Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N1)

Sylabus przedmiotu Recykling pojazdów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Recykling pojazdów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Mirosław Uzdowski <Miroslaw.Uzdowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Osipowicz <Tomasz.Osipowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 10 1,60,38zaliczenie
wykładyW7 15 2,40,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z fizyki i matematyki w zakresie szkoły średniej
W-2Podstawy budowy pojazdów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie zasad i znaczenia ochrony środowiska naturalnego
C-2Poznanie aktualnych wymagań zagospodarowywania SWE
C-3Poznanie zasad i organizacji stacji demontażu pojazdów
C-4Poznanie uwarunkowań społecznych, prawnych i terytorialnych tworzenia stacji i sieci recyklingu pojazdów
C-5Poznanie sposobów i zasad recyklingu materiałów i zespołów z demontowanych pojazdów
C-6Poznanie zasad trendów rozwojowych z punktu widzenia recyklingu w projektowniu i użytkowaniu pojazdu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Rodzaje recyklingu1
T-L-2Recykling opon i innych elementów gumowych1
T-L-3Schemat procesu recyklingu, systemy recyklingu w pozostałych krajach UE1
T-L-4Recykling akumulatorów1
T-L-5Recykling tworzyw sztucznych i kompozytów1
T-L-6Recykling olejów1
T-L-7Recykling płynów eksploatacyjnych1
T-L-8Recykling szkła z pojazdów1
T-L-9Recykling elementów układów napędowych1
T-L-10Recykling pozostałości nadwozia1
10
wykłady
T-W-1Podstawowe definicje związane z recyklingiem1
T-W-2Uczestnicy procesu recyklingu, rodzaje sieci recyklingu2
T-W-3Schemat procesu recyklingu, systemy recyklingu w pozostałych krajach UE1
T-W-4Organizacja recyklingu, uwarunkowania ekonomiczne i społeczne1
T-W-5Przeznazenie demontowanych zespołów i materiałów1
T-W-6Konsekwencje rozwoju sieci recyklingu1
T-W-7Działania realizowane w stacji demontażu1
T-W-8Systemu wspomagania komputerowego recyklingu samochodów1
T-W-9Trendy rozwojowe w budowie pojazdów z punktu widzenia potrzeb recyklingu2
T-W-10System recyklingu pojazdów w Polsce1
T-W-11Prognozy rozwojowe recyklingu pojazdów1
T-W-12Wyposażenie dla stacji demontażu pojazdów, wymagania w odniesieniu do stacji demontażu2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie sprawozdań10
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia28
48
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury30
A-W-3Przygotowanie do kolokwium26
71

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny - wyjaśnianie
M-2Ćwiczenia - dyskusja dydaktyczna, objasnianie pojęć, pogadanka
M-3Wykład informacyjny - wyjaśnianie
M-4Ćwiczenia - dyskusja dydaktyczna, objasnianie pojęć, pogadanka

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie pisemnej
S-2Ocena formująca: Zaliczenie w formie pisemnej ćwiczeń (założenia do projektu stacji demontażu pojazdów)
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie pisemnej
S-4Ocena formująca: Zaliczenie w formie pisemnej ćwiczeń (założenia do projektu stacji demontażu pojazdów)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C32-7_W01
Student powinien znać wpływ środków transportu na środowisko, nazywać i objaśniać formy recyklingu, scharakteryzować trendy rozwojowe pojazdu, wskazać zagrożenia dla środowiska ze strony środków transportu, wyliczac elementy wyposażenia stacji demontażu pojazdów, wymieniać i scharakteryzować sposoby zagospodarownia SWE, wytłumaczyc i opisać schemat porcesu recyklingu pojazdów
MBM_1A_W04, MBM_1A_W09, MBM_1A_W12T1A_W02, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W08InzA_W02C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-3, M-4S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C32-7_U01
Student powinien interpretować stopnie zagrożenia dla środkowiska ze strony środków transportu na poszczególnych etapach ich życia, łączyć możliwości ograniczania zagrożeń przy eksploatacji i po wycofaniu śrdoków transportu z eksploatacji, planować i podejmować działania w zakresie organizacji sieci recyklingu pojazdów, szacować potrzeby i możliwości działań w stacjach demontażu, zaprezentować trendy rozwojowe w budowie pojazdów, zaplanować organizację i wyposażenie stacji demontażu, przygotować schemat procesu recyklingu SWE
MBM_1A_U04, MBM_1A_U05, MBM_1A_U10, MBM_1A_U11, MBM_1A_U16T1A_U04, T1A_U05, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U15InzA_U03, InzA_U07C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-3, M-4S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C32-7_W01
Student powinien znać wpływ środków transportu na środowisko, nazywać i objaśniać formy recyklingu, scharakteryzować trendy rozwojowe pojazdu, wskazać zagrożenia dla środowiska ze strony środków transportu, wyliczac elementy wyposażenia stacji demontażu pojazdów, wymieniać i scharakteryzować sposoby zagospodarownia SWE, wytłumaczyc i opisać schemat porcesu recyklingu pojazdów
2,0Student nie umie wskazać negatywnych skutków rozwoju motoryzacji
3,0Student poprawnie wymienia etapy "życia" środków transportu i ich rolę w ochronie środowiska
3,5Student poprawnie wykorzystuje założenia prawne w zakresie potrzeb recykongu środków transprotu i organizacji stacji demontażu
4,0Student poprawnie wykorzystuje założenia prawne w zakresie potrzeb recykongu środków transprotu i organizacji stacji demontażu i w analityczny sposób wskazuje kierunki działań
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia działania, potrafi porównać ich efektywność i ocenić skutki
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia działania, potrafi porównać ich efektywność i ocenić skutki, a także samodzielnie dokonać na tej podstawie wyboru sposobu rozwiąznia zadanego problemu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C32-7_U01
Student powinien interpretować stopnie zagrożenia dla środkowiska ze strony środków transportu na poszczególnych etapach ich życia, łączyć możliwości ograniczania zagrożeń przy eksploatacji i po wycofaniu śrdoków transportu z eksploatacji, planować i podejmować działania w zakresie organizacji sieci recyklingu pojazdów, szacować potrzeby i możliwości działań w stacjach demontażu, zaprezentować trendy rozwojowe w budowie pojazdów, zaplanować organizację i wyposażenie stacji demontażu, przygotować schemat procesu recyklingu SWE
2,0Student nie potrafi zaprezentować negatywnych skutków oddziaływania środków transportu
3,0Studnt prezentuje tylko wybrane efekty oddziaływania środków transportu bez analizy
3,5Studnt prezentuje skutki oddziaływania środków transportu na środkowisko na etapach ich istnienia
4,0Studnt prezentuje skutki oddziaływania środków transportu na środkowisko na etapach ich istnienia i dokonuje analizy uwarunkowań recyklingu
4,5Studnt prezentuje skutki oddziaływania środków transportu na środkowisko na etapach ich istnienia i dokonuje analizy uwarunkowań prawnych recyklingu, a także potrafi dyskutować o możliwościach recyklingu SWE
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować i dyskutować o działaniach realizaowanych w stacjach demontażu pojazdów i dalszym przeznaczeniu części i elementów pojazdu

Literatura podstawowa

  1. Merkisz-Gruranowska R., Aspekty rozwoju recyklingu w Polsce, ITE, Poznań-Radom, 2005
  2. Osiński J., Żach P., Wybrane zagadnienia recyklingu samochodów, WKiŁ, Warszawa, 2009, 2
  3. Praca zbiorowa pod redakcją Bocheńskiego C., Kompleksowy program zagospodarowywania produktów odpadowych wytworzonych podczas eksploatacji środków transportu, P.P.H. "Drukarnia" Sp. z o.o., Sierpc, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Abramek K. F., Uzdowski M., Pojazdy samochodowe. Podstawy obsługiwania i napraw, WKiŁ, Warszawa, 2009, 1

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rodzaje recyklingu1
T-L-2Recykling opon i innych elementów gumowych1
T-L-3Schemat procesu recyklingu, systemy recyklingu w pozostałych krajach UE1
T-L-4Recykling akumulatorów1
T-L-5Recykling tworzyw sztucznych i kompozytów1
T-L-6Recykling olejów1
T-L-7Recykling płynów eksploatacyjnych1
T-L-8Recykling szkła z pojazdów1
T-L-9Recykling elementów układów napędowych1
T-L-10Recykling pozostałości nadwozia1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe definicje związane z recyklingiem1
T-W-2Uczestnicy procesu recyklingu, rodzaje sieci recyklingu2
T-W-3Schemat procesu recyklingu, systemy recyklingu w pozostałych krajach UE1
T-W-4Organizacja recyklingu, uwarunkowania ekonomiczne i społeczne1
T-W-5Przeznazenie demontowanych zespołów i materiałów1
T-W-6Konsekwencje rozwoju sieci recyklingu1
T-W-7Działania realizowane w stacji demontażu1
T-W-8Systemu wspomagania komputerowego recyklingu samochodów1
T-W-9Trendy rozwojowe w budowie pojazdów z punktu widzenia potrzeb recyklingu2
T-W-10System recyklingu pojazdów w Polsce1
T-W-11Prognozy rozwojowe recyklingu pojazdów1
T-W-12Wyposażenie dla stacji demontażu pojazdów, wymagania w odniesieniu do stacji demontażu2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie sprawozdań10
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia28
48
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury30
A-W-3Przygotowanie do kolokwium26
71
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_C32-7_W01Student powinien znać wpływ środków transportu na środowisko, nazywać i objaśniać formy recyklingu, scharakteryzować trendy rozwojowe pojazdu, wskazać zagrożenia dla środowiska ze strony środków transportu, wyliczac elementy wyposażenia stacji demontażu pojazdów, wymieniać i scharakteryzować sposoby zagospodarownia SWE, wytłumaczyc i opisać schemat porcesu recyklingu pojazdów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_W04ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w kluczowych zagadnieniach kierunku MiBM takich jak: konstrukcja maszyn, techniki wytwarzania, metrologia, eksploatacja maszyn, energetyka
MBM_1A_W09ma podstawowa wiedzę i zna trendy rozwojowych w obszarach: konstrukcji maszyn, technologii, eksploatacji maszyn, energetyki oraz zarządzania
MBM_1A_W12ma wiedzę pozwalającą zrozumieć pozatechniczne uwarunkowania pracy inżyniera: - posiada wiedzę o oddziaływaniu na środowisko naturalne wybranych procesów produkcyjnych przemysłu maszynowego, - zna zagrożenia i zasady BHP na stanowiskach roboczych, - zna elementy prawa pracy oraz problematykę zatrudnienia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad i znaczenia ochrony środowiska naturalnego
C-2Poznanie aktualnych wymagań zagospodarowywania SWE
C-3Poznanie zasad i organizacji stacji demontażu pojazdów
C-4Poznanie uwarunkowań społecznych, prawnych i terytorialnych tworzenia stacji i sieci recyklingu pojazdów
C-5Poznanie sposobów i zasad recyklingu materiałów i zespołów z demontowanych pojazdów
C-6Poznanie zasad trendów rozwojowych z punktu widzenia recyklingu w projektowniu i użytkowaniu pojazdu
Treści programoweT-W-1Podstawowe definicje związane z recyklingiem
T-W-2Uczestnicy procesu recyklingu, rodzaje sieci recyklingu
T-W-3Schemat procesu recyklingu, systemy recyklingu w pozostałych krajach UE
T-W-4Organizacja recyklingu, uwarunkowania ekonomiczne i społeczne
T-W-5Przeznazenie demontowanych zespołów i materiałów
T-W-6Konsekwencje rozwoju sieci recyklingu
T-W-7Działania realizowane w stacji demontażu
T-W-8Systemu wspomagania komputerowego recyklingu samochodów
T-W-9Trendy rozwojowe w budowie pojazdów z punktu widzenia potrzeb recyklingu
T-W-10System recyklingu pojazdów w Polsce
T-W-11Prognozy rozwojowe recyklingu pojazdów
T-W-12Wyposażenie dla stacji demontażu pojazdów, wymagania w odniesieniu do stacji demontażu
Metody nauczaniaM-3Wykład informacyjny - wyjaśnianie
M-4Ćwiczenia - dyskusja dydaktyczna, objasnianie pojęć, pogadanka
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie pisemnej
S-4Ocena formująca: Zaliczenie w formie pisemnej ćwiczeń (założenia do projektu stacji demontażu pojazdów)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wskazać negatywnych skutków rozwoju motoryzacji
3,0Student poprawnie wymienia etapy "życia" środków transportu i ich rolę w ochronie środowiska
3,5Student poprawnie wykorzystuje założenia prawne w zakresie potrzeb recykongu środków transprotu i organizacji stacji demontażu
4,0Student poprawnie wykorzystuje założenia prawne w zakresie potrzeb recykongu środków transprotu i organizacji stacji demontażu i w analityczny sposób wskazuje kierunki działań
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia działania, potrafi porównać ich efektywność i ocenić skutki
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia działania, potrafi porównać ich efektywność i ocenić skutki, a także samodzielnie dokonać na tej podstawie wyboru sposobu rozwiąznia zadanego problemu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_C32-7_U01Student powinien interpretować stopnie zagrożenia dla środkowiska ze strony środków transportu na poszczególnych etapach ich życia, łączyć możliwości ograniczania zagrożeń przy eksploatacji i po wycofaniu śrdoków transportu z eksploatacji, planować i podejmować działania w zakresie organizacji sieci recyklingu pojazdów, szacować potrzeby i możliwości działań w stacjach demontażu, zaprezentować trendy rozwojowe w budowie pojazdów, zaplanować organizację i wyposażenie stacji demontażu, przygotować schemat procesu recyklingu SWE
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_U04potrafi przygotować w języku polskim lub obcym prezentację ustną z zakresu inżynierii mechanicznej posługując się słownictwem technicznym
MBM_1A_U05ma umiejętność samokształcenia - samodzielnego poszukiwania informacji i analizowania poznanych zagadnień
MBM_1A_U10potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
MBM_1A_U11ma umiejętności niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna i stosuje zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
MBM_1A_U16potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym w zakresie właściwym dla inżynierii mechanicznej oraz wybrać i zastosować właściwą metodę wykonania oraz wybrać narzędzia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad i znaczenia ochrony środowiska naturalnego
C-2Poznanie aktualnych wymagań zagospodarowywania SWE
C-3Poznanie zasad i organizacji stacji demontażu pojazdów
C-4Poznanie uwarunkowań społecznych, prawnych i terytorialnych tworzenia stacji i sieci recyklingu pojazdów
C-5Poznanie sposobów i zasad recyklingu materiałów i zespołów z demontowanych pojazdów
C-6Poznanie zasad trendów rozwojowych z punktu widzenia recyklingu w projektowniu i użytkowaniu pojazdu
Treści programoweT-W-1Podstawowe definicje związane z recyklingiem
T-W-2Uczestnicy procesu recyklingu, rodzaje sieci recyklingu
T-W-3Schemat procesu recyklingu, systemy recyklingu w pozostałych krajach UE
T-W-4Organizacja recyklingu, uwarunkowania ekonomiczne i społeczne
T-W-5Przeznazenie demontowanych zespołów i materiałów
T-W-6Konsekwencje rozwoju sieci recyklingu
T-W-7Działania realizowane w stacji demontażu
T-W-8Systemu wspomagania komputerowego recyklingu samochodów
T-W-9Trendy rozwojowe w budowie pojazdów z punktu widzenia potrzeb recyklingu
T-W-10System recyklingu pojazdów w Polsce
T-W-11Prognozy rozwojowe recyklingu pojazdów
T-W-12Wyposażenie dla stacji demontażu pojazdów, wymagania w odniesieniu do stacji demontażu
Metody nauczaniaM-3Wykład informacyjny - wyjaśnianie
M-4Ćwiczenia - dyskusja dydaktyczna, objasnianie pojęć, pogadanka
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie pisemnej
S-4Ocena formująca: Zaliczenie w formie pisemnej ćwiczeń (założenia do projektu stacji demontażu pojazdów)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaprezentować negatywnych skutków oddziaływania środków transportu
3,0Studnt prezentuje tylko wybrane efekty oddziaływania środków transportu bez analizy
3,5Studnt prezentuje skutki oddziaływania środków transportu na środkowisko na etapach ich istnienia
4,0Studnt prezentuje skutki oddziaływania środków transportu na środkowisko na etapach ich istnienia i dokonuje analizy uwarunkowań recyklingu
4,5Studnt prezentuje skutki oddziaływania środków transportu na środkowisko na etapach ich istnienia i dokonuje analizy uwarunkowań prawnych recyklingu, a także potrafi dyskutować o możliwościach recyklingu SWE
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować i dyskutować o działaniach realizaowanych w stacjach demontażu pojazdów i dalszym przeznaczeniu części i elementów pojazdu