Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N1)
specjalność: inżynieria i bezpieczeństwo ruchu drogowego
Sylabus przedmiotu Pokładowe urządzenia kontrolno-pomiarowe w pojazdach:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Pokładowe urządzenia kontrolno-pomiarowe w pojazdach | ||
Specjalność | diagnostyka i urządzenia mechatroniczne pojazdów samochodowych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Stoeck <Tomasz.Stoeck@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Elektrotechnika i elektronika |
W-2 | Elektrotechnika i elektronika samochodowa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z rodzajami i charakterystyką sygnałów pomiarowych, ich przetwarzaniem oraz rodzajami czujników stosowanych w urządzeniach kontrolno-pomiarowych. |
C-2 | Zapoznanie z praktycznymi metodami diagnostyki wybranych czujników w instalacjach elektrycznych pojazdów samochodowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badanie przetworników A/C. | 2 |
T-L-2 | Badanie przetworników C/A. | 2 |
T-L-3 | Badanie i kontrola czujników w układzie silnika. | 4 |
T-L-4 | Badanie i kontrola czujników wchodzących w skład obwodów głównych pojazdu. | 4 |
T-L-5 | Badanie i kontrola czujników w układach pomocniczych pojazdu. | 4 |
T-L-6 | Badanie i kontrola rejestratorów. | 2 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka i rodzaje sygnałów pomiarowych, ich koordynacja oraz próbkowanie. | 2 |
T-W-2 | Przetworniki analogowo-cyfrowe i cyfrowo-analogowe. | 2 |
T-W-3 | Urządzenia kontrolno-pomiarowe pracy silnika. | 2 |
T-W-4 | Urządzenia kontrolno-pomiarowe obwododów głównych i pomocniczych pojazdu. | 2 |
T-W-5 | Rejestratory danych. | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Opracowanie wyników w formie sprawozdań | 26 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia laboratoriów | 25 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych. | 20 |
A-L-4 | Uczestnictwo w zajęciach. | 18 |
89 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Przygotowanie do końcowego egzaminu pisemnego | 10 |
A-W-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-3 | Czytanie wskazanej literatury | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca / wykład informacyjny |
M-2 | Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń ujętych planem laboratorium |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy w formie pisemnej. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_DUM/60_W01 Student potrafi zdefiniować i omówić sygnały pomiarowe, ich przetwarzanie, jak również przedstawić czujniki wykorzystywane w przyrządach kontrolno-pomiarowych pojazdów samochodowych. | T_1A_W02, T_1A_W03, T_1A_W14, T_1A_W18 | T1A_W01, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_DUM/60_U01 Student potrafi diagnozować wybrane czujniki występujące w poszczególnych układach i podzespołach pojazdów samochodowych, wykazując się znajomością obsługi i doboru aparatury kontrolno-pomiarowej. | T_1A_U04, T_1A_U07, T_1A_U08, T_1A_U10, T_1A_U13, T_1A_U15 | T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U12, T1A_U14 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U06 | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_DUM/60_K01 Student będzie dbał o warsztat pracy, jak również postępował zgodnie z zaadami etyki i obowiązującymi przepisami. | T_1A_K01, T_1A_K03, T_1A_K04 | T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05 | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_DUM/60_W01 Student potrafi zdefiniować i omówić sygnały pomiarowe, ich przetwarzanie, jak również przedstawić czujniki wykorzystywane w przyrządach kontrolno-pomiarowych pojazdów samochodowych. | 2,0 | Student nie potrafi przedstawić podstawowych definicji i pojęć dotyczących sygnałów pomiarowych, jak również nie ma elementarnej wiedzy na temat czujników stosowanych w pojazdach. |
3,0 | Student potrafi przedstawić podstawowe definicje i pojęcia, wykazując się elementarną wiedzą na temat czujników stosowanych w pojazdach. | |
3,5 | Student potrafi przedstawić definicje i pojęcia dotyczące sygnałów pomiarowych, wyszczególniając ich cechy charakterystyczne. Potrafi omówić budowę i zasadę działania ważniejszych czujników stosowanych w pojazdach. | |
4,0 | Student potrafi przedstawić definicje i pojęcia dotyczące sygnałów pomiarowych, wyszczególniając ich cechy charakterystyczne oraz możliwości koordynowania i próbkowania. Potrafi omówić budowę i zasadę działania ważniejszych czujników stosowanych w pojazdach. | |
4,5 | Student potrafi przedstawić definicje i pojęcia dotyczące sygnałów pomiaowych, wyszczególniając ich cechy charakterystyczne oraz możliwośi koordynowania i próbkowania. Potrafi omówić budowę i zasadę działania niemal wszystkich omawianych czujników. | |
5,0 | Student potrafi przedstawić definicje i pojęcia dotyczące sygnałów pomiarowych i ich parametrów charakterystycznych. Zna budowę i zasadę działania przetworników A/C i C/A. Potrafi omówić budowę i zasadę działania wszystkich rozpatrywanych czujników. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_DUM/60_U01 Student potrafi diagnozować wybrane czujniki występujące w poszczególnych układach i podzespołach pojazdów samochodowych, wykazując się znajomością obsługi i doboru aparatury kontrolno-pomiarowej. | 2,0 | Student nie potrafi przeprowadzić kontroli podstawowych czujników, jak również nie orientuje się w doborze i obsłudze przyrządów pomiarowych. |
3,0 | Student potrafi przeprowadzić kontrolę podstawowych czujników, dobierając odpowiednie przyrządy pomiarowe. | |
3,5 | Student potrafi przeprowadzić kontrolę podstawowych czujników, dobierając odpowiednie przyrządy i oceniając uzyskane wyniki. | |
4,0 | Student potrafi przeprowadzić kontrolę większości czujników, dobierając odpowiednie przyrządy oraz analizując i oceniając uzyskane wyniki. | |
4,5 | Student potrafi przeprowadzić kontrolę większości czujników, dobierając odpowiednie przyrządy, analizując i oceniając wyniki oraz szacując błędy pomiarowe. | |
5,0 | Student potrafi przeprowadzić kontrolę omawianych czujników, doierając odpowiednie przyrządy, analizując i oceniając wyniki, szacując błędy pomiarowe oraz proponując alternatywne metody badania. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_DUM/60_K01 Student będzie dbał o warsztat pracy, jak również postępował zgodnie z zaadami etyki i obowiązującymi przepisami. | 2,0 | Student nie potrafi pracować w grupie, jak również nie zna podstawowych zasad prowadzenia pomiarów elektrycznych. |
3,0 | Student potrafi pracować w grupie i zna podstawowe zasady prowadzenia pomiarów elektrycznych. | |
3,5 | Student potrafi pracować w grupie, jak również potrafi przedstawić i omówić zasady prowadzenia pomiarów elektrycznych. | |
4,0 | Student potrafi pracować w grupie, mobilizując ją do efektywnej pracy. Potrafi przedstawić i omówić zasady prowadzenia pomiarów elektrycznych. | |
4,5 | Student potrafi pracować w grupie, mobilizując ją do efektywnego działania i sprawnie organizując własny warsztat pracy. Potrafi przedstawić i omówić zasady prowadzenia pomiarów elektrycznych. | |
5,0 | Student potrafi pracować w grupie, mobilizując ją do efektywnego działania i sprawnie organizując wsoólny warsztat pracy. Potrafi przedstawić i omówić zasady prowadzenia pomiarów elektrycznych. |
Literatura podstawowa
- Gajek Andrzej, Zdzisław Juda, Czujniki, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2008, 1, Podręcznik akademicki
- Fryśkowski Bernard, Grzejszczyk Elżbieta, Systemy transmisji danych, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2010, 1, Podręcznik akademicki
- Merkisz Jerzy, Mazurek Stanisław, Pielecha Jacek, Pokładowe urządzenia rejestrujące w samochodach, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2007, 1
Literatura dodatkowa
- Herrner Anton, Riehl Hans-Jurgen, Elekrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2007, 4, Podręcznik akademicki
- Praca zbiorowa, Czujniki w pojazdach samochodowych., Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2009, 2, Informator techniczny Bosch