Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N2)
specjalność: zarządzanie projektami i innowacjami
Sylabus przedmiotu Systemy wspomagania decyzji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy wspomagania decyzji | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Buczyński <Piotr.Buczynski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępneCele przedmiotu
dla tego przedmiotu nie są określone cele przedmiotuTreści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metody analizy przyczynowo-skutkowej - przebieg obliczeń w arkuszu kalkulacyjnym, prezentacja wzorów 5 różnych metod dla przypadku 2- i 3-czynnikowego. Zespołowe rozwiązanie dwóch przykładów - interpretacja wyników, dyskusja. | 2 |
T-A-2 | Wartość pieniądza w czasie. Porównanie na przykładach reguł: procentu prostego i procentu składanego. Przyszła i obecna wartość kapitału (pojedyncza kwota i anuuitety). Formuły tablicowe i funkcje arkusza kalkulacyjnego. Zespołowe rozwiązanie przykładowych zadań - interpretacja, dyskusja. | 2 |
T-A-3 | Metody wspomagające oceny projektów inwestycyjno-kapitałowych. Metoda NPV: "krok po kroku" i z wykorzystaniem funkcji arkusza kalkulacyjnego (przykład rozwiązywany w zespołach). Metoda okresu zwrotu: procedura obliczeniowa (przykład rozwiązywany w zespołach). Metoda IRR: algorytm przybliżony, zastosowanie narzędzi i funkcji arkusza kalkulacyjnego (przykład rozwiązywany w zespołach). Rozwiązywanie zadań w grupach - porównanie wyników, interpretacja i dyskusja. | 2 |
T-A-4 | Dodatek Solver - prezentacja części modelu optymalizacyjnego, omówienie opcji sterowania iteracyjnym procesem obliczeń. Na przykładzie - konstruowanie modelu optymalizacyjnego z wykorzystaniem funkcji i formuł tablicowych. Zespołowe budowanie modelu przykładowego ZPL - szukanie rozwiązania, interpretacja wyników i dyskusja. | 2 |
T-A-5 | Modele optymalizacyjne - rozpoznawanie sprzecznego zagadnienia programowania matematycznego. Obliczanie - na przykładach - krańcowej produktywności i krańcowej kosztochłonności, poszukiwanie alternatywnych rozwiązań optymalnych. Zespołowe rozwiązywanie przykładów - interpretacja wyników i dyskusja. Omówienie zadań zaliczających ćwiczenia, przedstawienie wymagań formalnych i merytorycznych, kryteriów oceny, odpowiedzi na pytania studentów. | 2 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Zestaw zadań z analizy przyczynowo-skutkowej - studenci samodzielnie rozwiązują zadania. Porównanie wyników, ich interpretacja i dyskusja. | 2 |
T-L-2 | Zestaw zadań z wartości pieniądza w czasie - studenci samodzielnie rozwiązują zadania. Porównanie wyników, ich interpretacja i dyskusja. | 2 |
T-L-3 | Zestaw zadań z metody NPV i pokrewnych - studenci samodzielnie rozwiązują zadania. Porównanie wyników, ich interpretacja i dyskusja. | 2 |
T-L-4 | Zadane zagadnienia optymalizacyjne (maksymalizacja korzyści i minimalizacja kosztów) - studenci samodzielnie rozwiązują zadania. Porównanie wyników, ich interpretacja i dyskusja. | 2 |
T-L-5 | Zestaw zadań na obliczanie krańcowej produktywności i krańcowej kosztochłonności - samodzielna praca studentów. Porównanie wyników, ich interpretacja i dyskusja. Omówienie zadań zaliczających laboratoria - wymagania merytoryczne i formalne, omówienie kryteriów oceny. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia: decyzja, sytuacja decyzyjna, modele sytuacji decyzyjnych, zarządzanie, system, system informacyjny, system informacyjny przedsiębiorstwa, system informatyczny. | 2 |
T-W-2 | Dane, informacje, wiedza, mądrość. Zasady transformacji danych w informacje. Potrzeby informacyjne menedżerów. Informacja w ujęciu przedmiotowym i podmiotowym. Wartość informacji. Zarządzanie informacją. | 2 |
T-W-3 | Klasyfikacja informacji. Funkcje informacji. Właściwości informacji jako zasobu. Szczeble zarządzania a rodzaje informacji. Cechy informacji. Kryteria klasyfikacji systemów informatycznych w zarządzaniu. Kryterium zakresu organizacyjnego. Kryterium głównych obszarów funkcjonalnych. Kryterium szczebla zarządzania. Kryterium architektury systemu. | 2 |
T-W-4 | Informatyczne systemy departamentowe. Informatyczne systemy przedsiębiorstwa. Systemy międzyorganizacyjne. Systemy finansowe. Systemy produkcyjne. Systemy zarządzania zasobami ludzkimi. | 2 |
T-W-5 | Systemy informatyczne a szczeble zarządzania. Nazewnictwo systemów: angielskie i polskie. Charakterystyka systemów informatycznych według szczebli zarządzania. | 2 |
T-W-6 | Typy architektur systemów informatycznych. Środowisko mainframe. Środowisko mikrokomputerów. Środowisko rozproszone. Architektura klient-serwer. | 2 |
T-W-7 | Systemu poziomu operacyjnego – STPD: definicje, istota, cele, główne cechy. Podstawowe transakcje w przedsiębiorstwie produkcyjnym. Organizacja przetwarzania danych w STPD. Wspomaganie decyzji operacyjnych. | 2 |
T-W-8 | Systemy wspomagania decyzji menedżęrskich szczebla taktycznego – ISZ. Model ISZ. Wejścia i wyjścia ISZ. Przykłady wspomagania decyzji zrutynizowanych. | 2 |
T-W-9 | Systemy wspomagania decyzji menedżerskich szczebla strategicznego – SIK/SWK: definicje, istota, cele. Model SIK/SWK. Krytyczne czynniki sukcesu a kluczowe wskaźniki działalności. Możliwości i zalety SIK. | 2 |
T-W-10 | Systemy wspomagające pracowników wiedzy – SWD. Procesy i fazy podejmowania decyzji. Planowanie strategiczne, kontrola menedżerska i kontrola operacyjna – wspomaganie komputerowe. Struktura SWD. Zarządzanie danymi, zarządzanie modelem, zarządzanie wiedzą, interfejs użytkownika. Analiza wrażliwości i symulacja. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestniczenie w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Rozwiązanie zadań zaliczających ćwiczenia | 6 |
A-A-3 | Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach | 2 |
A-A-4 | praca własna studenta | 10 |
28 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestniczenie w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Udział w konsultacjach do laboratoriów | 2 |
A-L-3 | Przygotowanie do laboratoriów (praca własna studenta) | 8 |
A-L-4 | Rozwiązanie zadań zaliczających laboratoria | 8 |
28 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 20 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach do wykładu | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu (10) i obecność na egzaminie (2) | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
dla tego przedmiotu nie są określone metody nauczania ani narzędzia dydaktyczneSposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Na początku laboratoriów - ocena rozwiązania zadania postawionego na poprzednich zajęciach. |
S-2 | Ocena formująca: Na początku ćwiczeń - ocena rozwiązania zadania problemowego postawionego na poprzednich zajęciach. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena rozwiązania zadań problemowych zaliczających ćwiczenia. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena rozwiązania zestawu zadań zaliczających laboratoria. |
S-5 | Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego (w postaci testu wielokrotnego wyboru) z treści wykładów. |
S-6 | Ocena formująca: Ocena realizacji zadań - na bieżąco, w trakcie ćwiczeń i laboratoriów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_2A_C/06_W01 Student powinien być w stanie definiować i opisywać podstawowe pojęcia związane ze wspomaganiem decyzji zarządczych. | ZIP_2A_W04, ZIP_2A_W11 | T2A_W03, T2A_W05 | — | T-W-1, T-W-2 | — | S-3, S-4, S-5 |
ZIP_2A_C/06_W02 Student powinien być w stanie definiować i scharakteryzować klasy systemów wspomagania decyzji | ZIP_2A_W11 | T2A_W03, T2A_W05 | — | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-10 | — | S-5 |
ZIP_2A_C/06_W03 Student powinien być w stanie rozpoznawać i rozróżniać klasy systemów wspomagania decyzji na podstawie zadanych charakterystyk. | ZIP_2A_W11 | T2A_W03, T2A_W05 | — | T-W-9, T-W-10 | — | S-5 |
ZIP_2A_C/06_W04 Student powinien umieć wskazać i zaproponować metody obliczeniowe adekwatne dla zadanego problemu decyzyjnego. | ZIP_2A_W11 | T2A_W03, T2A_W05 | — | — | — | S-3, S-4, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_2A_C/06_U01 Student powinien umieć dobierać i formułować narzędzia obliczeniowe adekwatne do postawionego problemu decyzyjnego. | ZIP_2A_U09, ZIP_2A_U20 | T2A_U09, T2A_U18, T2A_U19 | — | — | — | S-3, S-4, S-1, S-2, S-6 |
ZIP_2A_C/06_U02 Student powinien umieć opracować model sytuacji decyzyjnej, obliczyć wyjścia modelu, weryfikować i interpretować wyniki obliczeń. | ZIP_2A_U21 | T2A_U08, T2A_U09 | — | — | — | S-3, S-4, S-1, S-2, S-6 |
ZIP_2A_C/06_U03 Student powinien umieć obsługiwać dodatek SOLVER, formułować model optymalizacyjny, wyszukiwać rozwiązań optymalnych i zinterpretować uzyskane wyniki. | ZIP_2A_U21 | T2A_U08, T2A_U09 | — | — | — | S-3, S-4, S-1, S-2, S-6 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_2A_C/06_K01 Student powinien nabyć aktywną postawę i kreatywność podczas pracy zespołowej. | ZIP_2A_K04 | T2A_K06 | — | — | — | S-1, S-2, S-6 |
ZIP_2A_C/06_K02 Student powinien być chętny do wyrażania ocen propozycji innych studentów i wykazywać zdolność do ich przyjmowania. | ZIP_2A_K03 | T2A_K03, T2A_K04 | — | — | — | S-1, S-2, S-6 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_2A_C/06_W01 Student powinien być w stanie definiować i opisywać podstawowe pojęcia związane ze wspomaganiem decyzji zarządczych. | 2,0 | |
3,0 | Student umie zdefiniować i opisywać podstawowe pojęcia związane ze wspomaganiem decyzji zarządczych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_2A_C/06_W02 Student powinien być w stanie definiować i scharakteryzować klasy systemów wspomagania decyzji | 2,0 | |
3,0 | Student umie zdefiniować i scharakteryzować klasy systemów wspomagania decyzji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_2A_C/06_W03 Student powinien być w stanie rozpoznawać i rozróżniać klasy systemów wspomagania decyzji na podstawie zadanych charakterystyk. | 2,0 | |
3,0 | Student umie rozpoznawać i rozróżniać klasy systemów wspomagania decyzji na podstawie zadanych charakterystyk. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_2A_C/06_W04 Student powinien umieć wskazać i zaproponować metody obliczeniowe adekwatne dla zadanego problemu decyzyjnego. | 2,0 | |
3,0 | Student umie wskazać i zaproponować metody obliczeniowe adekwatne dla zadanego problemu decyzyjnego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_2A_C/06_U01 Student powinien umieć dobierać i formułować narzędzia obliczeniowe adekwatne do postawionego problemu decyzyjnego. | 2,0 | |
3,0 | Student umie dobierać i formułować narzędzia obliczeniowe adekwatne do postawionego problemu decyzyjnego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_2A_C/06_U02 Student powinien umieć opracować model sytuacji decyzyjnej, obliczyć wyjścia modelu, weryfikować i interpretować wyniki obliczeń. | 2,0 | |
3,0 | Student umie opracować model sytuacji decyzyjnej, obliczyć wyjścia modelu, weryfikować i interpretować wyniki obliczeń. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_2A_C/06_U03 Student powinien umieć obsługiwać dodatek SOLVER, formułować model optymalizacyjny, wyszukiwać rozwiązań optymalnych i zinterpretować uzyskane wyniki. | 2,0 | |
3,0 | Student umie obsługiwać dodatek SOLVER, formułować model optymalizacyjny, wyszukiwać rozwiązań optymalnych i zinterpretować uzyskane wyniki. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_2A_C/06_K01 Student powinien nabyć aktywną postawę i kreatywność podczas pracy zespołowej. | 2,0 | |
3,0 | Student ma aktywną postawę i wykazuje się kreatywnością podczas pracy zespołowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_2A_C/06_K02 Student powinien być chętny do wyrażania ocen propozycji innych studentów i wykazywać zdolność do ich przyjmowania. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wyrażać oceny do propozycji innych studentów i wykazuje się zdolnością do ich przyjmowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- R. Budziński, Komputerowy system przetwarzania danych ekonomiczno-finansowych w przedsiębiorstwie, IBS PAN, Warszawa-Szczecin, 2000
- R. Knosala [red.], Komputerowe wspomaganie zarządzania przedsiębiorstwem. Nowe metody i systemy, PWE, Warszawa, 2007
- W. T. Bielecki, Informatyzacja zarządzania, PWE, Warszawa, 2001
- K. Piasecki, Modele matematyki finansowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007