Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N1)
specjalność: organizacja transportu

Sylabus przedmiotu Urządzenia i systemy wspomagania ruchu pojazdów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Urządzenia i systemy wspomagania ruchu pojazdów
Specjalność inżynieria i bezpieczeństwo ruchu drogowego
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Maciej Lisowski <Maciej.Lisowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 9 2,00,38zaliczenie
wykładyW7 9 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Podstawowym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z urządzeniami stanowiącymi wyposażenie pojazdu oraz urządzeniami infrastruktury drogowej mającymi wpływ na bezpieczeństwo i płynność ruchu pojazdu, a także ułatwiającymi kierowanie pojazdem.
C-2Celem ćwiczeń jest nabycie umiejętności oceny i obsługi urządzeń ułatwiających ruch pojazdu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Pomiary i ocena czasu reakcji1
T-A-2Ocena skuteczności układu hamulcowego - pomiar drogi hamowania, - pomiar opóźnienia hamowania2
T-A-3Budowa układu ABS - pokaz elementów składowych1
T-A-4Układy nawigacji satelitarnej - ćwiczenia praktyczne1
T-A-5Śledzenie drogi i parametrów jazdy pojazdu na przykładzie programu "Bezpieczny autobus"1
T-A-6Działanie układu ESP - film1
T-A-7Drogowe tablice informacyjne - pokaz slajdów1
T-A-8Analiza działania systemu monitorującego pracę kierowcy1
9
wykłady
T-W-1Pojazd jako element systemu człowiek - pojazd - otoczenie1
T-W-2Układy hamulcowe w bezpieczeństwie ruchu drogowego1
T-W-3Układ kierowniczy w bezpieczeństwie ruchu drogowego1
T-W-4układ przeciwblokujący ABS i układ przeciwpoślizgowy ASR1
T-W-5Układ wspomagania nagłego hamowania1
T-W-6Układ stabilizacji toru jazdy1
T-W-7Układ utrzymania stałej prędkości jazdy (tempomat) Radarowe układy zachowania odległości1
T-W-8Asystent - pasa ruchu, - parkowania Układy nawigacji1
T-W-9Urządzenia infrastruktury drogowej - świetlne, dynamicznie aktualizowane, tablice informacyjne, - urządzenia zmieniające okresowo organizację ruchu, - systemy dynamicznej sygnalizacji świetlnej, - monitoring skrzyżowań, - CB-radio i jego znaczenie we wspomaganiu ruchu pojazdu.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń20
A-A-3Wykonanie sprawozdań i przygotowanie do zaliczenia31
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia21
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, wykład problemowy
M-2Pokaz, symulacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na ostatnim wykładzie
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne oceniane na koniec semestru. Pod uwagę brane będą również oceny cząstkowe za wykonane ćwiczenie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_IBR/65_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć ogólną wiedzę dotyczącą systemów wspomagających ruch pojazdu
T_1A_W05, T_1A_W07, T_1A_W14, T_1A_W19T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_IBR/65_U01
W wyniku przeprowadzonych ćwiczeń student powinien nabyć umiejętność: - oceny układów pojazdu wspomagających jego ruch, - oceny drogowych urządzeń infrastrukturalnych wpływających na płynność ruchu pojazdów, - obsługi podstawowych urządzeń wspomagających pracę kierowcy
T_1A_U13, T_1A_U20T1A_U07, T1A_U08, T1A_U10InzA_U01, InzA_U03C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_IBR/65_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć ogólną wiedzę dotyczącą systemów wspomagających ruch pojazdu
2,00 - 10 pkt
3,010 - 12 pkt
3,512 - 14 pkt
4,014 - 16 pkt
4,516 - 18 pkt
5,018 - 20 pkt

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_IBR/65_U01
W wyniku przeprowadzonych ćwiczeń student powinien nabyć umiejętność: - oceny układów pojazdu wspomagających jego ruch, - oceny drogowych urządzeń infrastrukturalnych wpływających na płynność ruchu pojazdów, - obsługi podstawowych urządzeń wspomagających pracę kierowcy
2,0Nie potrafi wymienić urządzeń wspomagających ruch pojazdu
3,0Potrafi wymienić urządzenia wspomagające rych pojazdu
3,5Potrafi wymienić i krótko opisać urządzenia wspomagające ruch pojazdu
4,0Potrafi wymienić i krótko opisać urządzenia wspomagające ruch pojazdu a ponadto potrafi posługiwać się nimi
4,5Potrafi wymienić i krótko opisać urządzenia wspomagające ruch pojazdu a ponadto potrafi posługiwać się nimi oraz potrafi przeprowadzić prezentację na temat wybranego urządzenia
5,0Potrafi wymienić i krótko opisać urządzenia wspomagające ruch pojazdu a ponadto potrafi posługiwać się nimi oraz potrafi przeprowadzić prezentację na temat wybranego urządzenia a ponadto wykazuje się wiedzą i umiejętnościami wykraczającymi poza treści programu

Literatura podstawowa

  1. Lisowski M., Teoria ruchu samochodu. Teoria napędu, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2003
  2. Haskovec J., Bezpieczna jazda samochodem, WKiŁ, Warszawa, 1989
  3. Wicher J., Bezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego, WKiŁ, Warszawa, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Pomiary i ocena czasu reakcji1
T-A-2Ocena skuteczności układu hamulcowego - pomiar drogi hamowania, - pomiar opóźnienia hamowania2
T-A-3Budowa układu ABS - pokaz elementów składowych1
T-A-4Układy nawigacji satelitarnej - ćwiczenia praktyczne1
T-A-5Śledzenie drogi i parametrów jazdy pojazdu na przykładzie programu "Bezpieczny autobus"1
T-A-6Działanie układu ESP - film1
T-A-7Drogowe tablice informacyjne - pokaz slajdów1
T-A-8Analiza działania systemu monitorującego pracę kierowcy1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojazd jako element systemu człowiek - pojazd - otoczenie1
T-W-2Układy hamulcowe w bezpieczeństwie ruchu drogowego1
T-W-3Układ kierowniczy w bezpieczeństwie ruchu drogowego1
T-W-4układ przeciwblokujący ABS i układ przeciwpoślizgowy ASR1
T-W-5Układ wspomagania nagłego hamowania1
T-W-6Układ stabilizacji toru jazdy1
T-W-7Układ utrzymania stałej prędkości jazdy (tempomat) Radarowe układy zachowania odległości1
T-W-8Asystent - pasa ruchu, - parkowania Układy nawigacji1
T-W-9Urządzenia infrastruktury drogowej - świetlne, dynamicznie aktualizowane, tablice informacyjne, - urządzenia zmieniające okresowo organizację ruchu, - systemy dynamicznej sygnalizacji świetlnej, - monitoring skrzyżowań, - CB-radio i jego znaczenie we wspomaganiu ruchu pojazdu.1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń20
A-A-3Wykonanie sprawozdań i przygotowanie do zaliczenia31
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia21
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_IBR/65_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć ogólną wiedzę dotyczącą systemów wspomagających ruch pojazdu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_W05ma uporządkowaną wiedzę w zakresie budowy środków transportu
T_1A_W07ma podstawową wiedzę w zakresie podstaw sterowania i automatyki, właściwą w zakresie pojazdów samochodowych
T_1A_W14orientuje się w obecnym stanie wiedzy i najnowszych tendencjach rozwojowych pojazdów i ich zespołów
T_1A_W19ma podstawową wiedzę w zakresie budowy obiektów infrastrukturalnych transportu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Podstawowym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z urządzeniami stanowiącymi wyposażenie pojazdu oraz urządzeniami infrastruktury drogowej mającymi wpływ na bezpieczeństwo i płynność ruchu pojazdu, a także ułatwiającymi kierowanie pojazdem.
Treści programoweT-W-1Pojazd jako element systemu człowiek - pojazd - otoczenie
T-W-2Układy hamulcowe w bezpieczeństwie ruchu drogowego
T-W-3Układ kierowniczy w bezpieczeństwie ruchu drogowego
T-W-4układ przeciwblokujący ABS i układ przeciwpoślizgowy ASR
T-W-5Układ wspomagania nagłego hamowania
T-W-6Układ stabilizacji toru jazdy
T-W-7Układ utrzymania stałej prędkości jazdy (tempomat) Radarowe układy zachowania odległości
T-W-8Asystent - pasa ruchu, - parkowania Układy nawigacji
T-W-9Urządzenia infrastruktury drogowej - świetlne, dynamicznie aktualizowane, tablice informacyjne, - urządzenia zmieniające okresowo organizację ruchu, - systemy dynamicznej sygnalizacji świetlnej, - monitoring skrzyżowań, - CB-radio i jego znaczenie we wspomaganiu ruchu pojazdu.
T-A-1Pomiary i ocena czasu reakcji
T-A-2Ocena skuteczności układu hamulcowego - pomiar drogi hamowania, - pomiar opóźnienia hamowania
T-A-3Budowa układu ABS - pokaz elementów składowych
T-A-4Układy nawigacji satelitarnej - ćwiczenia praktyczne
T-A-5Śledzenie drogi i parametrów jazdy pojazdu na przykładzie programu "Bezpieczny autobus"
T-A-6Działanie układu ESP - film
T-A-7Drogowe tablice informacyjne - pokaz slajdów
T-A-8Analiza działania systemu monitorującego pracę kierowcy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na ostatnim wykładzie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,00 - 10 pkt
3,010 - 12 pkt
3,512 - 14 pkt
4,014 - 16 pkt
4,516 - 18 pkt
5,018 - 20 pkt
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_IBR/65_U01W wyniku przeprowadzonych ćwiczeń student powinien nabyć umiejętność: - oceny układów pojazdu wspomagających jego ruch, - oceny drogowych urządzeń infrastrukturalnych wpływających na płynność ruchu pojazdów, - obsługi podstawowych urządzeń wspomagających pracę kierowcy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_U13potrafi zaplanować i przeprowadzić pomiary i symulacje oraz wyznaczyć charakterystyki elementów pojazdów samochodowych i ich układów, przedstawić wyniki w formie liczbowej i graficznej, dokonać ich interpretacji wraz z wyciągnięciem właściwych wniosków
T_1A_U20przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań projektowych oraz realizacji elementu lub zespołu pojazdu, potrafi dostrzegać ich aspekty pozatechniczne (środowiskowe, ekonomiczne, prawne itp.)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Celem ćwiczeń jest nabycie umiejętności oceny i obsługi urządzeń ułatwiających ruch pojazdu
Treści programoweT-W-1Pojazd jako element systemu człowiek - pojazd - otoczenie
T-W-2Układy hamulcowe w bezpieczeństwie ruchu drogowego
T-W-3Układ kierowniczy w bezpieczeństwie ruchu drogowego
T-W-4układ przeciwblokujący ABS i układ przeciwpoślizgowy ASR
T-W-5Układ wspomagania nagłego hamowania
T-W-6Układ stabilizacji toru jazdy
T-W-7Układ utrzymania stałej prędkości jazdy (tempomat) Radarowe układy zachowania odległości
T-W-8Asystent - pasa ruchu, - parkowania Układy nawigacji
T-W-9Urządzenia infrastruktury drogowej - świetlne, dynamicznie aktualizowane, tablice informacyjne, - urządzenia zmieniające okresowo organizację ruchu, - systemy dynamicznej sygnalizacji świetlnej, - monitoring skrzyżowań, - CB-radio i jego znaczenie we wspomaganiu ruchu pojazdu.
T-A-1Pomiary i ocena czasu reakcji
T-A-2Ocena skuteczności układu hamulcowego - pomiar drogi hamowania, - pomiar opóźnienia hamowania
T-A-3Budowa układu ABS - pokaz elementów składowych
T-A-4Układy nawigacji satelitarnej - ćwiczenia praktyczne
T-A-5Śledzenie drogi i parametrów jazdy pojazdu na przykładzie programu "Bezpieczny autobus"
T-A-6Działanie układu ESP - film
T-A-7Drogowe tablice informacyjne - pokaz slajdów
T-A-8Analiza działania systemu monitorującego pracę kierowcy
Metody nauczaniaM-2Pokaz, symulacja
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne oceniane na koniec semestru. Pod uwagę brane będą również oceny cząstkowe za wykonane ćwiczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wymienić urządzeń wspomagających ruch pojazdu
3,0Potrafi wymienić urządzenia wspomagające rych pojazdu
3,5Potrafi wymienić i krótko opisać urządzenia wspomagające ruch pojazdu
4,0Potrafi wymienić i krótko opisać urządzenia wspomagające ruch pojazdu a ponadto potrafi posługiwać się nimi
4,5Potrafi wymienić i krótko opisać urządzenia wspomagające ruch pojazdu a ponadto potrafi posługiwać się nimi oraz potrafi przeprowadzić prezentację na temat wybranego urządzenia
5,0Potrafi wymienić i krótko opisać urządzenia wspomagające ruch pojazdu a ponadto potrafi posługiwać się nimi oraz potrafi przeprowadzić prezentację na temat wybranego urządzenia a ponadto wykazuje się wiedzą i umiejętnościami wykraczającymi poza treści programu