Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (N2)

Sylabus przedmiotu Ochrona i rekultywacja krajobrazu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona i rekultywacja krajobrazu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Rekultywacji i Chemii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Justyna Chudecka <Justyna.Chudecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Łysko <Andrzej.Lysko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 20 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy wiedzy z zakresu fizjografii terenu, gleboznawstwa i ochrony środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uświadomienie studentowi potrzeby ochrony i rekultywacji krajobrazu
C-2Zapoznanie studenta z prawnymi regulacjami dotyczącymi ochrony i rekultywacji krajobrazu
C-3Przekazanie studentowi podstaw teoretycznych związanych z tematyką przedmiotu
C-4Zapoznanie studenta i wyrobienie w nim umiejętności doboru metod ochronnych i rekultywacyjnych w kształtowaniu krajobrazów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza krajobrazu - elementy i zmiany w okresie 50 - lecia na podstawie zdjęć lotniczych z lat 1948-1997. Dyskusja problemowa w tym zakresie3
T-A-2Wykonanie przekroju krajobrazowego obszaru ze złożem żwiru jako podstawa do określenia zakresu degradacji i dewastacji krajobrazu. Ustalenie zaleceń do eksploatacji kopaliny minimalizujących negatywny wpływ oddziaływań górniczych na środowisko. Ustalenie kierunku zagospodarowania nieużytku oraz zaplanowanie prac rekultywacyjnych4
T-A-3Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych2
9
wykłady
T-W-1Pojęcie krajobrazu, jego elementy składowe i powiązania istniejące między nimi. Stan krajobrazów a stan środowiska przyrodniczego2
T-W-2Rola śródpolnych biotopów w strukturze krajobrazu różnych jednostek geomorfologicznych1
T-W-3Ograniczenia inwestycyjne na terenach ochronnych i chronionych ze szczególnym uwzględnieniem obszarów NATURA 20002
T-W-4Wpływ wylesień i zalesień oraz działań melioracyjnych na krajobraz2
T-W-5Elementy prawne w kształtowaniu jakości środowiska - Polityka Ekologiczna Państwa. Podstawy prawne lokalizowania inwestycji w krajobrazie2
T-W-6Wprowadzenie do zagadnień rekultywacji krajobrazu - objaśnienie pojęć: degradacja, dewastacja i rekultywacja krajobrazu. Sposoby realizacji rekultywacji w Polsce oraz obowiązujące w tym zakresie uregulowania prawne2
T-W-7Przesłanki, zasady i etapy rekultywacji krajobrazów zdewastowanych (gruntów bezglebowych, nieużytków przyrodniczych i gospodarczych)2
T-W-8Rekultywacja techniczna i biologiczna nieużytków po eksploatacji kopalin (węgla brunatnego, kruszyw mineralnych i surowców plastycznych)2
T-W-9Rekultywacja techniczna, w tym odtworzenie gleb oraz rekultywacja biologiczna (szczegółowa) w obszarach składowania odpadów, po oddziaływaniach budowlanych i niwelacyjnych2
T-W-10Zastosowanie odpadów w rekultywacji krajobrazu. Pisemne zaliczenie wykładów (egzamin)3
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych9
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień poruszanych na ćwiczeniach audytoryjnych8
A-A-3Przygotowanie studenta do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych13
30
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych oraz literatury specjalistycznej20
A-W-3Przygotowanie studenta do zaliczenia wykładów (egzaminu)20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe - audytoryjne
M-5Dyskusja dydaktyczna
M-6Praca w grupach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, w tym za aktywność i zaangażowanie studenta
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (ćwiczenia audytoryjne) lub po ich zakończeniu (egzamin pisemny zaliczający wykłady)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_C06_W01
W zakresie wiedzy student zna teoretyczne podstawy ochrony i rekultywacji krajobrazu, tj. zna metody ochrony krajobrazu, identyfikuje przyczyny jego degradacji lub dewastacji oraz sposoby i techniki jego rekultywacji
AK_2A_W01, AK_2A_W11, AK_2A_W14R2A_W01, R2A_W03, R2A_W04, R2A_W06, T2A_W01, T2A_W02, T2A_W06, T2A_W07InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W03C-2, C-3, C-4T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_C06_U01
W zakresie umiejętności student potrafi diagnozować przyczyny i skutki negatywnych zmian w krajobrazie oraz dobrać właściwe metody zachowania (ochrony) i polepszania (rekultywacji) cech krajobrazowych
AK_2A_U02, AK_2A_U09R2A_U01, R2A_U03, R2A_U05, T2A_U01, T2A_U05, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U14InzA2_U03, InzA2_U04C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-2M-5, M-4, M-6S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_C06_K01
W zakresie kompetencji student wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma świadomość ścisłych powiązań, jakie istnieją między abiotycznymi i biotycznymi elementami w krajobrazie oraz stanem krajobrazu a jakością całego środowiska przyrodniczego
AK_2A_K04R2A_K06, T2A_K02InzA2_K01C-1, C-2, C-3, C-4T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-5, M-4, M-6S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_2A_C06_W01
W zakresie wiedzy student zna teoretyczne podstawy ochrony i rekultywacji krajobrazu, tj. zna metody ochrony krajobrazu, identyfikuje przyczyny jego degradacji lub dewastacji oraz sposoby i techniki jego rekultywacji
2,0Student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z ochroną i rekultywacją krajobrazu
3,0Student ma podstawową (dostateczną) wiedzę w zakresie przedmiotu, tj. zna niektóre treści teoretyczne związane z ochroną i rekultywacją krajobrazu
3,5Student wykazuje się połowiczną (ponad dostateczną) wiedzą w zakresie ochrony i rekultywacji krajobrazu
4,0Student posiada dobrą wiedzę w zakresie przedmiotu, tj. zna większość metod ochrony i rekultywacji krajobrazu
4,5Student wykazuje się prawie pełną (ponad dobrą) wiedzą w zakresie ochrony i rekultywacji krajobrazu
5,0Student posiada pełną wiedzę przedmiotową, tj. zna wszystkie metody ochrony i rekultywacji krajobrazu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_2A_C06_U01
W zakresie umiejętności student potrafi diagnozować przyczyny i skutki negatywnych zmian w krajobrazie oraz dobrać właściwe metody zachowania (ochrony) i polepszania (rekultywacji) cech krajobrazowych
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie diagnozowania przyczyn i skutków negatywnych zmian w krajobrazie oraz doboru właściwych metod jego ochrony i rekultywacji
3,0Student posiada podstawowe (dostateczne) umiejętności w zakresie diagnozowania przyczyn i skutków negatywnych zmian w krajobrazie oraz doboru właściwych metod jego ochrony i rekultywacji
3,5Student wykazuje się połowicznymi (ponad dostatecznymi) umiejętnościami w określaniu przyczyn i skutków negatywnych zmian w krajobrazie oraz doboru właściwych metod jego ochrony i rekultywacji
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie przedmiotu, tj. w większości przypadków właściwie diagnozuje przyczyny i skutki negatywnych zmian w krajobrazie oraz dobiera odpowiednie metody jego ochrony i rekultywacji
4,5Umiejętności przedmiotowe studenta są na poziomie ponad dobrym, tj. prawie we wszystkich przypadkach właściwie określa przyczyny i skutki negatywnych zmian w krajobrazie oraz dobiera odpowiednie metody jego ochrony i rekultywacji
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie przedmiotu, tj. we wszystkich przypadkach właściwie określa przyczyny i skutki negatywnych zmian w krajobrazie oraz dobiera odpowiednie metody jego ochrony i rekultywacji

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_2A_C06_K01
W zakresie kompetencji student wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma świadomość ścisłych powiązań, jakie istnieją między abiotycznymi i biotycznymi elementami w krajobrazie oraz stanem krajobrazu a jakością całego środowiska przyrodniczego
2,0Student wykazuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, nie ma świadomości ścisłych powiązań, jakie istnieją między abiotycznymi i biotycznymi elementami w krajobrazie oraz stanem krajobrazu a jakością całego środowiska przyrodniczego
3,0Student wykazuje się podstawową (dostateczną) odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma podstawową świadomość ścisłych powiązań, jakie istnieją między abiotycznymi i biotycznymi elementami w krajobrazie oraz stanem krajobrazu a jakością całego środowiska przyrodniczego
3,5Student wykazuje się dość odpowiedzialną (ponad dostateczną) postawą i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma połowiczną (ponad dostateczną) świadomość ścisłych powiązań, jakie istnieją między abiotycznymi i biotycznymi elementami w krajobrazie oraz stanem krajobrazu a jakością całego środowiska przyrodniczego
4,0Student w stopniu zadowalającym (dobrym) zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie przedmiotu, ma dobrą świadomość ścisłych powiązań, jakie istnieją między abiotycznymi i biotycznymi elementami w krajobrazie oraz stanem krajobrazu a jakością całego środowiska przyrodniczego
4,5Studenta cechuje ponad dobra odowiedzialność i sumienność w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, wykazuje się prawie pełną świadomością ścisłych powiązań, jakie istnieją między abiotycznymi i biotycznymi elementami w krajobrazie oraz stanem krajobrazu a jakością całego środowiska przyrodniczego
5,0Student jest bardzo odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma pełną świadomość ścisłych powiązań, jakie istnieją między abiotycznymi i biotycznymi elementami w krajobrazie oraz stanem krajobrazu a jakością całego środowiska przyrodniczego

Literatura podstawowa

  1. Żarska B., Ochrona krajobrazu, Wydaw. SGGW, Warszawa, 2005
  2. Maciak F., Ochrona i rekultywacja środowiska, Wydaw. SGGW, Warszawa, 2003
  3. Akt prawny, Ustawa o ochronie gruntów rolnych i leśnych z dnia 3 lutego 1995 roku, Dz.U. Nr 16 poz. 78 [online] http://isap.sejm.gov.pl, Warszawa, 1995
  4. Akt prawny, Ustawa z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, Dz.U. 2003 Nr 80 poz. 717 [online] http://isap.sejm.gov.pl, Warszawa, 2003
  5. Akt prawny, Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 roku Prawo ochrony środowiska, Dz.U. 2001 Nr 62 poz. 627 [online] http://isap.sejm.gov.pl, Warszawa, 2001
  6. Akt prawny, Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody, Dz.U. 2004 Nr 92 poz. 880 [online] http://isap.sejm.gov.pl, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Koreleski K., Gawroński K., Magiera-Braś G., Ochrona i kształtowanie środowiska, Wydaw. AR w Krakowie, Kraków, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza krajobrazu - elementy i zmiany w okresie 50 - lecia na podstawie zdjęć lotniczych z lat 1948-1997. Dyskusja problemowa w tym zakresie3
T-A-2Wykonanie przekroju krajobrazowego obszaru ze złożem żwiru jako podstawa do określenia zakresu degradacji i dewastacji krajobrazu. Ustalenie zaleceń do eksploatacji kopaliny minimalizujących negatywny wpływ oddziaływań górniczych na środowisko. Ustalenie kierunku zagospodarowania nieużytku oraz zaplanowanie prac rekultywacyjnych4
T-A-3Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie krajobrazu, jego elementy składowe i powiązania istniejące między nimi. Stan krajobrazów a stan środowiska przyrodniczego2
T-W-2Rola śródpolnych biotopów w strukturze krajobrazu różnych jednostek geomorfologicznych1
T-W-3Ograniczenia inwestycyjne na terenach ochronnych i chronionych ze szczególnym uwzględnieniem obszarów NATURA 20002
T-W-4Wpływ wylesień i zalesień oraz działań melioracyjnych na krajobraz2
T-W-5Elementy prawne w kształtowaniu jakości środowiska - Polityka Ekologiczna Państwa. Podstawy prawne lokalizowania inwestycji w krajobrazie2
T-W-6Wprowadzenie do zagadnień rekultywacji krajobrazu - objaśnienie pojęć: degradacja, dewastacja i rekultywacja krajobrazu. Sposoby realizacji rekultywacji w Polsce oraz obowiązujące w tym zakresie uregulowania prawne2
T-W-7Przesłanki, zasady i etapy rekultywacji krajobrazów zdewastowanych (gruntów bezglebowych, nieużytków przyrodniczych i gospodarczych)2
T-W-8Rekultywacja techniczna i biologiczna nieużytków po eksploatacji kopalin (węgla brunatnego, kruszyw mineralnych i surowców plastycznych)2
T-W-9Rekultywacja techniczna, w tym odtworzenie gleb oraz rekultywacja biologiczna (szczegółowa) w obszarach składowania odpadów, po oddziaływaniach budowlanych i niwelacyjnych2
T-W-10Zastosowanie odpadów w rekultywacji krajobrazu. Pisemne zaliczenie wykładów (egzamin)3
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych9
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień poruszanych na ćwiczeniach audytoryjnych8
A-A-3Przygotowanie studenta do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych13
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych oraz literatury specjalistycznej20
A-W-3Przygotowanie studenta do zaliczenia wykładów (egzaminu)20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_2A_C06_W01W zakresie wiedzy student zna teoretyczne podstawy ochrony i rekultywacji krajobrazu, tj. zna metody ochrony krajobrazu, identyfikuje przyczyny jego degradacji lub dewastacji oraz sposoby i techniki jego rekultywacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_W01ma pogłębioną więdzę o zjawiskach i procesach zachodzących w biosferze, wykazuje znajomość technik kształtowania środowiska, rewitalizacji i rekultywacji oraz cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z kształtowaniem krajobrazu
AK_2A_W11zna szczegółowe metody i techniki studiów i analiz właściwych dla określenia wytycznych do projektów obiektów architektury krajobrazu
AK_2A_W14zna i identyfikuje na poziomie rozszerzonym przyczyny degradacji środowiska oraz zasady i sposoby jego zapobiegania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
T2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z prawnymi regulacjami dotyczącymi ochrony i rekultywacji krajobrazu
C-3Przekazanie studentowi podstaw teoretycznych związanych z tematyką przedmiotu
C-4Zapoznanie studenta i wyrobienie w nim umiejętności doboru metod ochronnych i rekultywacyjnych w kształtowaniu krajobrazów
Treści programoweT-W-5Elementy prawne w kształtowaniu jakości środowiska - Polityka Ekologiczna Państwa. Podstawy prawne lokalizowania inwestycji w krajobrazie
T-W-6Wprowadzenie do zagadnień rekultywacji krajobrazu - objaśnienie pojęć: degradacja, dewastacja i rekultywacja krajobrazu. Sposoby realizacji rekultywacji w Polsce oraz obowiązujące w tym zakresie uregulowania prawne
T-W-7Przesłanki, zasady i etapy rekultywacji krajobrazów zdewastowanych (gruntów bezglebowych, nieużytków przyrodniczych i gospodarczych)
T-W-8Rekultywacja techniczna i biologiczna nieużytków po eksploatacji kopalin (węgla brunatnego, kruszyw mineralnych i surowców plastycznych)
T-W-9Rekultywacja techniczna, w tym odtworzenie gleb oraz rekultywacja biologiczna (szczegółowa) w obszarach składowania odpadów, po oddziaływaniach budowlanych i niwelacyjnych
T-W-10Zastosowanie odpadów w rekultywacji krajobrazu. Pisemne zaliczenie wykładów (egzamin)
T-W-1Pojęcie krajobrazu, jego elementy składowe i powiązania istniejące między nimi. Stan krajobrazów a stan środowiska przyrodniczego
T-W-2Rola śródpolnych biotopów w strukturze krajobrazu różnych jednostek geomorfologicznych
T-W-3Ograniczenia inwestycyjne na terenach ochronnych i chronionych ze szczególnym uwzględnieniem obszarów NATURA 2000
T-W-4Wpływ wylesień i zalesień oraz działań melioracyjnych na krajobraz
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-5Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, w tym za aktywność i zaangażowanie studenta
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (ćwiczenia audytoryjne) lub po ich zakończeniu (egzamin pisemny zaliczający wykłady)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z ochroną i rekultywacją krajobrazu
3,0Student ma podstawową (dostateczną) wiedzę w zakresie przedmiotu, tj. zna niektóre treści teoretyczne związane z ochroną i rekultywacją krajobrazu
3,5Student wykazuje się połowiczną (ponad dostateczną) wiedzą w zakresie ochrony i rekultywacji krajobrazu
4,0Student posiada dobrą wiedzę w zakresie przedmiotu, tj. zna większość metod ochrony i rekultywacji krajobrazu
4,5Student wykazuje się prawie pełną (ponad dobrą) wiedzą w zakresie ochrony i rekultywacji krajobrazu
5,0Student posiada pełną wiedzę przedmiotową, tj. zna wszystkie metody ochrony i rekultywacji krajobrazu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_2A_C06_U01W zakresie umiejętności student potrafi diagnozować przyczyny i skutki negatywnych zmian w krajobrazie oraz dobrać właściwe metody zachowania (ochrony) i polepszania (rekultywacji) cech krajobrazowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_U02posiada umiejętność wyszukiwania, formułowania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w celu sporządzenia opracowania projektowego i badawczego z zakresu architektury krajobrazu
AK_2A_U09posiada umiejętność analizy i oceny zmian zachodzących w środowisku; wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik do ochrony, rekultywacji i rewitalizacji środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
T2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z prawnymi regulacjami dotyczącymi ochrony i rekultywacji krajobrazu
C-3Przekazanie studentowi podstaw teoretycznych związanych z tematyką przedmiotu
C-4Zapoznanie studenta i wyrobienie w nim umiejętności doboru metod ochronnych i rekultywacyjnych w kształtowaniu krajobrazów
Treści programoweT-A-1Analiza krajobrazu - elementy i zmiany w okresie 50 - lecia na podstawie zdjęć lotniczych z lat 1948-1997. Dyskusja problemowa w tym zakresie
T-A-2Wykonanie przekroju krajobrazowego obszaru ze złożem żwiru jako podstawa do określenia zakresu degradacji i dewastacji krajobrazu. Ustalenie zaleceń do eksploatacji kopaliny minimalizujących negatywny wpływ oddziaływań górniczych na środowisko. Ustalenie kierunku zagospodarowania nieużytku oraz zaplanowanie prac rekultywacyjnych
Metody nauczaniaM-5Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia przedmiotowe - audytoryjne
M-6Praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, w tym za aktywność i zaangażowanie studenta
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (ćwiczenia audytoryjne) lub po ich zakończeniu (egzamin pisemny zaliczający wykłady)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie diagnozowania przyczyn i skutków negatywnych zmian w krajobrazie oraz doboru właściwych metod jego ochrony i rekultywacji
3,0Student posiada podstawowe (dostateczne) umiejętności w zakresie diagnozowania przyczyn i skutków negatywnych zmian w krajobrazie oraz doboru właściwych metod jego ochrony i rekultywacji
3,5Student wykazuje się połowicznymi (ponad dostatecznymi) umiejętnościami w określaniu przyczyn i skutków negatywnych zmian w krajobrazie oraz doboru właściwych metod jego ochrony i rekultywacji
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie przedmiotu, tj. w większości przypadków właściwie diagnozuje przyczyny i skutki negatywnych zmian w krajobrazie oraz dobiera odpowiednie metody jego ochrony i rekultywacji
4,5Umiejętności przedmiotowe studenta są na poziomie ponad dobrym, tj. prawie we wszystkich przypadkach właściwie określa przyczyny i skutki negatywnych zmian w krajobrazie oraz dobiera odpowiednie metody jego ochrony i rekultywacji
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie przedmiotu, tj. we wszystkich przypadkach właściwie określa przyczyny i skutki negatywnych zmian w krajobrazie oraz dobiera odpowiednie metody jego ochrony i rekultywacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_2A_C06_K01W zakresie kompetencji student wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma świadomość ścisłych powiązań, jakie istnieją między abiotycznymi i biotycznymi elementami w krajobrazie oraz stanem krajobrazu a jakością całego środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_K04ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie kształtowania krajobrazu z uwzględnieniem jej wpływu na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie studentowi potrzeby ochrony i rekultywacji krajobrazu
C-2Zapoznanie studenta z prawnymi regulacjami dotyczącymi ochrony i rekultywacji krajobrazu
C-3Przekazanie studentowi podstaw teoretycznych związanych z tematyką przedmiotu
C-4Zapoznanie studenta i wyrobienie w nim umiejętności doboru metod ochronnych i rekultywacyjnych w kształtowaniu krajobrazów
Treści programoweT-W-5Elementy prawne w kształtowaniu jakości środowiska - Polityka Ekologiczna Państwa. Podstawy prawne lokalizowania inwestycji w krajobrazie
T-W-6Wprowadzenie do zagadnień rekultywacji krajobrazu - objaśnienie pojęć: degradacja, dewastacja i rekultywacja krajobrazu. Sposoby realizacji rekultywacji w Polsce oraz obowiązujące w tym zakresie uregulowania prawne
T-W-7Przesłanki, zasady i etapy rekultywacji krajobrazów zdewastowanych (gruntów bezglebowych, nieużytków przyrodniczych i gospodarczych)
T-W-8Rekultywacja techniczna i biologiczna nieużytków po eksploatacji kopalin (węgla brunatnego, kruszyw mineralnych i surowców plastycznych)
T-W-9Rekultywacja techniczna, w tym odtworzenie gleb oraz rekultywacja biologiczna (szczegółowa) w obszarach składowania odpadów, po oddziaływaniach budowlanych i niwelacyjnych
T-W-10Zastosowanie odpadów w rekultywacji krajobrazu. Pisemne zaliczenie wykładów (egzamin)
T-A-1Analiza krajobrazu - elementy i zmiany w okresie 50 - lecia na podstawie zdjęć lotniczych z lat 1948-1997. Dyskusja problemowa w tym zakresie
T-A-2Wykonanie przekroju krajobrazowego obszaru ze złożem żwiru jako podstawa do określenia zakresu degradacji i dewastacji krajobrazu. Ustalenie zaleceń do eksploatacji kopaliny minimalizujących negatywny wpływ oddziaływań górniczych na środowisko. Ustalenie kierunku zagospodarowania nieużytku oraz zaplanowanie prac rekultywacyjnych
T-A-3Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
T-W-2Rola śródpolnych biotopów w strukturze krajobrazu różnych jednostek geomorfologicznych
T-W-3Ograniczenia inwestycyjne na terenach ochronnych i chronionych ze szczególnym uwzględnieniem obszarów NATURA 2000
T-W-4Wpływ wylesień i zalesień oraz działań melioracyjnych na krajobraz
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-5Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia przedmiotowe - audytoryjne
M-6Praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, w tym za aktywność i zaangażowanie studenta
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (ćwiczenia audytoryjne) lub po ich zakończeniu (egzamin pisemny zaliczający wykłady)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student wykazuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, nie ma świadomości ścisłych powiązań, jakie istnieją między abiotycznymi i biotycznymi elementami w krajobrazie oraz stanem krajobrazu a jakością całego środowiska przyrodniczego
3,0Student wykazuje się podstawową (dostateczną) odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma podstawową świadomość ścisłych powiązań, jakie istnieją między abiotycznymi i biotycznymi elementami w krajobrazie oraz stanem krajobrazu a jakością całego środowiska przyrodniczego
3,5Student wykazuje się dość odpowiedzialną (ponad dostateczną) postawą i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma połowiczną (ponad dostateczną) świadomość ścisłych powiązań, jakie istnieją między abiotycznymi i biotycznymi elementami w krajobrazie oraz stanem krajobrazu a jakością całego środowiska przyrodniczego
4,0Student w stopniu zadowalającym (dobrym) zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie przedmiotu, ma dobrą świadomość ścisłych powiązań, jakie istnieją między abiotycznymi i biotycznymi elementami w krajobrazie oraz stanem krajobrazu a jakością całego środowiska przyrodniczego
4,5Studenta cechuje ponad dobra odowiedzialność i sumienność w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, wykazuje się prawie pełną świadomością ścisłych powiązań, jakie istnieją między abiotycznymi i biotycznymi elementami w krajobrazie oraz stanem krajobrazu a jakością całego środowiska przyrodniczego
5,0Student jest bardzo odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma pełną świadomość ścisłych powiązań, jakie istnieją między abiotycznymi i biotycznymi elementami w krajobrazie oraz stanem krajobrazu a jakością całego środowiska przyrodniczego