Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
Sylabus przedmiotu Socjologia zarządzania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Socjologia zarządzania | ||
Specjalność | inżynieria jakości i zarządzanie | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Terelak-Tymczyna <Agnieszka.Terelak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 6 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | wiedza z zakresu nauki o przedsiębiorstwie |
W-2 | podstawowa wiedza z zakresu zarządzaniai produkcją i usługami |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami socjologicznymi zarządzania przedsiębiorstwem |
C-2 | Zapoznanie z rolami społecznymi wystepującymi w przedsiębiorstwie i ukształtowanie umiejętności ich diagnozowania |
C-3 | Zapoznanie z relacjami występujacymi pomiedzy jednostką a zespołem pracowniczym i ukształtowanie umiejętności ich identyfikacji. |
C-4 | Zapoznanie z formalnymi i nieformlnymi strukturami przedsiębiorstwa i ukształtowanie umiejętności ich analizy. |
C-5 | Zapoznanie z różnymi rozdzajami zarządzania przedsiębiorstwem i ukształtowanie umiejętności zarzadzania róznorodnoscia, zarzadzania konfliktami, zarzadzania przez zaufanie i zarzadzania w warunkach kryzysowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Diagnozowanie ról społecznych w przedsiebiorstwie | 4 |
T-A-2 | Identyfikacja wzajemnych relacji jednostka zespół pracowniczy | 4 |
T-A-3 | Analiza formalnych i nieformalnych struktur przedsiebiorstwa | 4 |
T-A-4 | Charakterystyka kultury organizacyjnej wybranego przedsiebiorstwa | 4 |
T-A-5 | Studia przypadków z obszaru zarzadzania róznorodnoscia, zarzadzania konfliktami, zarzadzania przez zaufanie i zarzadzania w warunkach kryzysowych | 29 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Uwarunkowania socjologiczne zarzadzania przedsiebiorstwem. | 3 |
T-W-2 | Role społeczne w przedsiebiorstwie. | 3 |
T-W-3 | Odpowiedzialnosc społeczna przedsiebiorstwa. | 3 |
T-W-4 | Jednostka i zespół pracowniczy. | 3 |
T-W-5 | Społecznosci ludzkie a przedsiebiorstwo. | 3 |
T-W-6 | Stosunki społeczne w przedsiebiorstwie. | 3 |
T-W-7 | Struktury formalne i nieformalne w przedsiebiorstwie. | 3 |
T-W-8 | Kultura organizacyjna przedsiebiorstwa. | 3 |
T-W-9 | Płec społeczno-kulturowa (genger) a przedsiebiorstwo. | 3 |
T-W-10 | Zarzadzanie róznorodnoscia. | 4 |
T-W-11 | Zarzadzanie konfliktami. | 4 |
T-W-12 | Zarzadzanie przez zaufanie. | 4 |
T-W-13 | Zarzadzanie w warunkach kryzysowych. | 3 |
T-W-14 | Patologie zarzadzania. | 3 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęcia | 45 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć | 20 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 22 |
A-A-4 | Konsultacje | 2 |
A-A-5 | Udział w zaliczeniu | 2 |
91 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 45 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 41 |
A-W-3 | Udział w zaliczeniu | 2 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, pogadanka, wykład problemowy |
M-2 | metoda przypadków |
M-3 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena interperatcji poszczególnych studiów przypadku omwianych na ćwiczeniach |
S-2 | Ocena podsumowująca: test |
S-3 | Ocena podsumowująca: zadanie problemowe |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O6/02_W01 student zna uwarunkowania socjologiczne zarządzania przedsiębiorstwem | ZIP_1A_W17, ZIP_1A_W12 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04 | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-2 |
ZIP_1A_O6/02_W02 student potrafi rozpoznawać role społeczne w przedsiebiorstwie. | ZIP_1A_W17, ZIP_1A_W12 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04 | C-2 | T-W-2 | M-1 | S-2 |
ZIP_1A_O6/02_W03 student potrafi scharakteryzować stosunki społeczne w przedsiebiorstwie, struktury formalne i nieformalne | ZIP_1A_W17, ZIP_1A_W12 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04 | C-3, C-4 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1 | S-2 |
ZIP_1A_O6/02_W04 student potrafi zdefiniować zarzadzanie: róznorodnością, konfliktami, przez zaufanie,w warunkach kryzysowych. | ZIP_1A_W17, ZIP_1A_W12 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04 | C-5 | T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13 | M-1 | S-2 |
ZIP_1A_O6/02_W05 Student potrafi zidentyfikować patologie zarządzania. | ZIP_1A_W17, ZIP_1A_W12 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04 | C-1 | T-W-14 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O6/02_U01 student ma umiejętność diagnozowania ról społecznych w przedsiebiorstwie | ZIP_1A_U07, ZIP_1A_U27, ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U16, ZIP_1A_U17 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U15 | InzA_U04, InzA_U05, InzA_U07 | C-2 | T-A-1, T-A-4 | M-2, M-3 | S-1, S-3 |
ZIP_1A_O6/02_U02 Student potrafi identyfikować wzajemne relacje jednostka zespół pracowniczy | ZIP_1A_U27, ZIP_1A_U12, ZIP_1A_U16 | T1A_U02, T1A_U04, T1A_U13 | InzA_U05 | C-3 | T-A-2, T-A-4 | M-2, M-3 | S-1, S-3 |
ZIP_1A_O6/02_U03 student potrafi analizować formalne i nieformalne struktury przedsiebiorstwa | ZIP_1A_U07, ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U16 | T1A_U01, T1A_U04, T1A_U12, T1A_U13 | InzA_U04, InzA_U05 | C-4 | T-A-3, T-A-4 | M-2, M-3 | S-1, S-3 |
ZIP_1A_O6/02_U04 student potrafi zinterpretować studium przypadku z obszaru zarzadzania róznorodnoscia, zarzadzania konfliktami, zarzadzania przez zaufanie i zarzadzania w warunkach kryzysowych. | ZIP_1A_U07, ZIP_1A_U12, ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U16 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U12, T1A_U13 | InzA_U04, InzA_U05 | C-5 | T-A-5 | M-2, M-3 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O6/02_K01 ma kompetencje w zakresie kształtowania postaw tolerancji w kontekście zarządzania przedsiębiorstwem | ZIP_1A_K02, ZIP_1A_K09 | T1A_K02, T1A_K05 | — | C-1, C-5 | T-A-5, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-3 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O6/02_W01 student zna uwarunkowania socjologiczne zarządzania przedsiębiorstwem | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę za zakresu uwarunkowań socjologicznych zarządznaia przedsiębiorstwem | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_O6/02_W02 student potrafi rozpoznawać role społeczne w przedsiebiorstwie. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie rodzaju ról społecznych w przedsiebiorstwie oraz potrafi je rozpoznawać | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_O6/02_W03 student potrafi scharakteryzować stosunki społeczne w przedsiebiorstwie, struktury formalne i nieformalne | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić i którtko opisać stosunki społeczne w przedsiębiorstwie, rozróżnia struktury formalne od nieformalnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_O6/02_W04 student potrafi zdefiniować zarzadzanie: róznorodnością, konfliktami, przez zaufanie,w warunkach kryzysowych. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada wiedę i potrafi opisać zarządzanie różnorodnością, konfliktami, przez zaufanie, w warunkach kryzysowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_O6/02_W05 Student potrafi zidentyfikować patologie zarządzania. | 2,0 | |
3,0 | Student umie wymienić rodzaje patologii zarządzania i podać proste przykłady patologii zarządzania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O6/02_U01 student ma umiejętność diagnozowania ról społecznych w przedsiebiorstwie | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje podstawowe umiejętności w zakresie diagnozowania wybranych ról społecznych w przedsiębiorstwie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_O6/02_U02 Student potrafi identyfikować wzajemne relacje jednostka zespół pracowniczy | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje podstawowe umiejętności w zakresie identyfikowania wybranych prostych relacji jednostka zespół pracowniczy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_O6/02_U03 student potrafi analizować formalne i nieformalne struktury przedsiebiorstwa | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje podstawowe umiejętności w zakresie analizowania wybranych formalnych lub nieformalnych ,struktur przedsiębiorstwa. Potrafi okreslić na prostym przykładzie, rodzaj wystepujacej struktury w przedsiębiorstwie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_O6/02_U04 student potrafi zinterpretować studium przypadku z obszaru zarzadzania róznorodnoscia, zarzadzania konfliktami, zarzadzania przez zaufanie i zarzadzania w warunkach kryzysowych. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje podstawowe umiejętności interpretacji studium przypadku z wybranego obszaru zarządzania różnorodnością, zarządzania konfliktami, zarządzania przez zaufanie i zarządzania w warunkach kryzysowych. Na wybranycm przykładzie potrafi dokonac oceny obszaru zarzadzania oraz podać jego słabe i mocne strony. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O6/02_K01 ma kompetencje w zakresie kształtowania postaw tolerancji w kontekście zarządzania przedsiębiorstwem | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi rozpoznawać przejawy nietolerancji w otoczeniu, w tym przedsiębiorstwie oraz kształtować postawy tolerancji w kontekście zarządzania przedsiębiorstwem. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Grzelak J.Ł, Dylematy społeczne (w:)Psychologia ekonomiczna, red. Tadeusz Tyszka, Gdanskie Wydawnictwo psychologiczne, Gdansk, 2004
- red. naukowa Monika Kostera, Nowe kierunki w zarzadzaniu, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2008
- red. Marii Romanowskiej, Podstawy organizacji i zarzadzania, Difin, Warszawa, 2002
- Ratynski W., Psychologiczne i socjologiczne aspekty zarzadzania, Wyd.C.H. Beck, Warszawa, 2005