Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Uprawa gleby i nawożenie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Uprawa gleby i nawożenie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Rekultywacji i Chemii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Czesław Wołoszyk <Czeslaw.Woloszyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl>, Stanisław Pużyński <Stanislaw.Puzynski@zut.edu.pl>, Eleonora Wrzesińska <Eleonora.Wrzesinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy botaniki, dendrologii, gleboznawstwa, chemii ogólnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z rozpoznawaniem warunków glebowych oraz metod jej użyźniania w celu właściwego określenia warunków wzrostu i rozwoju określonych gatunków roślin. |
C-2 | Wyrobienie umiejętności u studenta określenia wpływ uprawy roli i nawożenia na właściwości gleb, podłoży i ziem ogrodniczych. |
C-3 | Zapoznanie studenta z podstawami diagnostyki wymagań pokarmowych i potrzeb nawowych roślin rolniczych i ogrodniczych. Dobór nawozów organicznych, naturalnych, mineralnych i polepszaczy glebowych. |
C-4 | Zapoznanie studenta ze środowiskowymi skutkami uprawy i nawożenia gleb, podłoży i ziem ogrodniczych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Kształtowanie właściwości fizycznych gleb narzędziami uprawowymi. Narzędzia spulchniające, odwracające i zagęszczające glebę. | 2 |
T-A-2 | Dobór narzędzi do uprawy gleb pochodzenia mineralnego i organogenicznego. | 2 |
T-A-3 | Planowanie zabiegów uprawowych w zależności od kierunku zagospodarowania terenu. | 2 |
T-A-4 | Charakterystyka agrotechniczna roślin użyźniających glebę i chroniących przed erozją. Kierunki rolniczego zagospodarowania gleb narażonych na erozję. | 2 |
T-A-5 | Zasady pobierania i konserwacji próbek gleb, podłoży i ziem ogrodniczych. Liczby graniczne do diagnozowania zasobności gleb, podłoży i ziem ogrodniczych w makro- i mikroskładniki. | 2 |
T-A-6 | Zasady pobierania próbek całych i części wskaźnikowych roślin w celu określenia stanu ich odżywienia. Mineralizacja materiału roślinnego i oznaczanie wybranych składników metodą ASA. | 2 |
T-A-7 | Demonstracja próbek nawozów naturalnych, organicznych i mineralnych. Obliczanie dawek nawozów w zależności od potrzeb wapnowania gleb i potrzeb nawozowych roślin. | 2 |
T-A-8 | Opracowanie zaleceń nawozowych dla wybranych roślin ogrodniczych. Wykorzystanie komputerowych programów nawozowych do sporządzenia projektu nawożenia roślin ogrodniczych. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rodzaje i specyfika produkcji roślinnej, struktura użytkowania ziemi, struktura agrarna oraz ważniejszych upraw produkcji roślinnej w Polsce- tendencje zmian. | 2 |
T-W-2 | Siedlisko roślin uprawy polowej i jego czynniki, udział czynników siedliska w kształtowaniu wysokości i jakości plonów. Rolnicza przestrzeń produkcyjna Polski. | 4 |
T-W-3 | Zadania uprawy roli, systemy uprawy roli i ich wpływ na środowisko. Specyfika uprawy gleb pochodzenia mineralnego i organogenicznego, problem erozji gleb. | 2 |
T-W-4 | Rola systemów uprawy roli, następstwa roślin (płodozmianu) na stan i jakość krajobrazu wiejskiego. | 3 |
T-W-5 | Współczesne systemy rolnicze, rolnictwo Polski na tle Unii Europejskiej. | 3 |
T-W-6 | Rys historyczny gospodarki nawozowej. Teorie odżywiania roślin i prawa nawozowe. Ustawa o nawozach i nawożeniu (Dz U z 2007 r. nr 147, poz. 1033) oraz wybrane rozporządzenia do ustawy. | 2 |
T-W-7 | Podstawy mineralnego żywienia roślin. Skład chemiczny roślin. | 2 |
T-W-8 | Chemiczne podstawy żyzności gleb. Gleba jako źródło składników pokarmowych roślin. | 2 |
T-W-9 | Rola fizjologiczna makro- i mikroskładników w żywieniu roślin. | 2 |
T-W-10 | Podział i charakterystyka agrochemiczna nawozów mineralnych. | 2 |
T-W-11 | Podział i charakterystyka agrochemiczna nawozów naturalnych, organicznych i organiczno-mineralnych. | 2 |
T-W-12 | Wykorzystanie odpadowych materiałów organicznych oraz polepszaczy glebowych do użyźniania gleb, gruntów i podłoży ogrodniczych. | 2 |
T-W-13 | Określanie wymagań i potrzeb nawozowych roślin. Zasady nawożenia wybranych roślin rolniczych i ogrodniczych. Agroekologiczne skutki nawożenia. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych | 8 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych | 7 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury | 15 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach przedmiotowych | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia przedmioyu | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora |
M-3 | Demonstracje materiałów dydaktycznych (próbki nawozów mineralnych i organicznych , polepszaczy glebowych, materiału roślinnego) |
M-4 | Dyskusja |
M-5 | Praca w zespołach |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C08_W01 Zna podstawy kształtowania i oceny żyżności gleb oraz specyfikę ich uprawy | AK_1A_W05 | R1A_W04, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-A-1, T-A-5 | M-1, M-2, M-4 | S-1 |
AK_1A_C08_W02 Student posiada wiedzę dotyczącą specyfiki produkcji roślinnej zapobiegającej degradacji środowiska | AK_1A_W20 | R1A_W07, T1A_W02, T1A_W05, T1A_W08 | InzA_W03 | C-2, C-4 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-10, T-A-3 | M-1, M-2, M-4 | S-1 |
AK_1A_C08_W03 Student posiada podstawową wiedzę z zakresu podstaw mineralnego żywienia roślin. Zna asortyment nawozów i umie opracować zalecenia nawozowe dla wybranych roślin | AK_1A_W21 | R1A_W06 | — | C-1, C-3 | T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-A-7, T-A-8 | M-1, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C08_U01 Student potrafi pobrać reprezetatywne próbki roślin, gleb i podłoży ogrodniczych w celu okreslenia wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych i roślin | AK_1A_U11 | R1A_U05, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11, T1A_U13 | InzA_U02, InzA_U05 | C-1, C-2 | T-W-13, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-2, M-3, M-5 | S-1 |
AK_1A_C08_U02 Student potrafi dobrać rośliny, zabiegi uprawowe i nawożenie w zależności od siedliska | AK_1A_U20 | R1A_U05, R1A_U06 | — | C-2 | T-W-13, T-A-3, T-A-5, T-A-8 | M-1, M-3, M-5 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C08_K01 Student prowadzi systematyczne samokształcenie wynikające ze zmian w stosowaniu środków produkcji związanych z uprawą i nawożeniam gleb oraz roślin | AK_1A_K12 | A1_K01, R1A_K01, R1A_K07, T1A_K01 | — | C-1 | T-W-5, T-W-12 | M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C08_W01 Zna podstawy kształtowania i oceny żyżności gleb oraz specyfikę ich uprawy | 2,0 | Student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z uprawą gleb i nawożeniem roślin |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu uprawy gleb i nawożenie roślin | |
3,5 | Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu uprawy gleb i nawożenia roślin | |
4,0 | Student zna większość teoretycznych podstaw z zakresu uprawy gleb i nawożenia roślin | |
4,5 | Student posiada pełną wiedzę z zakresu uprawy gleb i nawożenia roślin | |
5,0 | Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu uprawy gleb i nawożenia roślin. Zdobyta wiedza umożliwia mu łączenie stanu gleb nie tylko ze wzrostem i rozwojem roślin, ale także z jakością środowiska | |
AK_1A_C08_W02 Student posiada wiedzę dotyczącą specyfiki produkcji roślinnej zapobiegającej degradacji środowiska | 2,0 | Student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z uprawą gleb i nawożeniem roślin |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu uprawy gleb i nawożeniem roślin | |
3,5 | Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu uprawy gleb i nawożenie roślin | |
4,0 | Student zna większość teoretycznych podstaw z zakresu uprawy gleb i nawożenia roślin | |
4,5 | Student posiada pełną wiedzę z zakresu uprawy gleb i nawożenia roślin | |
5,0 | Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu uprawy gleb i nawożenia roślin. Zdobyta wiedza umożliwia mu łączenie stanu gleb nie tylko ze wzrostem i rozwojem roślin, ale także z jakością środowiska | |
AK_1A_C08_W03 Student posiada podstawową wiedzę z zakresu podstaw mineralnego żywienia roślin. Zna asortyment nawozów i umie opracować zalecenia nawozowe dla wybranych roślin | 2,0 | Student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z uprawą gleb i nawożeniem roślin |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu uprawy gleb i nawożeniem roślin | |
3,5 | Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu uprawy gleb i nawożenie roślin | |
4,0 | Student zna większość teoretycznych podstaw z zakresu uprawy gleb i nawożenia roślin | |
4,5 | Student posiada pełną wiedzę z zakresu uprawy gleb i nawożenia roślin | |
5,0 | Student posiada poszerzona wiedzę z zakresu uprawy gleb i nawożenia roślin. Zdobyta wiedza umożliwia mu łączenie stanu gleb nie tylko ze wzrostem i rozwojem roślin, ale także z jakością środowiska |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C08_U01 Student potrafi pobrać reprezetatywne próbki roślin, gleb i podłoży ogrodniczych w celu okreslenia wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych i roślin | 2,0 | Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie oceny uprawy gleb i nawożenia roślin |
3,0 | Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie oceny uprawy gleb i nawożenia roślin | |
3,5 | Student posiada zadawalające (połowiczne) umiejętności w zakresie oceny uprawy gleb i nawożenia roślin | |
4,0 | Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny uprawy gleb i nawożenia roślin | |
4,5 | Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny uprawy gleb i nawożenia roślin | |
5,0 | Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny uprawy gleb i nawożenia roślin oraz planowania nawożenia roślin. Ponadto potrafi określić jaki jest wpływ nawożenia na stan gleby, na plonowanie roślin oraz na środowisko | |
AK_1A_C08_U02 Student potrafi dobrać rośliny, zabiegi uprawowe i nawożenie w zależności od siedliska | 2,0 | Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie oceny uprawy gleb i nawożenia roślin |
3,0 | Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie oceny uprawy gleb i nawożenia roślin | |
3,5 | Student posiada zadowalające (połowiczne) umiejętności w zakresie oceny uprawy gleb i nawożenia roślin | |
4,0 | Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny uprawy gleb i nawożenia roślin | |
4,5 | Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie uprawy gleb i nawożenia roślin | |
5,0 | Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny uprawy gleb i nawożenia roślin oraz planowania nawożenia roślin. Ponadto potrafi określić jaki jest wpływ nawożenia na stan gleby, na plonowanie roślin oraz na środowisko |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C08_K01 Student prowadzi systematyczne samokształcenie wynikające ze zmian w stosowaniu środków produkcji związanych z uprawą i nawożeniam gleb oraz roślin | 2,0 | Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o wpływie stanu gleby na jakość roślin, ich wymagania pokarmowe i nawozowe. |
3,0 | Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagania pokarmowe i nawozowe. | |
3,5 | Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa dość odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dostateczną świadomość na temat wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagania pokarmowe i nawozowe. | |
4,0 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość na temat wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagania pokarmowe i nawozowe. | |
4,5 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go bardzo duża na temat wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagania pokarmowe i nawozowe. | |
5,0 | Student bierze bardzo aktywny udział w pracy grupowej, potrafi bardzo dobierze zorganizować pracę w grupie i zdopingować do działania jej członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, w sposób wybitny zdobywa wiedzę i umiejętności, ma wysoką świadomość na temat wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagania pokarmowe i nawozowye. |
Literatura podstawowa
- Dzienia S., Teoretyczne podstawy uprawy roli., Akademia Rolnicza, Szczecin, 2000, I
- Grzebisz W., Nawozenie roślin uprawnych cz I i II, PWRiL, Poznań, 2009, I
- Gorlach E., Mazur T., Chemia rolna, PWN, Warszawa, 2001
- Krzywy E., Żywienie roślin, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2007
- Breś W., Żywienie roślin ogrodniczych, Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu, Poznań, 2009
- Starck J. R., Uprawa roli i roślin ogrodniczych, PWRiL, Warszawa, 2006
- Praca zbiorowa pod red. Barana S., Łabętowicza J., Krzywego E., Przyrodnicze wykorzystanie odpaów. Podstawy teoretyczne i praktyczne, PWRiL, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Jabłoński B., Uprawa roli, PWRiL, Warszawa, 1997
- Dzienia S., Romek B., Wrzesińska E., Agroekologiczne podstawy produkcji roślinnej, Akademia Rolnicza, Szczecin, 1999
- Bugała W., Krzewy i drzewa ozdobne, Promo Kraków, Kraków, 2005