Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N2)
specjalność: inżynieria jakości

Sylabus przedmiotu Zarządzanie procesami wytwarzania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie procesami wytwarzania
Specjalność zarządzanie przedsiębiorstwem
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Jardzioch <Andrzej.Jardzioch@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Daniel Grochała <Daniel.Grochala@zut.edu.pl>, Piotr Pawlukowicz <Piotr.Pawlukowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 10 2,00,50zaliczenie
wykładyW2 15 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu podstaw budowy maszyn i organizacji procesów technologicznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy o zarządzaniu procesami wytwarzania oraz projektowaniu struktur procesów wytwarzania. Nabycie umiejętności modelowania oraz analizy procesów przepływu informacji w systemach wytwarzania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Projektowanie procesów wytwarzania ukierunkowane na identyfikację operacji technologicznych i organizacyjnych, analiza struktury funkcjonalnej systemu produkcyjnego, obliczanie wartości parametrów organizacyjnych. Mapowanie procesów, modelowanie procesów wytwarzania.10
10
wykłady
T-W-1Podstawy budowy systemów wytwarzania. Systemowy model procesu wytwarzania. Struktura funkcjonalna systemów wytwarzania. Podsystem przygotowania produkcji. Podsystem wytwarzania. Podsystem transportowy. Podsystem sterowania. Planowanie i kontrolowanie procesów wytwarzania. Identyfikacja przepływu informacji w strukturze zarządzania pomiędzy komórkami produkcyjnymi.5
T-W-2Techniczne przygotowanie produkcji, organizacyjne przygotowanie i sterowanie przebiegiem produkcji. Parametry i zmienne decyzyjne w planowaniu i sterowaniu przebiegiem produkcji. Standaryzowane metody planowania i sterowania przebiegiem produkcji. Komputerowe systemy klasy MRP i ERP.5
T-W-3Planowanie operatywne przebiegu produkcji. Ustalanie parametrów wejściowych określających techniczne i organizacyjne warunki przebiegu procesu produkcji. Ustalanie zdolności produkcyjnej i rodzajów rezerw produkcyjnych. Analiza cyklu produkcyjnego. Ustalanie ilościowych zapasów produkcji w toku. Modelowanie procesów wytwarzania z zastosowaniem komputerowych systemów PLM.5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach10
A-L-2Analiza i przygotowanie danych wejściowych do projektowania, wykonanie obliczeń projektowo-konstrukcyjnej. Opracowanie dokumentacji projektowej.30
A-L-3Studiowanie literatury10
50
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Przygotowanie się do zdawania egzaminu.15
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu z dostępnych zbiorów biblioteki i czytelni20
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające w postaci wykładu informacyjnego.
M-2Praktyczne ćwiczenia polegające na zespołowym rozwiązywaniu zadań problemowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie opracowanych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne obejmujące zakres tematyczny wykładów i ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicyjna w formie aprobaty.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D6/01_W01
Student posiada wiedzę na temat zarządzania procesami wytwarzania oraz modelowania procesów przepływu informacji w systemach produkcyjnych.
ZIP_2A_W02, ZIP_2A_W11, ZIP_2A_W12T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D6/01_U01
Student posiada praktyczne umiejętności związane z zarządzaniem i organizowaniem procesów wytwarzania. Potrafi zbudować plan procesu produkcyjnego oraz zorganizować przepływ materiałow i informacji w systemie wytwarzania.
ZIP_2A_U10T2A_U10C-1T-L-1M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D6/01_K01
Student potrafi pracować w zespole prowadzącym analizę decyzyjną w zakresie planowania i sterowania przebiegiem produkcji.
ZIP_2A_K02T2A_K02, T2A_K05C-1M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D6/01_W01
Student posiada wiedzę na temat zarządzania procesami wytwarzania oraz modelowania procesów przepływu informacji w systemach produkcyjnych.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z akresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student w pełni opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D6/01_U01
Student posiada praktyczne umiejętności związane z zarządzaniem i organizowaniem procesów wytwarzania. Potrafi zbudować plan procesu produkcyjnego oraz zorganizować przepływ materiałow i informacji w systemie wytwarzania.
2,0Nie potrafi poprawnie rozwiązywać zadań. Przy wykonywaniu ćwiczeń laboratoryjnych nie potrafi wyjaśnić sposobu pomiaru i ma problemy z formułowaniem wniosków.
3,0Student rozwiązuje zadania metodami nieoptymalnymi. Popełnia pomyłki w obliczeniach. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, ale w sposób bierny.
3,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student ma umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Zadania najczęściej rozwiązuje metodami optymalnymi. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, jest aktywny, potrafi interpretować wyniki pomiarów.
4,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student ma umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Zadania rozwiązuje metodami optymalnymi. Potrafi wykorzystywać właściwe techniki komputerowe. Ćwiczenia praktyczne realizuje wzorowo, w sposób aktywny, potrafi ocenić metodę i wyniki badań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D6/01_K01
Student potrafi pracować w zespole prowadzącym analizę decyzyjną w zakresie planowania i sterowania przebiegiem produkcji.
2,0Ujawnia brak zdyscyplinowania w trakcie słuchania i notowania wykładów oraz prowadzenia ćwiczeń zespołowych ukierunkowanych na rozwiązywanie zadań obliczeniowych symulujących zmiany w przebiegu procesu produkcji.
3,0Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań obliczeniowych symulujących zmiany w przebiegu procesu produkcji.
3,5Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Ujawnia swą aktywną rolę w zespołowym przygotowywaniu i prezentacji rozwiązań zadań na ćwiczeniach i zespołowych konsultacjach.
4,5Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Ujawnia własne dążenie do doskonalenia nabywanych umiejętności współpracy w zespole przy rozwiązywaniu zadań w analizie decyzyjnej w zakresie planowania i sterowania przebiegiem produkcji prototypowej oraz planowania operatywnego i sterowania przebiegiem produkcji seryjnej.

Literatura podstawowa

  1. Chlebus Edward, Techniki komputerowe CAx w inżynierii produkcji, WNT, Warszawa, 2000
  2. Honczarenko Jerzy, Elastyczna automatyzacja wytwarzania, WNT, Warszawa, 2000
  3. Jardzioch Andrzej, Sterowanie elastycznymi systemami obróbkowymi z zastosowaniem metod sztucznej inteligencji, ZUT, Szczecin, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Zdanowicz Ryszard, Robotyzacja dyskretnych procesów produkcyjnych, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Projektowanie procesów wytwarzania ukierunkowane na identyfikację operacji technologicznych i organizacyjnych, analiza struktury funkcjonalnej systemu produkcyjnego, obliczanie wartości parametrów organizacyjnych. Mapowanie procesów, modelowanie procesów wytwarzania.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy budowy systemów wytwarzania. Systemowy model procesu wytwarzania. Struktura funkcjonalna systemów wytwarzania. Podsystem przygotowania produkcji. Podsystem wytwarzania. Podsystem transportowy. Podsystem sterowania. Planowanie i kontrolowanie procesów wytwarzania. Identyfikacja przepływu informacji w strukturze zarządzania pomiędzy komórkami produkcyjnymi.5
T-W-2Techniczne przygotowanie produkcji, organizacyjne przygotowanie i sterowanie przebiegiem produkcji. Parametry i zmienne decyzyjne w planowaniu i sterowaniu przebiegiem produkcji. Standaryzowane metody planowania i sterowania przebiegiem produkcji. Komputerowe systemy klasy MRP i ERP.5
T-W-3Planowanie operatywne przebiegu produkcji. Ustalanie parametrów wejściowych określających techniczne i organizacyjne warunki przebiegu procesu produkcji. Ustalanie zdolności produkcyjnej i rodzajów rezerw produkcyjnych. Analiza cyklu produkcyjnego. Ustalanie ilościowych zapasów produkcji w toku. Modelowanie procesów wytwarzania z zastosowaniem komputerowych systemów PLM.5
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach10
A-L-2Analiza i przygotowanie danych wejściowych do projektowania, wykonanie obliczeń projektowo-konstrukcyjnej. Opracowanie dokumentacji projektowej.30
A-L-3Studiowanie literatury10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Przygotowanie się do zdawania egzaminu.15
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu z dostępnych zbiorów biblioteki i czytelni20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D6/01_W01Student posiada wiedzę na temat zarządzania procesami wytwarzania oraz modelowania procesów przepływu informacji w systemach produkcyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_W02ma wiedzę ogólną dotyczącą teorii i metod badawczych z dziedziny nauk technicznych i inżynierii produkcji
ZIP_2A_W11ma wiedze z zakresu zintegrowanych systemów informatycznych oraz systemów wspomagania decyzji.
ZIP_2A_W12posiada wiedzę z zakresu symulacji procesów produkcyjnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy o zarządzaniu procesami wytwarzania oraz projektowaniu struktur procesów wytwarzania. Nabycie umiejętności modelowania oraz analizy procesów przepływu informacji w systemach wytwarzania.
Treści programoweT-W-1Podstawy budowy systemów wytwarzania. Systemowy model procesu wytwarzania. Struktura funkcjonalna systemów wytwarzania. Podsystem przygotowania produkcji. Podsystem wytwarzania. Podsystem transportowy. Podsystem sterowania. Planowanie i kontrolowanie procesów wytwarzania. Identyfikacja przepływu informacji w strukturze zarządzania pomiędzy komórkami produkcyjnymi.
T-W-2Techniczne przygotowanie produkcji, organizacyjne przygotowanie i sterowanie przebiegiem produkcji. Parametry i zmienne decyzyjne w planowaniu i sterowaniu przebiegiem produkcji. Standaryzowane metody planowania i sterowania przebiegiem produkcji. Komputerowe systemy klasy MRP i ERP.
T-W-3Planowanie operatywne przebiegu produkcji. Ustalanie parametrów wejściowych określających techniczne i organizacyjne warunki przebiegu procesu produkcji. Ustalanie zdolności produkcyjnej i rodzajów rezerw produkcyjnych. Analiza cyklu produkcyjnego. Ustalanie ilościowych zapasów produkcji w toku. Modelowanie procesów wytwarzania z zastosowaniem komputerowych systemów PLM.
Metody nauczaniaM-1Metody podające w postaci wykładu informacyjnego.
M-2Praktyczne ćwiczenia polegające na zespołowym rozwiązywaniu zadań problemowych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne obejmujące zakres tematyczny wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z akresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student w pełni opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D6/01_U01Student posiada praktyczne umiejętności związane z zarządzaniem i organizowaniem procesów wytwarzania. Potrafi zbudować plan procesu produkcyjnego oraz zorganizować przepływ materiałow i informacji w systemie wytwarzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_U10potrafi łączyć wiedzę z zakresu inżynierii produkcji oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy o zarządzaniu procesami wytwarzania oraz projektowaniu struktur procesów wytwarzania. Nabycie umiejętności modelowania oraz analizy procesów przepływu informacji w systemach wytwarzania.
Treści programoweT-L-1Projektowanie procesów wytwarzania ukierunkowane na identyfikację operacji technologicznych i organizacyjnych, analiza struktury funkcjonalnej systemu produkcyjnego, obliczanie wartości parametrów organizacyjnych. Mapowanie procesów, modelowanie procesów wytwarzania.
Metody nauczaniaM-1Metody podające w postaci wykładu informacyjnego.
M-2Praktyczne ćwiczenia polegające na zespołowym rozwiązywaniu zadań problemowych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne obejmujące zakres tematyczny wykładów i ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Zaliczenie opracowanych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi poprawnie rozwiązywać zadań. Przy wykonywaniu ćwiczeń laboratoryjnych nie potrafi wyjaśnić sposobu pomiaru i ma problemy z formułowaniem wniosków.
3,0Student rozwiązuje zadania metodami nieoptymalnymi. Popełnia pomyłki w obliczeniach. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, ale w sposób bierny.
3,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student ma umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Zadania najczęściej rozwiązuje metodami optymalnymi. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, jest aktywny, potrafi interpretować wyniki pomiarów.
4,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student ma umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Zadania rozwiązuje metodami optymalnymi. Potrafi wykorzystywać właściwe techniki komputerowe. Ćwiczenia praktyczne realizuje wzorowo, w sposób aktywny, potrafi ocenić metodę i wyniki badań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D6/01_K01Student potrafi pracować w zespole prowadzącym analizę decyzyjną w zakresie planowania i sterowania przebiegiem produkcji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_K02ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej i ponoszenia odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy o zarządzaniu procesami wytwarzania oraz projektowaniu struktur procesów wytwarzania. Nabycie umiejętności modelowania oraz analizy procesów przepływu informacji w systemach wytwarzania.
Metody nauczaniaM-2Praktyczne ćwiczenia polegające na zespołowym rozwiązywaniu zadań problemowych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie opracowanych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ujawnia brak zdyscyplinowania w trakcie słuchania i notowania wykładów oraz prowadzenia ćwiczeń zespołowych ukierunkowanych na rozwiązywanie zadań obliczeniowych symulujących zmiany w przebiegu procesu produkcji.
3,0Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań obliczeniowych symulujących zmiany w przebiegu procesu produkcji.
3,5Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Ujawnia swą aktywną rolę w zespołowym przygotowywaniu i prezentacji rozwiązań zadań na ćwiczeniach i zespołowych konsultacjach.
4,5Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Ujawnia własne dążenie do doskonalenia nabywanych umiejętności współpracy w zespole przy rozwiązywaniu zadań w analizie decyzyjnej w zakresie planowania i sterowania przebiegiem produkcji prototypowej oraz planowania operatywnego i sterowania przebiegiem produkcji seryjnej.