Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N1)
Sylabus przedmiotu Wytrzymałość materiałów I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wytrzymałość materiałów I | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki i Podstaw Konstrukcji Maszyn | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Konrad Konowalski <Konrad.Konowalski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczone przedmioty: Matematyka I, Mechanika I |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami obliczeń elementów i konstrukcjii z uwagi na ich wytrzymałość i sztywność. |
C-2 | Celem przedmiotu jest ukształtowanie umiejętności studenta w zakresie podstawowych obliczeń wytrzymałościowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wyznaczanie naprężeń, odkształceń i przemieszczeń przy rozciąganiu i ściskaniu prętów | 1 |
T-A-2 | Rozwiązywanie układów prętowych statycznie wyznaczalnych | 1 |
T-A-3 | Rozwiązywanie układów prętowych statycznie niewyznaczalnych | 2 |
T-A-4 | Analiza płaskiego stanu naprężenia - wyznaczanie naprężeń za pomocą koła Mohra | 1 |
T-A-5 | Kolokwium nr1 | 1 |
T-A-6 | Uogólnione prawo Hooke’a | 1 |
T-A-7 | Obliczanie prętów prostych na ścinanie | 1 |
T-A-8 | Obliczanie prętów poddanych skręcaniu, układy statycznie wyznaczalne | 1 |
T-A-9 | Kolokwium nr2 | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wiadomości wstępne i podstawowe pojęcia, naprężenia, odkształcenia, przemieszczenia | 1 |
T-W-2 | Zasada de Saint Venanta. Zasada superpozycji. Doświadczalne podstawy badania własności mechanicznych materiałów ( naprężenia dopuszczalne). Rozciąganie lub ściskanie prętów. | 1 |
T-W-3 | Układy prętowe statycznie wyznaczalne | 1 |
T-W-4 | Układy prętowe statycznie niewyznaczalne. Napreżenia montażowe. Naprężenia termiczne | 1 |
T-W-5 | Pojęcie stanu naprężenia w punkcie. Tensor stanu naprężenia Pojęcie stanu odkształcenia w punkcie. Tensor stanu odkształcenia. Naprężenia główne. Analiza jednoosiowego stan naprężenia. | 1 |
T-W-6 | Analiza dwuosiowego stan naprężenia. Geometryczna interpretacja płaskiego stanu naprężenia - koło Mohra. | 1 |
T-W-7 | Analiza odkształcenia w trójosiowym stanie naprężenia. Uogólnione prawo Hooke’a | 1 |
T-W-8 | Czyste ścinanie. Techniczne przypadki ścinania | 1 |
T-W-9 | Skręcanie prętów o przekroju kołowym. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Przygotowanie do ćwiczeń na podstawie wykładu i zalecanej literatury | 15 |
A-A-2 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-3 | Samodzielne rozwiązywanie zadań w ramach prac domowych | 15 |
A-A-4 | Konsultacje u prowadzącego ćwiczenia | 5 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Przygotowanie do wykładu na podstawie zalecanej literatury | 18 |
A-W-2 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-W-5 | Egzamin | 2 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny / typowe średki audiowizualne (tablica, rzutnik przeźroczy) |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe / tablica. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych jest uzyskanie pozytywnych ocen z dwóch kolokwiów, przewidzianych w ciągu semestru, obejmujących tematycznie zakres zadań rozwiązywanych na ćwiczeniach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie części teoretycznej wykładu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_B10_W01 W wyniku zaliczenia przedmiotu, student uzyskuje podstawowe informacje z Wytrzymałości Materiałów (założenia , proste przypadki Wytrzymałości Materiałów, analizę stanów naprężeń) | MBM_1A_W07 | T1A_W04 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_B10_U01 Student osiąga umiejętnośici obliczania prętów , układów prętowych, wałów, belek. | MBM_1A_U05 | T1A_U05 | InzA_U03 | C-1 | T-A-7, T-A-8 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_B10_K01 W wyniku przeprowadzonych (zaliczonych) zajęć student nabywa właściwą postawę do efektywnej pracy w zespole. Potrafi przeprowadzić konstruktywną krytykę wykonanych w zespole obliczeń wytrzymałościowych. | MBM_1A_K01, MBM_1A_K03, MBM_1A_K06 | T1A_K01, T1A_K03, T1A_K06 | InzA_K02 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-7, T-A-8, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_B10_W01 W wyniku zaliczenia przedmiotu, student uzyskuje podstawowe informacje z Wytrzymałości Materiałów (założenia , proste przypadki Wytrzymałości Materiałów, analizę stanów naprężeń) | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedniotu. |
3,0 | Student opanował podstawowa wiedze z zakresu przedniotu. Nie potrafi jej wykorzystac w obliczeniach . | |
3,5 | Student opanował przedstawiona wiedzę i umie ja stosowac w stopniu posrednim miedzy ocena 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawowa wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi ja wykorzystać w typowych obliczeniach elementów maszyn. Ma trudnosci z rozwiazywaniem zadan niestandardowych. | |
4,5 | Student opanował przedstawiona wiedzę i umie ja stosowac w stopniu pośrednim między ocena 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student opanował podstawowa wiedze z zakresu przedniotu. Posiada umiejetnosc rozwiazywania zadan nietypowych. Wykazuje zainteresowanie przedmiotem wykraczajace poza przedstawiona tematyke. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_B10_U01 Student osiąga umiejętnośici obliczania prętów , układów prętowych, wałów, belek. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystac wiedzy teoretycznej w praktyce przez co nie potrafi samodzielnie rozwiazywac zadan z Wytrzymałości Materiałów |
3,0 | Student potrafi poprawnie rozwiazywac zadania w sposób bierny, czesto korzysta z pomocy innych. Popełnia pomyłki w obliczeniach. | |
3,5 | Student wykazuje umiejetnosci posrednie miedzy ocena 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student potrafi poprawnie i samodzielnie rozwiazywac zadania . Popełnia nieliczne pomyłki w obliczeniach. | |
4,5 | Student wykazuje umiejetnosci posrednie miedzy ocena 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student potrafi poprawnie i samodzielnie rozwiazywac zadania. Wykazuje inicjatywe w stosowaniu własnych rozwiazań. Nie popełnia pomyłek w obliczeniach. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_B10_K01 W wyniku przeprowadzonych (zaliczonych) zajęć student nabywa właściwą postawę do efektywnej pracy w zespole. Potrafi przeprowadzić konstruktywną krytykę wykonanych w zespole obliczeń wytrzymałościowych. | 2,0 | Student nieaktywny. W pracy korzysta z postępów innych. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem. |
3,0 | Student samodzielnie wykonujacy zadana prace. Nie wykazuje checi współpracy z innymi studentami i prowadzacym zajecia. | |
3,5 | Ocena posrednia pomiedzy postawa studenta oceniana na 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student samodzielnie wykonujacy zadana prace. Z checia przyłacza sie do zespołu i współpracuje z innymi studentami oraz prowadzacym zajecia | |
4,5 | Ocena posrednia pomiedzy postawa studenta oceniana na 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student wykazuje cechy przywódcze, organizuje prace zespołu w sposób podwyzszajacy jakosc zadanych prac. Wykazuje zainteresowanie wiedza wykraczajace poza ramy przedmiotu. |
Literatura podstawowa
- 1. Dyląg Z., Jakubowicz A., Orłoś Z, Wytrzymałość materiałów t.1 i t.2, WNT, Warszawa, 2003
- 3. Niezgodziński M.E., Niezgodziński T, Wzory, wykresy i tablice wytrzymałościowe, WNT, Warszawa, 1996
- 3. Niezgodziński M.E., Niezgodziński T, Zadania z wytrzymałości materiałów, WNT, Warszawa, 1997
- 2. Banasiak M., Grossman K, Zbiór zadań z wytrzymałości materiałów, WNT, Warszawa, 2000
- 4. Rajfert T., Rżysko J, Zbiór zadań ze statyki i wytrzymałości materiałów, PWN, 1974
Literatura dodatkowa
- 1. R. Bąk, T. Burczyński, Wytrzymałość materiałów z elementami ujęcia komputerowego, WNT, Warszawa, 2001
- 3. J. Zielnica, Wytrzymałość Materiałów, Wydawnictwa Politechniki Poznańskiej, 2006
- 2. Z.Brzoska, Wytrzymałość Materiałów, PWN, Warszawa, 1972