Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)

Sylabus przedmiotu Doradztwo gospodarcze - Przedmiot obieralny:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Doradztwo gospodarcze - Przedmiot obieralny
Specjalność inżynieria jakości i zarządzanie
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 16 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 30 2,00,50zaliczenie
projektyP7 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu nauki o przedsiębiorstwie
W-2Wiedza z zakresu rachunkowości i finansów
W-3Wiedza i umiejetności z zakresu zarządzania personelem
W-4Wiedza z zakresu podstaw prawa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Kształtowanie umiejętności korzystania z doradztwa
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi obszarami doradztwa gospodarczego
C-3Przygotowanie studentów do świadomego korzystania z usług doradztwa gospodarczego jako źródła wiedzy i umiejętności w praktycznym prowadzeniu działaności gospodarczej
C-4Wykształcenie nawyku formalizacji relacji doradcy i klienta
C-5Ukształtowanie umiejętności w zakresie przeprowadzania badań ankietowych
C-6Przygotowanie i prezentowanie sprawozdania z badań ankietowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Omówienie zasad przygotowania projektu nt. badania poziomu i potrzeb doradczych w działalności gospodarczej4
T-P-2Obszary doradztwa gospodarczego - omówienie przypadków praktycznych10
T-P-3Metodyka prowadzenia badań ankietowych6
T-P-4Analiza i wnioski z badań ankietowych4
T-P-5Ocena sprawozdania z realiowanego projektu6
30
wykłady
T-W-1Znaczenie doradztwa w działaności gospodarczej2
T-W-2Doradztwo naukowe i tradycyjne - cechy3
T-W-3Zasady pracy doradczej3
T-W-4Modele doradztwa2
T-W-5Doradztwo wewnętrzne i doradztwo zewnętrzne2
T-W-6Współpraca doradcy z klientem - cechy, zasady i jej etapy6
T-W-7Komunikacja doradcy z klientem4
T-W-8Kocepcja zarządzania zmianą w działalności doradczej2
T-W-9Zarządzanie zmianą w działalności doradczej2
T-W-10Podstawowe usługi w doradztwie gospodarczym4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Aktywny udział studenta w zajęciach projektowych prowadzonych przez nauczyciela20
A-P-2Zespoły studentów wspólnie z nauczycielem analizują i stawiają wnioski5
A-P-3Zespoły studentów prezentują sprawozdania i udzielają odpowiedzi na pytania nauczyciela5
A-P-4Dwuosobowe zespoły studentów realizują projekt nt. potrzeb doradczych w działalności gospodarczej (opracowują ankietę, przeprowadzają badanie ankietowe, analizują zebrane informacje i sporządzają sprawozdanie z badań ankietowych)30
A-P-5udział w konsultacjach2
62
wykłady
A-W-1Czynny udział w wykładach30
A-W-2Przygotowanie studenta do zaliczenia wykładów28
A-W-3Konsultacje do wykładu2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2opowiadanie
M-3metoda przypadków
M-4metoda sytuacyjna
M-5metoda projektów
M-6pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przekazywanych podczas wcześniejszych zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Studentowi podczas obrony projektu zadawane są pytania sprawdzające poziom wiedzy i umiejętności zdefiniowane w przedmiotowych efektach kształcenia

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O/05/1_W01
Ma wiedzę w zakresie funkcji doradztwa w działalności gospodarczej. Podaje różnice pomiędzy doradztwem naukowym i tradycyjnym. Wskazuje różnice pomiedzy doradztwem wewnętrznym i zewnętrznym
ZIP_1A_W17, ZIP_1A_W11, ZIP_1A_W12T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04C-1T-W-1M-1, M-4, M-5S-1, S-2
ZIP_1A_O/05/1_W02
Wymienia i charakteryzuje zasady pracy doradczej. Rozpoznaje poszczególne modele pracy doradczej
ZIP_1A_W17T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11InzA_W02, InzA_W04C-1, C-3, C-4T-W-3, T-W-6M-1, M-4, M-5, M-3S-2
ZIP_1A_O/05/1_W03
Wymienia i charakteryzuje elementy oraz etapy współpracy doradcy z klientem. Podaje podstawowe kryteria wyboru doradcy
ZIP_1A_W17, ZIP_1A_W12T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04C-1, C-3, C-4T-W-6, T-W-7M-1, M-5, M-3S-2
ZIP_1A_O/05/1_W04
Wymienia i charakteryzuje kluczowe usługi świadczone w podstawowych obszarach doradztwa gospodarczego (personalnego, podatkowego, księgowego, finansowego, organizacyjnego, technologicznego, prawnego i jakościowego)
ZIP_1A_W17, ZIP_1A_W15T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11InzA_W02, InzA_W04C-2T-P-2M-1, M-4, M-3S-2
ZIP_1A_O/05/1_W05
Ma wiedzę w zakresie prowadzenia badań ankietowych
ZIP_1A_W17T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11InzA_W02, InzA_W04C-5T-P-3, T-P-4M-1, M-5, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O/05/1_U01
Stosuje typowe dla danego obszaru doradztwa gospodarczego kanały komunikacji z klientem
ZIP_1A_U25T1A_U01, T1A_U04C-1, C-4T-W-7M-1, M-5, M-3S-1, S-2
ZIP_1A_O/05/1_U02
Ma umiejętność pracy w zespole
ZIP_1A_U12, ZIP_1A_U17T1A_U02, T1A_U13, T1A_U15InzA_U05, InzA_U07C-1, C-5, C-6T-P-3, T-P-4, T-P-1, T-P-5M-1, M-5, M-3, M-6S-1, S-2
ZIP_1A_O/05/1_U03
Potrafi planować i przeprowadzać badania ankietowe
ZIP_1A_U17T1A_U13, T1A_U15InzA_U05, InzA_U07C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-P-1M-1, M-5, M-3S-1, S-2
ZIP_1A_O/05/1_U04
Znajduje niezbędne informacje w literaturze fachowej, bazach danych i innych źródłach
C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-W-7, T-W-2, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1S-1, S-2
ZIP_1A_O/05/1_U05
Identfikuje potrzeby doradcze klientów w zakresie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej
ZIP_1A_U25T1A_U01, T1A_U04C-1, C-2, C-5, C-6T-W-6, T-W-7M-1, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O/05/1_K01
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
ZIP_1A_K01T1A_K01C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-4, M-5, M-3, M-6, M-2S-1, S-2
ZIP_1A_O/05/1_K02
Potrafi współdziałać i pracować w zespole, przyjmując w nim różne role
ZIP_1A_K03T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-1, T-P-5M-1, M-4, M-5, M-3, M-6, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O/05/1_W01
Ma wiedzę w zakresie funkcji doradztwa w działalności gospodarczej. Podaje różnice pomiędzy doradztwem naukowym i tradycyjnym. Wskazuje różnice pomiedzy doradztwem wewnętrznym i zewnętrznym
2,0nie ma wiedzy z zakresu funkcji doradztwa w działalności gospodarczej. Nie podaje różnic pomiędzy doradztwem naukowym i tradycyjnym. Nie wskazuje różnic pomiędzy doradztwem wewnętrznym i zewnętrznym
3,0wymienia i opisuje podstawowe funkcje doradztwa w działalności gospodarczej. Podaje różnice pomiędzy doradztwem naukowym i tradycyjnym. Wskazuje różnice pomiędzy doradztwem wewnętrznym i zewnętrznym
3,5wymienia, opisuje i wiąże funkcje doradztwa w działalności gospodarczej. Podaje różnice pomiędzy doradztwem naukowym i tradycyjnym. Wskazuje różnice pomiędzy doradztwem wewnętrznym i zewnętrznym
4,0wymienia, opisuje i wiąże funkcje doradztwa w działalności gospodarczej. Podaje różnice pomiędzy doradztwem naukowym i tradycyjnym. Wskazuje różnice pomiędzy doradztwem wewnętrznym i zewnętrznym. Podaje wady i zalety poszczególnych typów doradztwa
4,5wymienia, opisuje i wiąże funkcje doradztwa w działalności gospodarczej. Podaje różnice pomiędzy doradztwem naukowym i tradycyjnym. Wskazuje różnice pomiędzy doradztwem wewnętrznym i zewnętrznym. Podaje wady i zalety poszczególnych typów doradztwa.
5,0Student wymienia, opisuje, wiąże funkcje doradztwa w działalności gospodarczej. Podaje rozszerzony zakres tych funkcji. Podaje różnice pomiędzy doradztwem naukowym i tradycyjnym. Wskazuje różnice pomiędzy doradztwem wewnętrznym i zewnętrznym. Podaje wady i zalety poszczególnych typów doradztwa. Proponuje nowe rozwiązania nt. funkcji doradztwa gospodarczego.
ZIP_1A_O/05/1_W02
Wymienia i charakteryzuje zasady pracy doradczej. Rozpoznaje poszczególne modele pracy doradczej
2,0nie wymienia i nie charakteryzuje zasad pracy doradczej. Nie rozpoznaje poszczególnych modeli pracy doradczej
3,0wymienia i charakteryzuje podstawowe zasady pracy doradczej. Rozpoznaje wybrane modele pracy doradczej
3,5wymienia i charakteryzuje rozszerzone zasady pracy doradczej. Rozpoznaje podstawowe modele pracy doradczej
4,0wymienia i charakteryzuje rozszerzone zasady pracy doradczej. Wiąże niektóre zasady z praktyką doradczą. Rozpoznaje podstawowe i rozwinięte modele pracy doradczej
4,5wymienia icharakteryzuje rozszerzone zasady pracy doradczej. Wiąże rozszerzone zasady z praktyką doradczą. Rozpoznaje podstawowe i rozwinięte modele pracy doradczej
5,0wymienia i charakteryzuje rozszerzone zasady pracy doradczej. Wiąże rozszerzone zasady z praktyką doradczą. Rozpoznaje podstawowe i rozwinięte modele pracy doradczej. Proponuje działania doskonalące modele pracy doradczej.
ZIP_1A_O/05/1_W03
Wymienia i charakteryzuje elementy oraz etapy współpracy doradcy z klientem. Podaje podstawowe kryteria wyboru doradcy
2,0nie wymienia i nie charakteryzuje elementów oraz etapów współpracy doradcy z klientem. Nie podaje podstawowych kryteriów wyboru doradcy
3,0wymienia i charakteryzuje elementy oraz etapy współpracy doradcy z klientem. Podaje podstawowe kryteria wyboru doradcy
3,5wymienia, charakteryzuje i wiąże elementy oraz etapy współpracy doradcy z klientem. Podaje i charakteryzuje podstawowe kryteria wyboru doradcy
4,0wymienia, charakteryzuje i wiąże elementy oraz etapy współpracy doradcy z klientem. Podaje i charakteryzuje podstawowe kryteria wyboru doradcy. Proponuje miary i merniki dla kryteriów wyboru doradcy.
4,5wymienia, charakteryzuje i wiąże elementy oraz etapy współpracy doradcy z klientem. Podaje i charakteryzuje podstawowe kryteria wyboru doradcy. Proponuje miary i merniki dla kryteriów wyboru doradcy. Potrafi te miary i mierniki ocenić.
5,0wymienia, charakteryzuje i wiąże elementy oraz etapy współpracy doradcy z klientem. Podaje i charakteryzuje podstawowe kryteria wyboru doradcy. Proponuje miary i merniki dla kryteriów wyboru doradcy. Potrafi te miary i mierniki ocenić. Zna kierunki doskonalenia współpracy klienta z doradcą dla poszczególnych etapów.
ZIP_1A_O/05/1_W04
Wymienia i charakteryzuje kluczowe usługi świadczone w podstawowych obszarach doradztwa gospodarczego (personalnego, podatkowego, księgowego, finansowego, organizacyjnego, technologicznego, prawnego i jakościowego)
2,0nie wymienia i nie charakteryzuje kluczowych usług świadczonych w podstawowych obszarach doradztwa gospodarczego (personalnego, podatkowego, księgowego, finansowego, organizacyjnego, technologicznego, prawnego i jakościowego)
3,0wymienia i charakteryzuje kluczowe usługi świadczone w podstawowych obszarach doradztwa gospodarczego (personalnego, podatkowego, księgowego, finansowego, organizacyjnego, technologicznego, prawnego i jakościowego)
3,5wymienia i charakteryzuje usługi świadczone w obszarach doradztwa gospodarczego
4,0wymienia i charakteryzuje usługi świadczone w obszarach doradztwa gospodarczego. Zna podstawowe elementy umowy o świadczeniu usługi doradczej
4,5wymienia i charakteryzuje usługi świadczone w obszarach doradztwa gospodarczego. Zna elementy umowy o świadczeniu usługi doradczej. Wymienia i opisuje kluczowe warunki umowy.
5,0wymienia i charakteryzuje usługi świadczone w obszarach doradztwa gospodarczego. Zna elementy umowy o świadczeniu usługi doradczej. Wymienia i opisuje kluczowe warunki umowy. Proponuje działania usprawniające ten obszar pracy doradczej.
ZIP_1A_O/05/1_W05
Ma wiedzę w zakresie prowadzenia badań ankietowych
2,0nie ma wiedzy w zakresie prowadzenia badań ankietowych
3,0ma wiedzę w zakresie prowadzenia badań ankietowych
3,5ma wiedzę w zakresie prowadzenia badań ankietowych, zna zasady konstrukcji arkusza ankietowego
4,0ma wiedzę w zakresie prowadzenia badań ankietowych, zna zasady konstrukcji arkusza ankietowego, zna i opisuje typy pytań ankietowych
4,5ma wiedzę w zakresie prowadzenia badań ankietowych, zna zasady konstrukcji arkusza ankietowego, zna i opisuje typy pytań ankietowych, opisuje proces tworzenia ankiety
5,0ma wiedzę w zakresie prowadzenia badań ankietowych, zna zasady konstrukcji arkusza ankietowego, zna i opisuje typy pytań ankietowych, opisuje proces tworzenia ankiety, zna zasady walidacji badania ankietowego

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O/05/1_U01
Stosuje typowe dla danego obszaru doradztwa gospodarczego kanały komunikacji z klientem
2,0nie stosuje typowych dla danego obszaru doradztwa gospodarczego kanałów komunikacji z klientem
3,0stosuje typowe dla danego obszaru doradztwa gospodarczego kanały komunikacji z klientem
3,5stosuje typowe dla danego obszaru doradztwa gospodarczego kanały komunikacji z klientem, wskazuje wady i zalety wybranych kanałów komunikacji
4,0stosuje typowe dla danego obszaru doradztwa gospodarczego kanały komunikacji z klientem, wskazuje wady i zalety kanałów komunikacji, potrafi podać podstawowe zasady komunikacji
4,5stosuje typowe dla danego obszaru doradztwa gospodarczego kanały komunikacji z klientem, wskazuje wady i zalety kanałów komunikacji, potrafi podać i zastosować podstawowe zasady komunikacji, potrafi je ocenić w kontekście ich skuteczności
5,0stosuje ponadstandardowe dla danego obszaru doradztwa gospodarczego kanały komunikacji z klientem, wskazuje wady i zalety kanałów komunikacji, potrafi podać i zastosować podstawowe zasady komunikacji, potrafi je ocenić w kontekście ich skuteczności., potrafi przeprowadzić proces doskonalenia kominikacji z klientem
ZIP_1A_O/05/1_U02
Ma umiejętność pracy w zespole
2,0nie potrafi pracować w zespole
3,0pracuje w zespole
3,5pracuje w zespole i przyjmuje rolę wykonawcy
4,0pracuje w zespole i przyjmuje rolę wykonawcy i koordynatora
4,5pracuje w zespole i przyjmuje rolę wykonawcy i koordynatora, potrafi ocenić własną pracę i innych
5,0pracuje w zespole i przyjmuje rolę wykonawcy i koordynatora, potrafi ocenić własną pracę i innych, potrafi zaplanować i przeprowadzić działania doskonalące w pracy zespołu
ZIP_1A_O/05/1_U03
Potrafi planować i przeprowadzać badania ankietowe
2,0nie potrafi planować i przeprowadzać badania ankietowe
3,0posiada umiejętność planowania i prowadzenia badania ankietowego
3,5posiada umiejętność planowania i prowadzenia badania ankietowego, tworzy prosty arkusz ankietowy
4,0posiada umiejętność planowania i prowadzenia badania ankietowego, tworzy rozbudowany arkusz ankietowy
4,5posiada umiejętność planowania i prowadzenia badania ankietowego, tworzy rozbudowany arkusz ankietowy, potrafi ocenić przydatność badania ankietowego w danym obszarze doradztwa
5,0posiada umiejętność planowania i prowadzenia badania ankietowego, tworzy rozbudowany arkusz ankietowy, potrafi ocenić przydatność badania ankietowego w danym obszarze doradztwa, potrafi zaplanować i wdrożyć działania doskonalące badanie ankietowe
ZIP_1A_O/05/1_U04
Znajduje niezbędne informacje w literaturze fachowej, bazach danych i innych źródłach
2,0nie znajduje niezbędnych informacji w literaturze fachowej, bazach danych i innych źródłach
3,0znajduje niezbędne informacje w literaturze fachowej, bazach danych i innych źródłach
3,5planuje i znajduje niezbędne informacje w literaturze fachowej, bazach danych i innych źródłach
4,0planuje, znajduje i gromadzi niezbędne informacje w literaturze fachowej, bazach danych i innych źródłach
4,5planuje, znajduje, gromadzi, analizuje i przedstawia niezbędne informacje w literaturze fachowej, bazach danych i innych źródłach
5,0planuje, znajduje, gromadzi, analizuje, przedstawia niezbędne informacje w literaturze fachowej, bazach danych i innych źródłach, potrafi podać działania doskonalące ten obszar doradztwa
ZIP_1A_O/05/1_U05
Identfikuje potrzeby doradcze klientów w zakresie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej
2,0nie Identfikuje potrzeb doradczych klientów w zakresie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej
3,0identfikuje potrzeby doradcze klientów w zakresie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej
3,5identfikuje potrzeby doradcze klientów w zakresie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej i potrafi zaplanować sposób ich zaspokojenia
4,0identfikuje potrzeby doradcze klientów w zakresie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej i potrafi zaplanować i wdrożyć sposób ich zaspokojenia
4,5identfikuje potrzeby doradcze klientów w zakresie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej oraz potrafi zaplanować, wdrożyć i ocenić skuteczność sposobu ich zaspokojenia
5,0identfikuje potrzeby doradcze klientów w zakresie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej oraz potrafi zaplanować, wdrożyć i ocenić skuteczność sposobu ich zaspokojenia, potrafi zastsować wymienione umiejętności w sytuacji nietypowej

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O/05/1_K01
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
2,0Student nie wykazuje cech, świadczących o tym, że rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
3,0Student wykazuje cechy, świadczące o tym, że rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIP_1A_O/05/1_K02
Potrafi współdziałać i pracować w zespole, przyjmując w nim różne role
2,0Student nie potrafi współdziałać i pracować w zespole, nie przyjmuje w nim różne role
3,0Student potrafi współdziałać i pracować w zespole, przyjmując w nim różne role
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zieliński J.A., Outsourcing doradztwa podatkowego i rachunkowości, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2008
  2. Mark T., Umiejętności doradcze. Skuteczny konsulting wewnątrz firmy, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2010
  3. Kostera M. (red), Krytyczne badania nad doradztwem organizacyjnym, w: Nowe kierunki w zarządzaniu, WAiP, Warszawa, 2008, s. 257-275
  4. Chrostowski A., Doradztwo naukowe (Action Research) jako metoda sprzyjająca uczeniu się organizacji i tworzeniu wiedzy, w: Nowe kierunki w zarządzaniu, Kostera M. (red), WAiP, Warszawa, 2008, s. 237-255
  5. Sojak S. (red.), Założyć firmę i nie zbankrutować - aspekty prawne, Difin, Warszawa, 2009
  6. Sojak S. (red.), Założyć firmę i nie zbankrutować - aspekty zarządcze, Difin, Warszawa, 2009
  7. Sojak S. (red.), Założyć firmę i nie zbankrutować - studium przypadków, Difin, Warszawa, 2010

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Omówienie zasad przygotowania projektu nt. badania poziomu i potrzeb doradczych w działalności gospodarczej4
T-P-2Obszary doradztwa gospodarczego - omówienie przypadków praktycznych10
T-P-3Metodyka prowadzenia badań ankietowych6
T-P-4Analiza i wnioski z badań ankietowych4
T-P-5Ocena sprawozdania z realiowanego projektu6
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie doradztwa w działaności gospodarczej2
T-W-2Doradztwo naukowe i tradycyjne - cechy3
T-W-3Zasady pracy doradczej3
T-W-4Modele doradztwa2
T-W-5Doradztwo wewnętrzne i doradztwo zewnętrzne2
T-W-6Współpraca doradcy z klientem - cechy, zasady i jej etapy6
T-W-7Komunikacja doradcy z klientem4
T-W-8Kocepcja zarządzania zmianą w działalności doradczej2
T-W-9Zarządzanie zmianą w działalności doradczej2
T-W-10Podstawowe usługi w doradztwie gospodarczym4
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Aktywny udział studenta w zajęciach projektowych prowadzonych przez nauczyciela20
A-P-2Zespoły studentów wspólnie z nauczycielem analizują i stawiają wnioski5
A-P-3Zespoły studentów prezentują sprawozdania i udzielają odpowiedzi na pytania nauczyciela5
A-P-4Dwuosobowe zespoły studentów realizują projekt nt. potrzeb doradczych w działalności gospodarczej (opracowują ankietę, przeprowadzają badanie ankietowe, analizują zebrane informacje i sporządzają sprawozdanie z badań ankietowych)30
A-P-5udział w konsultacjach2
62
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Czynny udział w wykładach30
A-W-2Przygotowanie studenta do zaliczenia wykładów28
A-W-3Konsultacje do wykładu2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/05/1_W01Ma wiedzę w zakresie funkcji doradztwa w działalności gospodarczej. Podaje różnice pomiędzy doradztwem naukowym i tradycyjnym. Wskazuje różnice pomiedzy doradztwem wewnętrznym i zewnętrznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W17ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
ZIP_1A_W11zna uwarunkowania prawne związane z obszarem inżynierii produkcji i działalności gospodarczej
ZIP_1A_W12ma wiedzę o uwarunkowaniach zwyczajowych i etycznych związanych z obszarem inżynierii produkcji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Kształtowanie umiejętności korzystania z doradztwa
Treści programoweT-W-1Znaczenie doradztwa w działaności gospodarczej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-4metoda sytuacyjna
M-5metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przekazywanych podczas wcześniejszych zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Studentowi podczas obrony projektu zadawane są pytania sprawdzające poziom wiedzy i umiejętności zdefiniowane w przedmiotowych efektach kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy z zakresu funkcji doradztwa w działalności gospodarczej. Nie podaje różnic pomiędzy doradztwem naukowym i tradycyjnym. Nie wskazuje różnic pomiędzy doradztwem wewnętrznym i zewnętrznym
3,0wymienia i opisuje podstawowe funkcje doradztwa w działalności gospodarczej. Podaje różnice pomiędzy doradztwem naukowym i tradycyjnym. Wskazuje różnice pomiędzy doradztwem wewnętrznym i zewnętrznym
3,5wymienia, opisuje i wiąże funkcje doradztwa w działalności gospodarczej. Podaje różnice pomiędzy doradztwem naukowym i tradycyjnym. Wskazuje różnice pomiędzy doradztwem wewnętrznym i zewnętrznym
4,0wymienia, opisuje i wiąże funkcje doradztwa w działalności gospodarczej. Podaje różnice pomiędzy doradztwem naukowym i tradycyjnym. Wskazuje różnice pomiędzy doradztwem wewnętrznym i zewnętrznym. Podaje wady i zalety poszczególnych typów doradztwa
4,5wymienia, opisuje i wiąże funkcje doradztwa w działalności gospodarczej. Podaje różnice pomiędzy doradztwem naukowym i tradycyjnym. Wskazuje różnice pomiędzy doradztwem wewnętrznym i zewnętrznym. Podaje wady i zalety poszczególnych typów doradztwa.
5,0Student wymienia, opisuje, wiąże funkcje doradztwa w działalności gospodarczej. Podaje rozszerzony zakres tych funkcji. Podaje różnice pomiędzy doradztwem naukowym i tradycyjnym. Wskazuje różnice pomiędzy doradztwem wewnętrznym i zewnętrznym. Podaje wady i zalety poszczególnych typów doradztwa. Proponuje nowe rozwiązania nt. funkcji doradztwa gospodarczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/05/1_W02Wymienia i charakteryzuje zasady pracy doradczej. Rozpoznaje poszczególne modele pracy doradczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W17ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Kształtowanie umiejętności korzystania z doradztwa
C-3Przygotowanie studentów do świadomego korzystania z usług doradztwa gospodarczego jako źródła wiedzy i umiejętności w praktycznym prowadzeniu działaności gospodarczej
C-4Wykształcenie nawyku formalizacji relacji doradcy i klienta
Treści programoweT-W-3Zasady pracy doradczej
T-W-6Współpraca doradcy z klientem - cechy, zasady i jej etapy
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-4metoda sytuacyjna
M-5metoda projektów
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Studentowi podczas obrony projektu zadawane są pytania sprawdzające poziom wiedzy i umiejętności zdefiniowane w przedmiotowych efektach kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie wymienia i nie charakteryzuje zasad pracy doradczej. Nie rozpoznaje poszczególnych modeli pracy doradczej
3,0wymienia i charakteryzuje podstawowe zasady pracy doradczej. Rozpoznaje wybrane modele pracy doradczej
3,5wymienia i charakteryzuje rozszerzone zasady pracy doradczej. Rozpoznaje podstawowe modele pracy doradczej
4,0wymienia i charakteryzuje rozszerzone zasady pracy doradczej. Wiąże niektóre zasady z praktyką doradczą. Rozpoznaje podstawowe i rozwinięte modele pracy doradczej
4,5wymienia icharakteryzuje rozszerzone zasady pracy doradczej. Wiąże rozszerzone zasady z praktyką doradczą. Rozpoznaje podstawowe i rozwinięte modele pracy doradczej
5,0wymienia i charakteryzuje rozszerzone zasady pracy doradczej. Wiąże rozszerzone zasady z praktyką doradczą. Rozpoznaje podstawowe i rozwinięte modele pracy doradczej. Proponuje działania doskonalące modele pracy doradczej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/05/1_W03Wymienia i charakteryzuje elementy oraz etapy współpracy doradcy z klientem. Podaje podstawowe kryteria wyboru doradcy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W17ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
ZIP_1A_W12ma wiedzę o uwarunkowaniach zwyczajowych i etycznych związanych z obszarem inżynierii produkcji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Kształtowanie umiejętności korzystania z doradztwa
C-3Przygotowanie studentów do świadomego korzystania z usług doradztwa gospodarczego jako źródła wiedzy i umiejętności w praktycznym prowadzeniu działaności gospodarczej
C-4Wykształcenie nawyku formalizacji relacji doradcy i klienta
Treści programoweT-W-6Współpraca doradcy z klientem - cechy, zasady i jej etapy
T-W-7Komunikacja doradcy z klientem
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-5metoda projektów
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Studentowi podczas obrony projektu zadawane są pytania sprawdzające poziom wiedzy i umiejętności zdefiniowane w przedmiotowych efektach kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie wymienia i nie charakteryzuje elementów oraz etapów współpracy doradcy z klientem. Nie podaje podstawowych kryteriów wyboru doradcy
3,0wymienia i charakteryzuje elementy oraz etapy współpracy doradcy z klientem. Podaje podstawowe kryteria wyboru doradcy
3,5wymienia, charakteryzuje i wiąże elementy oraz etapy współpracy doradcy z klientem. Podaje i charakteryzuje podstawowe kryteria wyboru doradcy
4,0wymienia, charakteryzuje i wiąże elementy oraz etapy współpracy doradcy z klientem. Podaje i charakteryzuje podstawowe kryteria wyboru doradcy. Proponuje miary i merniki dla kryteriów wyboru doradcy.
4,5wymienia, charakteryzuje i wiąże elementy oraz etapy współpracy doradcy z klientem. Podaje i charakteryzuje podstawowe kryteria wyboru doradcy. Proponuje miary i merniki dla kryteriów wyboru doradcy. Potrafi te miary i mierniki ocenić.
5,0wymienia, charakteryzuje i wiąże elementy oraz etapy współpracy doradcy z klientem. Podaje i charakteryzuje podstawowe kryteria wyboru doradcy. Proponuje miary i merniki dla kryteriów wyboru doradcy. Potrafi te miary i mierniki ocenić. Zna kierunki doskonalenia współpracy klienta z doradcą dla poszczególnych etapów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/05/1_W04Wymienia i charakteryzuje kluczowe usługi świadczone w podstawowych obszarach doradztwa gospodarczego (personalnego, podatkowego, księgowego, finansowego, organizacyjnego, technologicznego, prawnego i jakościowego)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W17ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
ZIP_1A_W15ma szczegółową wiedzę związaną z niektórymi obszarami reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawowymi obszarami doradztwa gospodarczego
Treści programoweT-P-2Obszary doradztwa gospodarczego - omówienie przypadków praktycznych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-4metoda sytuacyjna
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Studentowi podczas obrony projektu zadawane są pytania sprawdzające poziom wiedzy i umiejętności zdefiniowane w przedmiotowych efektach kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie wymienia i nie charakteryzuje kluczowych usług świadczonych w podstawowych obszarach doradztwa gospodarczego (personalnego, podatkowego, księgowego, finansowego, organizacyjnego, technologicznego, prawnego i jakościowego)
3,0wymienia i charakteryzuje kluczowe usługi świadczone w podstawowych obszarach doradztwa gospodarczego (personalnego, podatkowego, księgowego, finansowego, organizacyjnego, technologicznego, prawnego i jakościowego)
3,5wymienia i charakteryzuje usługi świadczone w obszarach doradztwa gospodarczego
4,0wymienia i charakteryzuje usługi świadczone w obszarach doradztwa gospodarczego. Zna podstawowe elementy umowy o świadczeniu usługi doradczej
4,5wymienia i charakteryzuje usługi świadczone w obszarach doradztwa gospodarczego. Zna elementy umowy o świadczeniu usługi doradczej. Wymienia i opisuje kluczowe warunki umowy.
5,0wymienia i charakteryzuje usługi świadczone w obszarach doradztwa gospodarczego. Zna elementy umowy o świadczeniu usługi doradczej. Wymienia i opisuje kluczowe warunki umowy. Proponuje działania usprawniające ten obszar pracy doradczej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/05/1_W05Ma wiedzę w zakresie prowadzenia badań ankietowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W17ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-5Ukształtowanie umiejętności w zakresie przeprowadzania badań ankietowych
Treści programoweT-P-3Metodyka prowadzenia badań ankietowych
T-P-4Analiza i wnioski z badań ankietowych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-5metoda projektów
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przekazywanych podczas wcześniejszych zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Studentowi podczas obrony projektu zadawane są pytania sprawdzające poziom wiedzy i umiejętności zdefiniowane w przedmiotowych efektach kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy w zakresie prowadzenia badań ankietowych
3,0ma wiedzę w zakresie prowadzenia badań ankietowych
3,5ma wiedzę w zakresie prowadzenia badań ankietowych, zna zasady konstrukcji arkusza ankietowego
4,0ma wiedzę w zakresie prowadzenia badań ankietowych, zna zasady konstrukcji arkusza ankietowego, zna i opisuje typy pytań ankietowych
4,5ma wiedzę w zakresie prowadzenia badań ankietowych, zna zasady konstrukcji arkusza ankietowego, zna i opisuje typy pytań ankietowych, opisuje proces tworzenia ankiety
5,0ma wiedzę w zakresie prowadzenia badań ankietowych, zna zasady konstrukcji arkusza ankietowego, zna i opisuje typy pytań ankietowych, opisuje proces tworzenia ankiety, zna zasady walidacji badania ankietowego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/05/1_U01Stosuje typowe dla danego obszaru doradztwa gospodarczego kanały komunikacji z klientem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U25ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Kształtowanie umiejętności korzystania z doradztwa
C-4Wykształcenie nawyku formalizacji relacji doradcy i klienta
Treści programoweT-W-7Komunikacja doradcy z klientem
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-5metoda projektów
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przekazywanych podczas wcześniejszych zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Studentowi podczas obrony projektu zadawane są pytania sprawdzające poziom wiedzy i umiejętności zdefiniowane w przedmiotowych efektach kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie stosuje typowych dla danego obszaru doradztwa gospodarczego kanałów komunikacji z klientem
3,0stosuje typowe dla danego obszaru doradztwa gospodarczego kanały komunikacji z klientem
3,5stosuje typowe dla danego obszaru doradztwa gospodarczego kanały komunikacji z klientem, wskazuje wady i zalety wybranych kanałów komunikacji
4,0stosuje typowe dla danego obszaru doradztwa gospodarczego kanały komunikacji z klientem, wskazuje wady i zalety kanałów komunikacji, potrafi podać podstawowe zasady komunikacji
4,5stosuje typowe dla danego obszaru doradztwa gospodarczego kanały komunikacji z klientem, wskazuje wady i zalety kanałów komunikacji, potrafi podać i zastosować podstawowe zasady komunikacji, potrafi je ocenić w kontekście ich skuteczności
5,0stosuje ponadstandardowe dla danego obszaru doradztwa gospodarczego kanały komunikacji z klientem, wskazuje wady i zalety kanałów komunikacji, potrafi podać i zastosować podstawowe zasady komunikacji, potrafi je ocenić w kontekście ich skuteczności., potrafi przeprowadzić proces doskonalenia kominikacji z klientem
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/05/1_U02Ma umiejętność pracy w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U12ma umiejętności w zakresie pracy indywidualnej i w zespole
ZIP_1A_U17ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Kształtowanie umiejętności korzystania z doradztwa
C-5Ukształtowanie umiejętności w zakresie przeprowadzania badań ankietowych
C-6Przygotowanie i prezentowanie sprawozdania z badań ankietowych
Treści programoweT-P-3Metodyka prowadzenia badań ankietowych
T-P-4Analiza i wnioski z badań ankietowych
T-P-1Omówienie zasad przygotowania projektu nt. badania poziomu i potrzeb doradczych w działalności gospodarczej
T-P-5Ocena sprawozdania z realiowanego projektu
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-5metoda projektów
M-3metoda przypadków
M-6pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przekazywanych podczas wcześniejszych zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Studentowi podczas obrony projektu zadawane są pytania sprawdzające poziom wiedzy i umiejętności zdefiniowane w przedmiotowych efektach kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi pracować w zespole
3,0pracuje w zespole
3,5pracuje w zespole i przyjmuje rolę wykonawcy
4,0pracuje w zespole i przyjmuje rolę wykonawcy i koordynatora
4,5pracuje w zespole i przyjmuje rolę wykonawcy i koordynatora, potrafi ocenić własną pracę i innych
5,0pracuje w zespole i przyjmuje rolę wykonawcy i koordynatora, potrafi ocenić własną pracę i innych, potrafi zaplanować i przeprowadzić działania doskonalące w pracy zespołu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/05/1_U03Potrafi planować i przeprowadzać badania ankietowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U17ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Kształtowanie umiejętności korzystania z doradztwa
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi obszarami doradztwa gospodarczego
C-3Przygotowanie studentów do świadomego korzystania z usług doradztwa gospodarczego jako źródła wiedzy i umiejętności w praktycznym prowadzeniu działaności gospodarczej
C-4Wykształcenie nawyku formalizacji relacji doradcy i klienta
C-5Ukształtowanie umiejętności w zakresie przeprowadzania badań ankietowych
C-6Przygotowanie i prezentowanie sprawozdania z badań ankietowych
Treści programoweT-P-1Omówienie zasad przygotowania projektu nt. badania poziomu i potrzeb doradczych w działalności gospodarczej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-5metoda projektów
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przekazywanych podczas wcześniejszych zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Studentowi podczas obrony projektu zadawane są pytania sprawdzające poziom wiedzy i umiejętności zdefiniowane w przedmiotowych efektach kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi planować i przeprowadzać badania ankietowe
3,0posiada umiejętność planowania i prowadzenia badania ankietowego
3,5posiada umiejętność planowania i prowadzenia badania ankietowego, tworzy prosty arkusz ankietowy
4,0posiada umiejętność planowania i prowadzenia badania ankietowego, tworzy rozbudowany arkusz ankietowy
4,5posiada umiejętność planowania i prowadzenia badania ankietowego, tworzy rozbudowany arkusz ankietowy, potrafi ocenić przydatność badania ankietowego w danym obszarze doradztwa
5,0posiada umiejętność planowania i prowadzenia badania ankietowego, tworzy rozbudowany arkusz ankietowy, potrafi ocenić przydatność badania ankietowego w danym obszarze doradztwa, potrafi zaplanować i wdrożyć działania doskonalące badanie ankietowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/05/1_U04Znajduje niezbędne informacje w literaturze fachowej, bazach danych i innych źródłach
Cel przedmiotuC-1Kształtowanie umiejętności korzystania z doradztwa
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi obszarami doradztwa gospodarczego
C-3Przygotowanie studentów do świadomego korzystania z usług doradztwa gospodarczego jako źródła wiedzy i umiejętności w praktycznym prowadzeniu działaności gospodarczej
C-4Wykształcenie nawyku formalizacji relacji doradcy i klienta
C-5Ukształtowanie umiejętności w zakresie przeprowadzania badań ankietowych
C-6Przygotowanie i prezentowanie sprawozdania z badań ankietowych
Treści programoweT-W-7Komunikacja doradcy z klientem
T-W-2Doradztwo naukowe i tradycyjne - cechy
T-W-8Kocepcja zarządzania zmianą w działalności doradczej
T-W-9Zarządzanie zmianą w działalności doradczej
T-W-10Podstawowe usługi w doradztwie gospodarczym
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przekazywanych podczas wcześniejszych zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Studentowi podczas obrony projektu zadawane są pytania sprawdzające poziom wiedzy i umiejętności zdefiniowane w przedmiotowych efektach kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie znajduje niezbędnych informacji w literaturze fachowej, bazach danych i innych źródłach
3,0znajduje niezbędne informacje w literaturze fachowej, bazach danych i innych źródłach
3,5planuje i znajduje niezbędne informacje w literaturze fachowej, bazach danych i innych źródłach
4,0planuje, znajduje i gromadzi niezbędne informacje w literaturze fachowej, bazach danych i innych źródłach
4,5planuje, znajduje, gromadzi, analizuje i przedstawia niezbędne informacje w literaturze fachowej, bazach danych i innych źródłach
5,0planuje, znajduje, gromadzi, analizuje, przedstawia niezbędne informacje w literaturze fachowej, bazach danych i innych źródłach, potrafi podać działania doskonalące ten obszar doradztwa
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/05/1_U05Identfikuje potrzeby doradcze klientów w zakresie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U25ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Kształtowanie umiejętności korzystania z doradztwa
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi obszarami doradztwa gospodarczego
C-5Ukształtowanie umiejętności w zakresie przeprowadzania badań ankietowych
C-6Przygotowanie i prezentowanie sprawozdania z badań ankietowych
Treści programoweT-W-6Współpraca doradcy z klientem - cechy, zasady i jej etapy
T-W-7Komunikacja doradcy z klientem
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-5metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przekazywanych podczas wcześniejszych zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Studentowi podczas obrony projektu zadawane są pytania sprawdzające poziom wiedzy i umiejętności zdefiniowane w przedmiotowych efektach kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie Identfikuje potrzeb doradczych klientów w zakresie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej
3,0identfikuje potrzeby doradcze klientów w zakresie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej
3,5identfikuje potrzeby doradcze klientów w zakresie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej i potrafi zaplanować sposób ich zaspokojenia
4,0identfikuje potrzeby doradcze klientów w zakresie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej i potrafi zaplanować i wdrożyć sposób ich zaspokojenia
4,5identfikuje potrzeby doradcze klientów w zakresie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej oraz potrafi zaplanować, wdrożyć i ocenić skuteczność sposobu ich zaspokojenia
5,0identfikuje potrzeby doradcze klientów w zakresie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej oraz potrafi zaplanować, wdrożyć i ocenić skuteczność sposobu ich zaspokojenia, potrafi zastsować wymienione umiejętności w sytuacji nietypowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/05/1_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Kształtowanie umiejętności korzystania z doradztwa
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi obszarami doradztwa gospodarczego
C-3Przygotowanie studentów do świadomego korzystania z usług doradztwa gospodarczego jako źródła wiedzy i umiejętności w praktycznym prowadzeniu działaności gospodarczej
C-4Wykształcenie nawyku formalizacji relacji doradcy i klienta
C-5Ukształtowanie umiejętności w zakresie przeprowadzania badań ankietowych
C-6Przygotowanie i prezentowanie sprawozdania z badań ankietowych
Treści programoweT-W-1Znaczenie doradztwa w działaności gospodarczej
T-W-3Zasady pracy doradczej
T-W-6Współpraca doradcy z klientem - cechy, zasady i jej etapy
T-W-7Komunikacja doradcy z klientem
T-W-8Kocepcja zarządzania zmianą w działalności doradczej
T-W-9Zarządzanie zmianą w działalności doradczej
T-W-10Podstawowe usługi w doradztwie gospodarczym
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-4metoda sytuacyjna
M-5metoda projektów
M-3metoda przypadków
M-6pokaz
M-2opowiadanie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przekazywanych podczas wcześniejszych zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Studentowi podczas obrony projektu zadawane są pytania sprawdzające poziom wiedzy i umiejętności zdefiniowane w przedmiotowych efektach kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje cech, świadczących o tym, że rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
3,0Student wykazuje cechy, świadczące o tym, że rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/05/1_K02Potrafi współdziałać i pracować w zespole, przyjmując w nim różne role
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_K03ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Kształtowanie umiejętności korzystania z doradztwa
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi obszarami doradztwa gospodarczego
C-3Przygotowanie studentów do świadomego korzystania z usług doradztwa gospodarczego jako źródła wiedzy i umiejętności w praktycznym prowadzeniu działaności gospodarczej
C-4Wykształcenie nawyku formalizacji relacji doradcy i klienta
C-5Ukształtowanie umiejętności w zakresie przeprowadzania badań ankietowych
C-6Przygotowanie i prezentowanie sprawozdania z badań ankietowych
Treści programoweT-W-3Zasady pracy doradczej
T-W-6Współpraca doradcy z klientem - cechy, zasady i jej etapy
T-W-7Komunikacja doradcy z klientem
T-P-2Obszary doradztwa gospodarczego - omówienie przypadków praktycznych
T-P-3Metodyka prowadzenia badań ankietowych
T-P-4Analiza i wnioski z badań ankietowych
T-P-1Omówienie zasad przygotowania projektu nt. badania poziomu i potrzeb doradczych w działalności gospodarczej
T-P-5Ocena sprawozdania z realiowanego projektu
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-4metoda sytuacyjna
M-5metoda projektów
M-3metoda przypadków
M-6pokaz
M-2opowiadanie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przekazywanych podczas wcześniejszych zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Studentowi podczas obrony projektu zadawane są pytania sprawdzające poziom wiedzy i umiejętności zdefiniowane w przedmiotowych efektach kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi współdziałać i pracować w zespole, nie przyjmuje w nim różne role
3,0Student potrafi współdziałać i pracować w zespole, przyjmując w nim różne role
3,5
4,0
4,5
5,0