Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Dobór i zastosowanie roślin w ogrodach specjalnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Dobór i zastosowanie roślin w ogrodach specjalnych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Dobrowolska <Agnieszka.Dobrowolska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 17 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać znajomość podstawowego asortymentu roślin ozdobnych stosowanych w terenach zieleni |
W-2 | Student powinien znać rośliny ozdobne pod kątem ich wymagań siedliskowych oraz walorów dekoracyjnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z możliwością wielostronnego i wielofunkcyjnego zastosowania roślin ozdobnych w terenach zieleni |
C-2 | Przygotowanie studentów do wykonania koncepcji zagospodarowania terenu zieleni o sprecyzowanej funkcji i tematyce |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Podział i funkcje ogrodów specjalnego przeznaczenia (tematycznych). | 2 |
T-W-2 | Ogrody monokulturowe i różane. | 2 |
T-W-3 | Ogrody o charakterze naturalistycznym - ogrody leśne i wrzosowiska. | 3 |
T-W-4 | Ogrody wiejskie oraz ich funkcja w agroturystyce. | 2 |
T-W-5 | Ogrody zmysłów i ogrody dla niepełnosprawnych. | 3 |
T-W-6 | Ogrody dydaktyczne. | 2 |
T-W-7 | Ogrody wertykalne i na dachach - budowa, zakładanie i dobór gatunków | 4 |
T-W-8 | Ogrody we wnętrzach – ogrody zimowe. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 20 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie treści wykładów | 10 |
A-W-3 | przygotowanie pracy zaliczeniowej | 15 |
A-W-4 | udział w konsultacjach | 5 |
A-W-5 | studiowanie wskazanej literatury | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda podająca - wykład informacyjny |
M-2 | metoda problemowa - wykład problemowy, wykład konwersatoryjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: praca zaliczeniowa podsumowująca osiągnięte efekty kształcenia |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O17.2_W01 student zna podstawowy asortyment roślin ozdobnych stosowanych do nasadzeń w różnych obiektach architektury krajobrazu | AK_1A_W08, AK_1A_W09 | R1A_W05 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1 |
AK_1A_O17.2_W02 student ma podstawową wiedzę na temat możliwości zastosowania oraz uprawy i pielęgnacji roślin ozdobnych w różnych obiektach architektury krajobrazu | AK_1A_W07, AK_1A_W17, AK_1A_W21 | R1A_W05, R1A_W06, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W10 | InzA_W01, InzA_W05 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O17.2_U01 student potrafi rozpoznać i zinwentaryzować rośliny ozdobne na opracowywanym terenie, a także dobrać odpowiednie gatunki i odmiany uwzględniając ich wymagania siedliskowe i cechy plastyczne | AK_1A_U13, AK_1A_U15 | R1A_U04, R1A_U05, T1A_U06 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1 |
AK_1A_O17.2_U02 student potrafi praktycznie określić potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych, a także tych związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w ogrodach tematycznych | AK_1A_U10, AK_1A_U12, AK_1A_U13, AK_1A_U20 | R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, T1A_U03, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U14 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U06 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O17.2_K01 student ma świadomość potrzeby dokształcania się i jest przygotowany do pracy w zespole | AK_1A_K11, AK_1A_K12 | A1_K01, A1_K03, A1_K05, R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K07, T1A_K01, T1A_K04 | InzA_K01 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O17.2_W01 student zna podstawowy asortyment roślin ozdobnych stosowanych do nasadzeń w różnych obiektach architektury krajobrazu | 2,0 | student nie zna podstawowego asortymentu roślin ozdobnych stosowanych do nasadzeń w obiektach architektury krajobrazu |
3,0 | student zna wybrane gatunki z asortymentu roślin ozdobnych stosowanych do nasadzeń w nielicznych z omawianych obiektach architektury krajobrazu | |
3,5 | student zna wybrane gatunki z asortymentu roślin ozdobnych stosowanych do nasadzeń w omawianych obiektach architektury krajobrazu | |
4,0 | student zna asortyment roślin ozdobnych stosowanych do nasadzeń w omawianych obiektach architektury krajobrazu, potrafi tworzyć kompozycje z roślin zgodnie z przeznaczeniem czy tematyką danego terenu | |
4,5 | student zna asortyment roślin ozdobnych stosowanych do nasadzeń w omawianych obiektach architektury krajobrazu, potrafi tworzyć kompozycje z roślin zgodnie z przeznaczeniem czy tematyką danego terenu, a także uzasadnić swój wybór | |
5,0 | student zna asortyment roślin ozdobnych stosowanych do nasadzeń w omawianych obiektach architektury krajobrazu, potrafi tworzyć kompozycje z roślin zgodnie z przeznaczeniem czy tematyką danego terenu, tworzyć ich modyfikacje oraz dyskutować o swoim wyborze | |
AK_1A_O17.2_W02 student ma podstawową wiedzę na temat możliwości zastosowania oraz uprawy i pielęgnacji roślin ozdobnych w różnych obiektach architektury krajobrazu | 2,0 | student nie posiada podstawowej wiedzy na temat możliwości zastosowania roślin ozdobnych oraz ich uprawy i pielęgnacji w obiektach architektury krajobrazu |
3,0 | student posiada niewielką wiedzę na temat możliwości zastosowania roślin ozdobnych w obiektach architektury krajobrazu, zna niektóre metody ich uprawy oraz pielęgnacji | |
3,5 | student ma podstawową wiedzę na temat możliwości zastosowania roślin ozdobnych w obiektach architektury krajobrazu, zna wybrane metody ich uprawy oraz pielęgnacji | |
4,0 | student ma podstawową wiedzę na temat możliwości zastosowania roślin ozdobnych, ich uprawy oraz pielęgnacji w obiektach architektury krajobrazu, potrafi je także porównać z sposób analityczny | |
4,5 | student ma podstawową wiedzę na temat możliwości zastosowania roślin ozdobnych oraz ich uprawy i pielęgnacji w obiektach architektury krajobrazu,potrafi porównać ich efektywność | |
5,0 | student ma podstawową wiedzę na temat możliwości zastosowania roślin ozdobnych oraz ich uprawy i pielęgnacji w obiektach architektury krajobrazu,potrafi porównać ich efektywność, a także zaproponować alternatywne rozwiązania |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O17.2_U01 student potrafi rozpoznać i zinwentaryzować rośliny ozdobne na opracowywanym terenie, a także dobrać odpowiednie gatunki i odmiany uwzględniając ich wymagania siedliskowe i cechy plastyczne | 2,0 | student nie potrafi rozpoznać i zinwentaryzować roślin ozdobnych na opracowywanym terenie, nie potrafi także dobrać odpowiednich gatunków i odmian z uwzględnieniem ich wymagań siedliskowych i cech plastycznych |
3,0 | student potrafi rozpoznać i zinwentaryzować niewiele gatunków roślin ozdobnych na opracowywanym terenie, potrafi dobrać jedynie kilka gatunków z uwzględnieniem ich wymagań siedliskowych i cech plastycznych | |
3,5 | student potrafi rozpoznać i zinwentaryzować niewiele gatunków roślin ozdobnych na opracowywanym terenie, potrafi jednak dobrać wiele z poznanych gatunków z uwzględnieniem ich wymagań siedliskowych i cech plastycznych | |
4,0 | student potrafi rozpoznać i zinwentaryzować większość gatunków roślin ozdobnych na opracowywanym terenie, potrafi także dobrać wiele z poznanych gatunków i odmian z uwzględnieniem ich wymagań siedliskowych i cech plastycznych | |
4,5 | student potrafi rozpoznać i zinwentaryzować większość gatunków roślin ozdobnych na opracowywanym terenie, potrafi także dobrać poznane gatunki i odmiany z uwzględnieniem ich wymagań siedliskowych i cech plastycznych, potrafi uzasadnić swój wybór | |
5,0 | student potrafi rozpoznać i zinwentaryzować większość gatunków roślin ozdobnych na opracowywanym terenie, potrafi także dobrać poznane gatunki i odmiany z uwzględnieniem ich wymagań siedliskowych i cech plastycznych, potrafi uzasadnić swój wybór, proponuje alternatywne rozwiązania | |
AK_1A_O17.2_U02 student potrafi praktycznie określić potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych, a także tych związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w ogrodach tematycznych | 2,0 | student nie potrafi praktycznie określić potrzeb i wytycznych w zakresie prac projektowych, a także tych związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w ogrodach tematycznych |
3,0 | student w bardzo małym stopniu potrafi określić potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych, a także tych związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w ogrodach tematycznych | |
3,5 | student w małym stopniu potrafi określić potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych, a także tych związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w ogrodach tematycznych | |
4,0 | student w dużym stopniu potrafi określić potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych, a także tych związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w ogrodach tematycznych | |
4,5 | student w pełni potrafi określić potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych, a także tych związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w ogrodach tematycznych | |
5,0 | student w pełni potrafi określić potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych, a także tych związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w ogrodach tematycznych, umie uzasadnić swoje wybory oraz wprowadzać modyfikacje |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O17.2_K01 student ma świadomość potrzeby dokształcania się i jest przygotowany do pracy w zespole | 2,0 | student nie ma świadomości potrzeby dokształcania się i nie jest przygotowany do pracy w zespole |
3,0 | student ma niewielką świadomość potrzeby dokształcania się i jest słabo przygotowany do pracy w zespole | |
3,5 | student ma dużą świadomość potrzeby dokształcania się i jest dobrze przygotowany do pracy w zespole | |
4,0 | student ma świadomość potrzeby dokształcania się i jest przygotowany do pracy w zespole | |
4,5 | student ma świadomość potrzeby dokształcania się i jest przygotowany do pracy w zespole, potrafi podejmować decyzje | |
5,0 | student ma świadomość potrzeby dokształcania się, uwzględnia pozytywne i negatywne aspekty wprowadzania nowych rozwiązań, jest przygotowany do pracy w zespole, potrafi podejmować decyzje i o nich dyskutować |
Literatura podstawowa
- R.Williams, Piękne ogrody. Projektowanie i urządzanie, Wydawnictwo Arkady, Warszawa, 1996
- F. Hoogvelt, Styl twojego ogrodu, GEMINIS, Warszawa, 1996
- U. Kruger, Ogrody rustykalne, Agencja Wydawnicza MOREX, Warszawa, 1997
- J. Frantz, S. Hanke, M. Krampen, D. Schempp, Ogród zimowy, Arkady, Warszawa, 2000, I
- A. Leute, Róże w ogrodzie, DELTA, Warszawa
Literatura dodatkowa
- M. E. Drozdek (red.), Rośliny do zadań specjalnych, Oficyna Wydawnicza PWSZ w Sulechowie, Sulechów, 2011
- A. Łukaszewicz, Rośliny okrywowe, PWRiL, Poznań, 2003, I
- G. Hale, Ogród Feng Shui, Wydawnictwo "bis", Warszawa, 1999