Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
specjalność: e- technologie w produkcji i zarządzaniu

Sylabus przedmiotu Zachowanie człowieka w organizacji - Przedmiot obieralny IV:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zachowanie człowieka w organizacji - Przedmiot obieralny IV
Specjalność e- technologie w produkcji i zarządzaniu
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Radomski <Janusz.Radomski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Janusz Radomski <Janusz.Radomski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 7

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 0,90,50zaliczenie
laboratoriaL6 15 1,10,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Przedmiot wymaga znajomości podstaw nauki o zarządzaniu personelem

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie metod i technik badania zachowań ludzi w organizacjach
C-2Nabycie umiejętności identyfikacji i oceny zachowań ludzi w organizacjach oraz doboru właściwych strategii interwencji
C-3Kształtowanie postawy otwartości na innych oraz wzmacnianie zachowań funkcjonalnych w pracy zespołowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przegląd narzędzi do badania zachowań ludzi w organizacjach2
T-L-2Badanie indywidualnych nastawień i dyspozycji2
T-L-3Badanie kultury organizacyjnej instytucji2
T-L-4Trening komunikacji interpersionalnej2
T-L-5Rozwiązywanie konfliktów i negocjowanie2
T-L-6Wprowadzanie zmian do organizacji2
T-L-7Zjawiska patologiczne w organizacjach2
T-L-8Badanie satysfakcji i zaangażowania1
15
wykłady
T-W-1Pojęcie, cele i metody nauki o zachowaniach ludzi w organizacjach2
T-W-2Indywidualne i grupowe determinanty zachowań ludzi w organizacjach2
T-W-3Kulturowe aspekty zachowań ludzi w organizacjach2
T-W-4Komunikowanie się w organizacjach2
T-W-5Rozwiązywanie konfliktów i negocjowanie2
T-W-6Wprowadzanie zmian do organizacji2
T-W-7Zjawiska patologiczne w organizacjach2
T-W-8Determinanty satysfakcji i zaangażowania w pracy1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach audytoryjnych15
A-L-2Samodzielne przygotowanie się do zajęć audytoryjnych i przygotowanie zadań18
33
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Samodzielne przygotowanie się do zaliczenia końcowego10
A-W-3Zaliczenie przedmiotu2
27

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - wyklad informacyjny
M-2Metoda podająca - opis
M-3Metoda problemowa - wyklad konwersatoryjny
M-4Metoda aktywizująca - metoda przypadków
M-5Metoda aktywizująca - inscenizacja
M-6Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawozdanie z realizacji projektów w trakcie zajęć audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena wyników testów prowadzonych w trakcie zajęć audytoryjnych
S-3Ocena formująca: obserwacja zachowań studentów w trakcie zajęć audytoryjnych i podczas pracy grupowej
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe przedmiotu w formie testu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O/04/06_W01
student potrafi opisać użyteczność różnych metod i technik badania zachowań ludzi w organizacjach
ZIP_1A_W15T1A_W04C-1T-W-1, T-L-1M-1, M-2S-4
ZIP_1A_O/04/06_W02
student ma wiedzę o psychologicznych, organizacyjnych i kulturowych uwarunkowaniach zachowań ludzi w organizacjach
ZIP_1A_W15T1A_W04C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-L-2, T-L-3M-1, M-2S-1, S-2, S-4
ZIP_1A_O/04/06_W03
Student rozpoznaje i opisuje sytacje patologiczne w organizacjach
ZIP_1A_W11, ZIP_1A_W12T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08InzA_W02, InzA_W03C-1T-W-7M-2, M-3S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O/04/06_U01
Student posługuje się narzędziami do badania zachowań ludzi w organizacjach
ZIP_1A_U27, ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U17T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U13, T1A_U15InzA_U05, InzA_U07C-2T-W-1, T-L-1, T-L-8, T-W-8M-4, M-6S-1
ZIP_1A_O/04/06_U02
Student umie formułować wnioski na podstawie wyników badania indywidualnych nastawień i dyspozycji
ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U17T1A_U01, T1A_U04, T1A_U13, T1A_U15InzA_U05, InzA_U07C-2, C-3T-W-2, T-L-2M-2, M-6S-2
ZIP_1A_O/04/06_U03
Student wykorzystuje różne techniki w procesie doskonalenia komunikacji interpersonalnej
ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U16, ZIP_1A_U21T1A_U01, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U13InzA_U05C-2, C-3T-W-4, T-L-4M-4, M-5, M-6S-1, S-2
ZIP_1A_O/04/06_U04
Student analizuje sytuacje konfliktowe, dobiera właściwe strategie postępowania oraz szacuje ich koszty społeczne
ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U17T1A_U01, T1A_U04, T1A_U13, T1A_U15InzA_U05, InzA_U07C-2, C-3T-W-5, T-L-5M-4S-1
ZIP_1A_O/04/06_U05
Student opracowuje strategie wprowadzania zmian do organizacji w różnych sytuacjach organizacyjnych
ZIP_1A_U09, ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U17, ZIP_1A_U23T1A_U01, T1A_U04, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U15InzA_U03, InzA_U05, InzA_U07C-2T-W-6, T-L-6M-4, M-6S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O/04/06_K01
Student wykazuje aktywną i otwartą postawę w trakcie pracy zespołowej
ZIP_1A_K03, ZIP_1A_K07T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06InzA_K02C-3T-L-8, T-W-8M-6S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O/04/06_W01
student potrafi opisać użyteczność różnych metod i technik badania zachowań ludzi w organizacjach
2,0Student nie potrafi opisać użytecznośći żadnych metod i technik do badania zachowań ludzi w organizacjach.
3,0Student poprawnie opisuje wykorzystanie niektórych narzędzi do badania zachowań ludzi w organizacjach.
3,5Student poprawnie ocenia użyteczność wszystkich narzędzi do badania zachowań ludzi w organizacjach.
4,0Student potrafi porównać w analityczny sposób użyteczność wszystkich narzędzi do badania zachowań ludzi w organizacjach.
4,5Student potrafi dobrać właściwe narzędzie do rozwiązania konkretnego problemu.
5,0Student potrafi uzasadnić celowość dokonanego wyboru i przekonać do niego innych.
ZIP_1A_O/04/06_W02
student ma wiedzę o psychologicznych, organizacyjnych i kulturowych uwarunkowaniach zachowań ludzi w organizacjach
2,0Student nie ma żadnej wiedzy o czynniach warunkujących zachowania ludzi w organizacjach.
3,0Student posiada niepełną wiedzę o organizacyjnych i społecznych uwarunkowaniach zachowań ludzi w organizacjach.
3,5Student potrafi opisać model uwarunkowań zachowań ludzi w organizacjach.
4,0Student poprawnie identyfikuje zmienne organizacyjne i kulturowe wpływające na zachowania ludzi w konkretnej firmie.
4,5Student posiada wiedzę o zachowaniach ludzi w różnych organizacjach.
5,0Student ma wiedzę o zachowaniach ludzi w środowisku wielokulturowym.
ZIP_1A_O/04/06_W03
Student rozpoznaje i opisuje sytacje patologiczne w organizacjach
2,0Student nie potrafi wymienić i opisać żadnej z patologii organizacyjnych.
3,0Student potrafi nazwać i opisać tylko niektóre patologie w organizacji.
3,5Student potrafi nazwać, opisać i wskazać wskazać na źródła powstawania patologii w organizacjach.
4,0Student poprawnie identyfikuje sytuacje patologiczne w konkretnej firmie i wskazuje na sposoby ich eliminacji.
4,5Student potrafi wskazać na konkretne przedsięwzięcia służące do usunięcia patologii organizacyjnych w konkretnej firmie i opracować plan ich wdrożenia.
5,0Student uzasadnia i przekonuje innych do planu eliminacji patologii organizacyjnych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O/04/06_U01
Student posługuje się narzędziami do badania zachowań ludzi w organizacjach
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi do badania zachowań ludzi w organizacjacjh.
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi do badania zachowań ludzi w organizacjach.
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia do badania zachowań ludzi w organizacjach.
4,0Student potrafi w analityczny sposób porównać użyteczność wykorzystania róznych narzędzi do badania zachowań ludzi w organizacjach.
4,5Student dobiera i wykorzystuje wybrane narzędzia badania zachowań ludzi w organizacjach do rozwiązania konkretnego problemu w firmie.
5,0Student potrafi uzasadnić celowość dokonanego wyboru i przekonać innych.
ZIP_1A_O/04/06_U02
Student umie formułować wnioski na podstawie wyników badania indywidualnych nastawień i dyspozycji
2,0Student nie potrafi sformułować żadnych wniosków wynikających z badania indywidualnych nastawień i dyspozycji.
3,0Studenyt potrafi sformułować tylko niektóre wnioski wynikające z badania indywidualnych nastawień i dyspozycji.
3,5Student potrafi sformułować wszystkie najważniejsze wnioski wynikające z badania indywidualnych nastawień i dyspozycji.
4,0Student potrafi porównać różnice pomiędzy indywidualnymi profilami nastawień i dyspozycji pracowników.
4,5Na podstawie badania indywidualnych nastawień i dyspozycji student potrafi opracować ścieżki rozwoju pracowników.
5,0Student potrafi opracować indywidualne ścieżkę rozwoju pracowników, publicznie je przedstawić i uzasadnić.
ZIP_1A_O/04/06_U03
Student wykorzystuje różne techniki w procesie doskonalenia komunikacji interpersonalnej
2,0Student nie zna podstaw procesu komunikacji interpersonalnej.
3,0Student zna ogólny model komunikacji interpersonalnej.
3,5Student poprawnie opisuje wszystkie elementy modelu komunikacji interpersonalnej i powiązania między nimi.
4,0Student potrafi dobrać odpowiednią technikę do doskonalenia wybranych umiejętności komunikacyjnych.
4,5Student poprawnie dobiera techniki doskonalenia do wszystkich obszarów komunikacji interperonalnej.
5,0Student potrafi uzasadnić celowość wyboru techniki doskonalenia umiejetnośći komunikacyjnych w rozwiązaniu konkretnego problemu komunikacyjnego.
ZIP_1A_O/04/06_U04
Student analizuje sytuacje konfliktowe, dobiera właściwe strategie postępowania oraz szacuje ich koszty społeczne
2,0Student nie potrafi dostrzec w konkretnej sytuacji żadnych elementów konfliktu.
3,0Student potrafi dostrzec w konkretnej sytuacji tylko niektóre elementy konfliktowe.
3,5Student dostrzega w konkretnej sytuacji wszystkie elementy konfliktu, poprawnie je identyfikuje i przedstawia koszty społeczne konfliktu.
4,0Student poprawnie analizuje sytuację konfliktową oraz przedstawia jedną strategię rozwiązania konfliktu.
4,5Student poprawnie analizuje różne sytuacje konfliktowe i przedstawia propozycje ich rozwiązania.
5,0Student przedstawia propozycje rozwiązania konfliktu w środowisku wielokulturowym i uzasadnia celowość obranej staregii.
ZIP_1A_O/04/06_U05
Student opracowuje strategie wprowadzania zmian do organizacji w różnych sytuacjach organizacyjnych
2,0Student nie zna żadnych strategii wprowadzania zmian do organizacji.
3,0Student ma jedynie podstawową wiedzę o mechanizmach wprowadzania zmian do organizacji.
3,5Student poprawnie charakteryzuje wszystkie potencjalne strategie wprowadzania zmian do organizacji.
4,0Student poprawnie identyfikuje uwarunkowania zmiany organizacyjnej w konkretnej sytuacji firmy.
4,5Student potrafi oszacować koszty zmiany, źródła oporu i opracować strategie ich wdrożenia.
5,0Student poprawnie dobiera strategie wprowadzania dużych zmian do organizacji należących do różnych branż.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O/04/06_K01
Student wykazuje aktywną i otwartą postawę w trakcie pracy zespołowej
2,0Student nie wykazuje żadnych chęci do pracy w grupie.
3,0Student uczestniczy w pracy grupy. Sporadycznie zabiera głos i wyraża własne sądy.
3,5Student aktywnie uczestniczy w pracy grupowej. Często zabiera głos i przekonuje innych do swoich racji.
4,0Student zachęca innych do aktywności na rzecz realizacji zadania.
4,5Student wspiera innych w realizacji zadania grupowego. Dba o dobry klimat i atmosferę w zespole
5,0Student przyjmuje na siebie rolę lidera grupy.

Literatura podstawowa

  1. red. Nick Chmiel, Psychologia pracy i organizacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2003
  2. Stephen P. Robbins, Zachowania w organizacji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 1998
  3. Barbara Kożusznik, Zachowania człowieka w organizacji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Janusz Radomski, Umiejętności kierownicze, Zachodniopomorski UniwersytetTechnologiczny, Szczecin, 2009
  2. Peter Makin, Cary Cooper, Charles Cox, Organizacje a kontrakt psychologiczny. Zarządzanie ludźmi w pracy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przegląd narzędzi do badania zachowań ludzi w organizacjach2
T-L-2Badanie indywidualnych nastawień i dyspozycji2
T-L-3Badanie kultury organizacyjnej instytucji2
T-L-4Trening komunikacji interpersionalnej2
T-L-5Rozwiązywanie konfliktów i negocjowanie2
T-L-6Wprowadzanie zmian do organizacji2
T-L-7Zjawiska patologiczne w organizacjach2
T-L-8Badanie satysfakcji i zaangażowania1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie, cele i metody nauki o zachowaniach ludzi w organizacjach2
T-W-2Indywidualne i grupowe determinanty zachowań ludzi w organizacjach2
T-W-3Kulturowe aspekty zachowań ludzi w organizacjach2
T-W-4Komunikowanie się w organizacjach2
T-W-5Rozwiązywanie konfliktów i negocjowanie2
T-W-6Wprowadzanie zmian do organizacji2
T-W-7Zjawiska patologiczne w organizacjach2
T-W-8Determinanty satysfakcji i zaangażowania w pracy1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach audytoryjnych15
A-L-2Samodzielne przygotowanie się do zajęć audytoryjnych i przygotowanie zadań18
33
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Samodzielne przygotowanie się do zaliczenia końcowego10
A-W-3Zaliczenie przedmiotu2
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/04/06_W01student potrafi opisać użyteczność różnych metod i technik badania zachowań ludzi w organizacjach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W15ma szczegółową wiedzę związaną z niektórymi obszarami reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie metod i technik badania zachowań ludzi w organizacjach
Treści programoweT-W-1Pojęcie, cele i metody nauki o zachowaniach ludzi w organizacjach
T-L-1Przegląd narzędzi do badania zachowań ludzi w organizacjach
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wyklad informacyjny
M-2Metoda podająca - opis
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe przedmiotu w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisać użytecznośći żadnych metod i technik do badania zachowań ludzi w organizacjach.
3,0Student poprawnie opisuje wykorzystanie niektórych narzędzi do badania zachowań ludzi w organizacjach.
3,5Student poprawnie ocenia użyteczność wszystkich narzędzi do badania zachowań ludzi w organizacjach.
4,0Student potrafi porównać w analityczny sposób użyteczność wszystkich narzędzi do badania zachowań ludzi w organizacjach.
4,5Student potrafi dobrać właściwe narzędzie do rozwiązania konkretnego problemu.
5,0Student potrafi uzasadnić celowość dokonanego wyboru i przekonać do niego innych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/04/06_W02student ma wiedzę o psychologicznych, organizacyjnych i kulturowych uwarunkowaniach zachowań ludzi w organizacjach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W15ma szczegółową wiedzę związaną z niektórymi obszarami reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie metod i technik badania zachowań ludzi w organizacjach
C-2Nabycie umiejętności identyfikacji i oceny zachowań ludzi w organizacjach oraz doboru właściwych strategii interwencji
Treści programoweT-W-2Indywidualne i grupowe determinanty zachowań ludzi w organizacjach
T-W-3Kulturowe aspekty zachowań ludzi w organizacjach
T-L-2Badanie indywidualnych nastawień i dyspozycji
T-L-3Badanie kultury organizacyjnej instytucji
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wyklad informacyjny
M-2Metoda podająca - opis
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawozdanie z realizacji projektów w trakcie zajęć audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena wyników testów prowadzonych w trakcie zajęć audytoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe przedmiotu w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnej wiedzy o czynniach warunkujących zachowania ludzi w organizacjach.
3,0Student posiada niepełną wiedzę o organizacyjnych i społecznych uwarunkowaniach zachowań ludzi w organizacjach.
3,5Student potrafi opisać model uwarunkowań zachowań ludzi w organizacjach.
4,0Student poprawnie identyfikuje zmienne organizacyjne i kulturowe wpływające na zachowania ludzi w konkretnej firmie.
4,5Student posiada wiedzę o zachowaniach ludzi w różnych organizacjach.
5,0Student ma wiedzę o zachowaniach ludzi w środowisku wielokulturowym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/04/06_W03Student rozpoznaje i opisuje sytacje patologiczne w organizacjach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W11zna uwarunkowania prawne związane z obszarem inżynierii produkcji i działalności gospodarczej
ZIP_1A_W12ma wiedzę o uwarunkowaniach zwyczajowych i etycznych związanych z obszarem inżynierii produkcji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Poznanie metod i technik badania zachowań ludzi w organizacjach
Treści programoweT-W-7Zjawiska patologiczne w organizacjach
Metody nauczaniaM-2Metoda podająca - opis
M-3Metoda problemowa - wyklad konwersatoryjny
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe przedmiotu w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić i opisać żadnej z patologii organizacyjnych.
3,0Student potrafi nazwać i opisać tylko niektóre patologie w organizacji.
3,5Student potrafi nazwać, opisać i wskazać wskazać na źródła powstawania patologii w organizacjach.
4,0Student poprawnie identyfikuje sytuacje patologiczne w konkretnej firmie i wskazuje na sposoby ich eliminacji.
4,5Student potrafi wskazać na konkretne przedsięwzięcia służące do usunięcia patologii organizacyjnych w konkretnej firmie i opracować plan ich wdrożenia.
5,0Student uzasadnia i przekonuje innych do planu eliminacji patologii organizacyjnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/04/06_U01Student posługuje się narzędziami do badania zachowań ludzi w organizacjach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U27ma umiejętności w zakresie zarządzania personelem oraz koordynowania pracami zespołów pracowniczych
ZIP_1A_U25ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
ZIP_1A_U17ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności identyfikacji i oceny zachowań ludzi w organizacjach oraz doboru właściwych strategii interwencji
Treści programoweT-W-1Pojęcie, cele i metody nauki o zachowaniach ludzi w organizacjach
T-L-1Przegląd narzędzi do badania zachowań ludzi w organizacjach
T-L-8Badanie satysfakcji i zaangażowania
T-W-8Determinanty satysfakcji i zaangażowania w pracy
Metody nauczaniaM-4Metoda aktywizująca - metoda przypadków
M-6Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawozdanie z realizacji projektów w trakcie zajęć audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi do badania zachowań ludzi w organizacjacjh.
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi do badania zachowań ludzi w organizacjach.
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia do badania zachowań ludzi w organizacjach.
4,0Student potrafi w analityczny sposób porównać użyteczność wykorzystania róznych narzędzi do badania zachowań ludzi w organizacjach.
4,5Student dobiera i wykorzystuje wybrane narzędzia badania zachowań ludzi w organizacjach do rozwiązania konkretnego problemu w firmie.
5,0Student potrafi uzasadnić celowość dokonanego wyboru i przekonać innych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/04/06_U02Student umie formułować wnioski na podstawie wyników badania indywidualnych nastawień i dyspozycji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U25ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
ZIP_1A_U17ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności identyfikacji i oceny zachowań ludzi w organizacjach oraz doboru właściwych strategii interwencji
C-3Kształtowanie postawy otwartości na innych oraz wzmacnianie zachowań funkcjonalnych w pracy zespołowej
Treści programoweT-W-2Indywidualne i grupowe determinanty zachowań ludzi w organizacjach
T-L-2Badanie indywidualnych nastawień i dyspozycji
Metody nauczaniaM-2Metoda podająca - opis
M-6Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wyników testów prowadzonych w trakcie zajęć audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi sformułować żadnych wniosków wynikających z badania indywidualnych nastawień i dyspozycji.
3,0Studenyt potrafi sformułować tylko niektóre wnioski wynikające z badania indywidualnych nastawień i dyspozycji.
3,5Student potrafi sformułować wszystkie najważniejsze wnioski wynikające z badania indywidualnych nastawień i dyspozycji.
4,0Student potrafi porównać różnice pomiędzy indywidualnymi profilami nastawień i dyspozycji pracowników.
4,5Na podstawie badania indywidualnych nastawień i dyspozycji student potrafi opracować ścieżki rozwoju pracowników.
5,0Student potrafi opracować indywidualne ścieżkę rozwoju pracowników, publicznie je przedstawić i uzasadnić.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/04/06_U03Student wykorzystuje różne techniki w procesie doskonalenia komunikacji interpersonalnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U25ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
ZIP_1A_U16ma umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem oraz potrafi pozyskiwać informacje z róźnych źródeł, itegrować je, interpretować, wyciągać wnioski a także formułować i uzasadniać opinie
ZIP_1A_U21ma umiejętności samokształcania się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności identyfikacji i oceny zachowań ludzi w organizacjach oraz doboru właściwych strategii interwencji
C-3Kształtowanie postawy otwartości na innych oraz wzmacnianie zachowań funkcjonalnych w pracy zespołowej
Treści programoweT-W-4Komunikowanie się w organizacjach
T-L-4Trening komunikacji interpersionalnej
Metody nauczaniaM-4Metoda aktywizująca - metoda przypadków
M-5Metoda aktywizująca - inscenizacja
M-6Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawozdanie z realizacji projektów w trakcie zajęć audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena wyników testów prowadzonych w trakcie zajęć audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstaw procesu komunikacji interpersonalnej.
3,0Student zna ogólny model komunikacji interpersonalnej.
3,5Student poprawnie opisuje wszystkie elementy modelu komunikacji interpersonalnej i powiązania między nimi.
4,0Student potrafi dobrać odpowiednią technikę do doskonalenia wybranych umiejętności komunikacyjnych.
4,5Student poprawnie dobiera techniki doskonalenia do wszystkich obszarów komunikacji interperonalnej.
5,0Student potrafi uzasadnić celowość wyboru techniki doskonalenia umiejetnośći komunikacyjnych w rozwiązaniu konkretnego problemu komunikacyjnego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/04/06_U04Student analizuje sytuacje konfliktowe, dobiera właściwe strategie postępowania oraz szacuje ich koszty społeczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U25ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
ZIP_1A_U17ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności identyfikacji i oceny zachowań ludzi w organizacjach oraz doboru właściwych strategii interwencji
C-3Kształtowanie postawy otwartości na innych oraz wzmacnianie zachowań funkcjonalnych w pracy zespołowej
Treści programoweT-W-5Rozwiązywanie konfliktów i negocjowanie
T-L-5Rozwiązywanie konfliktów i negocjowanie
Metody nauczaniaM-4Metoda aktywizująca - metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawozdanie z realizacji projektów w trakcie zajęć audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dostrzec w konkretnej sytuacji żadnych elementów konfliktu.
3,0Student potrafi dostrzec w konkretnej sytuacji tylko niektóre elementy konfliktowe.
3,5Student dostrzega w konkretnej sytuacji wszystkie elementy konfliktu, poprawnie je identyfikuje i przedstawia koszty społeczne konfliktu.
4,0Student poprawnie analizuje sytuację konfliktową oraz przedstawia jedną strategię rozwiązania konfliktu.
4,5Student poprawnie analizuje różne sytuacje konfliktowe i przedstawia propozycje ich rozwiązania.
5,0Student przedstawia propozycje rozwiązania konfliktu w środowisku wielokulturowym i uzasadnia celowość obranej staregii.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/04/06_U05Student opracowuje strategie wprowadzania zmian do organizacji w różnych sytuacjach organizacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U09ma umiejętności w zakresie prowadzenia działań pro-jakościowych we wszystkich obszarach związanych z zarządzaniem produkcją
ZIP_1A_U25ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
ZIP_1A_U17ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
ZIP_1A_U23potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności identyfikacji i oceny zachowań ludzi w organizacjach oraz doboru właściwych strategii interwencji
Treści programoweT-W-6Wprowadzanie zmian do organizacji
T-L-6Wprowadzanie zmian do organizacji
Metody nauczaniaM-4Metoda aktywizująca - metoda przypadków
M-6Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawozdanie z realizacji projektów w trakcie zajęć audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych strategii wprowadzania zmian do organizacji.
3,0Student ma jedynie podstawową wiedzę o mechanizmach wprowadzania zmian do organizacji.
3,5Student poprawnie charakteryzuje wszystkie potencjalne strategie wprowadzania zmian do organizacji.
4,0Student poprawnie identyfikuje uwarunkowania zmiany organizacyjnej w konkretnej sytuacji firmy.
4,5Student potrafi oszacować koszty zmiany, źródła oporu i opracować strategie ich wdrożenia.
5,0Student poprawnie dobiera strategie wprowadzania dużych zmian do organizacji należących do różnych branż.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/04/06_K01Student wykazuje aktywną i otwartą postawę w trakcie pracy zespołowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_K03ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
ZIP_1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, jest zdolny podjąć obowiązki dalszego rozwoju nauki i gospodarki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie postawy otwartości na innych oraz wzmacnianie zachowań funkcjonalnych w pracy zespołowej
Treści programoweT-L-8Badanie satysfakcji i zaangażowania
T-W-8Determinanty satysfakcji i zaangażowania w pracy
Metody nauczaniaM-6Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: obserwacja zachowań studentów w trakcie zajęć audytoryjnych i podczas pracy grupowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych chęci do pracy w grupie.
3,0Student uczestniczy w pracy grupy. Sporadycznie zabiera głos i wyraża własne sądy.
3,5Student aktywnie uczestniczy w pracy grupowej. Często zabiera głos i przekonuje innych do swoich racji.
4,0Student zachęca innych do aktywności na rzecz realizacji zadania.
4,5Student wspiera innych w realizacji zadania grupowego. Dba o dobry klimat i atmosferę w zespole
5,0Student przyjmuje na siebie rolę lidera grupy.