Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy konstrukcji maszyn:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy konstrukcji maszyn
Specjalność inżynieria jakości i zarządzanie
Jednostka prowadząca Katedra Mechaniki i Podstaw Konstrukcji Maszyn
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Żebrowski <Marek.Zebrowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Rafał Grzejda <Rafal.Grzejda@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP4 16 3,20,50zaliczenie
wykładyW4 20 2,80,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Grafika inżynierska (komputerowa)
W-2Mechanika z wytrzymałością materiałów
W-3Nauka o materiałach

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami konstrukcji
C-2Ukształtowanie umiejętności wykonywania projektowych obliczeń wybranych części maszyn
C-3Ukształtowanie umiejętności tworzenia dokumentacji konstrukcyjnej elementów i podzespołów maszyn

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Tolerancje i pasowania części maszyn2
T-P-2Obliczenia projektowe wybranego ustroju nośnego10
T-P-3Obliczenia projektowe wybranego połączenia śrubowego4
16
wykłady
T-W-1Ogólna charakterystyka przedmiotu. Kryteria obliczeń projektowych części maszyn.1
T-W-2Wytrzymałość zmęczeniowa materiałów3
T-W-3Klasyfikacja połączeń konstrukcyjnych w budowie maszyn1
T-W-4Połączenia śrubowe2
T-W-5Ogólna charakterystyka przekładni mechanicznych kołowych1
T-W-6Koła zębate walcowe o prostej linii zębów3
T-W-7Koła zębate walcowe o śrubowej linii zębów3
T-W-8Koła zębate stożkowe2
T-W-9Przekładnie ślimakowe2
T-W-10Przekładnie pasowe2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Analiza i przygotowanie danych wyjściowych do projektowania15
A-P-2Wykonywanie obliczeń projektowo-konstrukcyjnych34
A-P-3Tworzenie dokumentacji rysunkowej projektu30
A-P-4Uczestnictwo w zajęciach16
95
wykłady
A-W-1Studiowanie literatury przedmiotu30
A-W-2Przygotowanie się do sprawdzianów zaliczających wykład30
A-W-3Uczestnictwo w sprawdzianach2
A-W-4Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-5Korzystanie z konsultacji1
83

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podające: wykład informacyjny/ rzutnik multimedialny, tablica
M-2metody podające: objaśnienie wyjaśnienie/ rzutnik multimedialny, eksponaty, tablica
M-3metody praktyczne: metoda projektów / komputer, programy problemowo-zorientowane, kalkulator

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: bieżąca kontrola i ocena postępów pracy studenta nad projektem, indywidualne ukierunkowywanie działań studenta
S-2Ocena formująca: bieżace sprawdzanie stopnia przyswojenia przez studentów wiedzy przekazywanej na wykładach poprzez dyskusję, podsumowywanie partii materiału przy aktywnym udziale studentów
S-3Ocena podsumowująca: na podstawie przedstawionego projektu - poprawności obliczeń, właściwego przedstawienia dokumentacji rysunkowej, systematyczności i samodzielności wykonywania projektu
S-4Ocena podsumowująca: na podstawie wyników pisemnych sprawdzianów zaliczających wykład

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_IJZ/02_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie dobrać, scharakteryzować i wytłumaczyć metody obliczeń projektowych wybranych części maszyn i urządzeń mechanicznych
ZIIP_1A_W03T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_IJZ/02_U01
Student powinien posiadać umiejętność wykonywania inżynierskich obliczeń projektowych wybranych części maszyn oraz tworzenia ich dokumentacji konstrukcyjnej
ZIIP_1A_U21, ZIIP_1A_U22T1A_U01, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-3T-P-1, T-P-2, T-P-3M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_IJZ/02_K01
Zajęcia projektowe powinny ukształtować postawy studenta niezbędne do efektywnej pracy w zespole
ZIIP_1A_K01, ZIIP_1A_K03T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05InzA_K01C-1T-P-1, T-P-2, T-P-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_IJZ/02_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie dobrać, scharakteryzować i wytłumaczyć metody obliczeń projektowych wybranych części maszyn i urządzeń mechanicznych
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Student opanował podstawową wiedzę, ale ma problemy z samodzielnym wykorzystaniem jej w praktyce projektowania maszyn
3,5Efekty w stopniu pośrednim między 3 a 4
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu i potrafi ją wykorzystać w typowych zadaniach projektowych
4,5Efekty w stopniu pośrednim między 4 a 5
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu i potrafi sam rozwiązywać niestandardowe zadania projektowe

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_IJZ/02_U01
Student powinien posiadać umiejętność wykonywania inżynierskich obliczeń projektowych wybranych części maszyn oraz tworzenia ich dokumentacji konstrukcyjnej
2,0Student nie potrafi samodzielnie rozwiązywać prostych zadań projektowych
3,0Student rozwiązuje zadania projektowe w sposób bierny, korzysta z pomocy innych
3,5Umiejętności pomiedzy 3 a 4
4,0Student potrafi samodzielnie rozwiązywać proste zadania projektowe
4,5Umiejętności pomiędzy 4 a 5
5,0Student potrafi samodzielnie rozwiazywać złożone zadania projektowe

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_IJZ/02_K01
Zajęcia projektowe powinny ukształtować postawy studenta niezbędne do efektywnej pracy w zespole
2,0Student nie wykazuje aktywności, zdaje sie na pracę innych
3,0Pracuje samodzielnie, nie wykazuje chęci do pracy w zespole
3,5Kompetencje pośrednie między 3 a 4
4,0Pracuje chętnie w zespole, służy radą innym
4,5Kompetencje pośrednie między 4 a 5
5,0Student bardzo kreatywny, wykazuje cechy przywódcze, organizuje pracę zespołu

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa pod red. Z. Osińskiego, Podstawy konstrukcji maszyn, PWN, Warszawa, 1999
  2. Kocańda S., Szala J., Podstawy obliczeń zmęczeniowych, PWN, Warszawa, 1985
  3. Szewczyk K., Połączenia gwintowe, PWN, Warszawa, 1991
  4. Ochęduszko K., Koła zębate. Tom I. Konstrukcja, WNT, Warszawa, 2009, reprint wyd. 8, 1985
  5. Ciszewski A., Radomski T., Materiały konstrukcyjne w budowie maszyn, PWN, Warszawa, 1989

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa, Polskie Normy, PKNMiJ, Warszawa, 2011, normy przedmiotowe
  2. Dobrzański T., Rysunek techniczny maszynowy, WNT, Warszawa, 2004, 24

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Tolerancje i pasowania części maszyn2
T-P-2Obliczenia projektowe wybranego ustroju nośnego10
T-P-3Obliczenia projektowe wybranego połączenia śrubowego4
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólna charakterystyka przedmiotu. Kryteria obliczeń projektowych części maszyn.1
T-W-2Wytrzymałość zmęczeniowa materiałów3
T-W-3Klasyfikacja połączeń konstrukcyjnych w budowie maszyn1
T-W-4Połączenia śrubowe2
T-W-5Ogólna charakterystyka przekładni mechanicznych kołowych1
T-W-6Koła zębate walcowe o prostej linii zębów3
T-W-7Koła zębate walcowe o śrubowej linii zębów3
T-W-8Koła zębate stożkowe2
T-W-9Przekładnie ślimakowe2
T-W-10Przekładnie pasowe2
20

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Analiza i przygotowanie danych wyjściowych do projektowania15
A-P-2Wykonywanie obliczeń projektowo-konstrukcyjnych34
A-P-3Tworzenie dokumentacji rysunkowej projektu30
A-P-4Uczestnictwo w zajęciach16
95
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Studiowanie literatury przedmiotu30
A-W-2Przygotowanie się do sprawdzianów zaliczających wykład30
A-W-3Uczestnictwo w sprawdzianach2
A-W-4Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-5Korzystanie z konsultacji1
83
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_IJZ/02_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie dobrać, scharakteryzować i wytłumaczyć metody obliczeń projektowych wybranych części maszyn i urządzeń mechanicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W03zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji ze szczególnym uwzględnieniem komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami konstrukcji
C-2Ukształtowanie umiejętności wykonywania projektowych obliczeń wybranych części maszyn
C-3Ukształtowanie umiejętności tworzenia dokumentacji konstrukcyjnej elementów i podzespołów maszyn
Treści programoweT-W-1Ogólna charakterystyka przedmiotu. Kryteria obliczeń projektowych części maszyn.
T-W-2Wytrzymałość zmęczeniowa materiałów
T-W-3Klasyfikacja połączeń konstrukcyjnych w budowie maszyn
T-W-4Połączenia śrubowe
T-W-5Ogólna charakterystyka przekładni mechanicznych kołowych
T-W-6Koła zębate walcowe o prostej linii zębów
T-W-7Koła zębate walcowe o śrubowej linii zębów
T-W-8Koła zębate stożkowe
T-W-9Przekładnie ślimakowe
T-W-10Przekładnie pasowe
Metody nauczaniaM-1metody podające: wykład informacyjny/ rzutnik multimedialny, tablica
M-2metody podające: objaśnienie wyjaśnienie/ rzutnik multimedialny, eksponaty, tablica
M-3metody praktyczne: metoda projektów / komputer, programy problemowo-zorientowane, kalkulator
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: bieżąca kontrola i ocena postępów pracy studenta nad projektem, indywidualne ukierunkowywanie działań studenta
S-2Ocena formująca: bieżace sprawdzanie stopnia przyswojenia przez studentów wiedzy przekazywanej na wykładach poprzez dyskusję, podsumowywanie partii materiału przy aktywnym udziale studentów
S-3Ocena podsumowująca: na podstawie przedstawionego projektu - poprawności obliczeń, właściwego przedstawienia dokumentacji rysunkowej, systematyczności i samodzielności wykonywania projektu
S-4Ocena podsumowująca: na podstawie wyników pisemnych sprawdzianów zaliczających wykład
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Student opanował podstawową wiedzę, ale ma problemy z samodzielnym wykorzystaniem jej w praktyce projektowania maszyn
3,5Efekty w stopniu pośrednim między 3 a 4
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu i potrafi ją wykorzystać w typowych zadaniach projektowych
4,5Efekty w stopniu pośrednim między 4 a 5
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu i potrafi sam rozwiązywać niestandardowe zadania projektowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_IJZ/02_U01Student powinien posiadać umiejętność wykonywania inżynierskich obliczeń projektowych wybranych części maszyn oraz tworzenia ich dokumentacji konstrukcyjnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U21ma umiejętności w zakresie projektowania inżynierskiego obiektów i procesów technicznych z zastosowaniem wspomagania komputerowego
ZIIP_1A_U22ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wykonywania projektowych obliczeń wybranych części maszyn
C-3Ukształtowanie umiejętności tworzenia dokumentacji konstrukcyjnej elementów i podzespołów maszyn
Treści programoweT-P-1Tolerancje i pasowania części maszyn
T-P-2Obliczenia projektowe wybranego ustroju nośnego
T-P-3Obliczenia projektowe wybranego połączenia śrubowego
Metody nauczaniaM-2metody podające: objaśnienie wyjaśnienie/ rzutnik multimedialny, eksponaty, tablica
M-3metody praktyczne: metoda projektów / komputer, programy problemowo-zorientowane, kalkulator
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: bieżąca kontrola i ocena postępów pracy studenta nad projektem, indywidualne ukierunkowywanie działań studenta
S-2Ocena formująca: bieżace sprawdzanie stopnia przyswojenia przez studentów wiedzy przekazywanej na wykładach poprzez dyskusję, podsumowywanie partii materiału przy aktywnym udziale studentów
S-3Ocena podsumowująca: na podstawie przedstawionego projektu - poprawności obliczeń, właściwego przedstawienia dokumentacji rysunkowej, systematyczności i samodzielności wykonywania projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie rozwiązywać prostych zadań projektowych
3,0Student rozwiązuje zadania projektowe w sposób bierny, korzysta z pomocy innych
3,5Umiejętności pomiedzy 3 a 4
4,0Student potrafi samodzielnie rozwiązywać proste zadania projektowe
4,5Umiejętności pomiędzy 4 a 5
5,0Student potrafi samodzielnie rozwiazywać złożone zadania projektowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_IJZ/02_K01Zajęcia projektowe powinny ukształtować postawy studenta niezbędne do efektywnej pracy w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
ZIIP_1A_K03ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami konstrukcji
Treści programoweT-P-1Tolerancje i pasowania części maszyn
T-P-2Obliczenia projektowe wybranego ustroju nośnego
T-P-3Obliczenia projektowe wybranego połączenia śrubowego
Metody nauczaniaM-1metody podające: wykład informacyjny/ rzutnik multimedialny, tablica
M-2metody podające: objaśnienie wyjaśnienie/ rzutnik multimedialny, eksponaty, tablica
M-3metody praktyczne: metoda projektów / komputer, programy problemowo-zorientowane, kalkulator
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: bieżąca kontrola i ocena postępów pracy studenta nad projektem, indywidualne ukierunkowywanie działań studenta
S-2Ocena formująca: bieżace sprawdzanie stopnia przyswojenia przez studentów wiedzy przekazywanej na wykładach poprzez dyskusję, podsumowywanie partii materiału przy aktywnym udziale studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje aktywności, zdaje sie na pracę innych
3,0Pracuje samodzielnie, nie wykazuje chęci do pracy w zespole
3,5Kompetencje pośrednie między 3 a 4
4,0Pracuje chętnie w zespole, służy radą innym
4,5Kompetencje pośrednie między 4 a 5
5,0Student bardzo kreatywny, wykazuje cechy przywódcze, organizuje pracę zespołu