Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N1)
specjalność: inżynieria środowiska w transporcie

Sylabus przedmiotu Ergonomia w transporcie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ergonomia w transporcie
Specjalność inżynieria i bezpieczeństwo ruchu drogowego
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Jaromir Mysłowski <m.szczepanek@am.szczecin.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać podstawowe wiadomości na temat ergonomii oraz eksploatacji pojazdów w transporciensporcie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest zapoznanie studentówz pojęciem ergonomii,jej zasadami oraz podstawowymi zagadnieniami. Uzyskanie wiedzy na temat przepisów i zasad obowiązujących podczas projektowania i budowania pojazdów używanych w transporcie.Poznanie niezbędnych wiadomości na temat fizjologii i ergonomii człowieka ,które zapewniają poprawę bezpieczeństwa oraz większy komfort pracy kierowców,pracowników obsługujacych urzadzenia transporowe ,przeładunkowe . Dowiaduje się jak należy projektować maszyny i urządzenia spełniające najwyższe normy oraz wykorzystujące najnowsze osiągnięcia nauk technicznych i medycyny .

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Miejsce pracy kierowcy zapewniające łatwy dostęp do wszelkich urządzeń ,dobra widoczność oraz wygodę i komfort pracy.3
T-W-2Urządzenia poprawiające bezpieczeństwo oraz wygodę pracy kierowcy: systemy bezpieczeństwa, kontrolne ,ostrzegawcze, łączność, pozycjonowanie ,układy klimatyzacji ,monitorowanie pracy najważniejszych układów i urządzeń w pojeździe.3
T-W-3Wpływ warunków i czasu pracy na sprawność funkcjonowania kierowcy .3
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1przygotowanie do wykładów,zapoznanie sie z ich tematyka i głównymi zagadnieniami.2
A-W-2przygotowanie opracowania/prezentacji na jeden z tematów poruszanych na wykładach4
A-W-3przygotowanie do czynnego udziału w zajęciach4
A-W-4powtarzanie materiału prezentowanego na zajęciach w zajęciach,porzadkowanie notatek6
A-W-5przygotowanie do zaliczenia2
A-W-6uczestnictwo w zajęciach w Muzeum Techniki2
A-W-7powtórzenie materiału do zaliczenia2
A-W-8Poszukiwanie informacji podstawowych i dodatkowych w bibliotece i internecie6
A-W-9nauka do zaliczenia końcowego przedmiotu2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-11Metody podające 2.Metody problemowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: 1.Aktywny udział w zajęciach,2 przygotowanie i wygłoszenie opracowania o wybranym zagadnieniu w formie prezentacji ,3 pozytywna ocena z kolokwium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_IBR/61_W01
Student uzyskuje wiedzę na temat przepisów i zasad obowiązujących podczas projektowania i budowania pojazdów używanych w transporcie. Wiadomości na temat fizjologii i ergonomii człowieka ,które zapewniają poprawę bezpieczeństwa oraz większy komfort pracy kierowców . Dowiaduje się jak należy projektować tabor samochodowy spełniającego najwyższe normy oraz wykorzystujący najnowsze osiągnięcia nauki i techniki .
T_1A_W04, T_1A_W05, T_1A_W14T1A_W02, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_IBR/61_U01
Student uzyskuje wiedzę na temat przepisów i zasad obowiązujących podczas projektowania i budowania pojazdów używanych w transporcie. Wiadomości na temat fizjologii i ergonomii człowieka ,które zapewniają poprawę bezpieczeństwa oraz większy komfort pracy kierowców . Dowiaduje się jak należy projektować tabor samochodowy spełniającego najwyższe normy oraz wykorzystujący najnowsze osiągnięcia nauki i techniki .
T_1A_U01, T_1A_U02, T_1A_U03, T_1A_U04, T_1A_U09, T_1A_U20T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U08, T1A_U10InzA_U03, InzA_U06, InzA_U08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_IBR/61_K01
Student uzyskuje wiedzę na temat przepisów i zasad obowiązujących podczas projektowania i budowania pojazdów używanych w transporcie. Wiadomości na temat fizjologii i ergonomii człowieka ,które zapewniają poprawę bezpieczeństwa oraz większy komfort pracy kierowców . Dowiaduje się jak należy projektować tabor samochodowy spełniającego najwyższe normy oraz wykorzystujący najnowsze osiągnięcia nauki i techniki .
T_1A_K01, T_1A_K02, T_1A_K03, T_1A_K04T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05InzA_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_IBR/61_W01
Student uzyskuje wiedzę na temat przepisów i zasad obowiązujących podczas projektowania i budowania pojazdów używanych w transporcie. Wiadomości na temat fizjologii i ergonomii człowieka ,które zapewniają poprawę bezpieczeństwa oraz większy komfort pracy kierowców . Dowiaduje się jak należy projektować tabor samochodowy spełniającego najwyższe normy oraz wykorzystujący najnowsze osiągnięcia nauki i techniki .
2,0Student uczestniczył w zajęciach ale nie opanował podstawowych pojęć i zagadnień
3,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował podstawowe pojęcia i zagadnienia,uzyskał pozytywna ocenę z zaliczenia ,przedstawił prezentacje na przyzwoitym poziomie
3,5Student uczestniczył w zajęciach , opanował podstawowe pojęcia i zagadnienia,uzyskał pozytywna ocenę z zaliczenia ,przedstawił prezentacje na przyzwoitym poziomie
4,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował podstawowe pojęcia i zagadnienia,uzyskał dobrą ocenę z zaliczenia ,przedstawił ciekawą prezentacje na dobrym poziomie,był aktywny na zajęciach
4,5Student uczestniczył w zajęciach , opanował podstawowe pojęcia i zagadnienia,uzyskał dobrą lub wyższą ocenę z zaliczenia ,przedstawił ciekawą prezentacje na dobrym poziomie,był aktywny na zajęciach
5,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował podstawowe pojęcia i zagadnienia,uzyskał bardzo dobrą ocenę z zaliczenia ,przedstawił ciekawą prezentacje na bardzo dobrym poziomie,był aktywny na zajęciach

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_IBR/61_U01
Student uzyskuje wiedzę na temat przepisów i zasad obowiązujących podczas projektowania i budowania pojazdów używanych w transporcie. Wiadomości na temat fizjologii i ergonomii człowieka ,które zapewniają poprawę bezpieczeństwa oraz większy komfort pracy kierowców . Dowiaduje się jak należy projektować tabor samochodowy spełniającego najwyższe normy oraz wykorzystujący najnowsze osiągnięcia nauki i techniki .
2,0Student uczestniczył w zajęciach ,nie opanował wymaganych umiejętności
3,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował umiejętności w dostatecznym stopniu, nie był aktywny na zajęciach, nie przejawiał zainteresowanie przedmiotem,
3,5Student uczestniczył w zajęciach , opanował umiejętności w dostatecznym stopniu, był umiarkowanie aktywny na zajęciach, przejawiał zainteresowanie przedmiotem,
4,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował umiejętności w dobryym stopniu, był aktywny na zajęciach, przejawiał zainteresowanie przedmiotem,
4,5Student uczestniczył w zajęciach , opanował umiejętności w wyższym stopniu, był aktywny na zajęciach, przejawiał zainteresowanie przedmiotem, zgłosił własną inicjatywę lub rozwiniecie tematu,
5,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował umiejętności w wyższym stopniu, był aktywny na zajęciach, przejawiał zainteresowanie przedmiotem, zgłosił własną inicjatywę lub rozwiniecie tematu, opanował informacje wykraczające poza ramy przedmiotu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_IBR/61_K01
Student uzyskuje wiedzę na temat przepisów i zasad obowiązujących podczas projektowania i budowania pojazdów używanych w transporcie. Wiadomości na temat fizjologii i ergonomii człowieka ,które zapewniają poprawę bezpieczeństwa oraz większy komfort pracy kierowców . Dowiaduje się jak należy projektować tabor samochodowy spełniającego najwyższe normy oraz wykorzystujący najnowsze osiągnięcia nauki i techniki .
2,0Student uczestniczył w zajęciach , nie opanował przewidywanych umiejętności
3,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował przewidywane umiejętności w dostatecznym stopniu, rozumie potrzebę samokształcenia ,brak mu motywacji
3,5Student uczestniczył w zajęciach , opanował przewidywane umiejętności w dostateczrym stopniu, rozumie potrzebę samokształcenia , ma motywacje
4,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował przewidywane umiejętności w dobrym stopniu, rozumie potrzebę samokształcenia , ma motywacje i sumienne podejście do nauki .
4,5Student uczestniczył w zajęciach , opanował przewidywane umiejętności w bardzo dobrym stopniu, rozumie potrzebę samokształcenia , ma motywacje i sumienne podejście do nauki .Wykazuje własna inicjatywe ,zainteresowanie przedmiotem
5,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował przewidywane umiejętności w bardzo dobrym stopniu, rozumie potrzebę samokształcenia , ma motywacje i sumienne podejście do nauki .Wykazuje własna inicjatywe ,zainteresowanie przedmiotem i jest liderem w grupie

Literatura podstawowa

  1. TYTYK EDWIN, PROJEKTOWANIE ERGONOMICZNE ., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Edward Kowal, Ekonomiczno-społeczne aspekty ergonomii., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Miejsce pracy kierowcy zapewniające łatwy dostęp do wszelkich urządzeń ,dobra widoczność oraz wygodę i komfort pracy.3
T-W-2Urządzenia poprawiające bezpieczeństwo oraz wygodę pracy kierowcy: systemy bezpieczeństwa, kontrolne ,ostrzegawcze, łączność, pozycjonowanie ,układy klimatyzacji ,monitorowanie pracy najważniejszych układów i urządzeń w pojeździe.3
T-W-3Wpływ warunków i czasu pracy na sprawność funkcjonowania kierowcy .3
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1przygotowanie do wykładów,zapoznanie sie z ich tematyka i głównymi zagadnieniami.2
A-W-2przygotowanie opracowania/prezentacji na jeden z tematów poruszanych na wykładach4
A-W-3przygotowanie do czynnego udziału w zajęciach4
A-W-4powtarzanie materiału prezentowanego na zajęciach w zajęciach,porzadkowanie notatek6
A-W-5przygotowanie do zaliczenia2
A-W-6uczestnictwo w zajęciach w Muzeum Techniki2
A-W-7powtórzenie materiału do zaliczenia2
A-W-8Poszukiwanie informacji podstawowych i dodatkowych w bibliotece i internecie6
A-W-9nauka do zaliczenia końcowego przedmiotu2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_IBR/61_W01Student uzyskuje wiedzę na temat przepisów i zasad obowiązujących podczas projektowania i budowania pojazdów używanych w transporcie. Wiadomości na temat fizjologii i ergonomii człowieka ,które zapewniają poprawę bezpieczeństwa oraz większy komfort pracy kierowców . Dowiaduje się jak należy projektować tabor samochodowy spełniającego najwyższe normy oraz wykorzystujący najnowsze osiągnięcia nauki i techniki .
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_W04ma wiedzę w zakresie materiałów stosowanych w przemyśle motoryzacyjnym
T_1A_W05ma uporządkowaną wiedzę w zakresie budowy środków transportu
T_1A_W14orientuje się w obecnym stanie wiedzy i najnowszych tendencjach rozwojowych pojazdów i ich zespołów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studentówz pojęciem ergonomii,jej zasadami oraz podstawowymi zagadnieniami. Uzyskanie wiedzy na temat przepisów i zasad obowiązujących podczas projektowania i budowania pojazdów używanych w transporcie.Poznanie niezbędnych wiadomości na temat fizjologii i ergonomii człowieka ,które zapewniają poprawę bezpieczeństwa oraz większy komfort pracy kierowców,pracowników obsługujacych urzadzenia transporowe ,przeładunkowe . Dowiaduje się jak należy projektować maszyny i urządzenia spełniające najwyższe normy oraz wykorzystujące najnowsze osiągnięcia nauk technicznych i medycyny .
Treści programoweT-W-1Miejsce pracy kierowcy zapewniające łatwy dostęp do wszelkich urządzeń ,dobra widoczność oraz wygodę i komfort pracy.
T-W-2Urządzenia poprawiające bezpieczeństwo oraz wygodę pracy kierowcy: systemy bezpieczeństwa, kontrolne ,ostrzegawcze, łączność, pozycjonowanie ,układy klimatyzacji ,monitorowanie pracy najważniejszych układów i urządzeń w pojeździe.
T-W-3Wpływ warunków i czasu pracy na sprawność funkcjonowania kierowcy .
Metody nauczaniaM-11Metody podające 2.Metody problemowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: 1.Aktywny udział w zajęciach,2 przygotowanie i wygłoszenie opracowania o wybranym zagadnieniu w formie prezentacji ,3 pozytywna ocena z kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uczestniczył w zajęciach ale nie opanował podstawowych pojęć i zagadnień
3,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował podstawowe pojęcia i zagadnienia,uzyskał pozytywna ocenę z zaliczenia ,przedstawił prezentacje na przyzwoitym poziomie
3,5Student uczestniczył w zajęciach , opanował podstawowe pojęcia i zagadnienia,uzyskał pozytywna ocenę z zaliczenia ,przedstawił prezentacje na przyzwoitym poziomie
4,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował podstawowe pojęcia i zagadnienia,uzyskał dobrą ocenę z zaliczenia ,przedstawił ciekawą prezentacje na dobrym poziomie,był aktywny na zajęciach
4,5Student uczestniczył w zajęciach , opanował podstawowe pojęcia i zagadnienia,uzyskał dobrą lub wyższą ocenę z zaliczenia ,przedstawił ciekawą prezentacje na dobrym poziomie,był aktywny na zajęciach
5,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował podstawowe pojęcia i zagadnienia,uzyskał bardzo dobrą ocenę z zaliczenia ,przedstawił ciekawą prezentacje na bardzo dobrym poziomie,był aktywny na zajęciach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_IBR/61_U01Student uzyskuje wiedzę na temat przepisów i zasad obowiązujących podczas projektowania i budowania pojazdów używanych w transporcie. Wiadomości na temat fizjologii i ergonomii człowieka ,które zapewniają poprawę bezpieczeństwa oraz większy komfort pracy kierowców . Dowiaduje się jak należy projektować tabor samochodowy spełniającego najwyższe normy oraz wykorzystujący najnowsze osiągnięcia nauki i techniki .
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych dostępnych źródeł; potrafi łączyć uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski i formułować i uzasadniać opinie
T_1A_U02potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający terminową realizację zleconego zadania inżynierskiego w transporcie, potrafi porozumieć się w środowisku zawodowym i pozazawodowym używając przy tym różnych technik
T_1A_U03potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego w transporcie i przygotować prezentację wyników jego realizacji
T_1A_U04ma umiejętność samokształcenia się, między innymi w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
T_1A_U09przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich potrafi dostrzegać ich aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
T_1A_U20przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań projektowych oraz realizacji elementu lub zespołu pojazdu, potrafi dostrzegać ich aspekty pozatechniczne (środowiskowe, ekonomiczne, prawne itp.)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studentówz pojęciem ergonomii,jej zasadami oraz podstawowymi zagadnieniami. Uzyskanie wiedzy na temat przepisów i zasad obowiązujących podczas projektowania i budowania pojazdów używanych w transporcie.Poznanie niezbędnych wiadomości na temat fizjologii i ergonomii człowieka ,które zapewniają poprawę bezpieczeństwa oraz większy komfort pracy kierowców,pracowników obsługujacych urzadzenia transporowe ,przeładunkowe . Dowiaduje się jak należy projektować maszyny i urządzenia spełniające najwyższe normy oraz wykorzystujące najnowsze osiągnięcia nauk technicznych i medycyny .
Treści programoweT-W-1Miejsce pracy kierowcy zapewniające łatwy dostęp do wszelkich urządzeń ,dobra widoczność oraz wygodę i komfort pracy.
T-W-2Urządzenia poprawiające bezpieczeństwo oraz wygodę pracy kierowcy: systemy bezpieczeństwa, kontrolne ,ostrzegawcze, łączność, pozycjonowanie ,układy klimatyzacji ,monitorowanie pracy najważniejszych układów i urządzeń w pojeździe.
T-W-3Wpływ warunków i czasu pracy na sprawność funkcjonowania kierowcy .
Metody nauczaniaM-11Metody podające 2.Metody problemowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: 1.Aktywny udział w zajęciach,2 przygotowanie i wygłoszenie opracowania o wybranym zagadnieniu w formie prezentacji ,3 pozytywna ocena z kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uczestniczył w zajęciach ,nie opanował wymaganych umiejętności
3,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował umiejętności w dostatecznym stopniu, nie był aktywny na zajęciach, nie przejawiał zainteresowanie przedmiotem,
3,5Student uczestniczył w zajęciach , opanował umiejętności w dostatecznym stopniu, był umiarkowanie aktywny na zajęciach, przejawiał zainteresowanie przedmiotem,
4,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował umiejętności w dobryym stopniu, był aktywny na zajęciach, przejawiał zainteresowanie przedmiotem,
4,5Student uczestniczył w zajęciach , opanował umiejętności w wyższym stopniu, był aktywny na zajęciach, przejawiał zainteresowanie przedmiotem, zgłosił własną inicjatywę lub rozwiniecie tematu,
5,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował umiejętności w wyższym stopniu, był aktywny na zajęciach, przejawiał zainteresowanie przedmiotem, zgłosił własną inicjatywę lub rozwiniecie tematu, opanował informacje wykraczające poza ramy przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_IBR/61_K01Student uzyskuje wiedzę na temat przepisów i zasad obowiązujących podczas projektowania i budowania pojazdów używanych w transporcie. Wiadomości na temat fizjologii i ergonomii człowieka ,które zapewniają poprawę bezpieczeństwa oraz większy komfort pracy kierowców . Dowiaduje się jak należy projektować tabor samochodowy spełniającego najwyższe normy oraz wykorzystujący najnowsze osiągnięcia nauki i techniki .
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_K01rozumie potrzebę i zna możliwości dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
T_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera transportu, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
T_1A_K03ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
T_1A_K04ma świadomość ważności zachowań profesjonalnych, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studentówz pojęciem ergonomii,jej zasadami oraz podstawowymi zagadnieniami. Uzyskanie wiedzy na temat przepisów i zasad obowiązujących podczas projektowania i budowania pojazdów używanych w transporcie.Poznanie niezbędnych wiadomości na temat fizjologii i ergonomii człowieka ,które zapewniają poprawę bezpieczeństwa oraz większy komfort pracy kierowców,pracowników obsługujacych urzadzenia transporowe ,przeładunkowe . Dowiaduje się jak należy projektować maszyny i urządzenia spełniające najwyższe normy oraz wykorzystujące najnowsze osiągnięcia nauk technicznych i medycyny .
Treści programoweT-W-1Miejsce pracy kierowcy zapewniające łatwy dostęp do wszelkich urządzeń ,dobra widoczność oraz wygodę i komfort pracy.
T-W-2Urządzenia poprawiające bezpieczeństwo oraz wygodę pracy kierowcy: systemy bezpieczeństwa, kontrolne ,ostrzegawcze, łączność, pozycjonowanie ,układy klimatyzacji ,monitorowanie pracy najważniejszych układów i urządzeń w pojeździe.
T-W-3Wpływ warunków i czasu pracy na sprawność funkcjonowania kierowcy .
Metody nauczaniaM-11Metody podające 2.Metody problemowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: 1.Aktywny udział w zajęciach,2 przygotowanie i wygłoszenie opracowania o wybranym zagadnieniu w formie prezentacji ,3 pozytywna ocena z kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uczestniczył w zajęciach , nie opanował przewidywanych umiejętności
3,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował przewidywane umiejętności w dostatecznym stopniu, rozumie potrzebę samokształcenia ,brak mu motywacji
3,5Student uczestniczył w zajęciach , opanował przewidywane umiejętności w dostateczrym stopniu, rozumie potrzebę samokształcenia , ma motywacje
4,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował przewidywane umiejętności w dobrym stopniu, rozumie potrzebę samokształcenia , ma motywacje i sumienne podejście do nauki .
4,5Student uczestniczył w zajęciach , opanował przewidywane umiejętności w bardzo dobrym stopniu, rozumie potrzebę samokształcenia , ma motywacje i sumienne podejście do nauki .Wykazuje własna inicjatywe ,zainteresowanie przedmiotem
5,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował przewidywane umiejętności w bardzo dobrym stopniu, rozumie potrzebę samokształcenia , ma motywacje i sumienne podejście do nauki .Wykazuje własna inicjatywe ,zainteresowanie przedmiotem i jest liderem w grupie