Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | AK_1A_B05_W01 | ma podstawową wiedzę w zakresie geometrii wykreślnej, przydatną do rozumienia i opisu zalezności zachodzacych w przestrzeni i w krajobrazie; opisuje podstawowe elementy geometryczne w rysunku i w przestrzeni oraz podstawowe metody kształtowania kompozycji (układów przestrzennych); zna podstawowe metody odwzorowania rzeźby terenu i jego kształtowania; |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | AK_1A_W01 | ma podstawową wiedzę w zakresie matematyki i geometrii wykreślnej, a także fizyki i chemii przydatną do rozumienia
i opisu zależności zachodzących w krajobrazie i przestrzeni |
---|
AK_1A_W02 | opisuje podstawowe elementy budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowe metody kształtowania kompozycji |
AK_1A_W03 | zna podstawowe metody geodezyjne odwzorowania rzeźby terenu i jego pokrycia |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_W01 | ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
---|
T1A_W01 | ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_W02 | ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów |
T1A_W03 | ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_W04 | ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_W07 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_W02 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
---|
Cel przedmiotu | C-1 | Umiejętność pracy z rzutami prostokątnymi, jako podstawowym rodzajem odwzorowania w technice. |
---|
C-2 | Rozwiązywanie problemów geometrycznych, pojawiających się w praktyce projektowej. |
C-3 | Ćwiczenie i rozwijanie wyobraźni przestrzennej. |
Treści programowe | T-W-1 | wprowadzenie w zagadnienie rzutów; rodzaje i zasady rzutowania; rzuty cechowane; obraz pkt-u i prostej w rzutach cechowanych |
---|
T-W-2 | pł-na w rzutach cechowanych; wzajemne płożenia poznanych elementów: zagadnienie przynalezności, równoległość |
T-W-3 | wyznaczanie krawędzi pł-zn; wyznaczanie pkt-u przebicia pł-ny prostą |
T-W-4 | prostopadłość w rzutach cechowanych: prostopadłość prostej i pł-ny, prostopadłość pł-zn, prostopadłość prostych |
T-W-5 | odległości w rzutach cechowanych: odległość pkt-u od prostej, pkt-u od pł-ny, dwóch prostych i dwóch pł-zn równoległych |
T-W-6 | kłady płaszczyzn w rzutach cechowanych: konstrukcja i zastosowanie |
T-W-7 | wyznaczanie prawdziwych wielkości kątów zawartych między: dwiema prostymi, prostą i pł-ną, dwiema pł-mi |
T-W-8 | pojęcie powierzchni, powierzchnia topograficzna i jej elementy |
T-W-9 | konstrukcje geometryczne na powierzchniach topograficznych: linie spadu, stokowa, przekroje powierzchni |
T-W-10 | projektowanie robót ziemnych: problematyka, konstrukcja geometryczna, graficzny sposób podania |
T-W-11 | rzuty Monge'a, zasada odwzorowania, pkt-y i proste w różnych położeniach wzgl. rzutni |
T-W-12 | bezśladowe odwzorowanie pł-ny w rzutach Monge'a; różne położenia pł-zn wzgl. rzutni |
T-W-13 | krawędź dwóch pł-zn, z których jedna jest w położeniu szczególnym; punkty przebicia pł-ny prostą |
T-W-14 | krawędż dwóch wielokątów w dowolnym położeniu; rozwiązywanie zagadnienia widoczności; prawdziwa wielkość wielokąta metodą transformacji położenia |
T-W-15 | wielościany foremne; wielościany w rzutach Monge'a w położeniu dowolnym, metodą transformacji położenia |
T-A-1 | pkt-y i proste w rzutach cechowanych |
T-A-2 | wzajemne płożenia poznanych elementów: pł-zn, prostych i pkt-ów w rzutach cechowanych; zagadnienie przynalezności, równoległość |
T-A-3 | wyznaczanie krawędzi pł-zn; wyznaczanie pkt-u przebicia pł-ny prostą |
T-A-4 | wyznaczanie elementów prostopadłych w rzutach cechowanych: prostopadłość prostej i pł-ny, prostopadłość pł-zn, prostopadłość prostych |
T-A-5 | wyznaczanie prawdziwej odległości w rzutach cechowanych: odległość pkt-u od prostej, pkt-u od pł-ny, dwóch prostych i dwóch pł-zn równoległych |
T-A-6 | wyznaczanie prawdziwej wielkości w rzutach cechowanych metodą kładu płaszczyzyny |
T-A-7 | wyznaczanie prawdziwych wielkości kątów zawartych między: dwiema prostymi, prostą i pł-ną, dwiema pł-mi |
T-A-8 | kolokwium zaliczające materiał rzutów cechowanych |
T-A-9 | konstrukcje geometryczne na powierzchniach topograficznych: linie spadu, stokowa, przekroje powierzchni |
T-A-10 | projekt robót ziemnych: plac poziomy w terenie; projektu do samodzielnego wykonania: przejście drogi z nasypu w wykop |
T-A-12 | rzuty Monge'a, zasada odwzorowania, pkt-y, proste i płaszczyzny w różnych położeniach wzgl. rzutni |
T-A-13 | krawędź dwóch pł-zn, z których jedna jest w położeniu szczególnym; punkty przebicia pł-ny prostą |
T-A-14 | krawędż dwóch wielokątów w dowolnym położeniu; rozwiązywanie zagadnienia widoczności; prawdziwa wielkość wielokąta metodą transformacji położenia |
T-A-15 | wielościany w rzutach Monge'a w położeniu dowolnym, metodą transformacji położenia |
Metody nauczania | M-1 | Wykłady są prowadzone metodą informacyjno problemową. Wykłady mają charakter informacyjny przedstawiający pojęcia, reguły i metody teoretyczne, a następnie - podający przykłady omówionych metod w zastosownaniu do rozwiazywania konkretnych problemów geometrycznych. Środkami są rysunki przedstawiające wyabstrachowane problemy i przykłady rozwiązywania zadań, wyświetlane na ekranie w określonej kolejności, którym towarzyszy szczegółowe omówienie werbalne.
Ćwiczenia są ściśle powiązane z tematyką wykładów. Do każedego z ćwiczeń prowadzący przygotowuje zestw zadań, odpowiednio dobrany do bieżcej tematyki wykładów, do wykonania na zajeciach i w domu. Studenci podczs ćwiczeń samodzielnie rozwiązują otrzymane zadania. Prowadzący w miarę potrzeb wspiera pracę studentów, udziela porad indywidualnie lub ogólnie, dla całej grupy. |
---|
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Studenci są oceniani na bieżąco w trakcie zajęć praktycznych. Oceniana jest: poziom przyswojenia bieżcego materiału, trafność doboru metod rozwiązania problemu, poprawność wypowiedzi werbalnej, staranność w wykonaniu rysunków. |
---|
S-2 | Ocena formująca: Poziom przyswojenia materiału jest kontrolowany w formie pisemnego kolokwium i problemowego zadania projektowego. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Nie wie czego od niego chcą. |
3,0 | Wie jak rozwiązać zadanie, trafnie dobrał metodę, lecz nie potrafi uzyskać rozwiązania. |
3,5 | Wie jak rozwiązać zadanie, trafnie dobrał metodę, lecz uzyskał tylko część rozwiązania. |
4,0 | Wie jak rozwiązać zadanie, trafnie dobrał metodę, lecz w wielu szczegółach popełnił błędy, które znaczaco rzutują na poprawność rozwiązania. |
4,5 | Wie jak rozwiązać zadanie, trafnie dobrał metodę, lecz w wielu szczegółach popełnił błędy, które znaczaco rzutują na poprawność rozwiązania. |
5,0 | Trafnie dobrał metodę, uzyskał rozwiązanie. |