Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)
specjalność: inżynieria jakości i zarządzanie

Sylabus przedmiotu Socjologia zarządzania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Socjologia zarządzania
Specjalność inżynieria jakości i zarządzanie
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Terelak-Tymczyna <Agnieszka.Terelak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA8 19 3,00,50zaliczenie
wykładyW8 18 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu nauki o przedsiębiorstwie
W-2Podstawowa wiedza z zakresu zarządzania produkcją i usługami

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami socjologicznymi zarządzania przedsiębiorstwem
C-2Zapoznanie studentów z wiedzą dotyczącą stosunków i ról społecznych oraz struktur formalnych i nieformalnych w przedsiębiorstwie, jak również patologii zarządzania, zarządzanie różnorodnością, konfliktami, przez zaufanie, w warunkach kryzysowych.
C-3Ukształtowanie umiejętności diagnozowania ról społecznych w przedsiębiorstwie
C-4Ukształtowanie umiejętności identyfikacji wzajemnych relacji jednostka zespół pracowniczy
C-5Ukształtowanie umiejętności analizy formalnych i nieformalnych struktur przedsiębiorstwa

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Diagnozowanie ról społecznych w przedsiębiorstwie2
T-A-2Identyfikacja wzajemnych relacji jednostka zespół pracowniczy2
T-A-3Analiza formalnych i nieformalnych struktur przedsiębiorstwa2
T-A-4Charakterystyka kultury organizacyjnej wybranego przedsiębiorstwa2
T-A-5Studia przypadków z obszaru zarządzania różnorodnością, zarządzania konfliktami, zarządzania przez zaufanie i zarządzania w warunkach kryzysowych.11
19
wykłady
T-W-1Uwarunkowania socjologiczne zarządzania przedsiębiorstwem.2
T-W-2Role społeczne w przedsiębiorstwie.2
T-W-3Odpowiedzialność społeczna przedsiębiorstwa.1
T-W-4Jednostka i zespół pracowniczy.1
T-W-5Społeczności ludzkie a przedsiębiorstwo.1
T-W-6Stosunki społeczne w przedsiębiorstwie.1
T-W-7Struktury formalne i nieformalne w przedsiębiorstwie.1
T-W-8Kultura organizacyjna przedsiębiorstwa.1
T-W-9Płeć społeczno-kulturowa (genger) a przedsiębiorstwo.1
T-W-10Zarządzanie różnorodnością.2
T-W-11Zarządzanie konfliktami.1
T-W-12Zarządzanie przez zaufanie.1
T-W-13Zarządzanie w warunkach kryzysowych.2
T-W-14Patologie zarządzania.1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Przygotowanie do zajęć20
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia22
A-A-3Konsultacje2
A-A-4Udział w zaliczeniu2
A-A-5Uczestnictwo w zajęciach19
A-A-6Studiowanie literatury25
90
wykłady
A-W-1Przygotowanie do zaliczenia42
A-W-2Udział w zaliczeniu1
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-5Studiowanie literatury27
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, pogadanka, wykład problemowy
M-2metoda przypadków
M-3ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena interperatcji poszczególnych studiów przypadku omawianych na ćwiczeniach
S-2Ocena podsumowująca: test z pytaniami otwartymi lub praca pisemna
S-3Ocena podsumowująca: zadanie problemowe

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_IJZ/14-2_W01
student zna uwarunkowania socjologiczne zarządzania przedsiębiorstwem
ZIIP_1A_W11, ZIIP_1A_W16, ZIIP_1A_W17T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04C-1T-W-1M-1S-2
ZIIP_1A_IJZ/14-2_W02
student potrafi scharakteryzować stosunki społeczne w przedsiębiorstwie, struktury formalne i nieformalne, role społeczne w przedsiębiorstwie oraz występujące patologie zarządzania oraz zarządzanie różnorodnością, konfliktami, przez zaufanie, w warunkach kryzysowych
ZIIP_1A_W11, ZIIP_1A_W16T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_IJZ/14-2_U01
student ma umiejętność analizowania ról społecznych w przedsiębiorstwie, formalnych i nieformalnych struktur przedsiębiorstwa, kultury organizacyjnej wybranego przedsiębiorstwa, wzajemnych relacji jednostka zespół pracowniczy
ZIIP_1A_U05, ZIIP_1A_U13, ZIIP_1A_U14, ZIIP_1A_U24, ZIIP_1A_U22T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-3, C-4, C-5T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-2, M-3S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_IJZ/14-2_K01
ma kompetencje w zakresie kształtowania postaw tolerancji w kontekście zarządzania przedsiębiorstwem
ZIIP_1A_K02, ZIIP_1A_K09T1A_K02, T1A_K05InzA_K01C-1T-A-5, T-W-3, T-W-6, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_IJZ/14-2_W01
student zna uwarunkowania socjologiczne zarządzania przedsiębiorstwem
2,0
3,0Student opanował podstawową z zakresu uwarunkowań socjologicznych zarządzania przedsiębiorstwem.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIIP_1A_IJZ/14-2_W02
student potrafi scharakteryzować stosunki społeczne w przedsiębiorstwie, struktury formalne i nieformalne, role społeczne w przedsiębiorstwie oraz występujące patologie zarządzania oraz zarządzanie różnorodnością, konfliktami, przez zaufanie, w warunkach kryzysowych
2,0
3,0Student opanował podstawowa wiedzę z zakresu stosunków społecznych w przedsiębiorstwie, struktur formalnych i nieformalnych, ról społeczne w przedsiębiorstwie, występujących patologii zarządzania, zarządzanie różnorodnością, konfliktami, przez zaufanie, w warunkach kryzysowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_IJZ/14-2_U01
student ma umiejętność analizowania ról społecznych w przedsiębiorstwie, formalnych i nieformalnych struktur przedsiębiorstwa, kultury organizacyjnej wybranego przedsiębiorstwa, wzajemnych relacji jednostka zespół pracowniczy
2,0
3,0Student wykazuje podstawowe umiejętności w zakresie analizowania wybranych ról społecznych w przedsiębiorstwie, formalnych i nieformalnych struktur przedsiębiorstwa, kultury organizacyjnej wybranego przedsiębiorstwa oraz wzajemnych relacji jednostka zespół pracowniczy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_IJZ/14-2_K01
ma kompetencje w zakresie kształtowania postaw tolerancji w kontekście zarządzania przedsiębiorstwem
2,0
3,0Student potrafi rozpoznawać przejawy nietolerancji w otoczeniu, w tym przedsiębiorstwie oraz kształtować postawy tolerancji w kontekście zarządzania przedsiębiorstwem.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Grzelak J.Ł, Dylematy społeczne (w:)Psychologia ekonomiczna, red. Tadeusz Tyszka, Gdanskie Wydawnictwo psychologiczne, Gdansk, 2004
  2. red. naukowa Monika Kostera, Nowe kierunki w zarządzaniu, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2008
  3. red. Marii Romanowskiej, Podstawy organizacji i zarządzania, Difin, Warszawa, 2002
  4. Ratyński W., Psychologiczne i socjologiczne aspekty zarządzania, Wyd.C.H. Beck, Warszawa, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Diagnozowanie ról społecznych w przedsiębiorstwie2
T-A-2Identyfikacja wzajemnych relacji jednostka zespół pracowniczy2
T-A-3Analiza formalnych i nieformalnych struktur przedsiębiorstwa2
T-A-4Charakterystyka kultury organizacyjnej wybranego przedsiębiorstwa2
T-A-5Studia przypadków z obszaru zarządzania różnorodnością, zarządzania konfliktami, zarządzania przez zaufanie i zarządzania w warunkach kryzysowych.11
19

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Uwarunkowania socjologiczne zarządzania przedsiębiorstwem.2
T-W-2Role społeczne w przedsiębiorstwie.2
T-W-3Odpowiedzialność społeczna przedsiębiorstwa.1
T-W-4Jednostka i zespół pracowniczy.1
T-W-5Społeczności ludzkie a przedsiębiorstwo.1
T-W-6Stosunki społeczne w przedsiębiorstwie.1
T-W-7Struktury formalne i nieformalne w przedsiębiorstwie.1
T-W-8Kultura organizacyjna przedsiębiorstwa.1
T-W-9Płeć społeczno-kulturowa (genger) a przedsiębiorstwo.1
T-W-10Zarządzanie różnorodnością.2
T-W-11Zarządzanie konfliktami.1
T-W-12Zarządzanie przez zaufanie.1
T-W-13Zarządzanie w warunkach kryzysowych.2
T-W-14Patologie zarządzania.1
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Przygotowanie do zajęć20
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia22
A-A-3Konsultacje2
A-A-4Udział w zaliczeniu2
A-A-5Uczestnictwo w zajęciach19
A-A-6Studiowanie literatury25
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie do zaliczenia42
A-W-2Udział w zaliczeniu1
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-5Studiowanie literatury27
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_IJZ/14-2_W01student zna uwarunkowania socjologiczne zarządzania przedsiębiorstwem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W11ma wiedzę o uwarunkowaniach zwyczajowych i etycznych związanych z obszarem inżynierii produkcji
ZIIP_1A_W16ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
ZIIP_1A_W17ma podstawową wiedzę niezbędną do korzystania z treści humanistycznych i innych uzupełniających wykształcenie techniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami socjologicznymi zarządzania przedsiębiorstwem
Treści programoweT-W-1Uwarunkowania socjologiczne zarządzania przedsiębiorstwem.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, pogadanka, wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: test z pytaniami otwartymi lub praca pisemna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawową z zakresu uwarunkowań socjologicznych zarządzania przedsiębiorstwem.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_IJZ/14-2_W02student potrafi scharakteryzować stosunki społeczne w przedsiębiorstwie, struktury formalne i nieformalne, role społeczne w przedsiębiorstwie oraz występujące patologie zarządzania oraz zarządzanie różnorodnością, konfliktami, przez zaufanie, w warunkach kryzysowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W11ma wiedzę o uwarunkowaniach zwyczajowych i etycznych związanych z obszarem inżynierii produkcji
ZIIP_1A_W16ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z wiedzą dotyczącą stosunków i ról społecznych oraz struktur formalnych i nieformalnych w przedsiębiorstwie, jak również patologii zarządzania, zarządzanie różnorodnością, konfliktami, przez zaufanie, w warunkach kryzysowych.
Treści programoweT-W-2Role społeczne w przedsiębiorstwie.
T-W-3Odpowiedzialność społeczna przedsiębiorstwa.
T-W-4Jednostka i zespół pracowniczy.
T-W-5Społeczności ludzkie a przedsiębiorstwo.
T-W-6Stosunki społeczne w przedsiębiorstwie.
T-W-7Struktury formalne i nieformalne w przedsiębiorstwie.
T-W-8Kultura organizacyjna przedsiębiorstwa.
T-W-9Płeć społeczno-kulturowa (genger) a przedsiębiorstwo.
T-W-10Zarządzanie różnorodnością.
T-W-11Zarządzanie konfliktami.
T-W-12Zarządzanie przez zaufanie.
T-W-13Zarządzanie w warunkach kryzysowych.
T-W-14Patologie zarządzania.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, pogadanka, wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: test z pytaniami otwartymi lub praca pisemna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowa wiedzę z zakresu stosunków społecznych w przedsiębiorstwie, struktur formalnych i nieformalnych, ról społeczne w przedsiębiorstwie, występujących patologii zarządzania, zarządzanie różnorodnością, konfliktami, przez zaufanie, w warunkach kryzysowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_IJZ/14-2_U01student ma umiejętność analizowania ról społecznych w przedsiębiorstwie, formalnych i nieformalnych struktur przedsiębiorstwa, kultury organizacyjnej wybranego przedsiębiorstwa, wzajemnych relacji jednostka zespół pracowniczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U05ma umiejętności w zakresie zarządzania w różnych formach aktywności zawodowej
ZIIP_1A_U13ma umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem oraz potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł, integrować je, interpretować, wyciągać wnioski a także formułować i uzasadniać opinie
ZIIP_1A_U14ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
ZIIP_1A_U24ma umiejętności w zakresie zarządzania personelem oraz koordynowania pracami zespołów pracowniczych
ZIIP_1A_U22ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności diagnozowania ról społecznych w przedsiębiorstwie
C-4Ukształtowanie umiejętności identyfikacji wzajemnych relacji jednostka zespół pracowniczy
C-5Ukształtowanie umiejętności analizy formalnych i nieformalnych struktur przedsiębiorstwa
Treści programoweT-A-1Diagnozowanie ról społecznych w przedsiębiorstwie
T-A-2Identyfikacja wzajemnych relacji jednostka zespół pracowniczy
T-A-3Analiza formalnych i nieformalnych struktur przedsiębiorstwa
T-A-4Charakterystyka kultury organizacyjnej wybranego przedsiębiorstwa
T-A-5Studia przypadków z obszaru zarządzania różnorodnością, zarządzania konfliktami, zarządzania przez zaufanie i zarządzania w warunkach kryzysowych.
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków
M-3ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena interperatcji poszczególnych studiów przypadku omawianych na ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: zadanie problemowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje podstawowe umiejętności w zakresie analizowania wybranych ról społecznych w przedsiębiorstwie, formalnych i nieformalnych struktur przedsiębiorstwa, kultury organizacyjnej wybranego przedsiębiorstwa oraz wzajemnych relacji jednostka zespół pracowniczy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_IJZ/14-2_K01ma kompetencje w zakresie kształtowania postaw tolerancji w kontekście zarządzania przedsiębiorstwem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K02ma kompetencje w zakresie stosowania prawa i przestrzegania zasad etyki zawodowej
ZIIP_1A_K09ma kompetencje w zakresie kształtowania postaw patriotyzmu, humanizmu i tolerancji oraz otwartości i współpracy w środowiskach wielokulturowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami socjologicznymi zarządzania przedsiębiorstwem
Treści programoweT-A-5Studia przypadków z obszaru zarządzania różnorodnością, zarządzania konfliktami, zarządzania przez zaufanie i zarządzania w warunkach kryzysowych.
T-W-3Odpowiedzialność społeczna przedsiębiorstwa.
T-W-6Stosunki społeczne w przedsiębiorstwie.
T-W-8Kultura organizacyjna przedsiębiorstwa.
T-W-9Płeć społeczno-kulturowa (genger) a przedsiębiorstwo.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, pogadanka, wykład problemowy
M-2metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena interperatcji poszczególnych studiów przypadku omawianych na ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: zadanie problemowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi rozpoznawać przejawy nietolerancji w otoczeniu, w tym przedsiębiorstwie oraz kształtować postawy tolerancji w kontekście zarządzania przedsiębiorstwem.
3,5
4,0
4,5
5,0