Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agronomia (S3)

Sylabus przedmiotu Statystyka matematyczna w zastosowaniach:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agronomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Statystyka matematyczna w zastosowaniach
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki i Agrofizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Skórska <Elzbieta.Skorska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sławomir Stankowski <Slawomir.Stankowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK2 20 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki i statystyki na poziomie studiów I stopnia
W-2Umiejętność logicznego myślenia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozszerzenie i pogłębienie znajomości statystyki matematycznej
C-2Kształtowanie praktycznego zastosowania statystyki do opracowania wyników doświadczeń.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Wiadomości wstępne. Statystyka opisowa. Podstawowe pojęcia statystyki matematycznej. Skale pomiarowe. Miary położenia i dyspersji. Wprowadzenie do pakietu „Statistica PL”.4
T-K-2Techniki wnioskowania statystycznego – I cz. Estymacja punktowa i przedziałowa. Budowa przedziału ufności dla wartości przeciętnej i frakcji w populacji. Określenie niezbędnej liczebności próby.2
T-K-3Techniki wnioskowania statystycznego – II cz. Test dla wartości przeciętnej w populacji. Testy dla dwóch prób. Test t - Studenta dla zmiennych niepowiązanych i powiązanych.2
T-K-4Analiza wariancji. Założenia analizy wariancji. Test Shapiro–Wilka i Levena. Analiza wariancji dla układów czynnikowych. Analiza wariancji dla układów bez powtórzeń. Porównania wielokrotne.2
T-K-5Analiza korelacji i regresji. Współczynnik korelacji. Regresja liniowa. Regresja wielokrotna.4
T-K-6Testy nieparametryczne. Test Mana-Whitneya, Wilcoxona, Kruskala–Wallisa. Korelacje nieparametryczne. Test zgodności i niezależności chi2.2
T-K-7Analizy wielowymiarowe. Analiza skupień. Analiza składowych głównych. Analiza czynnikowa.2
T-K-8Zaliczenie zajęć.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach20
A-K-2wykonanie zadanych prac30
A-K-3przygotowanie do zaliczenia10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład konwersatoryjny
M-2klasyczna metoda problemowa
M-3metoda przypadków
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5ćwiczenia z użyciem komputera i programu STATISTICA

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena zadań indywidualnych
S-2Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia pisemnego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AGRO_3A_B01_W01
Ma wiedzę z zakresu zastosowania metod statystycznych dla oceny wyników badań w naukach rolniczych.
ROL_3A_W04C-1T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AGRO_3A_B01_U01
Potrafi posługiwać się programem do statystycznej analizy danych oraz interpretować wyniki tych analiz.
ROL_3A_U02, ROL_3A_U09C-2T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AGRO_3A_B01_K01
Ma świadomość ważności dokształcania się w zakresie zastosowań statystyki matematycznej.
ROL_3A_K01C-1, C-2T-K-2, T-K-3M-2, M-3, M-5S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AGRO_3A_B01_W01
Ma wiedzę z zakresu zastosowania metod statystycznych dla oceny wyników badań w naukach rolniczych.
2,0Nie ma wiedzy z zakresu zastosowania metod statystycznych do oceny wyników badań dotyczących ochrony środowiska.
3,0Ma wiedzę z zakresu zastosowania metod statystycznych do oceny wyników badań dotyczących ochrony środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AGRO_3A_B01_U01
Potrafi posługiwać się programem do statystycznej analizy danych oraz interpretować wyniki tych analiz.
2,0Nie potrafi posługiwać się programem do statystycznej analizy danych ani interpretować wyników tych analiz.
3,0Potrafi posługiwać się programem do statystycznej analizy danych oraz interpretować wyniki tych analiz.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AGRO_3A_B01_K01
Ma świadomość ważności dokształcania się w zakresie zastosowań statystyki matematycznej.
2,0Nie ma świadomości ważności dokształcania się w zakresie zastosowań statystyki matematycznej.
3,0Ma świadomość ważności dokształcania się w zakresie zastosowań statystyki matematycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gołaszewski J., Statystyka dla przyrodników, Wyd. UWM, Olsztyn, 2003
  2. Stanisz A., Przystępny kurs statystyki z zastosowaniem Statistica PL t. 1-3., StatSoft, Kraków, 2006
  3. Markiewska-Krawiec D., Krawiec B., Podstawy statystyki matematycznej, Wyd. AR Szczecin, Szczecin, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Oktaba W., Elementy statystyki matematycznej i metodyka doświadczalnictwa, PWN, Warszawa, 1980
  2. Koronacki J., Mielniczuk J., Statystyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych, WNT, Warszawa, 2001
  3. Sobczyk M., Statystyka, PWN, Warszawa, 2007

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Wiadomości wstępne. Statystyka opisowa. Podstawowe pojęcia statystyki matematycznej. Skale pomiarowe. Miary położenia i dyspersji. Wprowadzenie do pakietu „Statistica PL”.4
T-K-2Techniki wnioskowania statystycznego – I cz. Estymacja punktowa i przedziałowa. Budowa przedziału ufności dla wartości przeciętnej i frakcji w populacji. Określenie niezbędnej liczebności próby.2
T-K-3Techniki wnioskowania statystycznego – II cz. Test dla wartości przeciętnej w populacji. Testy dla dwóch prób. Test t - Studenta dla zmiennych niepowiązanych i powiązanych.2
T-K-4Analiza wariancji. Założenia analizy wariancji. Test Shapiro–Wilka i Levena. Analiza wariancji dla układów czynnikowych. Analiza wariancji dla układów bez powtórzeń. Porównania wielokrotne.2
T-K-5Analiza korelacji i regresji. Współczynnik korelacji. Regresja liniowa. Regresja wielokrotna.4
T-K-6Testy nieparametryczne. Test Mana-Whitneya, Wilcoxona, Kruskala–Wallisa. Korelacje nieparametryczne. Test zgodności i niezależności chi2.2
T-K-7Analizy wielowymiarowe. Analiza skupień. Analiza składowych głównych. Analiza czynnikowa.2
T-K-8Zaliczenie zajęć.2
20

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach20
A-K-2wykonanie zadanych prac30
A-K-3przygotowanie do zaliczenia10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAGRO_3A_B01_W01Ma wiedzę z zakresu zastosowania metod statystycznych dla oceny wyników badań w naukach rolniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyROL_3A_W04Ma pogłębioną wiedzę z zakresu doświadczalnictwa rolniczego i stosowania metod statystycznych dla oceny wyników badań i obserwacji odnoszących się do nauk rolniczych.
Cel przedmiotuC-1Rozszerzenie i pogłębienie znajomości statystyki matematycznej
Treści programoweT-K-1Wiadomości wstępne. Statystyka opisowa. Podstawowe pojęcia statystyki matematycznej. Skale pomiarowe. Miary położenia i dyspersji. Wprowadzenie do pakietu „Statistica PL”.
T-K-2Techniki wnioskowania statystycznego – I cz. Estymacja punktowa i przedziałowa. Budowa przedziału ufności dla wartości przeciętnej i frakcji w populacji. Określenie niezbędnej liczebności próby.
T-K-3Techniki wnioskowania statystycznego – II cz. Test dla wartości przeciętnej w populacji. Testy dla dwóch prób. Test t - Studenta dla zmiennych niepowiązanych i powiązanych.
T-K-4Analiza wariancji. Założenia analizy wariancji. Test Shapiro–Wilka i Levena. Analiza wariancji dla układów czynnikowych. Analiza wariancji dla układów bez powtórzeń. Porównania wielokrotne.
T-K-5Analiza korelacji i regresji. Współczynnik korelacji. Regresja liniowa. Regresja wielokrotna.
T-K-6Testy nieparametryczne. Test Mana-Whitneya, Wilcoxona, Kruskala–Wallisa. Korelacje nieparametryczne. Test zgodności i niezależności chi2.
T-K-7Analizy wielowymiarowe. Analiza skupień. Analiza składowych głównych. Analiza czynnikowa.
Metody nauczaniaM-1wykład konwersatoryjny
M-2klasyczna metoda problemowa
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena zadań indywidualnych
S-2Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma wiedzy z zakresu zastosowania metod statystycznych do oceny wyników badań dotyczących ochrony środowiska.
3,0Ma wiedzę z zakresu zastosowania metod statystycznych do oceny wyników badań dotyczących ochrony środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAGRO_3A_B01_U01Potrafi posługiwać się programem do statystycznej analizy danych oraz interpretować wyniki tych analiz.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyROL_3A_U02Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii, z wykorzystaniem osiągnięć naukowych, z zachowaniem praw własności intelektualnej
ROL_3A_U09Analizuje najnowszą literaturę przedmiotu, krajową i światową oraz wykorzystuje ją do prowadzenia badań i interpretacji wyników.
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie praktycznego zastosowania statystyki do opracowania wyników doświadczeń.
Treści programoweT-K-1Wiadomości wstępne. Statystyka opisowa. Podstawowe pojęcia statystyki matematycznej. Skale pomiarowe. Miary położenia i dyspersji. Wprowadzenie do pakietu „Statistica PL”.
T-K-2Techniki wnioskowania statystycznego – I cz. Estymacja punktowa i przedziałowa. Budowa przedziału ufności dla wartości przeciętnej i frakcji w populacji. Określenie niezbędnej liczebności próby.
T-K-3Techniki wnioskowania statystycznego – II cz. Test dla wartości przeciętnej w populacji. Testy dla dwóch prób. Test t - Studenta dla zmiennych niepowiązanych i powiązanych.
T-K-4Analiza wariancji. Założenia analizy wariancji. Test Shapiro–Wilka i Levena. Analiza wariancji dla układów czynnikowych. Analiza wariancji dla układów bez powtórzeń. Porównania wielokrotne.
T-K-5Analiza korelacji i regresji. Współczynnik korelacji. Regresja liniowa. Regresja wielokrotna.
T-K-6Testy nieparametryczne. Test Mana-Whitneya, Wilcoxona, Kruskala–Wallisa. Korelacje nieparametryczne. Test zgodności i niezależności chi2.
T-K-7Analizy wielowymiarowe. Analiza skupień. Analiza składowych głównych. Analiza czynnikowa.
T-K-8Zaliczenie zajęć.
Metody nauczaniaM-4dyskusja dydaktyczna
M-5ćwiczenia z użyciem komputera i programu STATISTICA
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena zadań indywidualnych
S-2Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi posługiwać się programem do statystycznej analizy danych ani interpretować wyników tych analiz.
3,0Potrafi posługiwać się programem do statystycznej analizy danych oraz interpretować wyniki tych analiz.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAGRO_3A_B01_K01Ma świadomość ważności dokształcania się w zakresie zastosowań statystyki matematycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyROL_3A_K01Ma świadomość ważności dokształcania się i samodoskonalenia, a także potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Cel przedmiotuC-1Rozszerzenie i pogłębienie znajomości statystyki matematycznej
C-2Kształtowanie praktycznego zastosowania statystyki do opracowania wyników doświadczeń.
Treści programoweT-K-2Techniki wnioskowania statystycznego – I cz. Estymacja punktowa i przedziałowa. Budowa przedziału ufności dla wartości przeciętnej i frakcji w populacji. Określenie niezbędnej liczebności próby.
T-K-3Techniki wnioskowania statystycznego – II cz. Test dla wartości przeciętnej w populacji. Testy dla dwóch prób. Test t - Studenta dla zmiennych niepowiązanych i powiązanych.
Metody nauczaniaM-2klasyczna metoda problemowa
M-3metoda przypadków
M-5ćwiczenia z użyciem komputera i programu STATISTICA
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena zadań indywidualnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości ważności dokształcania się w zakresie zastosowań statystyki matematycznej.
3,0Ma świadomość ważności dokształcania się w zakresie zastosowań statystyki matematycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0