Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Matematyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Matematyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Jurij Chigariev <Jurij.Chigariev@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,50,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z matematyki w zakresie szkoły średnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów fizycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Liczby zespolone w postaci algebraicznej2
T-A-2Wyznaczniki2
T-A-3Macierze, układ równań liniowych4
T-A-4Rachunek wektorowy2
T-A-5Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej3
T-A-6Całka nieoznaczona2
15
wykłady
T-W-1Liczby zespolone w postaci algebraicznej i trygonometrycznej.2
T-W-2Wyznaczniki. Macierze, działania na macierzach.2
T-W-3Układ równań liniowych - metoda Cramera.2
T-W-4Geometria analityczna. Rachunek wektorowy.4
T-W-5Ciągi i szeregi liczbowe.4
T-W-6Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej.6
T-W-7Całka nioznaczona2
T-W-8Całka oznaczona2
T-W-9Równanie różniczkowe 1-go i 2-go rzędu6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w cwiczeniach adytoryjnych15
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań i analizowanie problemów27
A-A-3Konsultacje2
44
wykłady
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów i studiowanie podręczników38
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia3
A-W-4Konsultacje4
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy ilustrowany szeregiem przykładów.
M-2Ćwiczenia audytoryjne, dyskusje problemowe, poszukiwania różnych metod rozwiązywania zadań przy wykorzystaniu treści wykładu.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia - student pisze dwa kolokwia w semestrze i uzyskuje zaliczenie jeżeli zdobędzie co najmniej połowę wszystkich możliwych punktów. Wykład - student przystępuje do zaliczenia wykładów po uprzednim uzyskaniu zaliczenia ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa uzyskana z zaliczenia przedmiotu jest średnią ważoną ocen z zaliczenia ćwiczeń (współczynnik wagi 0,7) i wykładów (współczynnik wagi 1).

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_B04_W01
Nabycie umiejętności rozwiązywania zagadnień formułowanych w postaci opisu algebraicznego. Przedstawianie graficzne najważniejszych funkcji matematycznych. Zrozumienie podstawowych pojęć matematycznych. Nabycie umiejętności stosowania wzorów matematycznych do analizy i opisu zjawisk fizycznych
AK_1A_W01R1A_W01, T1A_W01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_B04_U01
Student nabywa umiejetności wyciągania i interpretowania wniosków na podstawie wykonanych analiz.
AK_1A_U11R1A_U05, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11, T1A_U13InzA_U02, InzA_U05C-1T-W-5, T-W-8, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_B04_K01
Student posiada zdolność postrzegania wzajemnych oddziaływań oraz związków przyczynowo-skutkowych zachodzących w otoczeniu oraz do twórczego o nim myślenia.
AK_1A_K01A1_K02, T1A_K02InzA_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_B04_W01
Nabycie umiejętności rozwiązywania zagadnień formułowanych w postaci opisu algebraicznego. Przedstawianie graficzne najważniejszych funkcji matematycznych. Zrozumienie podstawowych pojęć matematycznych. Nabycie umiejętności stosowania wzorów matematycznych do analizy i opisu zjawisk fizycznych
2,0
3,0Student w stopniu zadowalającym zdobył wiedzę w zakresie tematyki poruszanej na zajęciach.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_B04_U01
Student nabywa umiejetności wyciągania i interpretowania wniosków na podstawie wykonanych analiz.
2,0
3,0Student w stopniu zadowalajacym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania problemów praktycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_B04_K01
Student posiada zdolność postrzegania wzajemnych oddziaływań oraz związków przyczynowo-skutkowych zachodzących w otoczeniu oraz do twórczego o nim myślenia.
2,0
3,0Student w stopniu zadowalającym wykazuje aktywną postawę w procesie samokształcenia oraz przestrzega zasad etyki.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pasewicz W, Matematyka dla studentów akademii rolniczych. Cz. I., AR w Szczecinie, Szczecin, 1999
  2. Majkowska M, Matematyka nie tylko dla leśników, SGGW Warszawa, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Grzgorczyk J., Matematyka. Cz. I-II., Politechnika Warszawska, Warszawa, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Liczby zespolone w postaci algebraicznej2
T-A-2Wyznaczniki2
T-A-3Macierze, układ równań liniowych4
T-A-4Rachunek wektorowy2
T-A-5Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej3
T-A-6Całka nieoznaczona2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Liczby zespolone w postaci algebraicznej i trygonometrycznej.2
T-W-2Wyznaczniki. Macierze, działania na macierzach.2
T-W-3Układ równań liniowych - metoda Cramera.2
T-W-4Geometria analityczna. Rachunek wektorowy.4
T-W-5Ciągi i szeregi liczbowe.4
T-W-6Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej.6
T-W-7Całka nioznaczona2
T-W-8Całka oznaczona2
T-W-9Równanie różniczkowe 1-go i 2-go rzędu6
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w cwiczeniach adytoryjnych15
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań i analizowanie problemów27
A-A-3Konsultacje2
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów i studiowanie podręczników38
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia3
A-W-4Konsultacje4
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_B04_W01Nabycie umiejętności rozwiązywania zagadnień formułowanych w postaci opisu algebraicznego. Przedstawianie graficzne najważniejszych funkcji matematycznych. Zrozumienie podstawowych pojęć matematycznych. Nabycie umiejętności stosowania wzorów matematycznych do analizy i opisu zjawisk fizycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W01ma podstawową wiedzę w zakresie matematyki i geometrii wykreślnej, a także fizyki i chemii przydatną do rozumienia i opisu zależności zachodzących w krajobrazie i przestrzeni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
T1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów fizycznych
Treści programoweT-W-1Liczby zespolone w postaci algebraicznej i trygonometrycznej.
T-W-2Wyznaczniki. Macierze, działania na macierzach.
T-W-3Układ równań liniowych - metoda Cramera.
T-W-4Geometria analityczna. Rachunek wektorowy.
T-W-5Ciągi i szeregi liczbowe.
T-W-6Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej.
T-W-7Całka nioznaczona
T-W-8Całka oznaczona
T-W-9Równanie różniczkowe 1-go i 2-go rzędu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy ilustrowany szeregiem przykładów.
M-2Ćwiczenia audytoryjne, dyskusje problemowe, poszukiwania różnych metod rozwiązywania zadań przy wykorzystaniu treści wykładu.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia - student pisze dwa kolokwia w semestrze i uzyskuje zaliczenie jeżeli zdobędzie co najmniej połowę wszystkich możliwych punktów. Wykład - student przystępuje do zaliczenia wykładów po uprzednim uzyskaniu zaliczenia ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa uzyskana z zaliczenia przedmiotu jest średnią ważoną ocen z zaliczenia ćwiczeń (współczynnik wagi 0,7) i wykładów (współczynnik wagi 1).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu zadowalającym zdobył wiedzę w zakresie tematyki poruszanej na zajęciach.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_B04_U01Student nabywa umiejetności wyciągania i interpretowania wniosków na podstawie wykonanych analiz.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U11potrafi przy użyciu podstawowych metod badawczych uzyskać różnorodne dane o terenie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów fizycznych
Treści programoweT-W-5Ciągi i szeregi liczbowe.
T-W-8Całka oznaczona
T-A-2Wyznaczniki
T-A-3Macierze, układ równań liniowych
T-A-4Rachunek wektorowy
T-A-5Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej
T-A-6Całka nieoznaczona
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy ilustrowany szeregiem przykładów.
M-2Ćwiczenia audytoryjne, dyskusje problemowe, poszukiwania różnych metod rozwiązywania zadań przy wykorzystaniu treści wykładu.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia - student pisze dwa kolokwia w semestrze i uzyskuje zaliczenie jeżeli zdobędzie co najmniej połowę wszystkich możliwych punktów. Wykład - student przystępuje do zaliczenia wykładów po uprzednim uzyskaniu zaliczenia ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa uzyskana z zaliczenia przedmiotu jest średnią ważoną ocen z zaliczenia ćwiczeń (współczynnik wagi 0,7) i wykładów (współczynnik wagi 1).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu zadowalajacym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania problemów praktycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_B04_K01Student posiada zdolność postrzegania wzajemnych oddziaływań oraz związków przyczynowo-skutkowych zachodzących w otoczeniu oraz do twórczego o nim myślenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K01jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i ich kompozycji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_K02samodzielnie podejmuje niezależne prace, wykazując się umiejętnościami zbierania, analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formułowania krytycznej argumentacji oraz wewnętrzną motywacją i umiejętnością organizacji pracy
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów fizycznych
Treści programoweT-W-1Liczby zespolone w postaci algebraicznej i trygonometrycznej.
T-W-2Wyznaczniki. Macierze, działania na macierzach.
T-W-3Układ równań liniowych - metoda Cramera.
T-W-4Geometria analityczna. Rachunek wektorowy.
T-W-5Ciągi i szeregi liczbowe.
T-W-6Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej.
T-W-7Całka nioznaczona
T-W-8Całka oznaczona
T-W-9Równanie różniczkowe 1-go i 2-go rzędu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy ilustrowany szeregiem przykładów.
M-2Ćwiczenia audytoryjne, dyskusje problemowe, poszukiwania różnych metod rozwiązywania zadań przy wykorzystaniu treści wykładu.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa uzyskana z zaliczenia przedmiotu jest średnią ważoną ocen z zaliczenia ćwiczeń (współczynnik wagi 0,7) i wykładów (współczynnik wagi 1).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu zadowalającym wykazuje aktywną postawę w procesie samokształcenia oraz przestrzega zasad etyki.
3,5
4,0
4,5
5,0