Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | ZIP_1A_C/01/02_U01 | Podstawową umiejętnością jest stosowanie wybranych metod oraz narzędzi finansowych. Część ćwiczeniowa umożliwia nabycie praktycznych umiejętności dotyczących wybranych zagadnień prowadzonej dzialalności gospodarczej. Student będzie dobierał, prowadził, sprawdzał używanie instrumentów w poszczególnych rozwiązaniach. Umiejętności z przedmiotu - finanse - stanowią część ogólnego przygotowania do prowadzenia prawidłowej, efektywnej i skutecznej dzialalności gospodarczej. Wyzwala również i wzmacnia umiejętności w zakresie komunikowania się, pracy zespołowej oraz konieczności dokształcania. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | ZIP_1A_U26 | ma umiejętności w zakresie rozumienia podstawowych procesów ekonomicznych i zasad sterowania nimi |
---|
ZIP_1A_U07 | ma umiejętności w zakresie uwzględniania zasad zarządzania w różnych formach aktywności zawodowej |
ZIP_1A_U27 | ma umiejętności w zakresie zarządzania personelem oraz koordynowania pracami zespołów pracowniczych |
ZIP_1A_U11 | potrafi stosować podstawowe zasady z zakresu finansów i rachunkowości w celu prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstw |
ZIP_1A_U12 | ma umiejętności w zakresie pracy indywidualnej i w zespole |
ZIP_1A_U14 | ma umiejętności w zakresie posługiwania się zasadami obowiązującymi w przepisach prawa |
ZIP_1A_U25 | ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy |
ZIP_1A_U16 | ma umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem oraz potrafi pozyskiwać informacje z róźnych źródeł, itegrować je, interpretować, wyciągać wnioski a także formułować i uzasadniać opinie |
ZIP_1A_U17 | ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy |
ZIP_1A_U21 | ma umiejętności samokształcania się |
ZIP_1A_U23 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T1A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie |
---|
T1A_U02 | potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach |
T1A_U04 | potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_U05 | ma umiejętność samokształcenia się |
T1A_U10 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
T1A_U12 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
T1A_U13 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
T1A_U15 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
---|
InzA_U04 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
Cel przedmiotu | C-1 | Celem przedmiotu - część II - jest poszerzenie wiedzy ogólnej, i w jej rezultacie, nabycie umiejętności praktycznych i kompetencji w zakresie finansów. Student otrzyma wiedzę o rynkowych mechanizmach finansowych oraz ich zastosowaniu w przedsięborstwie (części tego rynku). Na tej podstawie będzie mógł identyfikować zdarzenia, kwantyfikować je oraz hierarchizować, co pozwoli na prowadzenie efektywnej działalności gospodarczej. Student przede wszystkim winien rozumieć mechanizm rynkowy i wykorzystywać go w kreowaniu zamierzeń gospodarczych. |
---|
Treści programowe | T-A-1 | Wartość pieniądza w czasie |
---|
T-A-2 | Ocena kondycji finansowej przedsiębiorstwa |
T-A-3 | Ocena opłacalności projektów finansowych |
T-A-4 | Wycena wartości przedsiębiorstwa |
T-W-2 | Strumienie i zasoby w gospodarce. Kategorie finansowe |
T-W-7 | Finanse publiczne - budżet państwa |
T-W-9 | System podatkowy w Polsce |
T-W-10 | System ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych w Polsce |
T-W-15 | Ocena kondycji finansowej przedsiębiorstwa |
Metody nauczania | M-1 | Wykład - informacyjny w formie prezentacji. |
---|
M-2 | Ćwiczenia - metoda przypadków połączona z dyskusją panelową, wielokrotnie wznawiana. |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Ocena w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji wiedzy, umiejętności jej wykorzystywania, często w połączeniu z wnioskowaniem logicznym |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa prezentująca stan wiedzy na podstawie próbki zagadnień z przedmiotu. Ocena z przedmiotu = 0,6*ocena z egzaminu + 0,4*ocena z ćwiczeń |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Brak umiejętności przywołania pojęć, kategorii i stosowanych rozwiązań z obszaru finansów |
3,0 | Umiejętność wykorzystania posiadanej wiedzy ograniczona do wykonywania podstawowych obliczeń, interpretacji wskaźników, przewidywania skutków rozwiązań. |
3,5 | Wykorzystnie wiedzy, informacji do rozwiązywania podstawowych zagadnień (zadań) finansowych połączone z umiejętnością korzystania z narzędzi i metod stosowanych w finansach. |
4,0 | Umiejętność analizy składowych zjawisk i zdarzeń. Identyfikacja, hierarchizacja oraz rozumienie wewnętrznych zależności i powiązań. |
4,5 | Umiejętności syntezy zjawisk i zdarzeń, powiązań oraz związków w strukturze finansów w połączeniu z umiejętnością uogólniania faktów i zdarzeń. |
5,0 | Umiejętność budowy ocen na podstawie interpretacji zdarzeń, faktów, wykrytych zależności oraz związków. Dokonywanie wyboru z uwzględnieniem celu, obrona przyjętych rozwiązań, przewidywanie skutków decyzji. |