Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N1)
Sylabus przedmiotu Techniki spawania w wytwarzaniu i naprawach:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Techniki spawania w wytwarzaniu i naprawach | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Materiałowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ryszard Pakos <Ryszard.Pakos@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Adam Sajek <Adam.Sajek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 5 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Techniki wytwarzania |
W-2 | Materiałoanawstwo |
W-3 | Podstawy projektowania |
W-4 | Spajanie i cięcie termiczne |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie umiejętności w zakresie oceny bezpiecznej pracy konstrukcji przy różnych obciązeniach ,zmiennych temperaturach i właściwości środowiska. |
C-2 | Umiejętności z zakresu oceny możliwości naprawy konstrukcji z licznymi niezgodnościami i wadami |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Spawanie elektryczne ręczne elektrodami otulonymi | 2 |
T-L-2 | Spawanie łukowe łukiem krytym pod topnikiem | 2 |
T-L-3 | Spawanie łukowe w osłonach gazowych | 2 |
T-L-4 | Spawanie gazowe acetylenowo-tlenowe | 2 |
T-L-5 | Zgrzewanie i lutowanie | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przydatność użytkowa -spawanie naprawcze | 2 |
T-W-2 | Regeneracja części maszyn i urządzeń metodami spawalniczymi | 3 |
T-W-3 | Spawanie żeliwa | 3 |
T-W-4 | Nanoszenie powłok | 2 |
T-W-5 | Napawanie regeneracyjne | 2 |
T-W-6 | Naprężenia i odkształcenia przy spawaniu i napawaniu. | 2 |
T-W-7 | Kontrola w technikach spawania i napawania. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie merytoryczne do zajęć | 12 |
A-L-3 | Studiowanie literatury związanej z zajęciami | 15 |
A-L-4 | Opracowanioe sprawozdań z odbytych laboratoriów | 10 |
47 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie zalecanej literatury. | 15 |
A-W-3 | Analiza ogólnodostępnej dokumentacji n.t. awarii konstrukcji oraz planów likwidacji skutków awarii | 12 |
A-W-4 | Projektowanie w ramach samokształcenia instrukcji technologicznych spawania i napawania oraz planów spawania . | 10 |
A-W-5 | Opracowywanie instrukcj kontroli po przeprowadzeniu procesu spawania | 10 |
A-W-6 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 10 |
72 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające- wykład informacyjny |
M-2 | Metody programowane z użyciem komputera |
M-3 | Metoda projektów |
M-4 | seminarium |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwium cząstkowe po zrealizowaniu 1/3 programu wykładu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe przedmiotu w formie pisemnej |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena przyjętych prac projektowych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_C32-4_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować i opisywać procesy i techniki spawania w wytwarzaniu i naprawach , powinien dobierać i zaproponować proces spawania do zaistniałych wymagań. | MBM_1A_W04 | T1A_W02, T1A_W03 | InzA_W02 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_C32-4_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać i koordynować wybrane procesy spawania w kontekście zastosowań produkcyjnych i naprawczych | MBM_1A_U11 | T1A_U11 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-2, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_C32-4_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywnej postawy do wykorzystania poznanych procesów spawania w procesach wytwarznia i regeneracji , będzie świadomy podejmowanych deczji w zakresie przydatności użtkowej i bezpiecznej pracy konstrukcji. | MBM_1A_K02 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_C32-4_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować i opisywać procesy i techniki spawania w wytwarzaniu i naprawach , powinien dobierać i zaproponować proces spawania do zaistniałych wymagań. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy na temat metod spawania ,rodzajów złączy i spoin. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę definiującą metody spawania , pozycje spawania ,rodzje złączy spawanych i spoin. | |
3,5 | Studet oprócz wiedzy na poziomie dostatecznym ,ma wiedzę z zakresu możlwości wykorzstania poznanych metod spawania do łączenia określonych gatunków materiałów. | |
4,0 | Student posiada wiedzę na poziomie dobrym z zakresu oceny stanu technicznego konstrukji oraz możliwościach naprawy. | |
4,5 | Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu wplywu wybranej metody spawania na naprężenia i odkształcenia w trakcie wytwarznia i napraw konstrukcji | |
5,0 | Student posiada wiedzę z zakresu metod spawania ,zabiegów obróbki cieplnej, odkształceń spawalniczych,zasad opracowywania instrukcji technologicznych spawania i napawania , zasad sporządzania planów technologicznych spawania i kontroli. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_C32-4_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać i koordynować wybrane procesy spawania w kontekście zastosowań produkcyjnych i naprawczych | 2,0 | Student nie posiada podstawowych umiętności z zakresu wyboru metody spawania do założonego celu. |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu analizy przydatności poznanych metod spawania oraz koordynowania procesami spawania w wytwarzaniu i naprawach. | |
3,5 | Student potrafi planować i oceniać wprowadzne procesy spawania do wytwarznia i napraw orraz korzystać z normatywów technologicznych. | |
4,0 | Student umie wykorzystać zdobytą wiedzę do formułowania celów i planowania procesu technologicznego . | |
4,5 | Student posiada umiętności opracowywania instrukcji technologicznych spawania i napawania oraz sporządzania planów technologicznych spawania. | |
5,0 | Student posiada umiejętności z zakresu wykorzystania metod spawania w wytwarzniu i naprawach, opracowywania instrukcji technologicznych spawania i napawania, opracowywania planów technologicznych spawania i kontroli oraz oceny stanu technicznego konstrukcji. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_C32-4_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywnej postawy do wykorzystania poznanych procesów spawania w procesach wytwarznia i regeneracji , będzie świadomy podejmowanych deczji w zakresie przydatności użtkowej i bezpiecznej pracy konstrukcji. | 2,0 | Student nie postrzega relacji pomiędzy problemami wytwarznia a procesami spawania |
3,0 | Student ma kompetencje w zakresie podstawowym zorientowane na wybór metod spawania do założonych celów. | |
3,5 | Student jest kompetentny oraz nabrał aktywnej postawy w zakresie wykorzystania poznanych procesó spawania w procesach wytwarzania i naprawy. | |
4,0 | Student jest owarty na działania inżynierskie i postępowanie zgodne z wymogami norm i wymagań intytucji nadzoru. | |
4,5 | Student jest kompetentny w zakresie przydatności użytkowej i bezpiecznej pracy konstrujcji wykorzstująć opanowaną wiedzę. | |
5,0 | Student jest kompetentny w zakresie zatwierdzania instrukcji technologicznych , planów spawania i kontroli oraz oceny stopnia bezpieczeństwa konstrukcji. |
Literatura podstawowa
- Pilarczyk J., Poradnik Inżyniera .Spawalnictwo, WNT, Warszawa, 2005
- Ferenc K.,FerencJ., Konstrukcje spawane.Połączenia, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2006
- Klimpel A., Technologia napawania i natryskiwania cieplnego, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1999
Literatura dodatkowa
- PN-EN ISO, Specyfikacja i kwalifikowanie technologii spawania metali.Instrukcja technologiczna spawania, PKN, Warszwa, 2007, Cz.1 Spawanie łukowe
- PN-EN ISO15641-7, Specyfikacja i kwalifikowanie technologii spawania metali.Badanie technologii spawania, PKN, Warszawa, 2009, Cz.7. Napawanie
- PN-EN ISO1071, Materiały dodatkowe do spawania. Elektrody,druty, pręty i druty proszkowe do spawania żeliwa.Klasyfikacja, PKN, PKN, 2005
- PN-EN ISO14700, Materiały dodatkowe do spawania.Materiały do napawania utwardzającego., PKN, Waeszawa, 2008