Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N1)
specjalność: organizacja transportu
Sylabus przedmiotu Systemy i układy napędowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy i układy napędowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Danilecki <Krzysztof.Danilecki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy działania silników cieplnych ze szczególnym uwzględnieniem źródeł emisji substancji szkodliwych oraz mechanizmów ich powstawania. |
W-2 | Wiedza ogólnotechniczna umożliwiająca zrozumienie budowy i zasady działania układów przeniesienia napędu w pojazdach. |
W-3 | Podstawowe wiedza z elektroniki oraz z elektrotechniki w zakresie analizy schematów ideowych prostych układów elektrycznych i elektronicznych oraz budowy i działania maszyn elektrycznych prądu stałego i przemiennego. |
W-4 | Wiedza z zakresu rysunku technicznego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie ze źródłami napędu współczesnych pojazdów samochodowych powodujących zmniejszenie emisji substancji toksycznych opartych na silnikach cieplnych zailanych paliwami gazowymi LPG, CNG, biogazem i wodorem, a także ze środowiskowymi, prawnymi oraz technicznymi uwarunkowaniami wdrażania ogniw paliwowych i napędów hybrydowych. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności związanych z metodyką badań zespołów i układów i pojazdów w warunkach stanowiskowych i drogowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badanie poprawnościi doboru źródła napędu do samochodu osobowego wg wybranych kryteriów | 2 |
T-L-2 | Badanie poprawnościi doboru źródła napędu do autobusu wg wybranych kryteriów | 2 |
T-L-3 | Badanie poprawnościi doboru źródła napędu do samochodu ciężarowego wg wybranych kryteriów | 2 |
T-L-4 | Badania porównawcze zużycia paliwa lub energii dla wybranych źródeł napędu | 1 |
T-L-5 | Badania porównawcze emisji związków toksycznych dla wybranych źródeł napędu | 1 |
T-L-6 | Badania ruchowe pojazdów z wybranymi rodzajami napędu | 1 |
T-L-7 | Ocena skumulowanych kosztów stosowania nowoczesnych źródeł napędu | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Historia wykorzystania energii przez człowieka, nośniki energii, klasyfikacja i obszary zastosowań różnych źródeł napędu. | 1 |
T-W-2 | Paliwa konwencjinalne stosowane w silnikach, ich podział, rodzaje i własności. | 1 |
T-W-3 | Paliwa alternatywne i środowiskowe skutki ich zastosowania. | 1 |
T-W-4 | Tłokowe silniki spalinowe zasilane paliwami alternatywnymi jako źródła napędu w środkach transportu ich charakterystyki użytkowe. | 2 |
T-W-5 | Toksyczność spalin silników tłokowych i zagadnienia ochrony środowiska. | 2 |
T-W-6 | Silniki elektryczne w napędach środków transportu. | 1 |
T-W-7 | Mechanika transmisji momentu napędowego. sterowanie przeniesieniem napędu | 2 |
T-W-8 | Systemy mechatroniczne w układach napędowych, kontrola trakcji i jej znaczenie dla bezpieczeństwa ruchu. | 2 |
T-W-9 | Koncepcje hybrydowych układów napędowych | 2 |
T-W-10 | Analiza konstrukcyjna hybrydowych układów napędowych w pojazdach samochodowych wytwarzanych seryjnie. | 2 |
T-W-11 | Układy magazynowania i odzysku energii. | 1 |
T-W-12 | Ogniwa paliwowe. | 1 |
T-W-13 | Wybrane zagadnienia eksploatacji pojazdów wyposażonych w napędy elektryczne i hybrydowe | 1 |
T-W-14 | Tendencje rozwoju źródeł napędu | 1 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie do tematów zajęć laboratoryjnych | 10 |
A-L-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-3 | Opracowanie wyników w formie sprawozdania, przygotowanie do zaliczenia tematów laboratoriów | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Studiowanie wskazanej literatury | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu w formie pisemnej | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Film, pokaz slajdów |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ustne zaliczenie każdego tematu laboratorium (wymagane sprawozdanie). |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe laboratorium na podstawie średniej z ocen uzyskanych podczas realizacji kolejnych zadań (wymagane pozytywne zaliczenie każdego zadania) i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów - trzy pytania problemowe z zakresu tematycznego wykładów, sprawdzające uzyskane efekty kształcenia (wymagane zaliczenie laboratorium); końcowa ocena na podstawie średniej z uzyskanych ocen cząstkowych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_C33_W01 - rozpoznaje rozwiązania konstrukcyjne nowoczesnych źródeł napędu oraz rozróżnia ich charakterystyki napędowe, - opisuje przepływ energii dla różnych rozwiązań układów napędowych - charakteryzuje zagadnienia sterowania i bezpieczeństwa ruchu przy transmisji momentu napędowego, - opisuje oddziaływanie środowiskowe różnych źródeł napędu pojazdów samochodowych. | T_1A_W02, T_1A_W03, T_1A_W06, T_1A_W14, T_1A_W21 | T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-10 | M-1, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_C33_U01 - analizuje schematy kinematyczne oraz odczytuje rysunki konstrukcyjne i na ich podstawie wyjaśnia działanie i budowę zespołów układów napędowego pojazdu, - wykorzystuje wiedzę zakresu elektrotechniki do analizowania budowy i działania systemów mechatronicznych w układach napędowych, - analizuje wyniki pomiarów, proponując wprowadzenie odpowiednich zmian konsrtukcyjnych - dobiera podstawowe charakterystyki źródła napędu i parametry układu transmisji momentu w zależności od radzaju pojazdu oraz jego zastosowania, | T_1A_U01, T_1A_U07, T_1A_U09, T_1A_U10, T_1A_U17 | T1A_U01, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U14 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U06 | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_C33_K01 - świadomy skutków oddziaływania rodzaju napędu pojazdów na środowisko naturalne, rozumie aspekty społeczne związane m.in z bezpieczeństwem przy przenoszeniu trakcji na koła pojazdu, - zdolność do pracy w grupie podczas prowadzenia badań i prezentacji ich wyników, - zdolny do przekazywania społeczeństwu w zrozumiały sposób informacji dotyczących stanu obecnego i perspektyw rozwoju nowoczesnych źródeł napędu pojazdów. | T_1A_K02, T_1A_K03, T_1A_K06 | T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K07 | InzA_K01 | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_C33_W01 - rozpoznaje rozwiązania konstrukcyjne nowoczesnych źródeł napędu oraz rozróżnia ich charakterystyki napędowe, - opisuje przepływ energii dla różnych rozwiązań układów napędowych - charakteryzuje zagadnienia sterowania i bezpieczeństwa ruchu przy transmisji momentu napędowego, - opisuje oddziaływanie środowiskowe różnych źródeł napędu pojazdów samochodowych. | 2,0 | nie rozróżnia układów napędowych pojazdów samochodowych ze względu na ich rozwiązania konstrukcyjne i przeznaczenie, a także podstawowych parametrów i charakterystyk technicznych, |
3,0 | rozróżnia układy napędowe pojazdów samochodowych ze względu na ich rozwiązania konstrukcyjne i przeznaczenie oraz wymienia i charakteryzuje podstawowe zespoły funkcjonalne oraz ich parametry techniczne, zna zasady pomiarów tych parametrów oraz potrafi wykonać podstawowe charakterystyki pracy uładu | |
3,5 | rozróżnia układy napędowe pojazdów samochodowych ze względu na ich rozwiązania konstrukcyjne i przeznaczenie, wymienia wszystkie zespoły funkcjonalne oraz potrafi je charakteryzować, sporządza wszystkie wymagane charakterystyki pracy uładu | |
4,0 | rozróżnia układy napędowe pojazdów samochodowych ze względu na ich rozwiązania konstrukcyjne i przeznaczenie, wymienia wszystkie zespoły funkcjonalne oraz potrafi je charakteryzować, zna rodzaje oraz opisuje budowę i działanie śilników cieplnych i elektrycznych oraz podstawowych mechanizmów przeniesienia napędu, sporządza wszystkie wymagane charakterystyki pracy uładu oraz potrafi je interpretować, przypisując do określonego rodzaju napędu. | |
4,5 | rozróżnia układy napędowe pojazdów samochodowych ze względu na ich rozwiązania konstrukcyjne i przeznaczenie, wymienia wszystkie zespoły funkcjonalne oraz potrafi je charakteryzować, zna rodzaje oraz opisuje budowę i działanie silników cieplnych i elektrycznych oraz podstawowych mechanizmów przeniesienia napędu, sporządza wszystkie wymagane charakterystyki pracy uładu oraz potrafi je interpretować, przypisując do określonego rodzaju napędu, definiuję podstawowe wskaźniki oceny całkowitych kosztów użytkowania ukłądów tego typu biorąc pod uwagę dostępność paliwa, jego koszt, sprawność wytwarzania energii elektrycznej, emisję CO2 i in., zna ograniczenia techniczne wdrażania takich układów w pojazdach oraz określa prawne uwarunkowania tych działań. | |
5,0 | rozróżnia układy napędowe pojazdów samochodowych ze względu na ich rozwiązania konstrukcyjne i przeznaczenie, wymienia wszystkie zespoły funkcjonalne oraz potrafi je charakteryzować, zna rodzaje oraz opisuje budowę i działanie silników cieplnych i elektrycznych oraz podstawowych mechanizmów przeniesienia napędu, sporządza wszystkie wymagane charakterystyki pracy uładu oraz potrafi je interpretować, przypisując do określonego rodzaju napędu, definiuje zagadnienia bezpieczeństwa podczas przenoszenia napędu, charakteryzyje środowiskowy wpływ stosowania ekologicznych ukłądów napędowych, określa podstawowe wskaźniki oceny całkowitych kosztów użytkowania ukłądów tego typu biorąc pod uwagę dostępność paliwa, jego koszt, sprawność wytwarzania energii elektrycznej, emisję CO2 i in. oraz potrafi je zastosować odpowiednio do przyjętego kryterium, zna ograniczenia techniczne wdrażania takich układów w pojazdach oraz określa prawne uwarunkowania tych działań, |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_C33_U01 - analizuje schematy kinematyczne oraz odczytuje rysunki konstrukcyjne i na ich podstawie wyjaśnia działanie i budowę zespołów układów napędowego pojazdu, - wykorzystuje wiedzę zakresu elektrotechniki do analizowania budowy i działania systemów mechatronicznych w układach napędowych, - analizuje wyniki pomiarów, proponując wprowadzenie odpowiednich zmian konsrtukcyjnych - dobiera podstawowe charakterystyki źródła napędu i parametry układu transmisji momentu w zależności od radzaju pojazdu oraz jego zastosowania, | 2,0 | nie potrafi oczytywać rysunków konstrukcyjnych i schematów kinematycznych oraz analizować działania najprostrzych mechanizmów układów napędowych, nie umie zaprezentować wyników pomiarów. |
3,0 | potrafi oczytywać rysunki konstrukcyjne i schematy kinematycznych oraz analizować działanie najprostrzych mechanizmów układów napędowych, umie zaprezentować wyników pomiarów bez ich analizy. | |
3,5 | potrafi oczytywać rysunki konstrukcyjne i schematy kinematycznych oraz analizować działanie najprostrzych mechanizmów układów napędowych, jest w stanie powiązać konstrukcję z charakterystyką eksploatacyjną układu, prezentuje wyniki pomiarów oraz dokonuje ich analizy. | |
4,0 | potrafi oczytywać rysunki konstrukcyjne i schematy kinematycznych oraz analizować działanie wszystkich mechanizmów układów napędowych, umie interpretować dane zawarte w charakterystyce technicznej pojazdu i ocenia jego właściwości trakcyjne oraz przydatność eksploatacyjną, analizuje działanie układu sterowania, dokonuje analizy porównawczej wyników pomiarów | |
4,5 | potrafi oczytywać rysunki konstrukcyjne i schematy kinematycznych oraz analizować działanie mechanizmów układów napędowych, analizuje wpływ rodzaju zastosowanego układu napędowego na charakterystyki eksploatacyjne, ocenia w jaki sposób systemy elektroniczne wpływają na poprawę bezpieczeństwa transmisji momentu napędowego, prowadzi dyskusję o wynikach pomiarów i możliwości ich interpretacji potrafi w praktyce zastosować rachunek błędów. | |
5,0 | potrafi analizować i interpretować zjawiska fizyczne występujące w silnikach cieplnych oraz w obwodach silników i urządzeń elektrycznych i elektronicznych układów napędowych pojazdów samochodowych; ocenia współdziałanie obu źródeł napędu wg kryterium szeroko rozumianych właściwości eksploatacyjnych, prowadzi dyskusję o wynikach pomiarów i możliwości ich interpretacji z zastosowaniem rachunku błędów, potrafi wykorzystać wyniki badań do krytycznej oceny danego rozwiązania oraz zaproponować odpowiednie zmiany w konstrukcji układu, analizuje oraz nakreśla perspektywy rozwoju napędu pojazdów samochodowych biorąc pod uwagę wymagania użytkowników oraz względy społeczne, ekologiczne, prawne itp. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_C33_K01 - świadomy skutków oddziaływania rodzaju napędu pojazdów na środowisko naturalne, rozumie aspekty społeczne związane m.in z bezpieczeństwem przy przenoszeniu trakcji na koła pojazdu, - zdolność do pracy w grupie podczas prowadzenia badań i prezentacji ich wyników, - zdolny do przekazywania społeczeństwu w zrozumiały sposób informacji dotyczących stanu obecnego i perspektyw rozwoju nowoczesnych źródeł napędu pojazdów. | 2,0 | nie potrafi zdefiniować iostoty zagadnienia środowiskowego odzdziaływania układu napędowego pojazdu, myśli formułuje w sposób niezrozumiały dla odbiorcy. |
3,0 | jest świadomy problemu odzdziaływania układu napędowego pojazdu na środowisko naturalne, chociaż nie jest w stanie podjąć dyskusji w tym zakresie, wypowiedzi formułuje w sposób zrozumiały dla odbiorcy, chętny do pracy w zespole lecz nie przejawia inicjatywy związanej z organizacją i przeprowadzeniem badań | |
3,5 | ponadto ma świadomość znaczenia doskonalenia źródeł napędu w rozwoju środków transportu, zna społeczne i srodowiskowe skutki ich oddziaływania, potrafi uzasadnić swoje poglądy stosując poprawną terminologię techniczną, angażuje się w pracę zespołu | |
4,0 | ponadto podejmuje dyskusję używając argumentów opartych na zdobytej wiedzy, angażuje się do pracy zespołowej w zakresie organizacji i wykonania zadań zgodnie z obowiązującymi przepisami BHP | |
4,5 | ponadto wpływa na decyzje podejmowane w zespole | |
5,0 | ponadto organizuje pracę zespołu, proponuje własne rozwiązania w zakresie zwiększenie efektywności pracy zespołu oraz tworzenia i opracowywania dokumentacji z badań. |
Literatura podstawowa
- Marek Brzeżański, Zdzisław Juda, BOSCH Napędy hybrydowe, ogniwa paliwowe i paliwa alternatywne, WKiŁ, 2010
- Szymanowski A, Akumulacja energii w pojazdach, WKiŁ, Warszawa, 1984
- Wajand J.A., Tłokowe silniki spalinowe, WNT, 2006
- Jastrzębska G, Odnawialne żródła energii i pojazdy proekologiczne, WNT, 2008
- Surygała J, Wodór jako paliwo, WNT, 2008
Literatura dodatkowa
- Rąbczyński H., Żurek Z., Maszyny i urządzenia elektryczne pojazdów szynowych – laboratorium, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, 2002
- Jaśkiewicz Z., Wąsiewski A., Układy napędowe pojazdów samochodowych –obliczenia projektowe, Oficyna Wydawnicza PW, 2002