Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N1)
specjalność: diagnostyka i urządzenia mechatroniczne pojazdów samochodowych

Sylabus przedmiotu Budowa pojazdów samochodowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Budowa pojazdów samochodowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Danilecki <Krzysztof.Danilecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 9 2,20,25zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 18 1,10,33zaliczenie
wykładyW6 12 1,70,42egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy konstrkcji maszyn
W-2Rysunek techniczny

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z ogólnym układem konstrukcyjnym, podziałem i klasyfikacją oraz ich układami i zespołami pojazdów samochodowych, w tym samochodów o napędzie alternatywnym (hybrydowym, elektrycznym i spalinowym zasilane wodorem). Przedstawienie najważniejszych wiadomości dotyczące układów przeniesienia napędu, jezdnego, kierowniczego, hamulcowego, zawieszenia, jak również nadwozia, wyposażenia wnętrza, wyposażenia elektrycznego i magistrali komunikacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem aspektów związanych z bezpieczeństwem ruchu
C-2Zapoznanie z założeniami projektowania układów pojazdów
C-3Ukształtowanie umiejętności związanej z badaniami zespołów i układów pojazdów o decydyjącym znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu pojazdów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ocena zachowania się pojazdu podczas hamowania2
T-A-2Ocena zdolności pojazdu do przyspieszania2
T-A-3Ocena zachowania się pojazdu w ruchu krzywoliniowym2
T-A-4Wyznaczanie parametrów układu napędowego pojazdu4
T-A-5Obliczanie sprzęgła4
T-A-6Prezentacja wyników zadań4
18
laboratoria
T-L-1Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów zawieszenia1
T-L-2Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów kierowniczych1
T-L-3Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów hamulcowych samochodów osobowych1
T-L-4Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów hamulcowych samochodów ciężarowych i autobusów1
T-L-5Badania układu ABS na przykładzie samochodu osobowego.1
T-L-6Konstrukcja sprzęgieł samochodowych1
T-L-7Analiza konstrukcji stopniowych skrzyń biegów1
T-L-8Konstrukcja wałów i mostów napędowych1
T-L-9Budowa i oznaczenia kół jezdnych1
9
wykłady
T-W-1Klasyfikacja samochodów. Ogólny układ konstrukcyjny samochodów1
T-W-2Konstrukcja nadwozi samochodowych2
T-W-3Rodzaje i budowa sprzęgieł samochodowych, skrzyń biegów2
T-W-4Przekładnie główne i mechanizmy różnicowe1
T-W-5Wały, półosie i przeguby napędowe1
T-W-6Automatyczne skrzynie biegów1
T-W-7Koła jezdne, klasyfikacja zawieszeń, elementy zawieszeń1
T-W-8Układy kierownicze1
T-W-9Układy hamulcowe samochodów osobowych, samochodów ciężarowych i autobusów2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-A-2Wykonanie zadania projektowego, przygotowanie do zaliczenia16
34
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do tematów zajęć laboratoryjnych26
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-3Opracowanie sprawozdania, przygotowanie do zaliczenia tematów laboratoriów30
65
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach12
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury21
A-W-3Przygotowanie do egzaminu w formie pisemnej18
51

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Film, pokaz slajdów
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda projektów
M-4Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ustne zaliczenie każdego tematu laboratorium (wymagane sprawozdanie).
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe laboratorium na podstawie średniej z ocen uzyskanych podczas realizacji kolejnych zadań (wymagane pozytywne zaliczenie każdego zadania) i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia.
S-3Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania projektowego w ramach ćwiczeń audytoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów - trzy pytania problemowe z zakresu tematycznego wykładów, sprawdzające uzyskane efekty kształcenia (wymagane zaliczenie laboratorium); końcowa ocena na podstawie średniej z uzyskanych ocen cząstkowych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C36_W01
- klasyfikuje pojazdy samochodowe ze względu na budowę i przeznaczenie, wyjaśnia budowę i zasadę działania zespołów i układów funkcjonalnych pojazdów samochodowych, identyfikuje materiały konstrukcyjne użyte do bugowy pojazdu, zna możliwości ich powtórnego wykorzystania, - charakteryzuje znaczenie układów pojazdu dla bezpieczeństwa ruchu, - zna zasady projektowania podstawowych układów funkcjonalnych pojazdu, - charakteryzuje podstawowe kryteria poprawności działania układów pojazdu.
T_1A_W04, T_1A_W05, T_1A_W06, T_1A_W07, T_1A_W10, T_1A_W13, T_1A_W14, T_1A_W20, T_1A_W21T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-4S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C36_U01
- rozpoznaje typowe elementy zespołów pojazdów, - organizuje i przeprowadza badania układów funkcjonalnych pojazdów, - porównuje wady i zalety stosowania różnych rozwiązań konstrukcyjnych zespołów w samochodzie, ocenia ich wpływ na bezpieczeństwo ruchu, - sporządza wstępny projekt układu funkcjonalnego pojazdu.
T_1A_U01, T_1A_U02, T_1A_U03, T_1A_U07, T_1A_U10, T_1A_U13, T_1A_U17T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U12, T1A_U14InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U06, InzA_U08C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C36_K01
- zdolność do pracy w grupie podczas prowadzenia badań i prezentacji ich wyników, - zdolny do przekazywania społeczeństwu w zrozumiały sposób informacji dotyczących stanu obecnego i perspektyw rozwoju pojazdów samochodowych oraz skutków ich powszechnego wykorzystania.
T_1A_K02, T_1A_K03, T_1A_K06T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K07InzA_K01C-2, C-3T-A-6, T-L-5M-2, M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C36_W01
- klasyfikuje pojazdy samochodowe ze względu na budowę i przeznaczenie, wyjaśnia budowę i zasadę działania zespołów i układów funkcjonalnych pojazdów samochodowych, identyfikuje materiały konstrukcyjne użyte do bugowy pojazdu, zna możliwości ich powtórnego wykorzystania, - charakteryzuje znaczenie układów pojazdu dla bezpieczeństwa ruchu, - zna zasady projektowania podstawowych układów funkcjonalnych pojazdu, - charakteryzuje podstawowe kryteria poprawności działania układów pojazdu.
2,0nie rozróżnia układów funkcjonalnych pojazdów samochodowych ze względu na ich rozwiązania konstrukcyjne i przeznaczenie, a także podstawowych parametrów i charakterystyk technicznych,
3,0rozróżnia układy funkcjonalne pojazdów samochodowych ze względu na ich rozwiązania konstrukcyjne i przeznaczenie oraz wymienia i charakteryzuje podstawowe zespoły pojazdu oraz ich parametry techniczne, zna zasady pomiarów tych parametrów oraz potrafi wykonać ich podstawowe charakterystyki
3,5rozróżnia układy funkcjonalne pojazdów samochodowych ze względu na ich rozwiązania konstrukcyjne i przeznaczenie, wymienia wszystkie zespoły oraz potrafi je charakteryzować, sporządza wszystkie wymagane charakterystyki ich pracy
4,0rozróżnia układy napędowe pojazdów samochodowych ze względu na ich rozwiązania konstrukcyjne i przeznaczenie, wymienia wszystkie zespoły funkcjonalne oraz potrafi je charakteryzować, zna rodzaje oraz opisuje budowę i działanie źródeł napędu oraz podstawowych mechanizmów przeniesienia napędu, sporządza wszystkie wymagane charakterystyki oraz potrafi je interpretować, przypisując do określonego rozwiązania konstrukcyjnego
4,5rozróżnia układy pojazdów samochodowych ze względu na ich rozwiązania konstrukcyjne i przeznaczenie, wymienia wszystkie zespoły funkcjonalne oraz potrafi je charakteryzować, zna rodzaje oraz opisuje budowę i działanie źródeł napędu oraz podstawowych mechanizmów przeniesienia napędu, sporządza wszystkie wymagane charakterystyki uzyskane z badań oraz potrafi je interpretować, przypisując do określonego rozwiązania konstrukcyjnego, zna ograniczenia techniczne wdrażania nowych rozwiązań układów w pojazdach,
5,0rozróżnia układy pojazdów samochodowych ze względu na ich rozwiązania konstrukcyjne i przeznaczenie, wymienia wszystkie zespoły funkcjonalne oraz potrafi je charakteryzować, zna rodzaje oraz opisuje budowę i działanie źródeł napędu oraz podstawowych mechanizmów przeniesienia napędu, sporządza wszystkie wymagane charakterystyki oraz potrafi je interpretować, przypisując do określonego rozwiązania konstrukcyjnego, definiuje zagadnienia bezpieczeństwa ruchu pojazdu związane z konstrukcją, charakteryzyje środowiskowy wpływ stosowania ekologicznych ukłądów napędowych, zna ograniczenia techniczne wdrażania takich układów w pojazdach oraz określa społeczne uwarunkowania tych działań,

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C36_U01
- rozpoznaje typowe elementy zespołów pojazdów, - organizuje i przeprowadza badania układów funkcjonalnych pojazdów, - porównuje wady i zalety stosowania różnych rozwiązań konstrukcyjnych zespołów w samochodzie, ocenia ich wpływ na bezpieczeństwo ruchu, - sporządza wstępny projekt układu funkcjonalnego pojazdu.
2,0nie potrafi oczytywać rysunków konstrukcyjnych i schematów kinematycznych oraz analizować działania najprostrzych mechanizmów układów pojazdów, nie umie zaprezentować wyników pomiarów, nie potrafi wykonać projektu naprostszego zespołu pojazdu
3,0potrafi oczytywać rysunki konstrukcyjne i schematy kinematycznych oraz analizować działanie najprostrzych mechanizmów i układów pojazdów, umie wykonać i zaprezentować projekt oraz wyniki pomiarów bez ich analizy.
3,5potrafi oczytywać rysunki konstrukcyjne i schematy kinematycznych oraz analizować działanie najprostrzych mechanizmów i układów pojazdów, jest w stanie powiązać konstrukcję z charakterystyką techniczną układu, wykonuje projekt, prezentuje wyniki pomiarów oraz dokonuje ich analizy.
4,0potrafi oczytywać rysunki konstrukcyjne i schematy kinematycznych oraz analizować działanie wszystkich mechanizmów i układów pojazdów, umie interpretować dane zawarte w charakterystyce technicznej pojazdu i ocenia jego właściwości trakcyjne oraz przydatność eksploatacyjną, analizuje działanie układu sterowania, dokonuje analizy porównawczej wyników obliczeń oraz danych pomiarowych
4,5potrafi oczytywać rysunki konstrukcyjne i schematy kinematycznych oraz analizować działanie mechanizmów i układów pojazdów, analizuje wpływ rodzaju i konstrukcji zastosowanego układu na charakterystyki eksploatacyjne, ocenia w jaki sposób systemy elektroniczne wpływają na poprawę bezpieczeństwa transmisji momentu napędowego oraz na stateczność ruchu pojazdu, prowadzi dyskusję o wynikach obliczeń i pomiarów, możliwości ich interpretacji, uzasadnia wybór określonego rozwiązania, potrafi w praktyce zastosować rachunek błędów.
5,0potrafi analizować i interpretować zjawiska fizyczne występujące w ukłądach mechanicznych oraz w obwodach urządzeń elektrycznych i elektronicznych układów pojazdów samochodowych; ocenia współdziałanie obu różnych wg kryterium szeroko rozumianych właściwości eksploatacyjnych, prowadzi dyskusję o wynikach pomiarów i obliczeń oraz możliwości ich interpretacji z zastosowaniem rachunku błędów, potrafi wykorzystać wyniki badań do krytycznej oceny danego rozwiązania oraz zaproponować odpowiednie zmiany w konstrukcji układu, analizuje oraz nakreśla perspektywy rozwoju pojazdów samochodowych biorąc pod uwagę wymagania użytkowników oraz względy społeczne, ekologiczne, prawne itp

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C36_K01
- zdolność do pracy w grupie podczas prowadzenia badań i prezentacji ich wyników, - zdolny do przekazywania społeczeństwu w zrozumiały sposób informacji dotyczących stanu obecnego i perspektyw rozwoju pojazdów samochodowych oraz skutków ich powszechnego wykorzystania.
2,0nie potrafi zdefiniować iostoty zagadnienia środowiskowego odzdziaływania pojazdu, myśli formułuje w sposób niezrozumiały dla odbiorcy.
3,0jest świadomy problemu odzdziaływania pojazdu na środowisko naturalne, chociaż nie jest w stanie podjąć dyskusji w tym zakresie, wypowiedzi formułuje w sposób zrozumiały dla odbiorcy, chętny do pracy w zespole chociaż nie przejawia inicjatywy związanej z organizacją i przeprowadzeniem badań
3,5ponadto ma świadomość znaczenia doskonalenia konstrukcji pojazdów samochodowych oraz ich roli w rozwoju transportu oraz społecznych i środowiskowych skutków jego oddziaływania, potrafi uzasadnić swoje poglądy stosując poprawną terminologię techniczną, angażuje się do pracy zespołowej
4,0ponadto podejmuje dyskusję używając argumentów opartych na zdobytej wiedzy, angażuje się do pracy zespołowej w zakresie organizacji i wykonania zadań zgodnie z obowiązującymi przepisami BHP
4,5ponadto wpływa na decyzje podejmowane w grupie
5,0ponadto organizuje pracę zespołu, proponuje własne rozwiązania w zakresie zwiększenie efektywności pracy zespołu oraz tworzenia i opracowywania dokumentacji z badań.

Literatura podstawowa

  1. Berger K. J., Braunheim M., Budowa pojazdów samochodowych" cz I i II, Wydawnictwo REA, 2009
  2. Reimpell J., Betzler J., Podwozia samochodów - podstawy konstrukcji, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 2008
  3. Zieliński A., Konstrukcja nadwozi samochodów osobowych i pochodnych, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 2008
  4. Jackowski J., Łęgiewicz J., Wieczorek M., Samochody osobowe i pochodne, Wydawnictwo Komunikacji iŁączności, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Rychter T., Budowa pojazdów samochodowych, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1999
  2. Orzełowski S., Budowa podwozi i nadwozi samochodowych, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ocena zachowania się pojazdu podczas hamowania2
T-A-2Ocena zdolności pojazdu do przyspieszania2
T-A-3Ocena zachowania się pojazdu w ruchu krzywoliniowym2
T-A-4Wyznaczanie parametrów układu napędowego pojazdu4
T-A-5Obliczanie sprzęgła4
T-A-6Prezentacja wyników zadań4
18

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów zawieszenia1
T-L-2Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów kierowniczych1
T-L-3Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów hamulcowych samochodów osobowych1
T-L-4Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów hamulcowych samochodów ciężarowych i autobusów1
T-L-5Badania układu ABS na przykładzie samochodu osobowego.1
T-L-6Konstrukcja sprzęgieł samochodowych1
T-L-7Analiza konstrukcji stopniowych skrzyń biegów1
T-L-8Konstrukcja wałów i mostów napędowych1
T-L-9Budowa i oznaczenia kół jezdnych1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja samochodów. Ogólny układ konstrukcyjny samochodów1
T-W-2Konstrukcja nadwozi samochodowych2
T-W-3Rodzaje i budowa sprzęgieł samochodowych, skrzyń biegów2
T-W-4Przekładnie główne i mechanizmy różnicowe1
T-W-5Wały, półosie i przeguby napędowe1
T-W-6Automatyczne skrzynie biegów1
T-W-7Koła jezdne, klasyfikacja zawieszeń, elementy zawieszeń1
T-W-8Układy kierownicze1
T-W-9Układy hamulcowe samochodów osobowych, samochodów ciężarowych i autobusów2
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-A-2Wykonanie zadania projektowego, przygotowanie do zaliczenia16
34
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do tematów zajęć laboratoryjnych26
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-3Opracowanie sprawozdania, przygotowanie do zaliczenia tematów laboratoriów30
65
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach12
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury21
A-W-3Przygotowanie do egzaminu w formie pisemnej18
51
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C36_W01- klasyfikuje pojazdy samochodowe ze względu na budowę i przeznaczenie, wyjaśnia budowę i zasadę działania zespołów i układów funkcjonalnych pojazdów samochodowych, identyfikuje materiały konstrukcyjne użyte do bugowy pojazdu, zna możliwości ich powtórnego wykorzystania, - charakteryzuje znaczenie układów pojazdu dla bezpieczeństwa ruchu, - zna zasady projektowania podstawowych układów funkcjonalnych pojazdu, - charakteryzuje podstawowe kryteria poprawności działania układów pojazdu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_W04ma wiedzę w zakresie materiałów stosowanych w przemyśle motoryzacyjnym
T_1A_W05ma uporządkowaną wiedzę w zakresie budowy środków transportu
T_1A_W06ma uporządkowaną wiedzę w zakresie techniki pojazdów budowy i działania źródeł napędu, mechanizmów i podzespołów pojazdów samochodowych
T_1A_W07ma podstawową wiedzę w zakresie podstaw sterowania i automatyki, właściwą w zakresie pojazdów samochodowych
T_1A_W10ma podstawową wiedzę w zakresie metrologii, zna i rozumie metody pomiaru podstawowych wielkości charakteryzujących elementy i układy pojazdu, zna metody obliczeniowe oraz narzędzia informatyczne niezbędne do analizy wyników pomiarów i eksperymentu
T_1A_W13zna i rozumie metodykę projektowania elementów i zespołów pojazdu
T_1A_W14orientuje się w obecnym stanie wiedzy i najnowszych tendencjach rozwojowych pojazdów i ich zespołów
T_1A_W20ma podstawową wiedzę w zakresie bezpieczeństwa w transporcie drogowym
T_1A_W21ma uporządkowaną wiedzę w zakresie oddziaływania środków transportu na otoczenie i środowisko naturalne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z ogólnym układem konstrukcyjnym, podziałem i klasyfikacją oraz ich układami i zespołami pojazdów samochodowych, w tym samochodów o napędzie alternatywnym (hybrydowym, elektrycznym i spalinowym zasilane wodorem). Przedstawienie najważniejszych wiadomości dotyczące układów przeniesienia napędu, jezdnego, kierowniczego, hamulcowego, zawieszenia, jak również nadwozia, wyposażenia wnętrza, wyposażenia elektrycznego i magistrali komunikacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem aspektów związanych z bezpieczeństwem ruchu
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja samochodów. Ogólny układ konstrukcyjny samochodów
T-W-2Konstrukcja nadwozi samochodowych
T-W-3Rodzaje i budowa sprzęgieł samochodowych, skrzyń biegów
T-W-4Przekładnie główne i mechanizmy różnicowe
T-W-5Wały, półosie i przeguby napędowe
T-W-6Automatyczne skrzynie biegów
T-W-7Koła jezdne, klasyfikacja zawieszeń, elementy zawieszeń
T-W-8Układy kierownicze
T-W-9Układy hamulcowe samochodów osobowych, samochodów ciężarowych i autobusów
Metody nauczaniaM-1Film, pokaz slajdów
M-4Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów - trzy pytania problemowe z zakresu tematycznego wykładów, sprawdzające uzyskane efekty kształcenia (wymagane zaliczenie laboratorium); końcowa ocena na podstawie średniej z uzyskanych ocen cząstkowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie rozróżnia układów funkcjonalnych pojazdów samochodowych ze względu na ich rozwiązania konstrukcyjne i przeznaczenie, a także podstawowych parametrów i charakterystyk technicznych,
3,0rozróżnia układy funkcjonalne pojazdów samochodowych ze względu na ich rozwiązania konstrukcyjne i przeznaczenie oraz wymienia i charakteryzuje podstawowe zespoły pojazdu oraz ich parametry techniczne, zna zasady pomiarów tych parametrów oraz potrafi wykonać ich podstawowe charakterystyki
3,5rozróżnia układy funkcjonalne pojazdów samochodowych ze względu na ich rozwiązania konstrukcyjne i przeznaczenie, wymienia wszystkie zespoły oraz potrafi je charakteryzować, sporządza wszystkie wymagane charakterystyki ich pracy
4,0rozróżnia układy napędowe pojazdów samochodowych ze względu na ich rozwiązania konstrukcyjne i przeznaczenie, wymienia wszystkie zespoły funkcjonalne oraz potrafi je charakteryzować, zna rodzaje oraz opisuje budowę i działanie źródeł napędu oraz podstawowych mechanizmów przeniesienia napędu, sporządza wszystkie wymagane charakterystyki oraz potrafi je interpretować, przypisując do określonego rozwiązania konstrukcyjnego
4,5rozróżnia układy pojazdów samochodowych ze względu na ich rozwiązania konstrukcyjne i przeznaczenie, wymienia wszystkie zespoły funkcjonalne oraz potrafi je charakteryzować, zna rodzaje oraz opisuje budowę i działanie źródeł napędu oraz podstawowych mechanizmów przeniesienia napędu, sporządza wszystkie wymagane charakterystyki uzyskane z badań oraz potrafi je interpretować, przypisując do określonego rozwiązania konstrukcyjnego, zna ograniczenia techniczne wdrażania nowych rozwiązań układów w pojazdach,
5,0rozróżnia układy pojazdów samochodowych ze względu na ich rozwiązania konstrukcyjne i przeznaczenie, wymienia wszystkie zespoły funkcjonalne oraz potrafi je charakteryzować, zna rodzaje oraz opisuje budowę i działanie źródeł napędu oraz podstawowych mechanizmów przeniesienia napędu, sporządza wszystkie wymagane charakterystyki oraz potrafi je interpretować, przypisując do określonego rozwiązania konstrukcyjnego, definiuje zagadnienia bezpieczeństwa ruchu pojazdu związane z konstrukcją, charakteryzyje środowiskowy wpływ stosowania ekologicznych ukłądów napędowych, zna ograniczenia techniczne wdrażania takich układów w pojazdach oraz określa społeczne uwarunkowania tych działań,
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C36_U01- rozpoznaje typowe elementy zespołów pojazdów, - organizuje i przeprowadza badania układów funkcjonalnych pojazdów, - porównuje wady i zalety stosowania różnych rozwiązań konstrukcyjnych zespołów w samochodzie, ocenia ich wpływ na bezpieczeństwo ruchu, - sporządza wstępny projekt układu funkcjonalnego pojazdu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych dostępnych źródeł; potrafi łączyć uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski i formułować i uzasadniać opinie
T_1A_U02potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający terminową realizację zleconego zadania inżynierskiego w transporcie, potrafi porozumieć się w środowisku zawodowym i pozazawodowym używając przy tym różnych technik
T_1A_U03potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego w transporcie i przygotować prezentację wyników jego realizacji
T_1A_U07potrafi wykorzystać poznane metody, modele matematyczne i symulacje komputerowe do analizy i oceny działania pojazdu i jego zespołów
T_1A_U10potrafi porównać rozwiązania projektowe pojazdów i ich elementów ze względu na zadane kryteria użytkowe i ekonomiczne (moc, zużycie paliwa, emisja spalin itp.)
T_1A_U13potrafi zaplanować i przeprowadzić pomiary i symulacje oraz wyznaczyć charakterystyki elementów pojazdów samochodowych i ich układów, przedstawić wyniki w formie liczbowej i graficznej, dokonać ich interpretacji wraz z wyciągnięciem właściwych wniosków
T_1A_U17potrafi sformułować specyfikację prostych procesów eksploatacyjnych pojazdu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z założeniami projektowania układów pojazdów
C-3Ukształtowanie umiejętności związanej z badaniami zespołów i układów pojazdów o decydyjącym znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu pojazdów
Treści programoweT-A-1Ocena zachowania się pojazdu podczas hamowania
T-A-2Ocena zdolności pojazdu do przyspieszania
T-A-3Ocena zachowania się pojazdu w ruchu krzywoliniowym
T-A-4Wyznaczanie parametrów układu napędowego pojazdu
T-A-5Obliczanie sprzęgła
T-A-6Prezentacja wyników zadań
T-L-1Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów zawieszenia
T-L-2Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów kierowniczych
T-L-3Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów hamulcowych samochodów osobowych
T-L-4Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów hamulcowych samochodów ciężarowych i autobusów
T-L-5Badania układu ABS na przykładzie samochodu osobowego.
T-L-6Konstrukcja sprzęgieł samochodowych
T-L-7Analiza konstrukcji stopniowych skrzyń biegów
T-L-8Konstrukcja wałów i mostów napędowych
T-L-9Budowa i oznaczenia kół jezdnych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ustne zaliczenie każdego tematu laboratorium (wymagane sprawozdanie).
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe laboratorium na podstawie średniej z ocen uzyskanych podczas realizacji kolejnych zadań (wymagane pozytywne zaliczenie każdego zadania) i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia.
S-3Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania projektowego w ramach ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi oczytywać rysunków konstrukcyjnych i schematów kinematycznych oraz analizować działania najprostrzych mechanizmów układów pojazdów, nie umie zaprezentować wyników pomiarów, nie potrafi wykonać projektu naprostszego zespołu pojazdu
3,0potrafi oczytywać rysunki konstrukcyjne i schematy kinematycznych oraz analizować działanie najprostrzych mechanizmów i układów pojazdów, umie wykonać i zaprezentować projekt oraz wyniki pomiarów bez ich analizy.
3,5potrafi oczytywać rysunki konstrukcyjne i schematy kinematycznych oraz analizować działanie najprostrzych mechanizmów i układów pojazdów, jest w stanie powiązać konstrukcję z charakterystyką techniczną układu, wykonuje projekt, prezentuje wyniki pomiarów oraz dokonuje ich analizy.
4,0potrafi oczytywać rysunki konstrukcyjne i schematy kinematycznych oraz analizować działanie wszystkich mechanizmów i układów pojazdów, umie interpretować dane zawarte w charakterystyce technicznej pojazdu i ocenia jego właściwości trakcyjne oraz przydatność eksploatacyjną, analizuje działanie układu sterowania, dokonuje analizy porównawczej wyników obliczeń oraz danych pomiarowych
4,5potrafi oczytywać rysunki konstrukcyjne i schematy kinematycznych oraz analizować działanie mechanizmów i układów pojazdów, analizuje wpływ rodzaju i konstrukcji zastosowanego układu na charakterystyki eksploatacyjne, ocenia w jaki sposób systemy elektroniczne wpływają na poprawę bezpieczeństwa transmisji momentu napędowego oraz na stateczność ruchu pojazdu, prowadzi dyskusję o wynikach obliczeń i pomiarów, możliwości ich interpretacji, uzasadnia wybór określonego rozwiązania, potrafi w praktyce zastosować rachunek błędów.
5,0potrafi analizować i interpretować zjawiska fizyczne występujące w ukłądach mechanicznych oraz w obwodach urządzeń elektrycznych i elektronicznych układów pojazdów samochodowych; ocenia współdziałanie obu różnych wg kryterium szeroko rozumianych właściwości eksploatacyjnych, prowadzi dyskusję o wynikach pomiarów i obliczeń oraz możliwości ich interpretacji z zastosowaniem rachunku błędów, potrafi wykorzystać wyniki badań do krytycznej oceny danego rozwiązania oraz zaproponować odpowiednie zmiany w konstrukcji układu, analizuje oraz nakreśla perspektywy rozwoju pojazdów samochodowych biorąc pod uwagę wymagania użytkowników oraz względy społeczne, ekologiczne, prawne itp
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C36_K01- zdolność do pracy w grupie podczas prowadzenia badań i prezentacji ich wyników, - zdolny do przekazywania społeczeństwu w zrozumiały sposób informacji dotyczących stanu obecnego i perspektyw rozwoju pojazdów samochodowych oraz skutków ich powszechnego wykorzystania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera transportu, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
T_1A_K03ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
T_1A_K06ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu (np. przez środki masowego przekazu) informacji oraz opinii dotyczących osiągnięć w zakresie transportu i środków transportu oraz innych aspektów działalności inżyniera transportu, potrafi przekazać informacje w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z założeniami projektowania układów pojazdów
C-3Ukształtowanie umiejętności związanej z badaniami zespołów i układów pojazdów o decydyjącym znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu pojazdów
Treści programoweT-A-6Prezentacja wyników zadań
T-L-5Badania układu ABS na przykładzie samochodu osobowego.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe laboratorium na podstawie średniej z ocen uzyskanych podczas realizacji kolejnych zadań (wymagane pozytywne zaliczenie każdego zadania) i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia.
S-3Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania projektowego w ramach ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi zdefiniować iostoty zagadnienia środowiskowego odzdziaływania pojazdu, myśli formułuje w sposób niezrozumiały dla odbiorcy.
3,0jest świadomy problemu odzdziaływania pojazdu na środowisko naturalne, chociaż nie jest w stanie podjąć dyskusji w tym zakresie, wypowiedzi formułuje w sposób zrozumiały dla odbiorcy, chętny do pracy w zespole chociaż nie przejawia inicjatywy związanej z organizacją i przeprowadzeniem badań
3,5ponadto ma świadomość znaczenia doskonalenia konstrukcji pojazdów samochodowych oraz ich roli w rozwoju transportu oraz społecznych i środowiskowych skutków jego oddziaływania, potrafi uzasadnić swoje poglądy stosując poprawną terminologię techniczną, angażuje się do pracy zespołowej
4,0ponadto podejmuje dyskusję używając argumentów opartych na zdobytej wiedzy, angażuje się do pracy zespołowej w zakresie organizacji i wykonania zadań zgodnie z obowiązującymi przepisami BHP
4,5ponadto wpływa na decyzje podejmowane w grupie
5,0ponadto organizuje pracę zespołu, proponuje własne rozwiązania w zakresie zwiększenie efektywności pracy zespołu oraz tworzenia i opracowywania dokumentacji z badań.