Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N1)
specjalność: inżynieria środowiska w transporcie

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo przewozu ładunków i osób:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo przewozu ładunków i osób
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Mrozik <Malgorzata.Mrozik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 10 1,00,44zaliczenie
wykładyW6 10 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajomość fizyki i matematyki umożliwiająca obliczanie zadań.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie potrzeb przewozu i mocowania ładunków.
C-2Poznanie urządzeń do unieruchamiania.
C-3Poznanie sposobów mocowania ładunków.
C-4Poznanie bezpiecznego przewozu osób i urządzeń bezpieczeństwa biernego i czynnego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wykonanie projektu przedstawiającego analizę bezpiecznego przewozu wybranego ładunku lub bezpiecznego przewozu osób. Projekt jest realizowany w grupach najczęściej dwuosobowych.10
10
wykłady
T-W-1Wprowadzenie. Przepisy i zasady ogólne. Potrzeba mocowania ładunku.1
T-W-2Budowa nadwozi pojazdów i urządzenia do unieruchamiania.1
T-W-3Sposoby mocowania.1
T-W-4Ładunki znormalizowane i częściowo znormalizowane (formy geometryczne).1
T-W-5Wymagania odnośnie niektórych szczególnych ładunków. Planowanie przewozu ładunku.1
T-W-6Podstawy prawne przewozu osób. Umowa o przewóz.1
T-W-7Obowiązki stron umowy przewozu.1
T-W-8Odpowiedzialność przewoźnika za życie i zdrowie podróżnego.1
T-W-9Odpowiedzialność przewoźnika z tytułu opóźnienia przewozu.1
T-W-10Urządzenia bezpieczeństwa czynnego i biernego.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Przedstawienie zakresu i formy projektu.4
A-P-2Konsultacje w ramach zajęć projektowych.10
A-P-3Realizacja projektu.10
A-P-4Przygotowanie do prezentacji.5
A-P-5Prezentacja projektu.1
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Udział w konsultacjach do wykładu.5
A-W-3Przygotowanie do dyskusji do wykładu problemowego.5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady: metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego i problemowego.
M-2Projekty: metoda praktyczna w postaci projektów wykonywanych w oparciu o dostępne dane dotyczące przewozu ładynków i osób.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnia z uzyskanych ocen za każde pytanie) obejmujące zakres tematyczny wykładów i sprawdzajace uzyskane efekty kształcenia.
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów przygotowania sprawozdania z przygotowywanego przez studenta projektu.
S-3Ocena podsumowująca: Prezentacja projektu przed grupą.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C49-2_W01
Student: - wie jak bezpiecznie przewozić ładunki, - wie jak bezpiecznie przewozić osoby.
T_1A_W02, T_1A_W20T1A_W01, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W08InzA_W03C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C49-2_U01
Student: - ma umiejętność planowania bezpiecznego przewozu ładunków i osób, - ma umiejętność pracy w zespole i indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych, - ma umiejętność świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowany projekt.
T_1A_U01, T_1A_U02, T_1A_U03, T_1A_U19T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U08, T1A_U12, T1A_U16InzA_U04, InzA_U06, InzA_U08C-1, C-2, C-3, C-4T-P-1M-2S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C49-2_W01
Student: - wie jak bezpiecznie przewozić ładunki, - wie jak bezpiecznie przewozić osoby.
2,0Student nie potrafi opisać przepisów i zasad ogólnych dotyczących bezpiecznego przewozu ładunków i osób.
3,0Student potrafi opisać w sposób ogólny przepisy i zasady ogólne dotyczące bezpiecznego przewozu ładunków i osób.
3,5Student potrafi opisać przepisy i zasady ogólne dotyczące bezpiecznego przewozu ładunków i osób.
4,0Student potrafi opisać przepisy i zasady ogólne dotyczące bezpiecznego przewozu ładunków i osób. Zna potrzebę i sposoby mocowania ładunku oraz wymagania dotyczące niektórych szczególnych ładunków.
4,5Student potrafi opisać przepisy i zasady ogólne dotyczące bezpiecznego przewozu ładunków i osób. Zna potrzebę i sposoby mocowania ładunku oraz wymagania dotyczące niektórych szczególnych ładunków. Ponadto potrafi objaśnić planowanie przewozu osób oraz wie jaka jest odpowiedzialność przewoźnika za życie i zdrowie podróżnego.
5,0Student posiada pełną wiedzę na ocenę dobry plus oraz poprawnie charakteryzuje urządzenia bezpieczeństwa biernego i czynnego w pojazdach.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C49-2_U01
Student: - ma umiejętność planowania bezpiecznego przewozu ładunków i osób, - ma umiejętność pracy w zespole i indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych, - ma umiejętność świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowany projekt.
2,0Brak projektu i obecności na zajęciach projektowych.
3,0Oddany w terminie projekt podstawowy lub oddany projekt kompletny po terminie.
3,5Oddany w terminie projekt podstawowy oraz przedstawienie zaawansowania pracy nad projektem przed grupą.
4,0Oddany w terminie projekt kompletny.
4,5Oddany w terminie projekt kompletny oraz przedstawienie projektu przed grupą.
5,0Przyjęty projekt bez uwag, prawidłowe przedstawienie projektu, szczególna aktywność studenta na zajęciach projektowych.

Literatura podstawowa

  1. Datka S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu, WKiŁ, Warszawa, 1999
  2. Wicher J., Bezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego, WKiŁ, Warszawa, 2002
  3. Krystek R., Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu, WKiŁ, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Ustawa, Prawo o ruchu drogwym, 1997

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonanie projektu przedstawiającego analizę bezpiecznego przewozu wybranego ładunku lub bezpiecznego przewozu osób. Projekt jest realizowany w grupach najczęściej dwuosobowych.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie. Przepisy i zasady ogólne. Potrzeba mocowania ładunku.1
T-W-2Budowa nadwozi pojazdów i urządzenia do unieruchamiania.1
T-W-3Sposoby mocowania.1
T-W-4Ładunki znormalizowane i częściowo znormalizowane (formy geometryczne).1
T-W-5Wymagania odnośnie niektórych szczególnych ładunków. Planowanie przewozu ładunku.1
T-W-6Podstawy prawne przewozu osób. Umowa o przewóz.1
T-W-7Obowiązki stron umowy przewozu.1
T-W-8Odpowiedzialność przewoźnika za życie i zdrowie podróżnego.1
T-W-9Odpowiedzialność przewoźnika z tytułu opóźnienia przewozu.1
T-W-10Urządzenia bezpieczeństwa czynnego i biernego.1
10

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Przedstawienie zakresu i formy projektu.4
A-P-2Konsultacje w ramach zajęć projektowych.10
A-P-3Realizacja projektu.10
A-P-4Przygotowanie do prezentacji.5
A-P-5Prezentacja projektu.1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Udział w konsultacjach do wykładu.5
A-W-3Przygotowanie do dyskusji do wykładu problemowego.5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C49-2_W01Student: - wie jak bezpiecznie przewozić ładunki, - wie jak bezpiecznie przewozić osoby.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_W02ma wiedzę w zakresie fizyki, obejmującą mechanikę, termodynamikę, fizykę ciała stałego, elektryczność i magnetyzm w tym niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych występujących w pojazdach samochodowych i ich otoczeniu
T_1A_W20ma podstawową wiedzę w zakresie bezpieczeństwa w transporcie drogowym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Poznanie potrzeb przewozu i mocowania ładunków.
C-2Poznanie urządzeń do unieruchamiania.
C-3Poznanie sposobów mocowania ładunków.
C-4Poznanie bezpiecznego przewozu osób i urządzeń bezpieczeństwa biernego i czynnego.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Przepisy i zasady ogólne. Potrzeba mocowania ładunku.
T-W-2Budowa nadwozi pojazdów i urządzenia do unieruchamiania.
T-W-3Sposoby mocowania.
T-W-4Ładunki znormalizowane i częściowo znormalizowane (formy geometryczne).
T-W-5Wymagania odnośnie niektórych szczególnych ładunków. Planowanie przewozu ładunku.
T-W-6Podstawy prawne przewozu osób. Umowa o przewóz.
T-W-7Obowiązki stron umowy przewozu.
T-W-8Odpowiedzialność przewoźnika za życie i zdrowie podróżnego.
T-W-9Odpowiedzialność przewoźnika z tytułu opóźnienia przewozu.
T-W-10Urządzenia bezpieczeństwa czynnego i biernego.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego i problemowego.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnia z uzyskanych ocen za każde pytanie) obejmujące zakres tematyczny wykładów i sprawdzajace uzyskane efekty kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisać przepisów i zasad ogólnych dotyczących bezpiecznego przewozu ładunków i osób.
3,0Student potrafi opisać w sposób ogólny przepisy i zasady ogólne dotyczące bezpiecznego przewozu ładunków i osób.
3,5Student potrafi opisać przepisy i zasady ogólne dotyczące bezpiecznego przewozu ładunków i osób.
4,0Student potrafi opisać przepisy i zasady ogólne dotyczące bezpiecznego przewozu ładunków i osób. Zna potrzebę i sposoby mocowania ładunku oraz wymagania dotyczące niektórych szczególnych ładunków.
4,5Student potrafi opisać przepisy i zasady ogólne dotyczące bezpiecznego przewozu ładunków i osób. Zna potrzebę i sposoby mocowania ładunku oraz wymagania dotyczące niektórych szczególnych ładunków. Ponadto potrafi objaśnić planowanie przewozu osób oraz wie jaka jest odpowiedzialność przewoźnika za życie i zdrowie podróżnego.
5,0Student posiada pełną wiedzę na ocenę dobry plus oraz poprawnie charakteryzuje urządzenia bezpieczeństwa biernego i czynnego w pojazdach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C49-2_U01Student: - ma umiejętność planowania bezpiecznego przewozu ładunków i osób, - ma umiejętność pracy w zespole i indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych, - ma umiejętność świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowany projekt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych dostępnych źródeł; potrafi łączyć uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski i formułować i uzasadniać opinie
T_1A_U02potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający terminową realizację zleconego zadania inżynierskiego w transporcie, potrafi porozumieć się w środowisku zawodowym i pozazawodowym używając przy tym różnych technik
T_1A_U03potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego w transporcie i przygotować prezentację wyników jego realizacji
T_1A_U19potrafi zaplanować proces realizacji elementów i zespołów pojazdu samochodowego oraz wstępnie oszacować koszty realizacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Poznanie potrzeb przewozu i mocowania ładunków.
C-2Poznanie urządzeń do unieruchamiania.
C-3Poznanie sposobów mocowania ładunków.
C-4Poznanie bezpiecznego przewozu osób i urządzeń bezpieczeństwa biernego i czynnego.
Treści programoweT-P-1Wykonanie projektu przedstawiającego analizę bezpiecznego przewozu wybranego ładunku lub bezpiecznego przewozu osób. Projekt jest realizowany w grupach najczęściej dwuosobowych.
Metody nauczaniaM-2Projekty: metoda praktyczna w postaci projektów wykonywanych w oparciu o dostępne dane dotyczące przewozu ładynków i osób.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów przygotowania sprawozdania z przygotowywanego przez studenta projektu.
S-3Ocena podsumowująca: Prezentacja projektu przed grupą.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak projektu i obecności na zajęciach projektowych.
3,0Oddany w terminie projekt podstawowy lub oddany projekt kompletny po terminie.
3,5Oddany w terminie projekt podstawowy oraz przedstawienie zaawansowania pracy nad projektem przed grupą.
4,0Oddany w terminie projekt kompletny.
4,5Oddany w terminie projekt kompletny oraz przedstawienie projektu przed grupą.
5,0Przyjęty projekt bez uwag, prawidłowe przedstawienie projektu, szczególna aktywność studenta na zajęciach projektowych.