. "Definicja" jakości 2. Droga do ZPJ 3. Tradycja kontra ZPJ 4. Od czego zacząć? 5. Klient wewnętrzny 6. Co decyduje o powodzeniu? 7. Trylogia Jurana 8. Cykl poprawy PDCA 9. Użyteczny model procesu 10. Góra lodowa strat 11. Klasyfikacja kosztów jakości 12. Ewolucja struktury kosztów1
T-W-21. Organizacja procesu zmian 2. Zmiany w kulturze pracy 3. Wykorzystanie technik i narzędzi 4. Ocena postępów 5. Model uwarunkowań 6. Wskazania w obszarach objętych zmianami 7. Normalizacja wymagań (ISO 9000) 8. Struktura norm ISO 9000 9. Nakładane wymagania 10. Zakres wymagań 11. Wybór modelu 12. Struktura systemu jakości2
T-W-31. Praca zespołowa 2. Organizacja zespołów poprawy jakości 3. Szkolenie członków zespołów 4. Analiza pola sił 5. Diagram Ishikawy 6. Budowanie diagramu w zespole 7. Przykład diagramu Ishikawy 8. Schemat przepływów w procesie 9 .Typy przepływów 11. Schematy procesów produkcyjnych 12. Schematy procesów biurowych 13. Analiza schematu przepływów 14. Poprawa procesu w oparciu o schemat przepływów 15. Metoda funkcjonalnego rozpisania jakości (QFD) 16. "Dom" jakości 17. Sekwencja "domów" jakości 18. Korzyści z wdrożenia QFD 19. Przykład "domu" jakości4
T-W-41. Arkusz zliczeniowy 2. Rozkład częstości 3. Histogram 4. Wykres Pareto-Lorentza 5. Wykres rozproszony 6. Empiryczne charakterystyki rozkładu 7. Empiryczne charakterystyki z tablicy częstości 8. Wykres skrzynkowy 9. Karta kontrolna 10. Wykrywanie szczególnych przyczyn zmienności 11. Dobór kart kontrolnych Shewharta 12. Przykłady kart kontrolnych 13. Wyznaczanie elementów kart kontrolnych2
T-W-58 Zasad TQM: 1. Orientacja na klienta 2. Przywództwo 3. Zaangażowanie pracowników 4. Podejście procesowe 5. Systemowe podejście do zarządzania 6. Ciągłe doskonalenie 7. Podjęcie decyzji w oparciu o fakty 8. Obustronne korzystne relacje z dostawcami1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Praca w domu -> przygotowanie do zajęć -> sprawozdania12
A-A-3Udział w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć2
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do egzaminu12
A-W-3Udział w konsultacjach i egzaminie3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D3/02_W01Zna podstawowe definicje z zakresu testowania ooprogramowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_W05ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę z zakresu zarządzania i inżynierii produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania funkcjami technicznymi na poziomie strategicznym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie z podstawowymi pojęciami
Treści programoweT-W-11. "Definicja" jakości 2. Droga do ZPJ 3. Tradycja kontra ZPJ 4. Od czego zacząć? 5. Klient wewnętrzny 6. Co decyduje o powodzeniu? 7. Trylogia Jurana 8. Cykl poprawy PDCA 9. Użyteczny model procesu 10. Góra lodowa strat 11. Klasyfikacja kosztów jakości 12. Ewolucja struktury kosztów
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca -> wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: wykład: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0Zna wymagane definicje w stopniu dostatecznym
3,5Biegle zna wymagane definicje
4,0Biegle zna wymagane definicje Potrafi przytoczyć przykłady prezentowane na zajęciach
4,5Biegle zna wymagane definicje Potrafi przytoczyć i wyjaśnić przykłady prezentowane na zajęciach
5,0Biegle zna wymagane definicje Potrafi przytoczyć samodzielnie wymyślone przykłady
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D3/02_W02Wie jak wygląda wdrożenie systemu zapewnienia jakości (ISO 9000)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_W04ma uporządkowaną wiedzę z zakresu planowania, optymalizacji, oceny i prognozowania wyników
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie z normą ISO 9000
C-3Zaznajomienie z metodami planowania i poprawy jakości
Treści programoweT-A-1projekt zespołowy
T-W-21. Organizacja procesu zmian 2. Zmiany w kulturze pracy 3. Wykorzystanie technik i narzędzi 4. Ocena postępów 5. Model uwarunkowań 6. Wskazania w obszarach objętych zmianami 7. Normalizacja wymagań (ISO 9000) 8. Struktura norm ISO 9000 9. Nakładane wymagania 10. Zakres wymagań 11. Wybór modelu 12. Struktura systemu jakości
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca -> wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna -> ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: wykład: zaliczenie ustne
S-1Ocena formująca: laboratorium: okresowe sprawdzanie wiedzy studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0Zna wymagane zagadnienia.
3,5Biegle zna wymagane zagadnienia. Dobrze współpracuje z członkami zespołu projektowego
4,0Biegle zna wymagane zagadnienia. Dobrze współpracuje z członkami zespołu projektowego Przedstawia zespołowi projektowemu własne propozycje
4,5Biegle zna wymagane zagadnienia. Dobrze współpracuje z członkami zespołu projektowego Ma istotny wpływ na wyniki pracy zespołu projektowego
5,0Biegle zna wymagane zagadnienia. Jest liderem w projekcie zespołowym. Dobrze współpracuje z członkami zespołu projektowego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D3/02_W03Zna metody planowania i poprawy jakości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_W04ma uporządkowaną wiedzę z zakresu planowania, optymalizacji, oceny i prognozowania wyników
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zaznajomienie z metodami planowania i poprawy jakości
Treści programoweT-A-1projekt zespołowy
T-A-2analiza wyników -> prezentacje
T-W-31. Praca zespołowa 2. Organizacja zespołów poprawy jakości 3. Szkolenie członków zespołów 4. Analiza pola sił 5. Diagram Ishikawy 6. Budowanie diagramu w zespole 7. Przykład diagramu Ishikawy 8. Schemat przepływów w procesie 9 .Typy przepływów 11. Schematy procesów produkcyjnych 12. Schematy procesów biurowych 13. Analiza schematu przepływów 14. Poprawa procesu w oparciu o schemat przepływów 15. Metoda funkcjonalnego rozpisania jakości (QFD) 16. "Dom" jakości 17. Sekwencja "domów" jakości 18. Korzyści z wdrożenia QFD 19. Przykład "domu" jakości
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca -> wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna -> ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: wykład: zaliczenie ustne
S-1Ocena formująca: laboratorium: okresowe sprawdzanie wiedzy studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0Zna wymagane zagadnienia.
3,5Biegle zna wymagane zagadnienia. Dobrze współpracuje z członkami zespołu projektowego
4,0Biegle zna wymagane zagadnienia. Dobrze współpracuje z członkami zespołu projektowego Przedstawia zespołowi projektowemu własne propozycje
4,5Biegle zna wymagane zagadnienia. Dobrze współpracuje z członkami zespołu projektowego Ma istotny wpływ na wyniki pracy zespołu projektowego
5,0Biegle zna wymagane zagadnienia. Jest liderem w projekcie zespołowym. Dobrze współpracuje z członkami zespołu projektowego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D3/02_W04Zna metody sterowania jakością
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_W03zna zaawansowane metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych metod zarządzania produkcją
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-4Przedstawienie metod sterowania jakością
Treści programoweT-A-1projekt zespołowy
T-W-41. Arkusz zliczeniowy 2. Rozkład częstości 3. Histogram 4. Wykres Pareto-Lorentza 5. Wykres rozproszony 6. Empiryczne charakterystyki rozkładu 7. Empiryczne charakterystyki z tablicy częstości 8. Wykres skrzynkowy 9. Karta kontrolna 10. Wykrywanie szczególnych przyczyn zmienności 11. Dobór kart kontrolnych Shewharta 12. Przykłady kart kontrolnych 13. Wyznaczanie elementów kart kontrolnych
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca -> wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna -> ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: wykład: zaliczenie ustne
S-1Ocena formująca: laboratorium: okresowe sprawdzanie wiedzy studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0Zna wymagane zagadnienia.
3,5Biegle zna wymagane zagadnienia. Dobrze współpracuje z członkami zespołu projektowego
4,0Biegle zna wymagane zagadnienia. Dobrze współpracuje z członkami zespołu projektowego Przedstawia zespołowi projektowemu własne propozycje
4,5Biegle zna wymagane zagadnienia. Dobrze współpracuje z członkami zespołu projektowego Ma istotny wpływ na wyniki pracy zespołu projektowego
5,0Biegle zna wymagane zagadnienia. Jest liderem w projekcie zespołowym. Dobrze współpracuje z członkami zespołu projektowego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D3/02_W05Zna koncepcję kompleksowego zarządzania jakością
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_W04ma uporządkowaną wiedzę z zakresu planowania, optymalizacji, oceny i prognozowania wyników
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-5Objaśnienie zasad TQM
Treści programoweT-W-58 Zasad TQM: 1. Orientacja na klienta 2. Przywództwo 3. Zaangażowanie pracowników 4. Podejście procesowe 5. Systemowe podejście do zarządzania 6. Ciągłe doskonalenie 7. Podjęcie decyzji w oparciu o fakty 8. Obustronne korzystne relacje z dostawcami
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca -> wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: wykład: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0Zna wymagane definicje w stopniu dostatecznym
3,5Biegle zna wymagane definicje
4,0Biegle zna wymagane definicje Potrafi przytoczyć przykłady prezentowane na zajęciach
4,5Biegle zna wymagane definicje Potrafi przytoczyć i wyjaśnić przykłady prezentowane na zajęciach
5,0Biegle zna wymagane definicje Potrafi przytoczyć samodzielnie wymyślone przykłady