Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
specjalność: e- technologie w produkcji i zarządzaniu
Sylabus przedmiotu Fizyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Fizyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Czesław Rudowicz <Czeslaw.Rudowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Danuta Piwowarska <Danuta.Piwowarska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 8,0 | ECTS (formy) | 8,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zna podstawy fizyki ze szkoły średniej (podstawowe wielkości fizyczne; zasadnicze zjawiska fizyczne w otaczającym świecie). |
W-2 | Zna podstawy algebry (wektory, macierze, podstawowe funkcje matematyczne; rozwiązywanie równań, iloczyn skalarny, wektorowy; pojęcie pochodnej i całki) w zakresie szkoły średniej. |
W-3 | Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę matematyczną do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania problemów fizycznych |
W-4 | Potrafi wykonać obliczenia numeryczne posługując się kalkulatorem i komputerem |
W-5 | Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej |
C-2 | Nauczenie wykonywania prostych pomiarów podstawowych wielkości fizycznych i wyznaczanie wielkości pośrednich z zakresu: mechaniki, elektryczności, magnetyzmu, ciepła i optyki |
C-3 | Rozwinięcie umiejętności opracowania oraz analizy otrzymanych wyników, szacowania niepewności pomiarów bezpośrednich i pośrednich w zastosowaniu do przeprowadzonych eksperymentów fizycznych oraz stosowania podstawowych pakietów oprogramowania komputerowego do analizy danych i prezentacji wyników |
C-4 | Wyrobienie umiejętności korzystania ze źródeł literaturowych w zakresie wiedzy fachowej, również w j. angielskim |
C-5 | Rozwinięcie umiejętności zastosowania doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi w/w kierunku |
C-6 | Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozwiazywanie zadan z mechaniki ogólnej | 4 |
T-A-2 | Rozwiazywanie zadan z mechaniki cieczy i gazów | 1 |
T-A-3 | Rozwiazywanie zadan z elektrycznosci | 5 |
T-A-4 | Rozwiazywanie zadan z magnetyzmu | 3 |
T-A-5 | Dyskusja w grupie nad przygotowanymi przez studentów materiałami dotyczacymi wybranych zjawisk fizycznych w otaczajacym swiecie [moze byc przeprowadzona na wykładzie] | 1 |
T-A-6 | Kolokwium zaliczeniowe [moze byc przeprowadzone na wykładzie] | 1 |
T-A-7 | Rozwiazywanie zadan z ruchu drgajacego i falowego [alternatywne do #5 i #6] | 0 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie z metodami analizy niepewności pomiarowych i prezentacji wyników pomiarów | 4 |
T-L-2 | Student wykonuje 10 cwiczen laboratoryjnych z fizyki sposród wybranych, zgodnie z obowiazujacym harmonogramem zamieszczonym na stronie internetowej Uczelni: http://labor.zut.edu.pl/ | 26 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Układ jednostek SI; Podstawowe pojecia i prawa mechaniki ogólnej | 12 |
T-W-2 | Mechanika cieczy i gazów - podstawowe prawa | 3 |
T-W-3 | Podstawowe pojecia i prawa elektromagnetyzmu; Prad elektryczny i przewodnictwo elektryczne | 15 |
T-W-4 | Podstawowe pojecia i prawa z zakresu magnetyzmu; magnetyczne własciwosci materiałów | 9 |
T-W-5 | Drgania harmoniczne; Ruch falowy | 6 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Zajęcia dydaktyczne | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie się do zajęć i kolokwium | 20 |
A-A-3 | Konsultacje do ćwiczeń | 2 |
37 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach laboratoryjnych | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do cwiczen laboratoryjnych (praca własna studenta) | 20 |
A-L-3 | Ukonczenie sprawozdania z laboratoriów w domu (praca własna studenta) | 40 |
A-L-4 | Realizacja sprawozdania (praca w zespołach lub praca własna studenta) | 8 |
A-L-5 | Konsultacje do laboratorium | 4 |
102 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładzie | 45 |
A-W-2 | Konsultacje | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 38 |
A-W-4 | Udział w egzaminie | 4 |
A-W-5 | Studiowanie literatury związanej z wykładem | 10 |
103 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych |
M-2 | Wykład z pokazami eksperymentów fizycznych |
M-3 | Ćwiczenia audytoryjne |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-2 | Ocena formująca: Kolokwia zaliczające ćwiczenia audytoryjne oraz aktywność studentów podczas dyskusji w trakcie ćwiczeń |
S-3 | Ocena formująca: Sprawozdania z laboratoriów i kolokwia ustne zaliczające 10 ćwiczeń laboratoryjnych |
S-4 | Ocena formująca: Test przeprowadzony w czasie wykładu (15-30 min) |
S-5 | Ocena formująca: Materiał przygotowany przez studentów do dyskusji wybranych zjawisk fizycznych w otaczającym świecie oraz ich aktywność podczas dyskusji |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_B/04_W01 Student ma wiedze z wybranych działów fizyki klasycznej | ZIP_1A_W02 | T1A_W01 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_B/04_U01 Student potrafi zastosowac wiedze do rozwiazywania prostych problemów fizycznych i poprawnie interpretowac zasadnicze zjawiska fizyczne w otaczajacym swiecie | ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U16, ZIP_1A_U17, ZIP_1A_U18, ZIP_1A_U22, ZIP_1A_U23 | T1A_U01, T1A_U04, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U15 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U07 | C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
ZIP_1A_B/04_U02 Student posiada umiejętność wykonania pomiarów podstawowych wielkości fizycznych z zakresu wybranych działów fizyki klasycznej oraz potrafi szacować niepewności dla pomiarów bezpośrednich i pośrednich | ZIP_1A_U04 | T1A_U08 | InzA_U01 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-L-1, T-L-2 | M-4 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_B/04_K01 Student potrafi uczyc sie samodzielnie i pracowac w zespole oraz samodzielnie wyszukiwac informacje w literaturze | ZIP_1A_K01, ZIP_1A_K06 | T1A_K01, T1A_K02 | InzA_K01 | C-6 | T-A-5, T-L-2 | M-3, M-4 | S-2, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_B/04_W01 Student ma wiedze z wybranych działów fizyki klasycznej | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojec i terminologii z zakresu fizyki omawianych w ramach przedmiotu, niezbednych do ilosciowego opisu, rozumienia oraz rozwiazywania prostych zadan. |
3,0 | Student zna wybrane pojecia i terminologie z zakresu fizyki, omawiane w ramach przedmiotu, niezbedne do ilosciowego opisu, rozumienia oraz rozwiazywania prostych zadan. | |
3,5 | Student zna prawie wszystkie podstawowe pojecia i terminologie z zakresu fizyki, omawiane w ramach przedmiotu, niezbedne do ilosciowego opisu, rozumienia oraz rozwiazywania zadan fizycznych o srednim i wyzszym poziomie trudnosci. Podaje przykłady ilustrujace wazniejsze poznane prawa. | |
4,0 | Student zna wiekszosc pojec i terminologii z zakresu fizyki, omawianych w ramach przedmiotu, niezbednych do ilosciowego opisu, rozumienia oraz rozwiazywania zadan fizycznych o srednim i wyzszym poziomie trudnosci, zadan. Podaje przykłady ilustrujace poznane prawa. | |
4,5 | Student zna prawie wszystkie pojecia i terminologie z zakresu fizyki, omawiane w ramach przedmiotu, niezbedne do ilosciowego opisu, rozumienia oraz rozwiazywania trudnych zadan. Podaje przykłady ilustrujace poznane prawa i umie podac ich wazniejsze własnosci. Zna prawie wszystkie wyprowadzenia podstawowych wzorów. | |
5,0 | Student zna prawie wszystkie pojecia i terminologie z zakresu fizyki, omawiane w ramach przedmiotu, niezbednych do ilosciowego opisu, rozumienia oraz rozwiazywania trudnych zadan. Podaje przykłady ilustrujace poznane prawa i umie podac ich wazniejsze własnosci. Zna prawie wszystkie wyprowadzenia podstawowych wzorów. Stosuje swoja wiedze w niektórych zadaniach problemowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_B/04_U01 Student potrafi zastosowac wiedze do rozwiazywania prostych problemów fizycznych i poprawnie interpretowac zasadnicze zjawiska fizyczne w otaczajacym swiecie | 2,0 | Student nie potrafi sformułowac ze zrozumieniem podstawowych praw fizyki, nie potrafi zapisac ich uzywajac formalizmu matematycznego oraz nie potrafi samodzielnie rozwiazywac prostych zadan fizycznych. |
3,0 | Student potrafi sformułowac ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki, potrafi zapisac je uzywajac formalizmu matematycznego i zastosowac je do rozwiazywania zadan fizycznych o srednim i niskim poziomie trudnosci. Wykonuje poprawnie proste obliczenia i przekształcenia rachunkowe. Przedstawia rozwiazania mało przejrzyste, bez komentarza, czesto z błedami rachunkowymi wpływajacymi na wynik. | |
3,5 | Student potrafi sformułowac ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki oraz zastosowac je do rozwiazywania zadan fizycznych o srednim i wyzszym poziomie trudnosci. Wykonuje poprawnie proste obliczenia i przekształcenia rachunkowe oraz przedstawia poprawne rozwiazanie z komentarzem zawierajacym usterki i niedociagniecia. | |
4,0 | Student potrafi sformułowac ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki, zastosowac je do rozwiazywania zadan fizycznych na srednim i wyzszym poziomie trudnosci, stosujac poprawny zapis i komentarz z nielicznymi usterkami. Potrafi przedstawic poprawny tok rozumowania i poprawne obliczenia. Potrafi weryfikowac i interpretowac wyniki. | |
4,5 | Student potrafi sformułowac ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki, zastosowac je do rozwiazywania trudnych zadan fizycznych, stosujac poprawny, symboliczny jezyk zapisu, przejrzysty tok rozumowania i poprawne obliczenia rachunkowe. Potrafi weryfikowac i interpretowac wyniki. | |
5,0 | Student potrafi sformułowac ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki, zastosowac je do rozwiazywania trudnych zadan fizycznych, stosujac przejrzysty, symboliczny jezyk zapisu z poprawnym komentarzem. Potrafi weryfikowac i interpretowac wyniki. Stosuje swoja wiedze w zadaniach problemowych. Potrafi samodzielnie zdobywac wiedze. | |
ZIP_1A_B/04_U02 Student posiada umiejętność wykonania pomiarów podstawowych wielkości fizycznych z zakresu wybranych działów fizyki klasycznej oraz potrafi szacować niepewności dla pomiarów bezpośrednich i pośrednich | 2,0 | Brak sprawozdania z cwiczen laboratoryjnych. Nie spełnia wymagan na ocene 3,0. |
3,0 | Student potrafi zastosowac teorie niepewnosci pomiarowych i wykonac poprawnie sprawozdanie z cwiczen laboratoryjnych, ale słabe zrozumienie zasad pomiaru i interpretacji wyników . Przedstawia rozwiazania mało przejrzyste, bez komentarza, czesto z błedami rachunkowymi wpływajacymi na wynik. | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie zastosowac teorie niepewnosci pomiarowych oraz przedstawic poprawne sprawozdanie z cwiczen laboratoryjnych, ale dostateczne zrozumienie zasad pomiaru i interpretacji wyników. Przedstawia rozwiazania z odpowiednim komentarzem zawierajacym usterki i niedociagniecia. Mała aktywnosc na zajeciach. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie zastosowac teorie niepewnosci pomiarowych oraz przedstawic poprawne sprawozdanie z cwiczen laboratoryjnych, dobre zrozumienie zasad pomiaru i interpretacji wyników. Przedstawia poprawne obliczenia zawierajace poprawny komentarz . Aktywny na zajeciach. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie zastosowac teorie niepewnosci pomiarowych oraz przedstawic poprawne sprawozdanie z cwiczen laboratoryjnych, bardzo dobre zrozumienie zasad pomiaru i interpretacji wyników. Przedstawia poprawne obliczenia zawierajace poprawny komentarz . Bardzo aktywny na zajeciach. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie zastosowac teorie niepewnosci pomiarowych oraz przedstawic poprawne sprawozdanie z cwiczen laboratoryjnych, bardzo dobre zrozumienie zasad pomiaru i interpretacji wyników. Przedstawia poprawne obliczenia zawierajace poprawny komentarz . Potrafi weryfikowac i interpretowac wyniki pomiarów oraz zatosowac swoja wiedze w zadaniach problemowych. Bardzo aktywny na zajeciach. Potrafi samodzielnie zdobywac wiedze. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_B/04_K01 Student potrafi uczyc sie samodzielnie i pracowac w zespole oraz samodzielnie wyszukiwac informacje w literaturze | 2,0 | Brak współpracy w zespole i umiejetnosci samodzielnego przygotowania do wykonania eksperymentu oraz rozwiazywania zadan rachunkowych. |
3,0 | Student dostrzega potrzebe współpracy w zespole. Bardzo słabe przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiazywania zadan rachunkowych. | |
3,5 | Student potrafi współpracowac w zespole. Słabe przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiazywania zadan rachunkowych. Słaba ocena jakosci i dokładnosci otrzymanych wyników. | |
4,0 | Student potrafi współpracowac w zespole, przyjmujac w nim podstawowe role. Dobre przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiazywania zadan rachunkowych. Samodzielna i dobrze uzasadniona ocena jakosci i dokładnosci otrzymanych wyników. | |
4,5 | Student dobrze potrafi współpracowac w zespole, przyjmujac w nim wiekszosc ról. Dobre przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiazywania zadan rachunkowych. Samodzielna i dobrze uzasadniona ocena jakosci i dokładnosci otrzymanych wyników. | |
5,0 | Student bardzo dobrze potrafi współpracowac w zespole, przyjmujac w nim róznorodne role. Bardzo dobre przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiazywania zadan rachunkowych. Samodzielna i bardzo dobrze uzasadniona ocena jakosci i dokładnosci otrzymanych wyników. |
Literatura podstawowa
- K. Lichszteld, I. Kruk, Wykłady z Fizyki, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004
- D. Halliday, R. Resnick, Fizyka, T. I i II, PWN, Warszawa, 1989
- C. Bobrowski, Fizyka – krótki kurs, Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003
- T. Rewaj (red), Zbiór zadań z fizyki, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1996
- A. Bujko, Zadania z fizyki z rozwiązaniami i komentarzami, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2006
- T. Rewaj (red.), Laboratoria z fizyki, część I, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1996
- I. Kruk, J. Typek, Laboratoria z fizyki, część II, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2007
Literatura dodatkowa
- D. Halliday, R. Resnick, and J. Walker, Fundamentals of Physics, Wiley, New York, 2001, 5th edition (1997); 6th edition (2001)