Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy elektrotechniki i elektroniki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria materiałowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy elektrotechniki i elektroniki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Bodnar <Andrzej.Bodnar@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Mariusz Orłowski <Mariusz.Orlowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 1,30,38zaliczenie
wykładyW1 30 1,70,62zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy oraz umiejętności obliczania obwodów prądu stałego i przemiennego. Nabycie wiedzy na temat zasad funkcjonowania podstawowych elementów i układów elektronicznych. Nabycie umiejętności doboru przyrządów i prowadzenia pomiarów w obwodach elektrycznych.
C-2Nabycie umiejętności pracy w grupie w czasie zajęć laboratoryjnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Używanie oscyloskopu oraz pomiary napięć i prądów w obwodach prądu stałego i przemiennego. Stany nieustalone w obwodach RC i RLC. Rezonans w obwodach elektrycznych. Obliczanie obwodów prądu stałego i zmiennego. Badanie właściwości tranzystorów. Badanie - charakterystyk prądowo-napięciowe tranzystorów bipolarnych w układach WE, WB, WC. Wyznaczenie charakterystyki częstotliwościowej wzmacniacza.15
15
wykłady
T-W-1Obwody elektryczne prądu stałego i przemiennego. Wykresy wektorowe.7
T-W-2Moc i energia w obwodach jednofazowych. Sieci trójfazowe. Transformatory.3
T-W-3Przyrządy półprzewodnikowe. Układy prostownikowe i zasilające.4
T-W-4Wzmacniacze operacyjne. Wzmacniacze mocy. Generatory.2
T-W-5Układy dwustanowe i cyfrowe. Arytmetyka cyfrowa i funkcje logiczne.4
T-W-6Wybrane półprzewodnikowe układy cyfrowe. Architektura układów mikroprocesorowych.4
T-W-7Dwa sprawdziany wiedzy i umiejętności.3
T-W-8Pole elektryczne. Kondensatory.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do ćwiczeń22
A-L-3zaliczenia ćwiczeń2
39
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury i przygotowanie do zaliczenia21
51

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z licznymi elementami ćwiczeń przedmiotowych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena analityczna - średnia ze stopni z pisemnych sprawdzianów wiedzy przekazanej na wykładzie i zdobytej samodzielnie oraz umiejętności rozwiazywania zadań.
S-2Ocena formująca: Ocena analityczna - średnia ze stopni z kolejnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych - ocena umiejętności wykonywania pomiarów i opracowywania sprawozdań.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicyjna w formie aprobaty.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_C53_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien rozumieć zasady obliczeń wartości prądów i napięć w obwodach prądu stałego i zmiennego sinusoidalnie, zasady przekształcania tych obwodów oraz prowadzenia w nich pomiarów a także opisu i objaśniania otrzymanych wyników. Powinien znać różne metody obliczeń obwodów. Powinien rozumieć zasady funkcjonowania podstawowych elementów i układów elektronicznych.
IM_1A_W07T1A_W01, T1A_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_C53_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie obliczać wartości prądów, spadków napięć i składniki mocy w obwodach prądu stałego i zmiennego sinusoidalnie oraz dobierać przyrządy i prowadzić proste pomiary w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych a także oceniać otrzymane wyniki. Powinien umieć dobierać metodę obliczeń obwodów. Powinien poprawnie stosować techniczny język opisu zjawisk w obwodach elektrycznych i elektronicznych.
IM_1A_U19T1A_U03, T1A_U07, T1A_U08InzA_U01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_C53_K01
Zajęcia laboratoryjne kształtują właściwe postawy studenta niezbędne do efektywnej współpracy w grupie.
IM_1A_K04T1A_K03, T1A_K04InzA_K01C-2T-L-1M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_1A_C53_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien rozumieć zasady obliczeń wartości prądów i napięć w obwodach prądu stałego i zmiennego sinusoidalnie, zasady przekształcania tych obwodów oraz prowadzenia w nich pomiarów a także opisu i objaśniania otrzymanych wyników. Powinien znać różne metody obliczeń obwodów. Powinien rozumieć zasady funkcjonowania podstawowych elementów i układów elektronicznych.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z akresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student w pełni opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_1A_C53_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie obliczać wartości prądów, spadków napięć i składniki mocy w obwodach prądu stałego i zmiennego sinusoidalnie oraz dobierać przyrządy i prowadzić proste pomiary w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych a także oceniać otrzymane wyniki. Powinien umieć dobierać metodę obliczeń obwodów. Powinien poprawnie stosować techniczny język opisu zjawisk w obwodach elektrycznych i elektronicznych.
2,0Student nie potrafi poprawnie rozwiązywać zadań. Przy wykonywaniu ćwiczeń laboratoryjnych nie potrafi wyjaśnić sposobu pomiaru i ma problemy z formułowaniem wniosków.
3,0Student rozwiązuje zadania metodami nieoptymalnymi. Popełnia pomyłki w obliczeniach. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, ale w sposób bierny.
3,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student ma umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Zadania najczęściej rozwiązuje metodami optymalnymi. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, jest aktywny, potrafi interpretować wyniki pomiarów. W stopniu dobrym opanował język elektrotechniki.
4,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student ma umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Zadania rozwiązuje metodami optymalnymi. Potrafi wykorzystywać właściwe techniki komputerowe. Ćwiczenia praktyczne realizuje wzorowo, w sposób aktywny, potrafi ocenić metodę i wyniki pomiarów. Opanował język elektrotechniki.

Literatura podstawowa

  1. Bolkowski S., Teoria obwodów elektrycznych, WNT, Warszawa, 2006, 8
  2. Red. L. Olesiak, I. Puchalska, Elektrotechnika i elektronika dla nieelektryków., WNT, Warszawa, 2004, 6

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Używanie oscyloskopu oraz pomiary napięć i prądów w obwodach prądu stałego i przemiennego. Stany nieustalone w obwodach RC i RLC. Rezonans w obwodach elektrycznych. Obliczanie obwodów prądu stałego i zmiennego. Badanie właściwości tranzystorów. Badanie - charakterystyk prądowo-napięciowe tranzystorów bipolarnych w układach WE, WB, WC. Wyznaczenie charakterystyki częstotliwościowej wzmacniacza.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Obwody elektryczne prądu stałego i przemiennego. Wykresy wektorowe.7
T-W-2Moc i energia w obwodach jednofazowych. Sieci trójfazowe. Transformatory.3
T-W-3Przyrządy półprzewodnikowe. Układy prostownikowe i zasilające.4
T-W-4Wzmacniacze operacyjne. Wzmacniacze mocy. Generatory.2
T-W-5Układy dwustanowe i cyfrowe. Arytmetyka cyfrowa i funkcje logiczne.4
T-W-6Wybrane półprzewodnikowe układy cyfrowe. Architektura układów mikroprocesorowych.4
T-W-7Dwa sprawdziany wiedzy i umiejętności.3
T-W-8Pole elektryczne. Kondensatory.3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do ćwiczeń22
A-L-3zaliczenia ćwiczeń2
39
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury i przygotowanie do zaliczenia21
51
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_1A_C53_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien rozumieć zasady obliczeń wartości prądów i napięć w obwodach prądu stałego i zmiennego sinusoidalnie, zasady przekształcania tych obwodów oraz prowadzenia w nich pomiarów a także opisu i objaśniania otrzymanych wyników. Powinien znać różne metody obliczeń obwodów. Powinien rozumieć zasady funkcjonowania podstawowych elementów i układów elektronicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_W07Ma wiedzę w zakresie elektrotechniki obejmującą: 1) Budowę podstawowych układów elektrycznych i elektronicznych 2) Miernictwo elektryczne niezbędną do zrozumienia funkcjonalnych układów elektrycznych oraz sposobów pomiarów podstawowych wielkości elektrycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy oraz umiejętności obliczania obwodów prądu stałego i przemiennego. Nabycie wiedzy na temat zasad funkcjonowania podstawowych elementów i układów elektronicznych. Nabycie umiejętności doboru przyrządów i prowadzenia pomiarów w obwodach elektrycznych.
Treści programoweT-W-1Obwody elektryczne prądu stałego i przemiennego. Wykresy wektorowe.
T-W-2Moc i energia w obwodach jednofazowych. Sieci trójfazowe. Transformatory.
T-W-3Przyrządy półprzewodnikowe. Układy prostownikowe i zasilające.
T-W-4Wzmacniacze operacyjne. Wzmacniacze mocy. Generatory.
T-W-5Układy dwustanowe i cyfrowe. Arytmetyka cyfrowa i funkcje logiczne.
T-W-6Wybrane półprzewodnikowe układy cyfrowe. Architektura układów mikroprocesorowych.
T-L-1Używanie oscyloskopu oraz pomiary napięć i prądów w obwodach prądu stałego i przemiennego. Stany nieustalone w obwodach RC i RLC. Rezonans w obwodach elektrycznych. Obliczanie obwodów prądu stałego i zmiennego. Badanie właściwości tranzystorów. Badanie - charakterystyk prądowo-napięciowe tranzystorów bipolarnych w układach WE, WB, WC. Wyznaczenie charakterystyki częstotliwościowej wzmacniacza.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z licznymi elementami ćwiczeń przedmiotowych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena analityczna - średnia ze stopni z pisemnych sprawdzianów wiedzy przekazanej na wykładzie i zdobytej samodzielnie oraz umiejętności rozwiazywania zadań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z akresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student w pełni opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_1A_C53_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie obliczać wartości prądów, spadków napięć i składniki mocy w obwodach prądu stałego i zmiennego sinusoidalnie oraz dobierać przyrządy i prowadzić proste pomiary w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych a także oceniać otrzymane wyniki. Powinien umieć dobierać metodę obliczeń obwodów. Powinien poprawnie stosować techniczny język opisu zjawisk w obwodach elektrycznych i elektronicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_U19Potrafi przedstawić otrzymane wyniki w formie liczbowej i graficznej, dokonać ich interpretacji i wyciągnąć właściwe wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy oraz umiejętności obliczania obwodów prądu stałego i przemiennego. Nabycie wiedzy na temat zasad funkcjonowania podstawowych elementów i układów elektronicznych. Nabycie umiejętności doboru przyrządów i prowadzenia pomiarów w obwodach elektrycznych.
Treści programoweT-W-1Obwody elektryczne prądu stałego i przemiennego. Wykresy wektorowe.
T-W-2Moc i energia w obwodach jednofazowych. Sieci trójfazowe. Transformatory.
T-W-3Przyrządy półprzewodnikowe. Układy prostownikowe i zasilające.
T-W-4Wzmacniacze operacyjne. Wzmacniacze mocy. Generatory.
T-W-5Układy dwustanowe i cyfrowe. Arytmetyka cyfrowa i funkcje logiczne.
T-W-6Wybrane półprzewodnikowe układy cyfrowe. Architektura układów mikroprocesorowych.
T-W-7Dwa sprawdziany wiedzy i umiejętności.
T-L-1Używanie oscyloskopu oraz pomiary napięć i prądów w obwodach prądu stałego i przemiennego. Stany nieustalone w obwodach RC i RLC. Rezonans w obwodach elektrycznych. Obliczanie obwodów prądu stałego i zmiennego. Badanie właściwości tranzystorów. Badanie - charakterystyk prądowo-napięciowe tranzystorów bipolarnych w układach WE, WB, WC. Wyznaczenie charakterystyki częstotliwościowej wzmacniacza.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z licznymi elementami ćwiczeń przedmiotowych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena analityczna - średnia ze stopni z pisemnych sprawdzianów wiedzy przekazanej na wykładzie i zdobytej samodzielnie oraz umiejętności rozwiazywania zadań.
S-2Ocena formująca: Ocena analityczna - średnia ze stopni z kolejnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych - ocena umiejętności wykonywania pomiarów i opracowywania sprawozdań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi poprawnie rozwiązywać zadań. Przy wykonywaniu ćwiczeń laboratoryjnych nie potrafi wyjaśnić sposobu pomiaru i ma problemy z formułowaniem wniosków.
3,0Student rozwiązuje zadania metodami nieoptymalnymi. Popełnia pomyłki w obliczeniach. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, ale w sposób bierny.
3,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student ma umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Zadania najczęściej rozwiązuje metodami optymalnymi. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, jest aktywny, potrafi interpretować wyniki pomiarów. W stopniu dobrym opanował język elektrotechniki.
4,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student ma umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Zadania rozwiązuje metodami optymalnymi. Potrafi wykorzystywać właściwe techniki komputerowe. Ćwiczenia praktyczne realizuje wzorowo, w sposób aktywny, potrafi ocenić metodę i wyniki pomiarów. Opanował język elektrotechniki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_1A_C53_K01Zajęcia laboratoryjne kształtują właściwe postawy studenta niezbędne do efektywnej współpracy w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadą pracy w zespole i ponoszenie odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności pracy w grupie w czasie zajęć laboratoryjnych.
Treści programoweT-L-1Używanie oscyloskopu oraz pomiary napięć i prądów w obwodach prądu stałego i przemiennego. Stany nieustalone w obwodach RC i RLC. Rezonans w obwodach elektrycznych. Obliczanie obwodów prądu stałego i zmiennego. Badanie właściwości tranzystorów. Badanie - charakterystyk prądowo-napięciowe tranzystorów bipolarnych w układach WE, WB, WC. Wyznaczenie charakterystyki częstotliwościowej wzmacniacza.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicyjna w formie aprobaty.