Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)

Sylabus przedmiotu Metody i techniki w informatyzacji organizacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody i techniki w informatyzacji organizacji
Specjalność e- technologie w produkcji i zarządzaniu
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Jarosław Wątróbski <Jaroslaw.Watrobski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 1,70,34egzamin
projektyP6 15 1,10,33zaliczenie
laboratoriaL6 15 1,20,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy zarządzania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejętności w zakresie modelowania procesów biznesowych przedsiębiorstwa
C-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie racjonalnego doboru środków informatycznych w przedsiębiorstwie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Omówienie sposobu sporządzania sprawodzań z laboratorium2
T-L-2Budowa diagramów organizacyjnych, wartości dodanej, diagramów celów z użyciem notacji Aris2
T-L-3Budowa modeli fynkcji z użyciem notacji Aris.2
T-L-4Budowa modeli procesów gospodarczych eEPC z użyciem notacji Aris.2
T-L-5Tworzenie modelu doboru elementów infrastruktury infoamtycznej organizacji4
T-L-6Tworzenie modelu doboru infoamtycznego systemu zarządzania3
15
projekty
T-P-1Omówienie założeń i wyodrębnienie grup projektowych2
T-P-2Realizacja projektu informatyzacji wybranej firmy10
T-P-3Omówienie i prezentacja wyników projektów. Ocena3
15
wykłady
T-W-1Procesy gospodarcze (definicje, kryteria i klasyfikacje, przykłady). Reenginering i x-reenginering. Metody i narzędzia opisu oraz modelowania procesów gospodarczych6
T-W-2Zarządzanie procesami biznesowymi, Zarządzanie poprzez jakość, Normy ISO z serii 9000.2
T-W-3Wybrane narzędzia do modelowania procesów biznesowych. Pakiety ARIS Toolset oraz BPML.4
T-W-4Rola Systemów workflow w zarządzaniu procesami.2
T-W-5Modele referencyjne branż i zintegrowane systemy zarządzania (ERP).4
T-W-6Metody informatyzacji organizacji. Metody jakościowe i metoda SWOT.6
T-W-7Metody ilościowe w informatyzacji organizacji. etody eksperckie. Metody wielokryterialne6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1przygotowanie się do laboratoriów i sporządzeni sprawozdań18
A-L-2udzial w laboratoriach15
A-L-3konsultacje2
35
projekty
A-P-1udział w zajęciach15
A-P-2samodzielna realizacja projektu17
32
wykłady
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia17
A-W-4Zaliczenie2
51

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wyklad z prezentacjami i przykładami
M-2Ćwiczenia laboratyjne i realizacja zadań praktycznych
M-3Realizacja projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład: ocena podsumowująca - Zaliczenie ustne z pytaniami praktycznymi
S-2Ocena formująca: Laboratorium : Ogólna ocena na podstawie sprawozdań i obecności
S-3Ocena podsumowująca: Projekt: ogólna ocena na podstawie projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O4/05_W01
Student ma wiedzę modelowaniu i rekonstrukcji stworzonego zbioru procesów biznesowych w przedsiębiorstwie. Student ma wiedzę o doborze metody wspomagania decyzji dla określonej sytuacji decyzyjnej
ZIP_1A_W01, ZIP_1A_W06T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07InzA_W02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-5, T-L-6, T-P-1, T-P-2, T-P-3M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O4/05_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie analizować i rozwiązywac problemy decyzyjne w zakresie informatyzacji organizacji. Student umie samodzielnie formułować odpowiednią postać zadań oraz dobierać odpowiednie metody ich rozwiązania.
ZIP_1A_U26, ZIP_1A_U22T1A_U09, T1A_U12InzA_U02, InzA_U04C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-P-1, T-P-2, T-P-3M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O4/05_W01
Student ma wiedzę modelowaniu i rekonstrukcji stworzonego zbioru procesów biznesowych w przedsiębiorstwie. Student ma wiedzę o doborze metody wspomagania decyzji dla określonej sytuacji decyzyjnej
2,0Student nie opanował wiedzy w zakresie metod modelowania procesów gospodarczych oraz metod wspomagania decyzji.
3,0Student w stopniu wystarczającym opanował wiedzę w zakresie metod modelowania procesów gospodarczych oraz metod wspomagania decyzji.
3,5Student opanował wiedzę w zakresie metod modelowania procesów gospodarczych oraz metod wspomagania decyzji.
4,0Student opanował wiedzę w zakresie metod modelowania procesów gospodarczych, metod wspomagania decyzji oraz obszarów ich praktycznego wykorzystania w przedsiębiorstwie
4,5Student opanował wiedzę w zakresie metod modelowania procesów gospodarczych, metod wspomagania decyzji oraz sposobów ich doboru i obszarów ich praktycznego wykorzystania w przedsiębiorstwie.
5,0Student opanował wiedzę w zakresie metod modelowania procesów gospodarczych, metod wspomagania decyzji oraz sposobów ich doboru i obszarów ich praktycznego wykorzystania w przedsiębiorstwie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O4/05_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie analizować i rozwiązywac problemy decyzyjne w zakresie informatyzacji organizacji. Student umie samodzielnie formułować odpowiednią postać zadań oraz dobierać odpowiednie metody ich rozwiązania.
2,0Student nie posiada wystarczających umiejętności analizy i rozwiązywania problemów inforamtyzacji organizacji
3,0Student umie rozwiązywać wybrane problemy inforamtyzacji organizacji w stopniu wystarczającym
3,5Student umie rozwiązywać wybrane problemy inforamtyzacji organizacji
4,0Student umie samodzielnie formułować i rozwiązywać problemy inforamtyzacji organizacji.
4,5Student umie samodzielnie formułować i rozwiązywać problemy inforamtyzacji organizacji. Student umie użyć właściwe metody do rozważanego problemu
5,0Student umie samodzielnie formułować i rozwiązywać problemy inforamtyzacji organizacji. Student umie użyć właściwe metody do rozważanego problemu

Literatura podstawowa

  1. Gabryelczyk R, ARIS w modelowaniu procesów biznesu, Difin, Warszawa, 2006
  2. Kubiak B. F., Strategia informatyzacji współczesnej organizacji, Akwila, Gdańsk, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Davis R., Business Process Modeling with ARIS. A Practical Guide, Springer-Verlag, London, 2002
  2. adres internetowy, http://www.qpr.com/processmanagement/index.html., 2011, http://www.qpr.com/processmanagement/index.html.
  3. Scheer A.W., Business Process Excellence. ARIS in Practice, Springer-Verlag, Berlin, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Omówienie sposobu sporządzania sprawodzań z laboratorium2
T-L-2Budowa diagramów organizacyjnych, wartości dodanej, diagramów celów z użyciem notacji Aris2
T-L-3Budowa modeli fynkcji z użyciem notacji Aris.2
T-L-4Budowa modeli procesów gospodarczych eEPC z użyciem notacji Aris.2
T-L-5Tworzenie modelu doboru elementów infrastruktury infoamtycznej organizacji4
T-L-6Tworzenie modelu doboru infoamtycznego systemu zarządzania3
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Omówienie założeń i wyodrębnienie grup projektowych2
T-P-2Realizacja projektu informatyzacji wybranej firmy10
T-P-3Omówienie i prezentacja wyników projektów. Ocena3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Procesy gospodarcze (definicje, kryteria i klasyfikacje, przykłady). Reenginering i x-reenginering. Metody i narzędzia opisu oraz modelowania procesów gospodarczych6
T-W-2Zarządzanie procesami biznesowymi, Zarządzanie poprzez jakość, Normy ISO z serii 9000.2
T-W-3Wybrane narzędzia do modelowania procesów biznesowych. Pakiety ARIS Toolset oraz BPML.4
T-W-4Rola Systemów workflow w zarządzaniu procesami.2
T-W-5Modele referencyjne branż i zintegrowane systemy zarządzania (ERP).4
T-W-6Metody informatyzacji organizacji. Metody jakościowe i metoda SWOT.6
T-W-7Metody ilościowe w informatyzacji organizacji. etody eksperckie. Metody wielokryterialne6
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1przygotowanie się do laboratoriów i sporządzeni sprawozdań18
A-L-2udzial w laboratoriach15
A-L-3konsultacje2
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1udział w zajęciach15
A-P-2samodzielna realizacja projektu17
32
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia17
A-W-4Zaliczenie2
51
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O4/05_W01Student ma wiedzę modelowaniu i rekonstrukcji stworzonego zbioru procesów biznesowych w przedsiębiorstwie. Student ma wiedzę o doborze metody wspomagania decyzji dla określonej sytuacji decyzyjnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W01ma wiedzę z matematyki na poziomie wyższym niezbędnym do ilościowego opisu, rozumienia i modelowania problemów
ZIP_1A_W06ma wiedzę z podstaw automatyzacji procesów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności w zakresie modelowania procesów biznesowych przedsiębiorstwa
C-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie racjonalnego doboru środków informatycznych w przedsiębiorstwie
Treści programoweT-W-1Procesy gospodarcze (definicje, kryteria i klasyfikacje, przykłady). Reenginering i x-reenginering. Metody i narzędzia opisu oraz modelowania procesów gospodarczych
T-W-2Zarządzanie procesami biznesowymi, Zarządzanie poprzez jakość, Normy ISO z serii 9000.
T-W-3Wybrane narzędzia do modelowania procesów biznesowych. Pakiety ARIS Toolset oraz BPML.
T-W-4Rola Systemów workflow w zarządzaniu procesami.
T-W-5Modele referencyjne branż i zintegrowane systemy zarządzania (ERP).
T-W-6Metody informatyzacji organizacji. Metody jakościowe i metoda SWOT.
T-W-7Metody ilościowe w informatyzacji organizacji. etody eksperckie. Metody wielokryterialne
T-L-5Tworzenie modelu doboru elementów infrastruktury infoamtycznej organizacji
T-L-6Tworzenie modelu doboru infoamtycznego systemu zarządzania
T-P-1Omówienie założeń i wyodrębnienie grup projektowych
T-P-2Realizacja projektu informatyzacji wybranej firmy
T-P-3Omówienie i prezentacja wyników projektów. Ocena
Metody nauczaniaM-1Wyklad z prezentacjami i przykładami
M-2Ćwiczenia laboratyjne i realizacja zadań praktycznych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: ocena podsumowująca - Zaliczenie ustne z pytaniami praktycznymi
S-2Ocena formująca: Laboratorium : Ogólna ocena na podstawie sprawozdań i obecności
S-3Ocena podsumowująca: Projekt: ogólna ocena na podstawie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował wiedzy w zakresie metod modelowania procesów gospodarczych oraz metod wspomagania decyzji.
3,0Student w stopniu wystarczającym opanował wiedzę w zakresie metod modelowania procesów gospodarczych oraz metod wspomagania decyzji.
3,5Student opanował wiedzę w zakresie metod modelowania procesów gospodarczych oraz metod wspomagania decyzji.
4,0Student opanował wiedzę w zakresie metod modelowania procesów gospodarczych, metod wspomagania decyzji oraz obszarów ich praktycznego wykorzystania w przedsiębiorstwie
4,5Student opanował wiedzę w zakresie metod modelowania procesów gospodarczych, metod wspomagania decyzji oraz sposobów ich doboru i obszarów ich praktycznego wykorzystania w przedsiębiorstwie.
5,0Student opanował wiedzę w zakresie metod modelowania procesów gospodarczych, metod wspomagania decyzji oraz sposobów ich doboru i obszarów ich praktycznego wykorzystania w przedsiębiorstwie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O4/05_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie analizować i rozwiązywac problemy decyzyjne w zakresie informatyzacji organizacji. Student umie samodzielnie formułować odpowiednią postać zadań oraz dobierać odpowiednie metody ich rozwiązania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U26ma umiejętności w zakresie rozumienia podstawowych procesów ekonomicznych i zasad sterowania nimi
ZIP_1A_U22potrafi wykorzystać w zadaniach inżynierskich metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności w zakresie modelowania procesów biznesowych przedsiębiorstwa
C-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie racjonalnego doboru środków informatycznych w przedsiębiorstwie
Treści programoweT-W-1Procesy gospodarcze (definicje, kryteria i klasyfikacje, przykłady). Reenginering i x-reenginering. Metody i narzędzia opisu oraz modelowania procesów gospodarczych
T-W-2Zarządzanie procesami biznesowymi, Zarządzanie poprzez jakość, Normy ISO z serii 9000.
T-W-3Wybrane narzędzia do modelowania procesów biznesowych. Pakiety ARIS Toolset oraz BPML.
T-W-4Rola Systemów workflow w zarządzaniu procesami.
T-W-5Modele referencyjne branż i zintegrowane systemy zarządzania (ERP).
T-W-6Metody informatyzacji organizacji. Metody jakościowe i metoda SWOT.
T-W-7Metody ilościowe w informatyzacji organizacji. etody eksperckie. Metody wielokryterialne
T-L-1Omówienie sposobu sporządzania sprawodzań z laboratorium
T-L-2Budowa diagramów organizacyjnych, wartości dodanej, diagramów celów z użyciem notacji Aris
T-L-3Budowa modeli fynkcji z użyciem notacji Aris.
T-L-4Budowa modeli procesów gospodarczych eEPC z użyciem notacji Aris.
T-L-5Tworzenie modelu doboru elementów infrastruktury infoamtycznej organizacji
T-L-6Tworzenie modelu doboru infoamtycznego systemu zarządzania
T-P-1Omówienie założeń i wyodrębnienie grup projektowych
T-P-2Realizacja projektu informatyzacji wybranej firmy
T-P-3Omówienie i prezentacja wyników projektów. Ocena
Metody nauczaniaM-1Wyklad z prezentacjami i przykładami
M-2Ćwiczenia laboratyjne i realizacja zadań praktycznych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: ocena podsumowująca - Zaliczenie ustne z pytaniami praktycznymi
S-2Ocena formująca: Laboratorium : Ogólna ocena na podstawie sprawozdań i obecności
S-3Ocena podsumowująca: Projekt: ogólna ocena na podstawie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wystarczających umiejętności analizy i rozwiązywania problemów inforamtyzacji organizacji
3,0Student umie rozwiązywać wybrane problemy inforamtyzacji organizacji w stopniu wystarczającym
3,5Student umie rozwiązywać wybrane problemy inforamtyzacji organizacji
4,0Student umie samodzielnie formułować i rozwiązywać problemy inforamtyzacji organizacji.
4,5Student umie samodzielnie formułować i rozwiązywać problemy inforamtyzacji organizacji. Student umie użyć właściwe metody do rozważanego problemu
5,0Student umie samodzielnie formułować i rozwiązywać problemy inforamtyzacji organizacji. Student umie użyć właściwe metody do rozważanego problemu