Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
specjalność: inżynieria jakości i zarządzanie
Sylabus przedmiotu Podstawy projektowania inżynierskiego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy projektowania inżynierskiego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sławomir Jaszczak <Slawomir.Jaszczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Daniel Jastrzębski <Daniel.Jastrzebski@zut.edu.pl>, Marcin Korzeń <Marcin.Korzen@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Fizyka (poziom szkoly sredniej w zakresie statyki, kinematyki i dynamiki) |
W-2 | Marketing (w zakresie badan marketingowych) |
W-3 | Rysunek Techniczny |
W-4 | Informatyka (elementarna wiedza z zakresu programowania i obslugi oprogramowania) |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z procesem i organizacja rozwoju nowego produktu |
C-2 | Ukształtowanie umiejetności z zakresu analizy marketingową planowanego produkt - identyfikacja potrzeb klientow |
C-3 | Zapoznanie studentow z metodyka i narzędziami wspomagającymi proces projektowania |
C-4 | Ukształtowanie umiejetności z zakresu tworzenia specyfikacji wymagania względem produktu |
C-5 | Uksztaltowanie umiejetnosci z zakresu generowania i selekcji koncepcji technicznych projektowanego produktu |
C-6 | Ukształtowanie umiejetności z zakresu tworzenia prototypu urzadzenia w oparciu o platforme PLC, panel operatorski i srodowisko do tworzenia animacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Opracowanie misji produktu : urządzenia elektromechanicznego z funkcją swobodnego programowania | 2 |
T-L-2 | Identyfikacja potrzeb klientow wzgledem produktu | 2 |
T-L-3 | Generowanie,wybór i testowanie koncepcji produktu | 2 |
T-L-4 | Prototypowanie produktu : synteza sprzetowa i programowa | 8 |
T-L-5 | Zaliczenie koncowe | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Procesy i organizacja rozwoju produktu | 1 |
T-W-2 | Planowanie produktu | 3 |
T-W-3 | Identyfikacja potrzeb klientów | 4 |
T-W-4 | Specyfikacja wymagań względem produktu | 4 |
T-W-5 | Generowanie koncepcji produktu | 4 |
T-W-6 | Wybór koncepcji produktu | 4 |
T-W-7 | Architektura produktu | 4 |
T-W-8 | Metodyka wykonania prototypu | 4 |
T-W-9 | Zaliczenie koncowe | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udzial w zajeciach i zaliczenie | 15 |
A-L-2 | Samodzielne rozwiazywanie postawionych zadan domowych | 20 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajec i zaliczen | 10 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
47 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne rozwiazywanie postawionych zadan domowych | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 10 |
A-W-4 | Konsultacje | 3 |
A-W-5 | udział w egzaminie | 2 |
A-W-6 | Udział w egzaminie | 2 |
62 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład - prezentacja z pokazem multimedialnym |
M-2 | Laboratorium - przeprowadzenie procesu projektowania z wykorzystaniem procedur przedstawionych na wykładzie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Krótkie zaliczenie pisemne lub ustne na poczatku każdych zajęc |
S-2 | Ocena formująca: Dokumentacja powykonawcza projektowanego produktu |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie koncowe w formie ustnej i pisemnej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_C/10_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student pozna i będzie w stanie scharakteryzować proces i organizację rozwoju nowego produktu, narzędzia wspomagające proces projektowania oraz metodykę projektowania nowego produktu, obejmujaca planowanie produktu, identyfikacje potrzeb klientów, tworzenie specyfikacja wymagań względem produktu, generowanie, wybór i testowanie koncepcji technicznych nowego produktuo, opracowanie architektury produktu oraz metodyke tworzenia prototypow. | ZIP_1A_W03, ZIP_1A_W06, ZIP_1A_W13, ZIP_1A_W14 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W10 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_C/10_U01 Student powinien zdobyć pewność co do swoich możliwości w projektowaniu nowych produktów. W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wykorzystywać metody i narzędzia projektowe, przeprowadzić analizę marketingową planowanego produktu, wyspecyfikować wymagania względem produktu, przedstawić koncepcje techniczne. Student powinien ponadto umiec opracowac i zaimplementowac algorytm sterowania funkcjami produktu - urzadzenia o charakterze elektromechanicznym z funkcją swobodnego programowania z wykorzystaniem typowej platformy testowej np. sterownik PLC. | ZIP_1A_U05, ZIP_1A_U24, ZIP_1A_U10, ZIP_1A_U12, ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U16, ZIP_1A_U21 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U16 | InzA_U02, InzA_U05, InzA_U08 | C-2, C-4, C-5, C-6 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_C/10_K01 Student powinien zdobyć pewność co do swoich możliwości w projektowaniu nowych produktów i miec swiadomosc koniecznosci zespolowej realizacji zadan projektowych. W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wykorzystywać metody i narzędzia projektowe, przeprowadzić analizę marketingową planowanego produktu, wyspecyfikować wymagania względem produktu, przedstawić koncepcje techniczne. Student powinien ponadto umiec opracowac i zaimplementowac algorytm sterowania funkcjami produktu - urzadzenia o charakterze elektromechanicznym z funkcją swobodnego programowania z wykorzystaniem typowej platformy testowej np. sterownik PLC. | ZIP_1A_K01, ZIP_1A_K03, ZIP_1A_K07, ZIP_1A_K08 | T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06, T1A_K07 | InzA_K02 | C-1, C-4, C-5, C-6 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_C/10_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student pozna i będzie w stanie scharakteryzować proces i organizację rozwoju nowego produktu, narzędzia wspomagające proces projektowania oraz metodykę projektowania nowego produktu, obejmujaca planowanie produktu, identyfikacje potrzeb klientów, tworzenie specyfikacja wymagań względem produktu, generowanie, wybór i testowanie koncepcji technicznych nowego produktuo, opracowanie architektury produktu oraz metodyke tworzenia prototypow. | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować w najprostszy sposób procesu i organizacji rozwoju nowego produktu, narzędzi wspomagających proces projektowania oraz metodyki projektowania nowego produktu, obejmujaca planowanie produktu, identyfikacje potrzeb klientów, tworzenie specyfikacja wymagań względem produktu, generowanie, wybór i testowanie koncepcji technicznych nowego produktuo, opracowanie architektury produktu oraz metodyke tworzenia prototypow. |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować pobieżnie proces i organizację rozwoju nowego produktu, narzędzia wspomagające proces projektowania oraz metodykę projektowania nowego produktu, obejmujacą planowanie produktu, identyfikacje potrzeb klientów, tworzenie specyfikacja wymagań względem produktu, generowanie, wybór i testowanie koncepcji technicznych nowego produktuo, opracowanie architektury produktu oraz metodyke tworzenia prototypow. | |
3,5 | Student potrafi scharakteryzować dokładnie proces i organizację rozwoju nowego produktu, narzędzia wspomagające proces projektowania oraz metodykę projektowania nowego produktu, obejmujacą planowanie produktu, identyfikacje potrzeb klientów, tworzenie specyfikacja wymagań względem produktu, generowanie, wybór i testowanie koncepcji technicznych nowego produktuo, opracowanie architektury produktu oraz metodyke tworzenia prototypow. | |
4,0 | Student potrafi scharakteryzować dokładnie proces i organizację rozwoju nowego produktu, narzędzia wspomagające proces projektowania oraz metodykę projektowania nowego produktu, obejmujacą planowanie produktu, identyfikacje potrzeb klientów, tworzenie specyfikacja wymagań względem produktu, generowanie, wybór i testowanie koncepcji technicznych nowego produktuo, opracowanie architektury produktu oraz metodyke tworzenia prototypow, prowadząc przy tym krytyczną ich analizę. | |
4,5 | Student potrafi scharakteryzować dokładnie proces i organizację rozwoju nowego produktu, narzędzia wspomagające proces projektowania oraz metodykę projektowania nowego produktu, obejmujacą planowanie produktu, identyfikacje potrzeb klientów, tworzenie specyfikacja wymagań względem produktu, generowanie, wybór i testowanie koncepcji technicznych nowego produktuo, opracowanie architektury produktu oraz metodyke tworzenia prototypow, prowadząc przy tym krytyczną ich analizę i podając własne modyfikacje. | |
5,0 | Student potrafi scharakteryzować dokładnie proces i organizację rozwoju nowego produktu, narzędzia wspomagające proces projektowania oraz metodykę projektowania nowego produktu, obejmujacą planowanie produktu, identyfikacje potrzeb klientów, tworzenie specyfikacja wymagań względem produktu, generowanie, wybór i testowanie koncepcji technicznych nowego produktuo, opracowanie architektury produktu oraz metodyke tworzenia prototypow, prowadząc przy tym krytyczną ich analizę i podając własne modyfikacje oraz alternatywne podejścia do procesu projektowania nowego produktu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_C/10_U01 Student powinien zdobyć pewność co do swoich możliwości w projektowaniu nowych produktów. W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wykorzystywać metody i narzędzia projektowe, przeprowadzić analizę marketingową planowanego produktu, wyspecyfikować wymagania względem produktu, przedstawić koncepcje techniczne. Student powinien ponadto umiec opracowac i zaimplementowac algorytm sterowania funkcjami produktu - urzadzenia o charakterze elektromechanicznym z funkcją swobodnego programowania z wykorzystaniem typowej platformy testowej np. sterownik PLC. | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych metod i narzędzi projektowych i nie potrafi sformułować misji produktu, przeprowadzić analizy marketingowej planowanego produktu oraz przygotować specyfikacji wymagań technicznych względem produktu. |
3,0 | Student umie wykorzystać podstawowe metody i narzędzia projektowe i potrafi sformułować misję produktu, przeprowadzić analizę marketingową planowanego produktu oraz przygotować specyfikację wymagań technicznych względem produktu. | |
3,5 | Student umie wykorzystać wszystkie zaproponowane metody i narzędzia projektowe i potrafi sformułować misję produktu, przeprowadzić analizę marketingową planowanego produktu oraz przygotować specyfikację wymagań technicznych względem produktu i koncepcje techniczne. | |
4,0 | Student umie wykorzystać wszystkie zaproponowane metody i narzędzia projektowe i potrafi sformułować misję produktu, przeprowadzić analizę marketingową planowanego produktu oraz przygotować specyfikację wymagań technicznych względem produktu i koncepcje techniczne. Student umie ponadto przeprowadzić analizę, syntezę i impementację algorytmu sterowania projektowanym urządzeniem | |
4,5 | Student umie wykorzystać wszystkie zaproponowane metody i narzędzia projektowe i potrafi sformułować misję produktu, przeprowadzić analizę marketingową planowanego produktu oraz przygotować specyfikację wymagań technicznych względem produktu i koncepcje techniczne. Student umie ponadto przeprowadzić analizę, syntezę i impementację algorytmu sterowania projektowanym urządzeniem. Rozumie działanie projektowanego urządzenia i potrafi wprowadzać oryginalne modyfikacje w algorytmie sterowania. | |
5,0 | Student umie wykorzystać wszystkie zaproponowane metody i narzędzia projektowe i potrafi sformułować misję produktu, przeprowadzić analizę marketingową planowanego produktu oraz przygotować specyfikację wymagań technicznych względem produktu i koncepcje techniczne. Student umie ponadto przeprowadzić analizę, syntezę i impementację algorytmu sterowania projektowanym urządzeniem. Rozumie działanie projektowanego urządzenia i potrafi wprowadzać oryginalne modyfikacje w algorytmie sterowania. Umie zaplanować konstrukcję prototypu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_C/10_K01 Student powinien zdobyć pewność co do swoich możliwości w projektowaniu nowych produktów i miec swiadomosc koniecznosci zespolowej realizacji zadan projektowych. W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wykorzystywać metody i narzędzia projektowe, przeprowadzić analizę marketingową planowanego produktu, wyspecyfikować wymagania względem produktu, przedstawić koncepcje techniczne. Student powinien ponadto umiec opracowac i zaimplementowac algorytm sterowania funkcjami produktu - urzadzenia o charakterze elektromechanicznym z funkcją swobodnego programowania z wykorzystaniem typowej platformy testowej np. sterownik PLC. | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych metod i narzędzi projektowych i nie potrafi sformułować misji produktu, przeprowadzić analizy marketingowej planowanego produktu oraz przygotować specyfikacji wymagań technicznych względem produktu. |
3,0 | Student umie wykorzystać podstawowe metody i narzędzia projektowe i potrafi sformułować misję produktu, przeprowadzić analizę marketingową planowanego produktu oraz przygotować specyfikację wymagań technicznych względem produktu. | |
3,5 | Student umie wykorzystać wszystkie zaproponowane metody i narzędzia projektowe i potrafi sformułować misję produktu, przeprowadzić analizę marketingową planowanego produktu oraz przygotować specyfikację wymagań technicznych względem produktu i koncepcje techniczne. | |
4,0 | Student umie wykorzystać wszystkie zaproponowane metody i narzędzia projektowe i potrafi sformułować misję produktu, przeprowadzić analizę marketingową planowanego produktu oraz przygotować specyfikację wymagań technicznych względem produktu i koncepcje techniczne. Student umie ponadto przeprowadzić analizę, syntezę i impementację algorytmu sterowania projektowanym urządzeniem | |
4,5 | Student umie wykorzystać wszystkie zaproponowane metody i narzędzia projektowe i potrafi sformułować misję produktu, przeprowadzić analizę marketingową planowanego produktu oraz przygotować specyfikację wymagań technicznych względem produktu i koncepcje techniczne. Student umie ponadto przeprowadzić analizę, syntezę i impementację algorytmu sterowania projektowanym urządzeniem. Rozumie działanie projektowanego urządzenia i potrafi wprowadzać oryginalne modyfikacje w algorytmie sterowania. | |
5,0 | Student umie wykorzystać wszystkie zaproponowane metody i narzędzia projektowe i potrafi sformułować misję produktu, przeprowadzić analizę marketingową planowanego produktu oraz przygotować specyfikację wymagań technicznych względem produktu i koncepcje techniczne. Student umie ponadto przeprowadzić analizę, syntezę i impementację algorytmu sterowania projektowanym urządzeniem. Rozumie działanie projektowanego urządzenia i potrafi wprowadzać oryginalne modyfikacje w algorytmie sterowania. Umie zaplanować konstrukcję prototypu. |
Literatura podstawowa
- Karl T.Urlich, Steven D.Eppinger, Product design and development, 2011
- Pahl G., Beitz W., Nauka konstruowania, WNT, Warszawa, 1984
Literatura dodatkowa
- Jegierski T., Wyrwał J.,Kasprzak J., Hajda J., Programowanie sterowników PLC, Wydawnictwo pracowni komputerowej Jacka Skalmierskiego, Gliwice, 1998