Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N1)

Sylabus przedmiotu Silniki pojazdów samochodowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Silniki pojazdów samochodowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Danilecki <Krzysztof.Danilecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Osipowicz <Tomasz.Osipowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 10 2,00,38zaliczenie
wykładyW7 15 3,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-11.Podstawowe wiadomości z termodynamiki dotyczące przemian gazowych w silnikach cieplnych,procesów spalania i ich produktów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-11.Umiejętność rozróżniania silników spalinowych stosowanych w transporcie drogowym. 2.Poznanie budowy poszczególnych elementów silnika spalinowego. 3.Poznanie zadań spałnianych przez poszczególne zespoły silnika. 4.Poznanie parametrów okreslających pracę silnika i jego osiągi. 5.Poznanie sposobów poprawy parametrów roboczych silnika.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-11. Badanie rozruchu silnika w arunkach laboratoryjnych1
T-L-22. Badania wtryskiwaczy1
T-L-33. Badanie pompy wytryskowej1
T-L-44. Wykonanie charakterystyki zewnętrznej silnika2
T-L-55. Wykonanie charakterystyki obciążeniowej silnika2
T-L-66. Wykonanie charakterystyki regulacyjnej silnika2
T-L-77. Pomiary zadymienia spalin1
10
wykłady
T-W-11. Ukształtowanie silników,kadłuby i głowice,sprzęg korbowy - rodzaj silnika, - wymiary główne, - kadłub, grubości elementów, - silniki chłodzone powietrzem, - odległości międzycylindrowe, - obliczenia kadłubów, - zużywalność gładzi cylindrowej, - sprzęg korbowy, - tłok kompletny, - obliczenia tłoka, - korbowód, - obliczenia korbowodu, - materiały, - łożyska, - wyznaczenie nacisków jednostkowych.2
T-W-22. Wał korbowy z kołem zamachowym - liczba łożysk głównych, - stosunek s/D, - wielkości nacisków jednostkowych, - liczba i wielkość przeciwciężarów, - obliczenia, - koło zamachowe, - zadania koła zamachowego, - nierównomierność biegu silnika, - dobór średnicy koła zamachowego, - sprawdzenie naprężeń.3
T-W-33. Układ rozrządu - silniki dwusuwowe, - silniki czterosuwowe, - klasyczny układ rozrządu silnika czterosuwowego, - układ rozrządu z dwoma wałkami w głowicy, - układ rozrządu z wałkiem królewskim, - układ rozrządu desmodromiczny, - układ rozrzadu bezkrzywkowy.1
T-W-44. Układ smarowania i układ chłodzenia - z mokrą miską olejową, - z suchą miską elejową, - rodzaje filtrów, - chłodzenie bezpośrednie, - chłodzenie pośrednie, - termosyfon, - chłodzenie wymuszone, - chłodzenie ciśnieniowe, - duży i mały obieg chłodzenia, - termostat dylatacyjny, - termostat cieczowy.1
T-W-55. Układ zasilania silników o zapłonie iskrowym, filtry powietrza - gaźnik elementarny, - urządzenia doskonalące gaźnik, - gaźniki wielogardzielowe, - gaźniki o stałej prędkości przepływu, - wtrysk paliwa lekkiego, - rodzaje wtrysku, - podstawowe parametry sterowania wtryskiem, - umiejscowienie wtryskiwacza, - rodzaje filtrów powietrza, - skuteczność oczyszczania, - przewietrzanie silnika.2
T-W-66. Układ zasilania silników o zapłonie samoczynnym - pompa rzędowa, - pary precyzyjne, - wtryskiwacze czopikowe,wielootworowe, otwarte, - pompa rozdzielaczowa, - pompowtryskiwacze, - regulatory prędkości obrotowej, - przestawiacz kąta wtrysku, - korekta wydatku pompy.2
T-W-77. Charakterystyki silników - charakterystyki liniowe, - zewnętrzna, - obciążeniowa, - regulacyjna, - regulatoraowa, - charakterystyka powierzchniowa, uniwersalna.1
T-W-88. Silniki niekonwencjonalne i wielopaliwowe - silnik Wankla, - silnik turbospalinowy, - silnik Stirlinga, - silnikim gazowe, - silniki zasilane paliwami roślinnymi.1
T-W-99. Poprawa parametrów roboczych silników - doładowanie, - mechaniczne, - turbosprężarkowe, - bez regulacji turbiny, - z regulacją turbiny, - sekwencyjne, - turbocompound, - dynamiczne, - kombinowane, - Comprex, - doładowanie silników o zapłonie iskrowym.1
T-W-1010. Rozruch silników o zapłonie samoczynnym - wymagania, - wpływ komory spalania na rozruch, - wpływ doładowania na rozruch.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2przygotowanie do zajęć25
A-L-3przygotowanie sprawozdań i przygotowanie do zaliczenia24
59
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do egzaminu76
91

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Symulacja charakterystyk zewnętrznych silnika
M-5ćwiczenia laboratoryjne
M-6pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny w formie testu wielokrotnego wyboru - obejmuje całość materiału, - brak punktów ujemnych
S-2Ocena podsumowująca: Silniki samochodowe - ćwiczenia audytoryjne zaliczenie pisemne na koniec semestru
S-3Ocena podsumowująca: Silniki samochodowe - ćwiczenia laboratoryjne zaliczenie każdego z odbytych ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C28-1_W01
Student powinien : - definiować podstawowe zespoły silnika, - opisać zjawiska w których uczestniczą te zespoły, - rozpoznać i opisać efekty pracy silnika, - wie jak dobierać silnik do okreslonych zadań, - jest w stanie opisać nieprawidłową pracę silnika
MBM_1A_W01, MBM_1A_W02, MBM_1A_W04, MBM_1A_W05, MBM_1A_W07, MBM_1A_W09, MBM_1A_W12T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08InzA_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-5, M-6S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C28-1_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć : - obliczyć parametry robocze silnika, - ocenić wpływ warunków atmosferycznych na parametry pracy silnika, - wykonać charakterystyki silnika w warunkch laboratoryjnych, - wykonać charakterystykę symulacyjną silnika, - przeprowadzić analizę parametrów uzyskanych obydwoma sposobami, - przeprowadzić dobór silnika do ściśle okreslonych zadań, - okreslić przyczyny niesprawności silnika.
MBM_1A_U01, MBM_1A_U03, MBM_1A_U04, MBM_1A_U05, MBM_1A_U07, MBM_1A_U08, MBM_1A_U09, MBM_1A_U10, MBM_1A_U11T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U11InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-5, M-6S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C28-1_W01
Student powinien : - definiować podstawowe zespoły silnika, - opisać zjawiska w których uczestniczą te zespoły, - rozpoznać i opisać efekty pracy silnika, - wie jak dobierać silnik do okreslonych zadań, - jest w stanie opisać nieprawidłową pracę silnika
2,0poniżej 60 % maksymalnej sumy punktów w teście ( poniżej 12 pkt)
3,0od 12 do 12,99 pkt
3,5od 13 do 14,99 pkt
4,0od 15 do 16,99 pkt
4,5od 17 do 18 pkt
5,0powyżej 18 pkt

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C28-1_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć : - obliczyć parametry robocze silnika, - ocenić wpływ warunków atmosferycznych na parametry pracy silnika, - wykonać charakterystyki silnika w warunkch laboratoryjnych, - wykonać charakterystykę symulacyjną silnika, - przeprowadzić analizę parametrów uzyskanych obydwoma sposobami, - przeprowadzić dobór silnika do ściśle okreslonych zadań, - okreslić przyczyny niesprawności silnika.
2,0Brak znajomości podstawowych parametrów pracy silnik
3,0Znajomość podstawowych parametrów pracy silnika i ich zdefiniowanie
3,5Umiejętność oceny ważności parametrów pracy dla właściwego doboru silnika do wymaganych warunków
4,0Ocena wpływu poszczególnych zespołów silnia na jego pracę
4,5Umiejętność oceny metod służących poprawie parametrów pracy silnika
5,0Znajomość nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych silnika i ich wpływu na wsoźniki eksploatacyjne

Literatura podstawowa

  1. Wajand J.A.,Wajand T.J., Tłokowe silniki spalinowe, WNT, Warszawa, 2006, 4
  2. Mysłowski J., Pojazdy samochodowe, WKiŁ, Warszawa, 2011, 3
  3. Rychter T.,Teodorczyk A., Teoria silników tłokowych, WKiŁ, Warszawa, 2006, 1
  4. Mysłowski J., Rozruch silników samochodowych z zapłonem samoczynnym, WNT, Warszawa, 1996, 1
  5. Mysłowski J., Doładowanie bezsprężarkowe silników z zapłonem samoczynnym, WNT, Warszawa, 1995, 1
  6. Mysłowski J.,Kołtun J., Elastyczność tłokowych silników spalinowych, WNT, Warszawa, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-11. Badanie rozruchu silnika w arunkach laboratoryjnych1
T-L-22. Badania wtryskiwaczy1
T-L-33. Badanie pompy wytryskowej1
T-L-44. Wykonanie charakterystyki zewnętrznej silnika2
T-L-55. Wykonanie charakterystyki obciążeniowej silnika2
T-L-66. Wykonanie charakterystyki regulacyjnej silnika2
T-L-77. Pomiary zadymienia spalin1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-11. Ukształtowanie silników,kadłuby i głowice,sprzęg korbowy - rodzaj silnika, - wymiary główne, - kadłub, grubości elementów, - silniki chłodzone powietrzem, - odległości międzycylindrowe, - obliczenia kadłubów, - zużywalność gładzi cylindrowej, - sprzęg korbowy, - tłok kompletny, - obliczenia tłoka, - korbowód, - obliczenia korbowodu, - materiały, - łożyska, - wyznaczenie nacisków jednostkowych.2
T-W-22. Wał korbowy z kołem zamachowym - liczba łożysk głównych, - stosunek s/D, - wielkości nacisków jednostkowych, - liczba i wielkość przeciwciężarów, - obliczenia, - koło zamachowe, - zadania koła zamachowego, - nierównomierność biegu silnika, - dobór średnicy koła zamachowego, - sprawdzenie naprężeń.3
T-W-33. Układ rozrządu - silniki dwusuwowe, - silniki czterosuwowe, - klasyczny układ rozrządu silnika czterosuwowego, - układ rozrządu z dwoma wałkami w głowicy, - układ rozrządu z wałkiem królewskim, - układ rozrządu desmodromiczny, - układ rozrzadu bezkrzywkowy.1
T-W-44. Układ smarowania i układ chłodzenia - z mokrą miską olejową, - z suchą miską elejową, - rodzaje filtrów, - chłodzenie bezpośrednie, - chłodzenie pośrednie, - termosyfon, - chłodzenie wymuszone, - chłodzenie ciśnieniowe, - duży i mały obieg chłodzenia, - termostat dylatacyjny, - termostat cieczowy.1
T-W-55. Układ zasilania silników o zapłonie iskrowym, filtry powietrza - gaźnik elementarny, - urządzenia doskonalące gaźnik, - gaźniki wielogardzielowe, - gaźniki o stałej prędkości przepływu, - wtrysk paliwa lekkiego, - rodzaje wtrysku, - podstawowe parametry sterowania wtryskiem, - umiejscowienie wtryskiwacza, - rodzaje filtrów powietrza, - skuteczność oczyszczania, - przewietrzanie silnika.2
T-W-66. Układ zasilania silników o zapłonie samoczynnym - pompa rzędowa, - pary precyzyjne, - wtryskiwacze czopikowe,wielootworowe, otwarte, - pompa rozdzielaczowa, - pompowtryskiwacze, - regulatory prędkości obrotowej, - przestawiacz kąta wtrysku, - korekta wydatku pompy.2
T-W-77. Charakterystyki silników - charakterystyki liniowe, - zewnętrzna, - obciążeniowa, - regulacyjna, - regulatoraowa, - charakterystyka powierzchniowa, uniwersalna.1
T-W-88. Silniki niekonwencjonalne i wielopaliwowe - silnik Wankla, - silnik turbospalinowy, - silnik Stirlinga, - silnikim gazowe, - silniki zasilane paliwami roślinnymi.1
T-W-99. Poprawa parametrów roboczych silników - doładowanie, - mechaniczne, - turbosprężarkowe, - bez regulacji turbiny, - z regulacją turbiny, - sekwencyjne, - turbocompound, - dynamiczne, - kombinowane, - Comprex, - doładowanie silników o zapłonie iskrowym.1
T-W-1010. Rozruch silników o zapłonie samoczynnym - wymagania, - wpływ komory spalania na rozruch, - wpływ doładowania na rozruch.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2przygotowanie do zajęć25
A-L-3przygotowanie sprawozdań i przygotowanie do zaliczenia24
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do egzaminu76
91
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_C28-1_W01Student powinien : - definiować podstawowe zespoły silnika, - opisać zjawiska w których uczestniczą te zespoły, - rozpoznać i opisać efekty pracy silnika, - wie jak dobierać silnik do okreslonych zadań, - jest w stanie opisać nieprawidłową pracę silnika
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_W01ma wiedzę z matematyki na poziomie wyższym niezbędnym do ilościowego opisu i analizy problemów oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
MBM_1A_W02ma wiedzę w zakresie fizyki i chemii niezbędną do rozumienia zjawisk związanych z: obróbką materiałów, spajaniem, funkcjonowaniem aparatury pomiarowej, zużyciem i korozją, ochroną środowiska, procesami cieplnymi, właściwościami materiałów konstrukcyjnych
MBM_1A_W04ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w kluczowych zagadnieniach kierunku MiBM takich jak: konstrukcja maszyn, techniki wytwarzania, metrologia, eksploatacja maszyn, energetyka
MBM_1A_W05ma szczegółową wiedzę dotyczącą konstrukcji oraz obliczeń maszyn i urządzeń o średnim stopniu złożoności
MBM_1A_W07ma szczegółową wiedzę w zakresie projektowania procesów kształtowania części maszyn i montażu maszyn o średnim stopniu złożoności
MBM_1A_W09ma podstawowa wiedzę i zna trendy rozwojowych w obszarach: konstrukcji maszyn, technologii, eksploatacji maszyn, energetyki oraz zarządzania
MBM_1A_W12ma wiedzę pozwalającą zrozumieć pozatechniczne uwarunkowania pracy inżyniera: - posiada wiedzę o oddziaływaniu na środowisko naturalne wybranych procesów produkcyjnych przemysłu maszynowego, - zna zagrożenia i zasady BHP na stanowiskach roboczych, - zna elementy prawa pracy oraz problematykę zatrudnienia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-11.Umiejętność rozróżniania silników spalinowych stosowanych w transporcie drogowym. 2.Poznanie budowy poszczególnych elementów silnika spalinowego. 3.Poznanie zadań spałnianych przez poszczególne zespoły silnika. 4.Poznanie parametrów okreslających pracę silnika i jego osiągi. 5.Poznanie sposobów poprawy parametrów roboczych silnika.
Treści programoweT-W-11. Ukształtowanie silników,kadłuby i głowice,sprzęg korbowy - rodzaj silnika, - wymiary główne, - kadłub, grubości elementów, - silniki chłodzone powietrzem, - odległości międzycylindrowe, - obliczenia kadłubów, - zużywalność gładzi cylindrowej, - sprzęg korbowy, - tłok kompletny, - obliczenia tłoka, - korbowód, - obliczenia korbowodu, - materiały, - łożyska, - wyznaczenie nacisków jednostkowych.
T-W-22. Wał korbowy z kołem zamachowym - liczba łożysk głównych, - stosunek s/D, - wielkości nacisków jednostkowych, - liczba i wielkość przeciwciężarów, - obliczenia, - koło zamachowe, - zadania koła zamachowego, - nierównomierność biegu silnika, - dobór średnicy koła zamachowego, - sprawdzenie naprężeń.
T-W-33. Układ rozrządu - silniki dwusuwowe, - silniki czterosuwowe, - klasyczny układ rozrządu silnika czterosuwowego, - układ rozrządu z dwoma wałkami w głowicy, - układ rozrządu z wałkiem królewskim, - układ rozrządu desmodromiczny, - układ rozrzadu bezkrzywkowy.
T-W-44. Układ smarowania i układ chłodzenia - z mokrą miską olejową, - z suchą miską elejową, - rodzaje filtrów, - chłodzenie bezpośrednie, - chłodzenie pośrednie, - termosyfon, - chłodzenie wymuszone, - chłodzenie ciśnieniowe, - duży i mały obieg chłodzenia, - termostat dylatacyjny, - termostat cieczowy.
T-W-55. Układ zasilania silników o zapłonie iskrowym, filtry powietrza - gaźnik elementarny, - urządzenia doskonalące gaźnik, - gaźniki wielogardzielowe, - gaźniki o stałej prędkości przepływu, - wtrysk paliwa lekkiego, - rodzaje wtrysku, - podstawowe parametry sterowania wtryskiem, - umiejscowienie wtryskiwacza, - rodzaje filtrów powietrza, - skuteczność oczyszczania, - przewietrzanie silnika.
T-W-66. Układ zasilania silników o zapłonie samoczynnym - pompa rzędowa, - pary precyzyjne, - wtryskiwacze czopikowe,wielootworowe, otwarte, - pompa rozdzielaczowa, - pompowtryskiwacze, - regulatory prędkości obrotowej, - przestawiacz kąta wtrysku, - korekta wydatku pompy.
T-W-77. Charakterystyki silników - charakterystyki liniowe, - zewnętrzna, - obciążeniowa, - regulacyjna, - regulatoraowa, - charakterystyka powierzchniowa, uniwersalna.
T-W-88. Silniki niekonwencjonalne i wielopaliwowe - silnik Wankla, - silnik turbospalinowy, - silnik Stirlinga, - silnikim gazowe, - silniki zasilane paliwami roślinnymi.
T-W-99. Poprawa parametrów roboczych silników - doładowanie, - mechaniczne, - turbosprężarkowe, - bez regulacji turbiny, - z regulacją turbiny, - sekwencyjne, - turbocompound, - dynamiczne, - kombinowane, - Comprex, - doładowanie silników o zapłonie iskrowym.
T-W-1010. Rozruch silników o zapłonie samoczynnym - wymagania, - wpływ komory spalania na rozruch, - wpływ doładowania na rozruch.
Metody nauczaniaM-5ćwiczenia laboratoryjne
M-6pokaz
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Silniki samochodowe - ćwiczenia laboratoryjne zaliczenie każdego z odbytych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0poniżej 60 % maksymalnej sumy punktów w teście ( poniżej 12 pkt)
3,0od 12 do 12,99 pkt
3,5od 13 do 14,99 pkt
4,0od 15 do 16,99 pkt
4,5od 17 do 18 pkt
5,0powyżej 18 pkt
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_C28-1_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć : - obliczyć parametry robocze silnika, - ocenić wpływ warunków atmosferycznych na parametry pracy silnika, - wykonać charakterystyki silnika w warunkch laboratoryjnych, - wykonać charakterystykę symulacyjną silnika, - przeprowadzić analizę parametrów uzyskanych obydwoma sposobami, - przeprowadzić dobór silnika do ściśle okreslonych zadań, - okreslić przyczyny niesprawności silnika.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_U01zna zasady funkcjonowania systemu bibliotek, potrafi wyszukiwać materiały źródłowe korzystając z komputerowych baz i systemów bibliotecznych, potrafi zebrać materiały źródłowe na zadany temat, dokonać ich interpretacji, wyciągnąć wnioski, sformułować i uzasadniać opinie
MBM_1A_U03potrafi przygotować w języku polskim oraz obcym opracowanie wskazanego problemu z zakresu inżynierii mechanicznej w sposób komunikatywny i dobrze udokumentowany zgodnie z zasadami przyjętymi przy opracowaniu dokumentacji technicznej
MBM_1A_U04potrafi przygotować w języku polskim lub obcym prezentację ustną z zakresu inżynierii mechanicznej posługując się słownictwem technicznym
MBM_1A_U05ma umiejętność samokształcenia - samodzielnego poszukiwania informacji i analizowania poznanych zagadnień
MBM_1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
MBM_1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
MBM_1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
MBM_1A_U10potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
MBM_1A_U11ma umiejętności niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna i stosuje zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-11.Umiejętność rozróżniania silników spalinowych stosowanych w transporcie drogowym. 2.Poznanie budowy poszczególnych elementów silnika spalinowego. 3.Poznanie zadań spałnianych przez poszczególne zespoły silnika. 4.Poznanie parametrów okreslających pracę silnika i jego osiągi. 5.Poznanie sposobów poprawy parametrów roboczych silnika.
Treści programoweT-L-11. Badanie rozruchu silnika w arunkach laboratoryjnych
T-L-22. Badania wtryskiwaczy
T-L-33. Badanie pompy wytryskowej
T-L-44. Wykonanie charakterystyki zewnętrznej silnika
T-L-55. Wykonanie charakterystyki obciążeniowej silnika
T-L-66. Wykonanie charakterystyki regulacyjnej silnika
T-L-77. Pomiary zadymienia spalin
Metody nauczaniaM-5ćwiczenia laboratoryjne
M-6pokaz
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Silniki samochodowe - ćwiczenia laboratoryjne zaliczenie każdego z odbytych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak znajomości podstawowych parametrów pracy silnik
3,0Znajomość podstawowych parametrów pracy silnika i ich zdefiniowanie
3,5Umiejętność oceny ważności parametrów pracy dla właściwego doboru silnika do wymaganych warunków
4,0Ocena wpływu poszczególnych zespołów silnia na jego pracę
4,5Umiejętność oceny metod służących poprawie parametrów pracy silnika
5,0Znajomość nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych silnika i ich wpływu na wsoźniki eksploatacyjne