Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | T_1A_C37-2_U01 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć:
- obliczać parametry pracy źródła napędu, ocenić wpływ warunków zewnętrznych na parametry pracy silnika,
- umieć rozwiązywać typowe zadania z zakresu teorii ruchu samochodu,
- umieć wykonać charakterystykę trakcyjną pojazdu i na jej podstawie przeprowadzić analizę parametrów użytkowych pojazdu, wskazać ewentualne mankamenty i posługując się odpowiednimi narzędziami dobrać parametry układu napędowego spełniające określone wymagania,
- umieć wykonać teoretyczną charakterystykę zużycia paliwa,
- obliczyć siły i momenty działające na samochód poruszający się ruchem opóźnionym i krzywoliniowym. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | T_1A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych dostępnych źródeł; potrafi łączyć uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski i formułować i uzasadniać opinie |
---|
T_1A_U04 | ma umiejętność samokształcenia się, między innymi w celu podnoszenia kompetencji zawodowych |
T_1A_U06 | potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej |
T_1A_U07 | potrafi wykorzystać poznane metody, modele matematyczne i symulacje komputerowe do analizy i oceny działania pojazdu i jego zespołów |
T_1A_U10 | potrafi porównać rozwiązania projektowe pojazdów i ich elementów ze względu na zadane kryteria użytkowe i ekonomiczne (moc, zużycie paliwa, emisja spalin itp.) |
T_1A_U11 | potrafi posłużyć się właściwie dobranymi narzędziami komputerowego wspomagania projektowania do symulacji, projektowania i weryfikacji elementów pojazdów samochodowych i ich układów |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T1A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie |
---|
T1A_U05 | ma umiejętność samokształcenia się |
T1A_U07 | potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej |
T1A_U08 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
T1A_U09 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
T1A_U12 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzA_U04 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
Cel przedmiotu | C-2 | Poznanie wpływu układu napędowego na wartość siły napędowej |
---|
C-4 | Poznanie oporów ruchu pojazdu i umiejętność ich obliczania. Umiejętność oceny właściwości ruchowuch pojazdu na podstawie wykonanej charakterystyki. |
C-5 | Poznanie metod doboru przełożeń w układzie napędowym pojazdu i umiejętność ich obliczania |
C-6 | Poznanie zjawisk i etapów występujących w ruchu opóźnionym samochodu, równania ruchu opóźnionego, |
C-7 | Poznanie zjawisk występujących podzczas ruchu pojazdu po torze krzywoliniowym |
C-8 | Poznanie wpływu różnych czynników na zużycie paliwa przez samochód oraz umiejętność wyznaczenia charakterystyki zużycia paliwa |
C-9 | Poznanie matematycznych modeli samochodu |
Treści programowe | T-P-1 | Wykonanie teoretycznej charakterystyki zużycia paliwa przez samochód
- założenia projektowe (dane techniczne pojazdu, przekształcenie charakterystyki silnika M=f(n) i Ge=f(n) na formę tabelaryczną. |
---|
T-P-2 | Wykonanie charakterystyki właściwości trakcyjnych samochodu cd
- wykorzystanie elastyczności silnika, wpływu warunków zewnętrznych na moc i moment obrotowy oraz zależności pomiędzy mocą, momentem obrotowym i prędkością obrotową do obliczania potrzebnych wartości,
- obliczenie zużycia paliwa przez samochód w warunkach pracy silnika na charakterystyce zewnętrznej. |
T-P-3 | Wykonanie charakterystyki właściwości trakcyjnych samochodu cd
- metodyka wyznaczania linii podaży siły napędowej na kołach w funkcji prędkości liniowej pojazdu,
- metodyka wyznaczania przebiegowwego zużycia paliwa przez samochód dla poszczególnych przełożeń |
T-P-4 | Wykonanie charakterystyki właściwości trakcyjnych samochodu cd
- metodyka wyznaczania linii zapotrzebowania na siłę napędową na kołach (suma oporów ruchu) |
T-P-5 | Wykonanie charakterystyki właściwości trakcyjnych samochodu cd
- metodyka tworzenia lini stałego przebiegowego zużycia paliwa przez samochód dla danego przełożenia,
- wykonanie całej charakterystyki |
T-P-6 | Omówienie otrzymanych charakterystyk zużycia paliwa
- ocena ewentualnych błędów,
- określenie prędkości maksymalnej samochodu,
- określenie maksymalnej siły napędowej i maksymalnego zapasu siły napędowej na kołach,
- ocena mozliwości pokanania dodatkowych oporów ruchu,
- próba porównania wyznaczonych, na podstawie charakterystyki, właściwości z danymi podanymi przez producenta. |
T-P-7 | Prezentacja otrzymanych wyników |
T-P-8 | Ocena charakterystyki sterowności pojazdu |
T-P-9 | Wykreślna ocena mechanizmu zwrotniczego na podstawie krzywej błędów
Wyznaczenie maksymalnych prędkości jazdy po łuku o określonym promieniu |
T-P-10 | Końcowa ocena otrzymanych wyników i zaliczenie projektu |
T-W-1 | Charakterystyka źródła napędu, moc, moment obrotowy silnika, godzinowe i jednostkowe zużycie paliwa, elastyczność silnika |
T-W-2 | Układ napędowy pojazdu, sprawność mechaniczna układu napędowego, przełożenie całkowite w układzie napędowym |
T-W-3 | Ruch toczny koła sztywnego, rodzaje |
T-W-4 | Reakcje nawierzchni koła elastycznego
- odkształcenie obwodowe koła elastycznego spowodowane momentem (napędzającym, hamującym) |
T-W-5 | Przyczepność koła elastycznego
- siła przyczepności,
- współczynnik przyczepności,
- zależność współczynnika przyczepności od poślizgu. |
T-W-6 | Straty energetyczne wruchu tocznym koła elastycznego
- straty związane z odkształceniem ogumienia (histerezy, bezwładności, rezonans),
- straty tarcia ślizgowego,
- straty uderzenia bieżnika o nawierzchnię,
- straty przyssawania,
- straty wentylacyjne,
- straty spowodowane odkształceniem nawierzchni,
- straty tarcia w łożyskach. |
T-W-7 | Opory ruchu samochodu
- opory toczenia,
- opory powietrza,
- opór wzniesienia,
- opory bezwładności,
- opór skrętu,
- opór uciągu,
- opór całkowity zestawu (ciągnik, przyczepa). |
T-W-8 | Reakcje nawierzchni
- graniczne wartości reakcji nawierzchni, siły napędowej i momentu napędowego na kołach |
T-W-9 | Charakterystyka właściwości trakcyjnych
- zapotrzebowanie mocy na kołach, pole zapotrzebowania mocy,
- suma podstawowych sił oporów ruchu jako ograniczenie pola zapotrzebowania siły napędowej na kołach,
- podaż siły napędowej na kołach,
- charakterystyka trakcyjna samochodu. |
T-W-10 | Dobór przełożeń w układzie napędowym
- pojęcia podstawowe, rodzaje przełożeń (obrotów, momentu, kinematyczne, dynamiczne szybkobieżności),
- etapy doboru przełożeń,
- dobór przełożenia całkowitego na biegu najszybszym. |
T-W-11 | Dobór przełożeń cd.
- wyodrębnienie przełożenia przekładni głównej,
- dobór przełożenia biegu najwolniejszego (kryteria doboru przełożenia biegu najwolniejszego) |
T-W-12 | Dobór przełożeń cd.
- dobór liczby przełożeń,
- dobór wartości przełożeń biegów pośrednich według postępu geometrycznego pojedynczego,
- współczynnik korekcji i dobór liczby i wartości przełożeń według podwójnego postępu geometrycznego. |
T-W-13 | Ruch opóźniony samochodu
- zadania układu hamulcowego,
- momenty i siły hamujące, wskaźnik intensywności hamowania,
- droga hamowania,
- wykorzystanie przyczepności,
- ograniczenie sił hamowania,
- idealny rozkład sił hamowania,
- blokowanie koła. |
T-W-14 | Ruch samochodu po torze krzywoliniowym
- siły przy ruchu po okręgu,
- przyczepność graniczna przy ruchu po okręgu,
- podsterowność i nadsterowność, skręt kół,
- wpływ wielkości i konstrukcji opon, przyczepności, ciśnienia w ogumieniu na ruch po okręgu,
- ograniczenia w ruchu po okręgu. |
T-W-15 | Teoretyczna charakterystyka zużycia paliwa przez samochód
- zużycie paliwa przez silnik spalinowy,
- teoretyczne zużycie paliwa przez samochód wynikający z godzinowego zużycia paliwa,
- wpływ przełożenia szybkobieżności na zużycie paliwa,
- charakterystyka teoretyczna zużycia paliwa w warunkach charakterystyki zewnętrznej silnika,
- charakterystyka teoretyczna zużycia paliwa w warunkach charakterystyk częściowych silnika, |
Metody nauczania | M-2 | symulacja własciwości ruchowych pojazdu i zużycia paliwa |
---|
Sposób oceny | S-2 | Ocena podsumowująca: Zajęcia projektowe oceniane są na koniec po wykonaniu projektu. |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Brak projektu |
3,0 | Oddany w terminie projekt podstawowy lub oddany projekt kompletny po terminie |
3,5 | Oddany w terminie projekt podstawowy oraz prawidłowe odpowiedzi na dwa pytania dotyczące projektu, oddany w terminie projekt kompletny |
4,0 | Oddany w terminie projekt kompletny oraz prawidłowe odpowiedzi na dwa pytania dotyczące projektu |
4,5 | Oddany w terminie projekt kompletny oraz prawidłowe odpowiedzi na wszystkie pytania dotyczące projektu |
5,0 | Oddany w terminie projekt kompletny oraz prawidłowe odpowiedzi na wszystkie pytania dotyczące projektu i szczególna aktywność na zajęciach |