Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N2)
specjalność: inżynieria jakości

Sylabus przedmiotu Zarządzanie aktywami materialnymi i niematerialnymi:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie aktywami materialnymi i niematerialnymi
Specjalność zarządzanie projektami i innowacjami
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Leonard Rozenberg <Leonard.Rozenberg@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,20,62egzamin
laboratoriaL2 10 0,80,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw rachunkowości, bardzo dobra znajomość arkusza kalkulacyjnego EXCEL i programowania w VBA

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie ze znaczeniem zarządzania aktywami i wartością firmy, kształtowanie umiejętności z zakresu analizy efektywności zarządzania; zapoznanie z podstawami miar efektywności inwestycji i miar ryzyka inwestycyjnego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zarządzanie rentownością przedsiębiorstwa; kształtowanie płynności finansowej przedsiębiorstwa, płaszczyzny zarządzania należnościami i inwestycjami krótkoterminowymi2
T-L-2Ocena porównawcza kosztów użycia kapitałów w inwestycjach; średnioważony koszt kapitału a efekt tarczy podatkowej2
T-L-3Dźwignia operacyjna, finansowa i całkowita2
T-L-4Zarządzanie aktywami trwałymi w przedsiębiorstwie oraz uwarunkowania i kierunki inwestowania w aktywa materialne i niematerialne2
T-L-5Pojęcie wartości przedsiębiorstwa oraz mówienie i wyliczanie wartości przedsiębiorstwa2
10
wykłady
T-W-1Wyklad wstępny - Wprowadzenie1
T-W-2Podstawowe pojęcia i klasyfikacja aktywów materialnych i niematerialnych; bilans, układ bilansu2
T-W-3Płaszczyzny oceny finansowej pozycji przedsiębiorstwa2
T-W-4Zarządzanie aktywami obrotowymi przedsiębiorstwa2
T-W-5Zarządzanie kapitałami przedsiębiorstwa2
T-W-6Zarządzanie inwestycjami rzeczowymi w przedsiębiorstwie2
T-W-7Kształtowanie wartości przedsiębiordstwa poprzez zarządzanie aktywami2
T-W-8Zarządzanie portfelem; benczmark, kwestia ryzyka względnego, aarządzanie pasywne i benczmarkowe aktywami materialnymi i niematerialnymi2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Aktywny udział studnentów, praca na komputerze i analizowanie przygotowanych (także samodzielnie) przykładów10
A-L-2Projekt lub indywidualna praca pisemna (do wyboru studenta)8
A-L-3Udział w konsultacjach i zaliczeniu2
20
wykłady
A-W-1Czynny udzial studentów w wykładach, w formie dyskusji i zapytań10
A-W-2Udział w egzaminie1
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu20
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady z prezentacjami multimedialnymi, praca z przykładami łącznie z dyskusją na zajęciach z wykorzystaniem metod aktywizujących

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Procent wiedzy wymaganej dla uzyskania oceny: bardzo dobrej - 100% - 91%, dobrej plus - 90% - 81%, dobrej - 80% - 71%, dostatecznej plus - 70% - 61%, dostatecznej - 60% - 51%, niedostatecznej - 50% i mniej
S-2Ocena formująca: Ocenianie ciągłe (testy, kolokwia), testowanie obecności i aktywności na zajęciach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D4/01_W01
Wiedza ogólna z zakresu: metod analizowania, stawiania pytań, dokonywania syntezy, wyciągania wniosków, krytycznej oceny, interpretacji danych, podejmowania decyzji, wykorzystania metod badawczych.
ZIP_2A_W02, ZIP_2A_W03, ZIP_2A_W05, ZIP_2A_W07, ZIP_2A_W09T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W09, T2A_W11C-1T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D4/01_U01
ma umiejętności w zakresie analizowania, stawiania pytań, dokonywania syntezy, wyciągania wniosków, krytycznej oceny, interpretacji danych, podejmowania decyzji, wykorzystania metod badawczych, samokształcenia.
ZIP_2A_U01, ZIP_2A_U04, ZIP_2A_U05, ZIP_2A_U08, ZIP_2A_U14, ZIP_2A_U15, ZIP_2A_U16, ZIP_2A_U18T2A_U01, T2A_U04, T2A_U05, T2A_U08, T2A_U14, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U19C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D4/01_K01
Kompetencje dotyczą: zdolności do aktywnej postawy, przedsiębiorczości, samodzielności, krytycyzmu, niezależności myślenia oraz innych postaw wynikających ze specyfiki specjalności studiowanej przez studenta
ZIP_2A_K04T2A_K06C-1T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-2, T-W-3, T-W-5M-1S-1, S-2
ZIP_2A_D4/01_K02
Przygotowanie do pracy w przedsiębiorstwie
ZIP_2A_K02T2A_K02, T2A_K05C-1T-W-5, T-W-6M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D4/01_W01
Wiedza ogólna z zakresu: metod analizowania, stawiania pytań, dokonywania syntezy, wyciągania wniosków, krytycznej oceny, interpretacji danych, podejmowania decyzji, wykorzystania metod badawczych.
2,0Student nie wykazuje się wiedzą przedstawioną w przedmiocie
3,0Student nie wykazuje się dostateczną wiedzą przedstawioną w przedmiocie
3,5Student opanował całą wiedzę z przedmiotu
4,0Student opanował ze zrozumienieum całą wiedzę z przedmiotu
4,5Student przyswoił praktycznie cały zakres wiedzy
5,0Student przyswoił cały zakres wiedzy i wykazuje własne samodzielne zainteresowanie tym przedmiotem

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D4/01_U01
ma umiejętności w zakresie analizowania, stawiania pytań, dokonywania syntezy, wyciągania wniosków, krytycznej oceny, interpretacji danych, podejmowania decyzji, wykorzystania metod badawczych, samokształcenia.
2,0Student nie posiada umiejętności praktyczne w żadnym aspekcie wiedzy przedmiotu
3,0Student posiada słabe umiejętności praktyczne w żadnym aspekcie wiedzy przedmiotu
3,5Student posiada wystarczające umiejętności praktyczne w zakresie wiedzy przedmiotu
4,0Student potrafi wykorzystywać zdobyte w trakcie nauczania umiejętności w dobrym zakresie
4,5Student potrafi wykorzystywać zdobyte w trakcie nauczania umiejętności, ale potrafi też samodzielnie dobierać metody analizy
5,0Student potrafi wykorzystywać zdobyte w trakcie nauczania umiejętności, ale potrafi też samodzielnie dobierać metody analizy oraz krytycznie analizować otrzymane wyniki

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D4/01_K01
Kompetencje dotyczą: zdolności do aktywnej postawy, przedsiębiorczości, samodzielności, krytycyzmu, niezależności myślenia oraz innych postaw wynikających ze specyfiki specjalności studiowanej przez studenta
2,0Student nie wykazuje się znajomościa wiedzy przedstawionej w przedmiocie
3,0Student opanował materiał biernie bez własnych przemyśleń
3,5Student poprawnie przyswoił sobie materiał
4,0Student opanował ze zrozumienieum cały materiał
4,5Student wykazuje znajomość całego zakresu materiału oraz wielu zawartych w nim szczegółów
5,0Student przyswoił cały zakres materiału i wykazuje własne samodzielne zainteresowanie tym przedmiotem
ZIP_2A_D4/01_K02
Przygotowanie do pracy w przedsiębiorstwie
2,0Student nie umie wykorzystać posiadanej wiedzy praktycznie w żadnymk aspekcie
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie podstawowe wiadomości
3,5Student poprawnie wykorzystuje znaczną większość informacji zdobytyh w trakcie wykładu
4,0Student poprawnie wykorzystuje wiedzę z zakresu przedmiotu, a także potrafi myśleć w sposób analityczny
4,5Student potrafi wykorzystywać calą zdobytą wiedzę , ale potrafi też samodzielnie dobierać metody analizy
5,0Student potrafi wykorzystywać calą zdobytą wiedzę , ale potrafi też samodzielnie dobierać metody analizy oraz krytycznie analizować oprzymane wyniki

Literatura podstawowa

  1. Banaszczak-Soroka U. (red.), Instytucje i uczestnicy rynku kapitałowego, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2008
  2. Czekaj J. (red.), Rynki, instrumenty i instytucje finansowe, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2008
  3. Dębski W., Rynek finansowy i jego mechanizmy. Podstawy teorii i praktyki, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2005
  4. Górski M., Rynkowy system finansowy, PWE, Warszawa, 2005
  5. Sopoćko A., Rynkowe instrumenty finansowe, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2003
  6. Szelągowska A. (red.), Instytucje rynku finansowego w Polsce, Cedewu, Warszawa, 2007
  7. G. Golawska-Witkowska, A. Rzeczycka, H. Zalewski, Zarządzanie finansami przedsiębiorstwa, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Bernstein P., Przeciw bogom. Niezwykłe dzieje ryzyka, WigPress. Best P., Warszawa, 2004
  2. Bień W., Zarządzanie finansami przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa, 2008
  3. Flejterski S., Pluskota,P., Szymczak I., Instytucje i usługi poręczeniowe na rynku finansowym, Difin, Warszawa, 2005
  4. Sierpińska M., Machała T., Metody podejmowania decyzji finansowych. Analiza przykładów i przypadków, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zarządzanie rentownością przedsiębiorstwa; kształtowanie płynności finansowej przedsiębiorstwa, płaszczyzny zarządzania należnościami i inwestycjami krótkoterminowymi2
T-L-2Ocena porównawcza kosztów użycia kapitałów w inwestycjach; średnioważony koszt kapitału a efekt tarczy podatkowej2
T-L-3Dźwignia operacyjna, finansowa i całkowita2
T-L-4Zarządzanie aktywami trwałymi w przedsiębiorstwie oraz uwarunkowania i kierunki inwestowania w aktywa materialne i niematerialne2
T-L-5Pojęcie wartości przedsiębiorstwa oraz mówienie i wyliczanie wartości przedsiębiorstwa2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wyklad wstępny - Wprowadzenie1
T-W-2Podstawowe pojęcia i klasyfikacja aktywów materialnych i niematerialnych; bilans, układ bilansu2
T-W-3Płaszczyzny oceny finansowej pozycji przedsiębiorstwa2
T-W-4Zarządzanie aktywami obrotowymi przedsiębiorstwa2
T-W-5Zarządzanie kapitałami przedsiębiorstwa2
T-W-6Zarządzanie inwestycjami rzeczowymi w przedsiębiorstwie2
T-W-7Kształtowanie wartości przedsiębiordstwa poprzez zarządzanie aktywami2
T-W-8Zarządzanie portfelem; benczmark, kwestia ryzyka względnego, aarządzanie pasywne i benczmarkowe aktywami materialnymi i niematerialnymi2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Aktywny udział studnentów, praca na komputerze i analizowanie przygotowanych (także samodzielnie) przykładów10
A-L-2Projekt lub indywidualna praca pisemna (do wyboru studenta)8
A-L-3Udział w konsultacjach i zaliczeniu2
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Czynny udzial studentów w wykładach, w formie dyskusji i zapytań10
A-W-2Udział w egzaminie1
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu20
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D4/01_W01Wiedza ogólna z zakresu: metod analizowania, stawiania pytań, dokonywania syntezy, wyciągania wniosków, krytycznej oceny, interpretacji danych, podejmowania decyzji, wykorzystania metod badawczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_W02ma wiedzę ogólną dotyczącą teorii i metod badawczych z dziedziny nauk technicznych i inżynierii produkcji
ZIP_2A_W03zna zaawansowane metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych metod zarządzania produkcją
ZIP_2A_W05ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę z zakresu zarządzania i inżynierii produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania funkcjami technicznymi na poziomie strategicznym
ZIP_2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich związanych z inżynierią produkcji, w tym metody twórczego myślenia
ZIP_2A_W09ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, wiedzą, projektami i innowacjami oraz prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze znaczeniem zarządzania aktywami i wartością firmy, kształtowanie umiejętności z zakresu analizy efektywności zarządzania; zapoznanie z podstawami miar efektywności inwestycji i miar ryzyka inwestycyjnego
Treści programoweT-L-5Pojęcie wartości przedsiębiorstwa oraz mówienie i wyliczanie wartości przedsiębiorstwa
T-W-1Wyklad wstępny - Wprowadzenie
T-W-2Podstawowe pojęcia i klasyfikacja aktywów materialnych i niematerialnych; bilans, układ bilansu
T-W-3Płaszczyzny oceny finansowej pozycji przedsiębiorstwa
T-W-4Zarządzanie aktywami obrotowymi przedsiębiorstwa
Metody nauczaniaM-1Wykłady z prezentacjami multimedialnymi, praca z przykładami łącznie z dyskusją na zajęciach z wykorzystaniem metod aktywizujących
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Procent wiedzy wymaganej dla uzyskania oceny: bardzo dobrej - 100% - 91%, dobrej plus - 90% - 81%, dobrej - 80% - 71%, dostatecznej plus - 70% - 61%, dostatecznej - 60% - 51%, niedostatecznej - 50% i mniej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje się wiedzą przedstawioną w przedmiocie
3,0Student nie wykazuje się dostateczną wiedzą przedstawioną w przedmiocie
3,5Student opanował całą wiedzę z przedmiotu
4,0Student opanował ze zrozumienieum całą wiedzę z przedmiotu
4,5Student przyswoił praktycznie cały zakres wiedzy
5,0Student przyswoił cały zakres wiedzy i wykazuje własne samodzielne zainteresowanie tym przedmiotem
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D4/01_U01ma umiejętności w zakresie analizowania, stawiania pytań, dokonywania syntezy, wyciągania wniosków, krytycznej oceny, interpretacji danych, podejmowania decyzji, wykorzystania metod badawczych, samokształcenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, także w języku obcym, potrafi analizować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadnić opinie
ZIP_2A_U04potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną, dotyczących szczegółowych zagadnień z zakresu inżynierii produkcji
ZIP_2A_U05potrafi określić kierunek i zrealizować proces samokształcenia
ZIP_2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
ZIP_2A_U14ma umiejętność przeprowadzania wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
ZIP_2A_U15potrafi wykonać analizę sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne lub technologiczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
ZIP_2A_U16potrafi wykonać analizę i zaproponować ulepszenia istniejących rozwiązań technicznych lub technologicznych
ZIP_2A_U18potrafi stosować i poszukiwać techniki, metody oraz koncepcje twórczego rozwiązywania problemów charakterystycznych dla inżynierii produkcji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze znaczeniem zarządzania aktywami i wartością firmy, kształtowanie umiejętności z zakresu analizy efektywności zarządzania; zapoznanie z podstawami miar efektywności inwestycji i miar ryzyka inwestycyjnego
Treści programoweT-L-1Zarządzanie rentownością przedsiębiorstwa; kształtowanie płynności finansowej przedsiębiorstwa, płaszczyzny zarządzania należnościami i inwestycjami krótkoterminowymi
T-L-2Ocena porównawcza kosztów użycia kapitałów w inwestycjach; średnioważony koszt kapitału a efekt tarczy podatkowej
T-L-3Dźwignia operacyjna, finansowa i całkowita
T-W-8Zarządzanie portfelem; benczmark, kwestia ryzyka względnego, aarządzanie pasywne i benczmarkowe aktywami materialnymi i niematerialnymi
Metody nauczaniaM-1Wykłady z prezentacjami multimedialnymi, praca z przykładami łącznie z dyskusją na zajęciach z wykorzystaniem metod aktywizujących
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Procent wiedzy wymaganej dla uzyskania oceny: bardzo dobrej - 100% - 91%, dobrej plus - 90% - 81%, dobrej - 80% - 71%, dostatecznej plus - 70% - 61%, dostatecznej - 60% - 51%, niedostatecznej - 50% i mniej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności praktyczne w żadnym aspekcie wiedzy przedmiotu
3,0Student posiada słabe umiejętności praktyczne w żadnym aspekcie wiedzy przedmiotu
3,5Student posiada wystarczające umiejętności praktyczne w zakresie wiedzy przedmiotu
4,0Student potrafi wykorzystywać zdobyte w trakcie nauczania umiejętności w dobrym zakresie
4,5Student potrafi wykorzystywać zdobyte w trakcie nauczania umiejętności, ale potrafi też samodzielnie dobierać metody analizy
5,0Student potrafi wykorzystywać zdobyte w trakcie nauczania umiejętności, ale potrafi też samodzielnie dobierać metody analizy oraz krytycznie analizować otrzymane wyniki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D4/01_K01Kompetencje dotyczą: zdolności do aktywnej postawy, przedsiębiorczości, samodzielności, krytycyzmu, niezależności myślenia oraz innych postaw wynikających ze specyfiki specjalności studiowanej przez studenta
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_K04potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze znaczeniem zarządzania aktywami i wartością firmy, kształtowanie umiejętności z zakresu analizy efektywności zarządzania; zapoznanie z podstawami miar efektywności inwestycji i miar ryzyka inwestycyjnego
Treści programoweT-L-1Zarządzanie rentownością przedsiębiorstwa; kształtowanie płynności finansowej przedsiębiorstwa, płaszczyzny zarządzania należnościami i inwestycjami krótkoterminowymi
T-L-3Dźwignia operacyjna, finansowa i całkowita
T-L-4Zarządzanie aktywami trwałymi w przedsiębiorstwie oraz uwarunkowania i kierunki inwestowania w aktywa materialne i niematerialne
T-L-5Pojęcie wartości przedsiębiorstwa oraz mówienie i wyliczanie wartości przedsiębiorstwa
T-W-2Podstawowe pojęcia i klasyfikacja aktywów materialnych i niematerialnych; bilans, układ bilansu
T-W-3Płaszczyzny oceny finansowej pozycji przedsiębiorstwa
T-W-5Zarządzanie kapitałami przedsiębiorstwa
Metody nauczaniaM-1Wykłady z prezentacjami multimedialnymi, praca z przykładami łącznie z dyskusją na zajęciach z wykorzystaniem metod aktywizujących
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Procent wiedzy wymaganej dla uzyskania oceny: bardzo dobrej - 100% - 91%, dobrej plus - 90% - 81%, dobrej - 80% - 71%, dostatecznej plus - 70% - 61%, dostatecznej - 60% - 51%, niedostatecznej - 50% i mniej
S-2Ocena formująca: Ocenianie ciągłe (testy, kolokwia), testowanie obecności i aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje się znajomościa wiedzy przedstawionej w przedmiocie
3,0Student opanował materiał biernie bez własnych przemyśleń
3,5Student poprawnie przyswoił sobie materiał
4,0Student opanował ze zrozumienieum cały materiał
4,5Student wykazuje znajomość całego zakresu materiału oraz wielu zawartych w nim szczegółów
5,0Student przyswoił cały zakres materiału i wykazuje własne samodzielne zainteresowanie tym przedmiotem
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D4/01_K02Przygotowanie do pracy w przedsiębiorstwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_K02ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej i ponoszenia odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze znaczeniem zarządzania aktywami i wartością firmy, kształtowanie umiejętności z zakresu analizy efektywności zarządzania; zapoznanie z podstawami miar efektywności inwestycji i miar ryzyka inwestycyjnego
Treści programoweT-W-5Zarządzanie kapitałami przedsiębiorstwa
T-W-6Zarządzanie inwestycjami rzeczowymi w przedsiębiorstwie
Metody nauczaniaM-1Wykłady z prezentacjami multimedialnymi, praca z przykładami łącznie z dyskusją na zajęciach z wykorzystaniem metod aktywizujących
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Procent wiedzy wymaganej dla uzyskania oceny: bardzo dobrej - 100% - 91%, dobrej plus - 90% - 81%, dobrej - 80% - 71%, dostatecznej plus - 70% - 61%, dostatecznej - 60% - 51%, niedostatecznej - 50% i mniej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać posiadanej wiedzy praktycznie w żadnymk aspekcie
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie podstawowe wiadomości
3,5Student poprawnie wykorzystuje znaczną większość informacji zdobytyh w trakcie wykładu
4,0Student poprawnie wykorzystuje wiedzę z zakresu przedmiotu, a także potrafi myśleć w sposób analityczny
4,5Student potrafi wykorzystywać calą zdobytą wiedzę , ale potrafi też samodzielnie dobierać metody analizy
5,0Student potrafi wykorzystywać calą zdobytą wiedzę , ale potrafi też samodzielnie dobierać metody analizy oraz krytycznie analizować oprzymane wyniki