Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Fizyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki i Agrofizyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Gawlik <Andrzej.Gawlik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl>, Andrzej Gawlik <Andrzej.Gawlik@zut.edu.pl>, Renata Matuszak-Slamani <Renata.Matuszak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana znajomość fizyki i matematyki na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, w tym zapoznanie studentów ze zjawiskami i procesami fizycznymi zachodzącymi w przyrodzie. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności wykorzystywania wiedzy z zakresu fizyki do analizowania i rozwiązywania zagadnień problemowych i zadań rachunkowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Jednostki i wielkości fizyczne, działania na wektorach i wielkościach skalarnych. | 2 |
T-A-2 | Statyka. | 2 |
T-A-3 | Dynamika. | 2 |
T-A-4 | Hydrostatyka i mechanika płynów. | 2 |
T-A-5 | Termodynamika. | 2 |
T-A-6 | Elektromagnetyzm. | 2 |
T-A-7 | Prąd elektryczny. | 2 |
T-A-8 | Podstawy fizyki współczesnej. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Jednostki i wielkości fizyczne, wprowadzenie do algebry wektorów; metody matematyczne i statystyczne wykorzystywane w fizyce. | 2 |
T-W-2 | Statyka. | 2 |
T-W-3 | Podstawy mechaniki - kinematyka, dynamika, ruch prostoliniowy i krzywoliniowy, zasady zachowania pędu i energii. | 2 |
T-W-4 | Grawitacja. | 2 |
T-W-5 | Hydrostatyka i podstawy dynamiki płynów. | 2 |
T-W-6 | Rezonans i drgania złożone. Ruch falowy. Elementy akustyki. | 2 |
T-W-7 | Podstawy termodynamiki - pojęcia i zasady termodynamiki, bilans cieplny. Elementy fizyki cząsteczkowej. | 2 |
T-W-8 | Elektrostatyka: pole elektryczne, siła, natężenie i potencjał elektryczny, zasada zachowania ładunku. | 2 |
T-W-9 | Prąd elektryczny - praca, moc prądu elektrycznego, sprawność urządzeń elektrycznych, prawa rządzące przepływem prądu, prąd elektryczny stały. | 2 |
T-W-10 | Zjawisko indukcji elektromagnetycznej - pojęcie pola elektromagnetycznego, prąd elektryczny zmienny. Pole elektromagnetyczne - drgania i fale elektromagnetyczne. | 2 |
T-W-11 | Promieniowania elektromagnetyczne - światło, promieniowanie termiczne, podstawowe zagadnienia optyki geometrycznej i falowej, widmo elektromagnetyczne. | 2 |
T-W-12 | Kwantowy charakter promieniowania elektromagnetycznego. Promieniowanie cieplne. Zjawisko fotoelektryczne i zjawisko Comptona. Dwoista natura promieniowania. | 2 |
T-W-13 | Struktura mikroświata - budowa atomu i jądra atomowego, cząstki elementarne. | 2 |
T-W-14 | Promieniotwórczość. | 2 |
T-W-15 | Słońce. Widmo promieniowania słonecznego, rola atmosfery, albedo Ziemi. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Studiowanie literatury. | 14 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych. | 15 |
A-A-4 | Udział w konsultacjach. | 6 |
A-A-5 | Przygotowanie się do zaliczenia. | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 12 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach. | 4 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia | 12 |
A-W-5 | Zaliczenie wykładów | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne- praca samodzielna i w grupach. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z wykładów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenia zajęć audytoryjnych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_B06_W01 Student zna i rozumie, definiuje, opisuje oraz wyjaśnia podstawowe zjawiska i procesy fizyczne zachodzące w przyrodzie. Student zna i używa prawidłowo prawa i zasady fizyczne przy rozwiązywaniu zadań problemowych i rachunkowych. Zna i prawidłowo stosuje wzory, jednostki i wielkości fizyczne. | AK_1A_W01 | R1A_W01, T1A_W01 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_B06_U01 Student potrafi opisać podstawowe zjawiska fizyczne. Student potrafi pracować somodzielnie i w zespole. Interpretować prawa i zasady fizyczne. Wyciąga wnioski na podstawie wyników zadań problemowych i rachunkowych. | AK_1A_U01 | A1_U14, T1A_U03 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_B06_K01 Student jest świadomy ważności procesów fizycznych w otaczającym nas świecie oraz rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy. Student jest zdolny do pracy samodzielnej i w zespole. Wykazuje odpowiedzialność za pracę własną i innych. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych. | AK_1A_K01 | A1_K02, T1A_K02 | InzA_K01 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_B06_W01 Student zna i rozumie, definiuje, opisuje oraz wyjaśnia podstawowe zjawiska i procesy fizyczne zachodzące w przyrodzie. Student zna i używa prawidłowo prawa i zasady fizyczne przy rozwiązywaniu zadań problemowych i rachunkowych. Zna i prawidłowo stosuje wzory, jednostki i wielkości fizyczne. | 2,0 | Student nie zna podstawowych praw, zasad i zjawisk fizycznych. Nie zna podstawowych wzorów i jednostek fizycznych. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne. | |
3,5 | Student w stopniu zadowalającym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne. Wyciąga podstawowe wnioski na podstawie przykładów rachunkowych i problemowych. Rozwiązuje typowe zadania rachunkowe. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Samodzielnie pogłębił swoją wiedzę. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne. Wyciąga wnioski na podstawie przykładów rachunkowych i problemowych. Rozwiązuje zadania rachunkowe. | |
4,5 | Student w stopniu wyróżniającym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Samodzielnie pogłębił swoją wiedzę. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne. Wyciąga wnioski na podstawie przykładów rachunkowych i problemowych. Potrafi efektywnie wyjaśniać wyniki iprezentować wnioski płynące z samodzielnej pracy. Rozwiązuje i wyjaśnia zadania rachunkowe. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Posiada pełną wiedzę z zakresu omawianego materiału. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne. Wyciąga wnioski na podstawie przykładów rachunkowych i problemowych. Potrafi efektywnie wyjaśniać wyniki iprezentować wnioski płynące z samodzielnej pracy. Rozwiązuje i wyjaśnia zadania rachunkowe. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_B06_U01 Student potrafi opisać podstawowe zjawiska fizyczne. Student potrafi pracować somodzielnie i w zespole. Interpretować prawa i zasady fizyczne. Wyciąga wnioski na podstawie wyników zadań problemowych i rachunkowych. | 2,0 | Student nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu realizowanego materiału. |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu omawianego materiału. | |
3,5 | Student w stopniu zadowalającym opanował wymagane umiejętności z zakresu realizowanego materiału. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym opanował wymagane umiejętności z zakresu realizowanego materiału. | |
4,5 | Student w stopniu wyróżniającym opanował wymagany zakres umiejętności. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym opanował wymagany zakres umiejętności. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_B06_K01 Student jest świadomy ważności procesów fizycznych w otaczającym nas świecie oraz rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy. Student jest zdolny do pracy samodzielnej i w zespole. Wykazuje odpowiedzialność za pracę własną i innych. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych. | 2,0 | Student nie jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, nie rozumie potrzeby zdobywania i pogłębiania wiedzy. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, nie rozumie potrzeby zdobywania i pogłębiania wiedzy. | |
3,5 | Student w stopniu zadowalającym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. | |
4,5 | Student w stopniu wyróżniającym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. |
Literatura podstawowa
- Halliday D., Resnick R., WalkerJ., Podstawy fizyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006, tomy 1-5
- Brzóstowicz A., Ćwiczenia rachunkowe i problemowe z fizyki, Wydawnictwo Akademii Rolniczej, Szczecin, 2005, 2
Literatura dodatkowa
- Hewit P.G., Fizyka wokół nas, PWN, Warszawa, 2010