Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
specjalność: e- technologie w produkcji i zarządzaniu
Sylabus przedmiotu Nauka o materiałach:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nauka o materiałach | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Materiałowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogdan Piekarski <Bogdan.Piekarski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Drotlew <Andrzej.Drotlew@zut.edu.pl>, Małgorzata Garbiak <Malgorzata.Garbiak@zut.edu.pl>, Bogdan Piekarski <Bogdan.Piekarski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z fizyki i chemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie podstawowych zasad doboru materiałów w celu zapewnienia produktom wymaganych właściwości |
C-2 | Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących właściwości materiałów inżynierskich i ich zastosowania na wybrane produkty (maszyny, urządzenia, konstrukcje) |
C-3 | Poznanie słownictwa specjalistycznego właściwego dla nauki o materiałach |
C-4 | Poznanie podstawowych różnic we właściwościach poszczególnych grup materiałów inżynierskich |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Omówienie wybranych materiałów inżynierskich | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Klasyfikacja materiałów inżynierskich. Zależności między procesami wytwarzania, strukturą i właściwościami materiału | 3 |
T-W-2 | Właściwości mechaniczne i fizyczne materiałów, metody badania | 4 |
T-W-3 | Metale i ich stopy, klasyfikacja i podstawowe właściwości | 2 |
T-W-4 | Tworzywa sztuczne, podstawowe właściwości | 2 |
T-W-5 | Materiały ceramiczne i szkła, podstawowe właściwości | 2 |
T-W-6 | Kompozyty, klasyfikacja i podstawowe właściwości | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej wybranego tematu z zakresu współczesnych materiałów inżynierskich | 20 |
A-A-3 | Zapoznanie się z literaturą | 10 |
A-A-4 | Konsultacje dotyczące przygotowania prezentowanych zagadnień | 2 |
47 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Konsultacje dotyczące materiału prezentowanego na wykładzie | 2 |
A-W-2 | Samodzielne przygotowanie do testu zaliczającego wykłady | 22 |
A-W-3 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-4 | Uczestnictwo w zaliczeniu | 2 |
41 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład; metoda podająco-aktywizująca: wykład informacyjny z elementami dyskusji zwiazanej z przekazywanymi treściami |
M-2 | Ćwiczenia; metoda praktyczna: prezentacja multimedialna wybranych zagadnień z zakresu praktycznych zastosowań materiałów inżynierskich |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład; sprawdzenie wiedzy poprzez test pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ćwiczenia; sprawdzenie umiejętności doboru treści i formy przedstawienia wybranego zagadnienia z obszaru zastosowania określonego materialu inżynierskiego poprzez ocenę jakości prezentacji multimedialnej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_C/09_W01 Student zna podstawowe grupy materialów inżynierskich i potrafi zdefinjować materiały powszechnie stosowane w technice | ZIP_1A_W08 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07 | InzA_W02 | C-3 | T-W-1, T-A-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_C/09_U01 Student potrafi właściwie zaprezentować podstawowe właściwości materiałów oraz wskazać, które z nich są istotne dla odpowiedniej jakości powszechnie stosowanego produktu | ZIP_1A_U25 | T1A_U01, T1A_U04 | — | C-2, C-4 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_C/09_K01 Student ma elementarną zdolność do współpracy w zespołach zajmujących się technicznymi aspektami wykorzystywania materiałów inżynierskich oraz wyrażania opinii o przyjętych rozwiązaniach materiałowych | ZIP_1A_K01 | T1A_K01 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_C/09_W01 Student zna podstawowe grupy materialów inżynierskich i potrafi zdefinjować materiały powszechnie stosowane w technice | 2,0 | Student nie potrafi podać definicji podstawowych materiałów stosowanych w technice i przyporządkować ich do odpowiedniej grupy materiałów inżynierskich |
3,0 | Student ma ograniczoną znajomość definicji podstawowych materiałów inżynierskich | |
3,5 | Student poprawnie definiuje większość pojęć zwiazanych z podstawowymi mateiałami inżynierskimi | |
4,0 | Student zna definicje podstawowych materiałów inżynierskich | |
4,5 | Student zna definicje podstawowych materiałów inżynierskich i potrafi je sklasyfikować | |
5,0 | Student zna definicje podstawowych materiałów inżynierskich, ich klasyfikację a jednocześnie posługuje się całkowicie poprawną terminologią |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_C/09_U01 Student potrafi właściwie zaprezentować podstawowe właściwości materiałów oraz wskazać, które z nich są istotne dla odpowiedniej jakości powszechnie stosowanego produktu | 2,0 | Student nie zna parametrów opisujących właściwości materiałów inżynierskich |
3,0 | Student potrafi wskazać większość podstawowych właściwości opisujących materiały inżynierskie | |
3,5 | Student potrafi wskazać większość podstawowych właściwości opisujących materiały i jest zorjentowany w zasadach ich pomiaru | |
4,0 | Student potrafi wskazać podstawowe właściwości materiałów i zaproponować ich klasyfikację | |
4,5 | Student potrafi wskazać podstawowe właściwości materiałów oraz wskazać najważniejsze dla danej grupy materiałów inżynierskich | |
5,0 | Student potrafi wskazać podstawowe właściwości materiału charakterystyczne dla danej grupy materiałów inżynierskich oraz zaproponować kolejność w jakiej powinny być rozpatrywane w zależności od rodzaju typowego produktu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_C/09_K01 Student ma elementarną zdolność do współpracy w zespołach zajmujących się technicznymi aspektami wykorzystywania materiałów inżynierskich oraz wyrażania opinii o przyjętych rozwiązaniach materiałowych | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób wypowiedzieć się/ właściwie zaprezentować przygotowanej prezentacji z zakresu materiałoznawstwa |
3,0 | Student w wypowiedziach w ograniczonym stopniu stosuje odpowiednią terminologię techniczną | |
3,5 | Student w wypowiedziach nie zwraca uwagi na jednoznaczność używanej terminologii technicznej | |
4,0 | Student w wypowiedziach potrafi poprawnie stosować terminologię techniczną z obszaru materiałoznawstwa | |
4,5 | Student wykazuję odpowiednią znajomość materiałowej terminologii technicznej również w odniesieniu do pokrewnych dziedzin techniki | |
5,0 | Student potrafi nawiązywać w swoich wypowiedziach do różnych aspektów zastosowania materiałów inżynierskich stosując jednocześnie precyzyjne i jednoznaczene słownictwo techniczne |
Literatura podstawowa
- Dobrzański L.A., Zasady doboru materiałów inżynierskich, Polit. Ślaska, Gliwice, 2000
- Dobrzański L.A., Wprowadzenie do nauki o materiałach, Polit. Śląska, Gliwice, 2007
- Celiński Z., Materiałoznawstwo elektrotechniczne, Polit. Warszawska, Warszawa, 2010
- Kubiński W., Wprowadzenie do techniki, AGH, Kraków, 2006
- Wojktun E., Sołncew J.P., Materiały specjalnego przeznaczenia, Polit. Radomska, Radom, 2001
- Ashby M., Shercliff H., Cebon D., Inżynieria materialowa T. 1 i 2, Galaktyka, Łódź, 2011
Literatura dodatkowa
- Ciszewski B., Przytakiewicz W., Nowoczesne materiały w technice, Bellona, Warszawa, 1993
- Kucharczek W., Mazurkiewicz A., Żurowski W., Nowoczesne materiały konstrukcyjne, Polit. Radomska, Radom, 2008
- Dobrzański L.A., Materiały inżynierskie i projektowanie materiałowe, WNT, Warszawa, 2004
- Grabski M.A., Kozubowski J.A., Inżynieria materiałowa - geneza, istota, perspektywy, Polit. Warszawska, Warszawa, 2003
- Przybyłowicz K., Przybyłowicz J., Materiałoznawstwo w pytaniach i odpowiedziach, WNT, Warszawa, 2004