Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
specjalność: e- technologie w produkcji i zarządzaniu

Sylabus przedmiotu Podstawy systemów operacyjnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy systemów operacyjnych
Specjalność e- technologie w produkcji i zarządzaniu
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Pejaś <Jerzy.Pejas@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 1,50,62egzamin
laboratoriaL6 30 1,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien mieć zaliczonne kursy Matematyka Dyskretna, Architektura Systemów Komputerowych, Podstawy Informatyki i Algorytmizacji
W-2Student pownien znać podstawy programowania w języku C, pojęcie algorytmu i podstawowe struktury danych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z ogólną strukturą systemu operacyjnego oraz jego podstawowymi zadaniami
C-2Kształtowanie umiejętności z zakresu synchronizowania procesów i programowania współbieżnego oraz doboru algorytmów szeregowania procesów
C-3Uświadomienie studentowi złożoności systemów operacyjnych, w tym wyjaśnienie potencjalnych żródeł powstawania blokad
C-4Kształtowanie umiejętności posługiwania się system operacyjnym Unix/Linx oraz WIndows XP/7

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Instalacja i konfiguracja maszyny wirtualnej z systemem Unix/Linux2
T-L-2Procesy w systemie operacyjnym2
T-L-3Filtry strumienie standardowe oraz przetwarzanie potokowe2
T-L-4Tworzenie skryptów powłoki systemu operacyjnego2
T-L-5Podstawowe polecenia użytkownika i administratora systemu Unix/Linux2
T-L-6Programowanie w systemie Unix/Linux - obsługa systemu plików2
T-L-7Podstawy programowania w systemie Unix/Linux - obsługa procesów2
T-L-8Programowanie obsługi potoków4
T-L-9Tworzenie i obsługa wątków4
T-L-10Sygnały2
T-L-11Mechanizmy IPC: kolejki komunikatów2
T-L-12Mechanizmy IPC: pamięć współdzielona2
T-L-13Mechanizmy IPC: semafory2
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie: podstawowe pojęcia, zadania i ogólna struktura systemu operacyjnego4
T-W-2Procesy i wątki4
T-W-3Planowanie przydziału procesora2
T-W-4Synchronizacja procesów4
T-W-5Blokady w systamch operacyjnych2
T-W-6Zarządzanie pamięcią4
T-W-7Pamięć wirtualna2
T-W-8Urządzenia wejścia/wyjścia2
T-W-9Studium przypadku - system operacyjny Unix/Linux4
T-W-10System plików2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie i opracowanie sprawozdań laboratoryjnych w domu13
A-L-3udział w konsultacjach2
45
wykłady
A-W-1Udział w wykładach, dyskusje i rozwiazywanie problemów formułowanych podczas wykładów30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie (3 godz.)13
A-W-3Udział w konsultacjach do wykładu2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-konwersatoryjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie wejściówki, stopnia wykonania (pod koniec zajęć) scenariuszy formułowanych w oparciu o konspekty laboratoryjne i/lub sprawozdania z zajęć
S-2Ocena formująca: Udział w dyskusjach prowadzonych w trakcie zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Test (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) oraz pytania otwarte (zadania problemowe)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O1/01_W01
Student rozumie rolę i zadania systemu operacyjnego komputera
ZIP_1A_W15T1A_W04C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-L-2, T-L-5, T-W-10M-1, M-2S-1, S-3
ZIP_1A_O1/01_W02
Student potrafi wyjaśnić oraz zidentyfikować praktyczne problemy związane funkcjonowaniem i użytkowaniem systemu operacyjnego
ZIP_1A_W15T1A_W04C-1, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13M-1, M-2S-1, S-2, S-3
ZIP_1A_O1/01_W03
Student rozumie problemy programowania systemowego oraz współbieżnego, zarządzania pamięcią operacyjną oraz pamięcią zewnętrzną (w szczególności pamięcią dyskową), warunki powstawania oraz unikania blokad
ZIP_1A_W15T1A_W04C-2, C-3, C-4T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-L-2, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-13, T-W-10M-1, M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O1/01_U01
Student potrafi obsługiwać, konfigurować i użytkować system operacyjny Linux
ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U21T1A_U01, T1A_U04, T1A_U05C-4T-L-1, T-L-4, T-L-5M-2S-1, S-2
ZIP_1A_O1/01_U02
Student potrafi korzystać z funkcji systemowych systemu operacyjnego Unix/Linux na poziomie programów pisanych w języku C
ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U21T1A_U01, T1A_U04, T1A_U05C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-9, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-W-10M-1, M-2S-3
ZIP_1A_O1/01_U03
Student potrafi rozwiązywać klasyczne problemy synchronizacji, w tym problem producenta-konsument i pięciu filozofów
ZIP_1A_U25T1A_U01, T1A_U04C-2, C-3T-W-2, T-W-4, T-W-9, T-L-2, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-11, T-L-12, T-L-13M-1, M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O1/01_K01
Student jest kreatywny i przygotowany do wykorzystywania oraz ustawicznego zdobywania wiedzy
ZIP_1A_K01, ZIP_1A_K03T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05C-3, C-4T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-9, T-L-1, T-L-5, T-L-8, T-L-9, T-L-11, T-L-12M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O1/01_W01
Student rozumie rolę i zadania systemu operacyjnego komputera
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienić i zdefiniować wybrane podstawowe role i zadania systemu operacyjnego
3,5potrafi wymienić i zdefiniować dowolne podstawowe role i zadania systemu operacyjnego
4,0potrafi precyzyjnie opisać wybrane role i zadania systemu operacyjnego
4,5potrafi precyzyjnie opisać dowolne role i zadania systemu operacyjnego
5,0potrafi objaśnić wpływ architektury systemu komputerowego na role i zadania systemu operacyjnego
ZIP_1A_O1/01_W02
Student potrafi wyjaśnić oraz zidentyfikować praktyczne problemy związane funkcjonowaniem i użytkowaniem systemu operacyjnego
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienić wybrane podstawowe elementy składowe systemu operacyjnego mające wpływ na jego funkcjonowanie i użytkowanie
3,5potrafi wymienić dowolne podstawowe elementy składowe systemu operacyjnego mające wpływ na jego funkcjonowanie i użytkowanie
4,0potrafi precyzyjnie opisać wybrane podstawowe elementy składowe systemu operacyjnego mające wpływ na jego funkcjonowanie i użytkowanie
4,5potrafi precyzyjnie opisać dowolne podstawowe elementy składowe systemu operacyjnego mające wpływ na jego funkcjonowanie i użytkowanie
5,0potrafi objaśnić wpływ architektury systemu komputerowego na funkcjonowanie i użytkowanie systemu operacyjnego
ZIP_1A_O1/01_W03
Student rozumie problemy programowania systemowego oraz współbieżnego, zarządzania pamięcią operacyjną oraz pamięcią zewnętrzną (w szczególności pamięcią dyskową), warunki powstawania oraz unikania blokad
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienić wybrane podstawowe problemy programowania systemowego oraz współbieżnego, zarządzania pamięcią operacyjną oraz pamięcią zewnętrzną (w szczególności pamięcią dyskową), warunki powstawania oraz unikania blokad
3,5potrafi wymienić dowolne podstawowe problemy programowania systemowego oraz współbieżnego, zarządzania pamięcią operacyjną oraz pamięcią zewnętrzną (w szczególności pamięcią dyskową), warunki powstawania oraz unikania blokad
4,0potrafi opisać wybrane podstawowe problemy programowania systemowego oraz współbieżnego, zarządzania pamięcią operacyjną oraz pamięcią zewnętrzną (w szczególności pamięcią dyskową), warunki powstawania oraz unikania blokad
4,5potrafi opisać dowolne podstawowe problemy programowania systemowego oraz współbieżnego, zarządzania pamięcią operacyjną oraz pamięcią zewnętrzną (w szczególności pamięcią dyskową), warunki powstawania oraz unikania blokad
5,0potrafi przeanalizować poprawność działania dowolnego programu systemowego z ziamplementowanyhmi mechanizmami synchronizacji oraz zarządzania procesami i pamięcią.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O1/01_U01
Student potrafi obsługiwać, konfigurować i użytkować system operacyjny Linux
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi użytkować system operacyjny Linux na poziomie interfejsu tekstowego w zakresie podstawowych poleceń użytkownika
3,5potrafi użytkować system operacyjny Linux na poziomie interfejsu tekstowego w zakresie podstawowych poleceń użytkownika i administratora
4,0potrafi obsługiwać i użytkować system operacyjny Linux na poziomie interfejsu tekstowego w zakresie zaawansowanych poleceń użytkownika i administratora
4,5potrafi obsługiwać, użytkować i konfigurować system operacyjny Linux na poziomie interfejsu tekstowego w zakresie zaawansowanych poleceń administratora
5,0spełniaj wymagania na ocenę 4,5 oraz dodatkowo potrafi skonfigurować jądro systemu operacyjnego zgodnie z określonymi wymaganiami, skompilować je i zainstalować.
ZIP_1A_O1/01_U02
Student potrafi korzystać z funkcji systemowych systemu operacyjnego Unix/Linux na poziomie programów pisanych w języku C
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0- potrafi w stopniu podstawowym użyć kompilator gcc oraz debuger gdb - potrafi w stopniu podstawowym posługiwać się dostępną w systemie dokumentacją dotyczącą funkcji systemowych
3,5potrafi efektywnie użyć wybrane podstawe mechanizmy systemowe (obsługa plików, zarządzanie procesami)
4,0potrafi efektywnie użyć dowolne podstawe mechanizmy systemowe (obsługa plików, zarządzanie procesami)
4,5potrafi napisać program składajacy się z minimum trzech niezależnych procesów
5,0potrafi napisać program składajacy się z minimum trzech kooperujących ze sobą procesów
ZIP_1A_O1/01_U03
Student potrafi rozwiązywać klasyczne problemy synchronizacji, w tym problem producenta-konsument i pięciu filozofów
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi analizować poprawność wybranych podstawowych problemów sychronizacji
3,5potrafi analizować poprawność dowolnych podstawowych problemów sychronizacji
4,0potrafi zastosować wybrane mechanizmy synchronizacji do rozwiązania podstawowych problemów synchronizacji
4,5potrafi zastosować wybrane mechanizmy synchronizacji do rozwiązania zaawansowanych problemów synchronizacji
5,0spełnia wymagania na ocenę 4,5 oraz dodatkowo potrafi w stopniu zaawansowanym zastosować wybrane mechanizmy synchronizacji wbudowane w komercyjne system operacyjne

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O1/01_K01
Student jest kreatywny i przygotowany do wykorzystywania oraz ustawicznego zdobywania wiedzy
2,0brak umiejętności samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie
3,0dostateczna umiejętność samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie, wymaga bardzo częstej pomocy nauczyciela
3,5ponad dostateczne umiejętność samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie, wymaga częstej pomocy nauczyciela
4,0dobra umiejętność samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie, wymaga rzadkiej pomocy nauczyciela
4,5ponad dobra umiejętność samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie, wymaga bardzo rzadkiej pomocy nauczyciela
5,0wyróżniająca umiejętność samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie, potrafi bez pomocy nauczyciela wykonać wszystkie ćwiczenia laboratoryjne zgodnie z otrzymanymi konspektami

Literatura podstawowa

  1. A.Silberschatz, I.Peterson, P.Galvin, Podstawy systemów operacyjnych, WNT, Warszawa, 2006, Wyd. VII
  2. W. Stallings, Systemy operacyjne - struktura i zasady budowy, PWN, Warszawa, 2006, Wyd. III

Literatura dodatkowa

  1. M. Ben-Ari, Podstawy programowania współbieżnego i rozproszonego, WNT, Warszawa, 1996
  2. K. Wall, Linux – programowanie w przykładach, Mikom, Warszawa, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Instalacja i konfiguracja maszyny wirtualnej z systemem Unix/Linux2
T-L-2Procesy w systemie operacyjnym2
T-L-3Filtry strumienie standardowe oraz przetwarzanie potokowe2
T-L-4Tworzenie skryptów powłoki systemu operacyjnego2
T-L-5Podstawowe polecenia użytkownika i administratora systemu Unix/Linux2
T-L-6Programowanie w systemie Unix/Linux - obsługa systemu plików2
T-L-7Podstawy programowania w systemie Unix/Linux - obsługa procesów2
T-L-8Programowanie obsługi potoków4
T-L-9Tworzenie i obsługa wątków4
T-L-10Sygnały2
T-L-11Mechanizmy IPC: kolejki komunikatów2
T-L-12Mechanizmy IPC: pamięć współdzielona2
T-L-13Mechanizmy IPC: semafory2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie: podstawowe pojęcia, zadania i ogólna struktura systemu operacyjnego4
T-W-2Procesy i wątki4
T-W-3Planowanie przydziału procesora2
T-W-4Synchronizacja procesów4
T-W-5Blokady w systamch operacyjnych2
T-W-6Zarządzanie pamięcią4
T-W-7Pamięć wirtualna2
T-W-8Urządzenia wejścia/wyjścia2
T-W-9Studium przypadku - system operacyjny Unix/Linux4
T-W-10System plików2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie i opracowanie sprawozdań laboratoryjnych w domu13
A-L-3udział w konsultacjach2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach, dyskusje i rozwiazywanie problemów formułowanych podczas wykładów30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie (3 godz.)13
A-W-3Udział w konsultacjach do wykładu2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O1/01_W01Student rozumie rolę i zadania systemu operacyjnego komputera
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W15ma szczegółową wiedzę związaną z niektórymi obszarami reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ogólną strukturą systemu operacyjnego oraz jego podstawowymi zadaniami
C-3Uświadomienie studentowi złożoności systemów operacyjnych, w tym wyjaśnienie potencjalnych żródeł powstawania blokad
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie: podstawowe pojęcia, zadania i ogólna struktura systemu operacyjnego
T-W-2Procesy i wątki
T-W-6Zarządzanie pamięcią
T-W-8Urządzenia wejścia/wyjścia
T-W-9Studium przypadku - system operacyjny Unix/Linux
T-L-2Procesy w systemie operacyjnym
T-L-5Podstawowe polecenia użytkownika i administratora systemu Unix/Linux
T-W-10System plików
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-konwersatoryjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie wejściówki, stopnia wykonania (pod koniec zajęć) scenariuszy formułowanych w oparciu o konspekty laboratoryjne i/lub sprawozdania z zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Test (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) oraz pytania otwarte (zadania problemowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienić i zdefiniować wybrane podstawowe role i zadania systemu operacyjnego
3,5potrafi wymienić i zdefiniować dowolne podstawowe role i zadania systemu operacyjnego
4,0potrafi precyzyjnie opisać wybrane role i zadania systemu operacyjnego
4,5potrafi precyzyjnie opisać dowolne role i zadania systemu operacyjnego
5,0potrafi objaśnić wpływ architektury systemu komputerowego na role i zadania systemu operacyjnego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O1/01_W02Student potrafi wyjaśnić oraz zidentyfikować praktyczne problemy związane funkcjonowaniem i użytkowaniem systemu operacyjnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W15ma szczegółową wiedzę związaną z niektórymi obszarami reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ogólną strukturą systemu operacyjnego oraz jego podstawowymi zadaniami
C-3Uświadomienie studentowi złożoności systemów operacyjnych, w tym wyjaśnienie potencjalnych żródeł powstawania blokad
Treści programoweT-W-2Procesy i wątki
T-W-3Planowanie przydziału procesora
T-W-4Synchronizacja procesów
T-W-6Zarządzanie pamięcią
T-W-8Urządzenia wejścia/wyjścia
T-L-1Instalacja i konfiguracja maszyny wirtualnej z systemem Unix/Linux
T-L-2Procesy w systemie operacyjnym
T-L-3Filtry strumienie standardowe oraz przetwarzanie potokowe
T-L-4Tworzenie skryptów powłoki systemu operacyjnego
T-L-6Programowanie w systemie Unix/Linux - obsługa systemu plików
T-L-7Podstawy programowania w systemie Unix/Linux - obsługa procesów
T-L-8Programowanie obsługi potoków
T-L-9Tworzenie i obsługa wątków
T-L-10Sygnały
T-L-11Mechanizmy IPC: kolejki komunikatów
T-L-12Mechanizmy IPC: pamięć współdzielona
T-L-13Mechanizmy IPC: semafory
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-konwersatoryjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie wejściówki, stopnia wykonania (pod koniec zajęć) scenariuszy formułowanych w oparciu o konspekty laboratoryjne i/lub sprawozdania z zajęć
S-2Ocena formująca: Udział w dyskusjach prowadzonych w trakcie zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Test (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) oraz pytania otwarte (zadania problemowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienić wybrane podstawowe elementy składowe systemu operacyjnego mające wpływ na jego funkcjonowanie i użytkowanie
3,5potrafi wymienić dowolne podstawowe elementy składowe systemu operacyjnego mające wpływ na jego funkcjonowanie i użytkowanie
4,0potrafi precyzyjnie opisać wybrane podstawowe elementy składowe systemu operacyjnego mające wpływ na jego funkcjonowanie i użytkowanie
4,5potrafi precyzyjnie opisać dowolne podstawowe elementy składowe systemu operacyjnego mające wpływ na jego funkcjonowanie i użytkowanie
5,0potrafi objaśnić wpływ architektury systemu komputerowego na funkcjonowanie i użytkowanie systemu operacyjnego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O1/01_W03Student rozumie problemy programowania systemowego oraz współbieżnego, zarządzania pamięcią operacyjną oraz pamięcią zewnętrzną (w szczególności pamięcią dyskową), warunki powstawania oraz unikania blokad
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W15ma szczegółową wiedzę związaną z niektórymi obszarami reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności z zakresu synchronizowania procesów i programowania współbieżnego oraz doboru algorytmów szeregowania procesów
C-3Uświadomienie studentowi złożoności systemów operacyjnych, w tym wyjaśnienie potencjalnych żródeł powstawania blokad
C-4Kształtowanie umiejętności posługiwania się system operacyjnym Unix/Linx oraz WIndows XP/7
Treści programoweT-W-2Procesy i wątki
T-W-3Planowanie przydziału procesora
T-W-4Synchronizacja procesów
T-W-5Blokady w systamch operacyjnych
T-W-6Zarządzanie pamięcią
T-W-7Pamięć wirtualna
T-W-9Studium przypadku - system operacyjny Unix/Linux
T-L-2Procesy w systemie operacyjnym
T-L-7Podstawy programowania w systemie Unix/Linux - obsługa procesów
T-L-8Programowanie obsługi potoków
T-L-9Tworzenie i obsługa wątków
T-L-10Sygnały
T-L-11Mechanizmy IPC: kolejki komunikatów
T-L-13Mechanizmy IPC: semafory
T-W-10System plików
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-konwersatoryjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie wejściówki, stopnia wykonania (pod koniec zajęć) scenariuszy formułowanych w oparciu o konspekty laboratoryjne i/lub sprawozdania z zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Test (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) oraz pytania otwarte (zadania problemowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienić wybrane podstawowe problemy programowania systemowego oraz współbieżnego, zarządzania pamięcią operacyjną oraz pamięcią zewnętrzną (w szczególności pamięcią dyskową), warunki powstawania oraz unikania blokad
3,5potrafi wymienić dowolne podstawowe problemy programowania systemowego oraz współbieżnego, zarządzania pamięcią operacyjną oraz pamięcią zewnętrzną (w szczególności pamięcią dyskową), warunki powstawania oraz unikania blokad
4,0potrafi opisać wybrane podstawowe problemy programowania systemowego oraz współbieżnego, zarządzania pamięcią operacyjną oraz pamięcią zewnętrzną (w szczególności pamięcią dyskową), warunki powstawania oraz unikania blokad
4,5potrafi opisać dowolne podstawowe problemy programowania systemowego oraz współbieżnego, zarządzania pamięcią operacyjną oraz pamięcią zewnętrzną (w szczególności pamięcią dyskową), warunki powstawania oraz unikania blokad
5,0potrafi przeanalizować poprawność działania dowolnego programu systemowego z ziamplementowanyhmi mechanizmami synchronizacji oraz zarządzania procesami i pamięcią.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O1/01_U01Student potrafi obsługiwać, konfigurować i użytkować system operacyjny Linux
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U25ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
ZIP_1A_U21ma umiejętności samokształcania się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
Cel przedmiotuC-4Kształtowanie umiejętności posługiwania się system operacyjnym Unix/Linx oraz WIndows XP/7
Treści programoweT-L-1Instalacja i konfiguracja maszyny wirtualnej z systemem Unix/Linux
T-L-4Tworzenie skryptów powłoki systemu operacyjnego
T-L-5Podstawowe polecenia użytkownika i administratora systemu Unix/Linux
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie wejściówki, stopnia wykonania (pod koniec zajęć) scenariuszy formułowanych w oparciu o konspekty laboratoryjne i/lub sprawozdania z zajęć
S-2Ocena formująca: Udział w dyskusjach prowadzonych w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi użytkować system operacyjny Linux na poziomie interfejsu tekstowego w zakresie podstawowych poleceń użytkownika
3,5potrafi użytkować system operacyjny Linux na poziomie interfejsu tekstowego w zakresie podstawowych poleceń użytkownika i administratora
4,0potrafi obsługiwać i użytkować system operacyjny Linux na poziomie interfejsu tekstowego w zakresie zaawansowanych poleceń użytkownika i administratora
4,5potrafi obsługiwać, użytkować i konfigurować system operacyjny Linux na poziomie interfejsu tekstowego w zakresie zaawansowanych poleceń administratora
5,0spełniaj wymagania na ocenę 4,5 oraz dodatkowo potrafi skonfigurować jądro systemu operacyjnego zgodnie z określonymi wymaganiami, skompilować je i zainstalować.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O1/01_U02Student potrafi korzystać z funkcji systemowych systemu operacyjnego Unix/Linux na poziomie programów pisanych w języku C
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U25ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
ZIP_1A_U21ma umiejętności samokształcania się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności z zakresu synchronizowania procesów i programowania współbieżnego oraz doboru algorytmów szeregowania procesów
C-3Uświadomienie studentowi złożoności systemów operacyjnych, w tym wyjaśnienie potencjalnych żródeł powstawania blokad
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie: podstawowe pojęcia, zadania i ogólna struktura systemu operacyjnego
T-W-2Procesy i wątki
T-W-4Synchronizacja procesów
T-W-6Zarządzanie pamięcią
T-W-9Studium przypadku - system operacyjny Unix/Linux
T-L-6Programowanie w systemie Unix/Linux - obsługa systemu plików
T-L-7Podstawy programowania w systemie Unix/Linux - obsługa procesów
T-L-8Programowanie obsługi potoków
T-L-9Tworzenie i obsługa wątków
T-L-10Sygnały
T-L-11Mechanizmy IPC: kolejki komunikatów
T-L-12Mechanizmy IPC: pamięć współdzielona
T-L-13Mechanizmy IPC: semafory
T-W-10System plików
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-konwersatoryjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Test (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) oraz pytania otwarte (zadania problemowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0- potrafi w stopniu podstawowym użyć kompilator gcc oraz debuger gdb - potrafi w stopniu podstawowym posługiwać się dostępną w systemie dokumentacją dotyczącą funkcji systemowych
3,5potrafi efektywnie użyć wybrane podstawe mechanizmy systemowe (obsługa plików, zarządzanie procesami)
4,0potrafi efektywnie użyć dowolne podstawe mechanizmy systemowe (obsługa plików, zarządzanie procesami)
4,5potrafi napisać program składajacy się z minimum trzech niezależnych procesów
5,0potrafi napisać program składajacy się z minimum trzech kooperujących ze sobą procesów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O1/01_U03Student potrafi rozwiązywać klasyczne problemy synchronizacji, w tym problem producenta-konsument i pięciu filozofów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U25ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności z zakresu synchronizowania procesów i programowania współbieżnego oraz doboru algorytmów szeregowania procesów
C-3Uświadomienie studentowi złożoności systemów operacyjnych, w tym wyjaśnienie potencjalnych żródeł powstawania blokad
Treści programoweT-W-2Procesy i wątki
T-W-4Synchronizacja procesów
T-W-9Studium przypadku - system operacyjny Unix/Linux
T-L-2Procesy w systemie operacyjnym
T-L-6Programowanie w systemie Unix/Linux - obsługa systemu plików
T-L-7Podstawy programowania w systemie Unix/Linux - obsługa procesów
T-L-8Programowanie obsługi potoków
T-L-9Tworzenie i obsługa wątków
T-L-11Mechanizmy IPC: kolejki komunikatów
T-L-12Mechanizmy IPC: pamięć współdzielona
T-L-13Mechanizmy IPC: semafory
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-konwersatoryjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie wejściówki, stopnia wykonania (pod koniec zajęć) scenariuszy formułowanych w oparciu o konspekty laboratoryjne i/lub sprawozdania z zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Test (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) oraz pytania otwarte (zadania problemowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi analizować poprawność wybranych podstawowych problemów sychronizacji
3,5potrafi analizować poprawność dowolnych podstawowych problemów sychronizacji
4,0potrafi zastosować wybrane mechanizmy synchronizacji do rozwiązania podstawowych problemów synchronizacji
4,5potrafi zastosować wybrane mechanizmy synchronizacji do rozwiązania zaawansowanych problemów synchronizacji
5,0spełnia wymagania na ocenę 4,5 oraz dodatkowo potrafi w stopniu zaawansowanym zastosować wybrane mechanizmy synchronizacji wbudowane w komercyjne system operacyjne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O1/01_K01Student jest kreatywny i przygotowany do wykorzystywania oraz ustawicznego zdobywania wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
ZIP_1A_K03ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-3Uświadomienie studentowi złożoności systemów operacyjnych, w tym wyjaśnienie potencjalnych żródeł powstawania blokad
C-4Kształtowanie umiejętności posługiwania się system operacyjnym Unix/Linx oraz WIndows XP/7
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie: podstawowe pojęcia, zadania i ogólna struktura systemu operacyjnego
T-W-4Synchronizacja procesów
T-W-6Zarządzanie pamięcią
T-W-9Studium przypadku - system operacyjny Unix/Linux
T-L-1Instalacja i konfiguracja maszyny wirtualnej z systemem Unix/Linux
T-L-5Podstawowe polecenia użytkownika i administratora systemu Unix/Linux
T-L-8Programowanie obsługi potoków
T-L-9Tworzenie i obsługa wątków
T-L-11Mechanizmy IPC: kolejki komunikatów
T-L-12Mechanizmy IPC: pamięć współdzielona
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-konwersatoryjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie wejściówki, stopnia wykonania (pod koniec zajęć) scenariuszy formułowanych w oparciu o konspekty laboratoryjne i/lub sprawozdania z zajęć
S-2Ocena formująca: Udział w dyskusjach prowadzonych w trakcie zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Test (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) oraz pytania otwarte (zadania problemowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak umiejętności samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie
3,0dostateczna umiejętność samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie, wymaga bardzo częstej pomocy nauczyciela
3,5ponad dostateczne umiejętność samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie, wymaga częstej pomocy nauczyciela
4,0dobra umiejętność samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie, wymaga rzadkiej pomocy nauczyciela
4,5ponad dobra umiejętność samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie, wymaga bardzo rzadkiej pomocy nauczyciela
5,0wyróżniająca umiejętność samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie, potrafi bez pomocy nauczyciela wykonać wszystkie ćwiczenia laboratoryjne zgodnie z otrzymanymi konspektami