Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)
specjalność: zarządzanie jakością produkcji oprogramowania
Sylabus przedmiotu Zarządzanie aktywami materialnymi i niematerialnymi:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie aktywami materialnymi i niematerialnymi | ||
Specjalność | zarządzanie projektami i innowacjami | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Leonard Rozenberg <Leonard.Rozenberg@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw rachunkowości, bardzo dobra znajomość arkusza kalkulacyjnego EXCEL i programowania w VBA |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie ze znaczeniem zarządzania aktywami i wartością firmy, kształtowanie umiejętności z zakresu analizy efektywności zarządzania; zapoznanie z podstawami miar efektywności inwestycji i miar ryzyka inwestycyjnego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zarządzanie rentownością przedsiębiorstwa; kształtowanie płynności finansowej przedsiębiorstwa, płaszczyzny zarządzania należnościami i inwestycjami krótkoterminowymi | 3 |
T-L-2 | Ocena porównawcza kosztów użycia kapitałów w inwestycjach; średnioważony koszt kapitału a efekt tarczy podatkowej | 3 |
T-L-3 | Dźwignia operacyjna, finansowa i całkowita | 3 |
T-L-4 | Zarządzanie aktywami trwałymi w przedsiębiorstwie oraz uwarunkowania i kierunki inwestowania w aktywa materialne i niematerialne | 3 |
T-L-5 | Pojęcie wartości przedsiębiorstwa oraz mówienie i wyliczanie wartości przedsiębiorstwa | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wyklad wstępny - Wprowadzenie | 2 |
T-W-2 | Podstawowe pojęcia i klasyfikacja aktywów materialnych i niematerialnych; bilans, układ bilansu | 4 |
T-W-3 | Płaszczyzny oceny finansowej pozycji przedsiębiorstwa | 4 |
T-W-4 | Zarządzanie aktywami obrotowymi przedsiębiorstwa | 4 |
T-W-5 | Zarządzanie kapitałami przedsiębiorstwa | 4 |
T-W-6 | Zarządzanie inwestycjami rzeczowymi w przedsiębiorstwie | 4 |
T-W-7 | Kształtowanie wartości przedsiębiordstwa poprzez zarządzanie aktywami | 4 |
T-W-8 | Zarządzanie portfelem; benczmark, kwestia ryzyka względnego, aarządzanie pasywne i benczmarkowe aktywami materialnymi i niematerialnymi | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Aktywny udział studnentów, praca na komputerze i analizowanie przygotowanych (także samodzielnie) przykładów | 15 |
A-L-2 | Projekt lub indywidualna praca pisemna (do wyboru studenta) | 5 |
A-L-3 | Udział w konsultacjach i zaliczeniu | 2 |
22 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Czynny udzial studentów w wykładach, w formie dyskusji i zapytań | 30 |
A-W-2 | Udział w egzaminie | 1 |
A-W-3 | Przygotowanie się do egzaminu | 2 |
33 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady z prezentacjami multimedialnymi, praca z przykładami łącznie z dyskusją na zajęciach z wykorzystaniem metod aktywizujących |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Procent wiedzy wymaganej dla uzyskania oceny: bardzo dobrej - 100% - 91%, dobrej plus - 90% - 81%, dobrej - 80% - 71%, dostatecznej plus - 70% - 61%, dostatecznej - 60% - 51%, niedostatecznej - 50% i mniej |
S-2 | Ocena formująca: Ocenianie ciągłe (testy, kolokwia), testowanie obecności i aktywności na zajęciach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_2A_D4/01_W01 Wiedza ogólna z zakresu: metod analizowania, stawiania pytań, dokonywania syntezy, wyciągania wniosków, krytycznej oceny, interpretacji danych, podejmowania decyzji, wykorzystania metod badawczych. | ZIP_2A_W02, ZIP_2A_W03, ZIP_2A_W05, ZIP_2A_W07, ZIP_2A_W09 | T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W09, T2A_W11 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_2A_D4/01_U01 ma umiejętności w zakresie analizowania, stawiania pytań, dokonywania syntezy, wyciągania wniosków, krytycznej oceny, interpretacji danych, podejmowania decyzji, wykorzystania metod badawczych, samokształcenia. | ZIP_2A_U01, ZIP_2A_U04, ZIP_2A_U05, ZIP_2A_U08, ZIP_2A_U14, ZIP_2A_U15, ZIP_2A_U16, ZIP_2A_U18 | T2A_U01, T2A_U04, T2A_U05, T2A_U08, T2A_U14, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U19 | C-1 | T-W-8, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_2A_D4/01_K01 Kompetencje dotyczą: zdolności do aktywnej postawy, przedsiębiorczości, samodzielności, krytycyzmu, niezależności myślenia oraz innych postaw wynikających ze specyfiki specjalności studiowanej przez studenta | ZIP_2A_K04 | T2A_K06 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1 | S-1, S-2 |
ZIP_2A_D4/01_K02 Przygotowanie do pracy w przedsiębiorstwie | ZIP_2A_K02 | T2A_K02, T2A_K05 | C-1 | T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_2A_D4/01_W01 Wiedza ogólna z zakresu: metod analizowania, stawiania pytań, dokonywania syntezy, wyciągania wniosków, krytycznej oceny, interpretacji danych, podejmowania decyzji, wykorzystania metod badawczych. | 2,0 | Student nie wykazuje się wiedzą przedstawioną w przedmiocie |
3,0 | Student nie wykazuje się dostateczną wiedzą przedstawioną w przedmiocie | |
3,5 | Student opanował całą wiedzę z przedmiotu | |
4,0 | Student opanował ze zrozumienieum całą wiedzę z przedmiotu | |
4,5 | Student przyswoił praktycznie cały zakres wiedzy | |
5,0 | Student przyswoił cały zakres wiedzy i wykazuje własne samodzielne zainteresowanie tym przedmiotem |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_2A_D4/01_U01 ma umiejętności w zakresie analizowania, stawiania pytań, dokonywania syntezy, wyciągania wniosków, krytycznej oceny, interpretacji danych, podejmowania decyzji, wykorzystania metod badawczych, samokształcenia. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności praktyczne w żadnym aspekcie wiedzy przedmiotu |
3,0 | Student posiada słabe umiejętności praktyczne w żadnym aspekcie wiedzy przedmiotu | |
3,5 | Student posiada wystarczające umiejętności praktyczne w zakresie wiedzy przedmiotu | |
4,0 | Student potrafi wykorzystywać zdobyte w trakcie nauczania umiejętności w dobrym zakresie | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać zdobyte w trakcie nauczania umiejętności, ale potrafi też samodzielnie dobierać metody analizy | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać zdobyte w trakcie nauczania umiejętności, ale potrafi też samodzielnie dobierać metody analizy oraz krytycznie analizować otrzymane wyniki |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_2A_D4/01_K01 Kompetencje dotyczą: zdolności do aktywnej postawy, przedsiębiorczości, samodzielności, krytycyzmu, niezależności myślenia oraz innych postaw wynikających ze specyfiki specjalności studiowanej przez studenta | 2,0 | Student nie wykazuje się znajomościa wiedzy przedstawionej w przedmiocie |
3,0 | Student opanował materiał biernie bez własnych przemyśleń | |
3,5 | Student poprawnie przyswoił sobie materiał | |
4,0 | Student opanował ze zrozumienieum cały materiał | |
4,5 | Student wykazuje znajomość całego zakresu materiału oraz wielu zawartych w nim szczegółów | |
5,0 | Student przyswoił cały zakres materiału i wykazuje własne samodzielne zainteresowanie tym przedmiotem | |
ZIP_2A_D4/01_K02 Przygotowanie do pracy w przedsiębiorstwie | 2,0 | Student nie umie wykorzystać posiadanej wiedzy praktycznie w żadnymk aspekcie |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje zaledwie podstawowe wiadomości | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje znaczną większość informacji zdobytyh w trakcie wykładu | |
4,0 | Student poprawnie wykorzystuje wiedzę z zakresu przedmiotu, a także potrafi myśleć w sposób analityczny | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać calą zdobytą wiedzę , ale potrafi też samodzielnie dobierać metody analizy | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać calą zdobytą wiedzę , ale potrafi też samodzielnie dobierać metody analizy oraz krytycznie analizować oprzymane wyniki |
Literatura podstawowa
- Banaszczak-Soroka U. (red.), Instytucje i uczestnicy rynku kapitałowego, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2008
- Czekaj J. (red.), Rynki, instrumenty i instytucje finansowe, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2008
- Dębski W., Rynek finansowy i jego mechanizmy. Podstawy teorii i praktyki, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2005
- Górski M., Rynkowy system finansowy, PWE, Warszawa, 2005
- Sopoćko A., Rynkowe instrumenty finansowe, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2003
- Szelągowska A. (red.), Instytucje rynku finansowego w Polsce, Cedewu, Warszawa, 2007
- G. Golawska-Witkowska, A. Rzeczycka, H. Zalewski, Zarządzanie finansami przedsiębiorstwa, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz, 2006
Literatura dodatkowa
- Bernstein P., Przeciw bogom. Niezwykłe dzieje ryzyka, WigPress. Best P., Warszawa, 2004
- Bień W., Zarządzanie finansami przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa, 2008
- Flejterski S., Pluskota,P., Szymczak I., Instytucje i usługi poręczeniowe na rynku finansowym, Difin, Warszawa, 2005
- Sierpińska M., Machała T., Metody podejmowania decyzji finansowych. Analiza przykładów i przypadków, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007