Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)
Sylabus przedmiotu Biodegradacja odpadów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biodegradacja odpadów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 14 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy chemii, biochemii i mikrobiologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student będzie miał wiedzę dotyczącą roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska. |
C-2 | Student będzie potrafił wskazać i scharakteryzować procesy mikrobiologiczne odpowiednie do zastosowania w celu biodegradacji odpadów i opakowań biodegradowalnych, będzie również swobodnie posługiwał się pojęciami z zakresu biotechnologii środowiskowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Biogeochemiczny obieg węgla i azotu. | 2 |
T-A-2 | Mikroflora kompostów - drobnoustroje rozkładające substancje białkowe, drobnoustroje uczestniczące w biodegradacji odpadów bogatych w tłuszcze, węglowodany oraz charakterystyka organizmów celulolitycznych. | 2 |
T-A-3 | Szybkość biodegradacji różnych odpadów celulozowych. Metody oznaczania liczebności mikroorganizmów w kompostowanym materiale. Rozkład materii organicznej w materiale kompostowanym – efekt zymogeniczny. | 4 |
T-A-4 | Drobnoustroje przeprowadzające biodegradację substancji ropopochodnych. | 2 |
T-A-5 | Charakterystyka mikroorganizmów zdolnych do rozkładu pestycydów w glebie. | 1 |
T-A-6 | Efektywność biologicznego rozkładu polimerów biodegradowalnych – metody oceny. | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Stanowisko systematyczne, rozpowszechnienie i rola mikroorganizmów w różnych środowiskach. | 2 |
T-W-2 | Aktywność metaboliczna drobnoustrojów i ich znaczenie w cyklach krążenia materii. | 2 |
T-W-3 | Enzymy mikroorganizmów. Regulacja metabolizmu drobnoustrojów. | 2 |
T-W-4 | Adaptacja drobnoustrojów do metabolizowania substratów odżywczych i sposoby uzyskiwania szczepów do potrzeb biodegradacji (skrining). | 2 |
T-W-5 | Metaboliczny i kometaboliczny rozkład substancji przez mikroorganizmy. Rozkład w warunkach naturalnych substancji obcych dla środowiska. | 2 |
T-W-6 | Kompostowanie. Mikrobiologiczny rozkład pestycydów. | 2 |
T-W-7 | Mikrobiologiczny rozkład substancji ropopochodnych i innych związków. | 2 |
T-W-8 | Użycie mikroorganizmów do przetwarzania odpadów organicznych. Mikrobiologiczna likwidacja odpadów przemysłowych. | 2 |
T-W-9 | Opakowania biodegradowalne i procesy ich biologicznej degradacji. Syntetyczne i naturalne polimery. Metody oceny stopnia biodegradacji polimerów. | 4 |
T-W-10 | Metody intensyfikowania naturalnych procesów biodegradacji. | 5 |
25 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń i zaliczenia kolokwiów. | 12 |
A-A-3 | Konsultacje. | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 25 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu. | 15 |
A-W-3 | Studiowanie podanej literatury. | 15 |
A-W-4 | Konsultacje. | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z prezentacją multimedialną. |
M-2 | Metody praktyczne - pokaz, wykonywanie doświadczeń. |
M-3 | Metody problemowe - dyskusja dydaktyczna związana z wykładami i ćwiczeniami. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: kolokwium |
S-2 | Ocena formująca: prezentacja |
S-3 | Ocena formująca: odpowiedzi ustne |
S-4 | Ocena podsumowująca: test |
S-5 | Ocena podsumowująca: odpowiedzi ustne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_O11-B_W01 Student ma wiedzę odnośnie procesów zachodzących w biosferze. | GO_1A_W05 | R1A_W01, R1A_W03 | InzA_W01 | C-2 | T-A-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
GO_1A_O11-B_W02 Student zna mikroorganizmy i ich rolę w procesach biodegradacji odpadów. Zna mechanizmy biodegradacji różnych polutantów. | GO_1A_W06, GO_1A_W07 | R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-A-2, T-W-2, T-A-3, T-W-3, T-A-4, T-W-4, T-A-5, T-A-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_O11-B_U01 Student potrafi analizować zmiany w środowisku zachodzące pod wpływem ksenobiotyków oraz interpretuje rezultaty związane z wykorzystywaniem mikroorganizmów do ich likwidacji. | GO_1A_U05 | R1A_U04 | InzA_U03, InzA_U08 | C-2 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-4, S-5 |
GO_1A_O11-B_U02 Sudent potrafi ocenić przydatnośc podstawowych biologicznych merod remediacji do rekultywacji terenów zdegradowanych. | GO_1A_U06 | R1A_U05 | InzA_U06, InzA_U07 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-6, T-W-8, T-W-10 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_O11-B_K01 Student ma świadomość znaczenia mikroorganizmów w procesach rekultywacji terenów zdegradowanych, dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce, potrafi prezentować swoje poglądy. | GO_1A_K05, GO_1A_K06 | R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01 | C-1, C-2 | T-W-1, T-A-1, T-W-2, T-A-2, T-W-3, T-A-3, T-A-4, T-W-4, T-W-5, T-A-5, T-A-6, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_O11-B_W01 Student ma wiedzę odnośnie procesów zachodzących w biosferze. | 2,0 | Student nie zna podstawowych procesów biologicznych zachodzących w biosferze. |
3,0 | Student potrafi wymienić najwazniejsze procesy biologiczne, bez umiejetności ich dokładniejszego scharakteryzowania. | |
3,5 | Student zna podstawowe procesy biologiczne zachodzące w biosferze, potrafi je krótko scharakteryzować. | |
4,0 | Student dość dobrze zna mechanizmy procesów biologicznych. | |
4,5 | Student zna dobrze procesy biologiczne, zna ich mechanizmy. | |
5,0 | Student potrafi swobodnie omawiać procesy biologiczne i ich znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania środowiska. | |
GO_1A_O11-B_W02 Student zna mikroorganizmy i ich rolę w procesach biodegradacji odpadów. Zna mechanizmy biodegradacji różnych polutantów. | 2,0 | Student nie potrafi wymienić grup mikroorrganizmów istotnych z punktu widzenia procesów biodegradacji. |
3,0 | Student zna podstawowe drobnoustrojów uczestniczących w rozkładzie poszczególnych rodzajów odpadów. | |
3,5 | Student rozróżnia mikroorganizmy uczestniczące w procesach biodegradacji, potrafi wytłumaczyć w jaki sposób uczestniczą one w procesach biodegradacji. | |
4,0 | Student dobrze zna poszczególne grupy drobnoustrojow i dość dobrze zna mechanizmy procesów rozkładu, w których mikroorganizmy te uczestniczą. | |
4,5 | Student dobrze charakteryzuje poszczególne procesy rozkładu odpadów i polutantów. | |
5,0 | Student zna procesy i mechanizmy biodegradacji odpadów i polutantów, swobodnie wymienia etapy rozkładu i potrafi bardzo dobrze objaśniać rolę, jaką pełnią w nich mikroorganizmy. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_O11-B_U01 Student potrafi analizować zmiany w środowisku zachodzące pod wpływem ksenobiotyków oraz interpretuje rezultaty związane z wykorzystywaniem mikroorganizmów do ich likwidacji. | 2,0 | Student nie potrafi analizować zmian zachodzących w środowisku. |
3,0 | Student jest w stanie w minimalnym stopniu szacować zmiany w środowisku na podstawie własnych obserwacji. | |
3,5 | Student analizuje zmiany zachodzące pod wpływem ksenobiotyków, ale nie potrafi ocenić jaką rolę w likwidacji tych zmian moga pełnić mikroorganizmy. | |
4,0 | Student dość dobrze potrafi weryfikować rezultaty związane z zastosowaniem drobnoustrojów w procesach biodegradacji. | |
4,5 | Student dobrze analizuje charakter zmian związanych z obecnością odpadów i polutantów w środowisku i dobrze weryfikuje efektywność prowadzonych procesów remediacyjnych. | |
5,0 | Student bardzo dobrze ocenia wpływ odpadów i polutantów na środowisko, potrafi dobierać mikroorganizmy do poszczególnych grup odpadów oraz prowadzić ocenę efektywności prowadzonych procesów remediacji. | |
GO_1A_O11-B_U02 Sudent potrafi ocenić przydatnośc podstawowych biologicznych merod remediacji do rekultywacji terenów zdegradowanych. | 2,0 | Student nie jest w stanie ocenić przydatności biologicznych metod remediacji do rekultywacji terenów zdegradowanych. |
3,0 | Student potrafi zinterpretować skuteczność wybranej metody remediacji. | |
3,5 | Student potrafi w średnim stopniu dobrac metodę remediacji do poszczególnych grup odpadów. | |
4,0 | Student dość dobrze decyduje o doborze metody rozkładu. | |
4,5 | Student dobrze dobiera metodę remediacji do odpowiedniej drupy odpadów i potrafi szacować efektywność jej zastosowania. | |
5,0 | Student swobodnie analizuje poszczeglne grupy odpadów i polutantów, bardzo dobrze ocenia mozliwośc zastosowania odpowiedniej techniki remediacji pod kątem jej efektywności. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_O11-B_K01 Student ma świadomość znaczenia mikroorganizmów w procesach rekultywacji terenów zdegradowanych, dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce, potrafi prezentować swoje poglądy. | 2,0 | Student nie ma świadomości jaką rolę pełnią mikroorganizmy w procesach rekultywacji terenów zdegradowanych, nie dostrzega potrzeby stosowania zdobytej wiedzy w praktyce, nie potrafi prezentować swoich poglądów. |
3,0 | Student ma niewielką świadomość roli mikroorganizmów w procesach rekultywacji terenów zdegradowanych, w niewielkim stopniu dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce, słabo prezentuje swoje poglądy. | |
3,5 | Student ma średnią świadomość roli mikroorganizmów w procesach rekultywacji terenów zdegradowanych, w średnim stopniu dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce, słabo prezentuje swoje poglądy. | |
4,0 | Student ma dość dobrą świadomość roli mikroorganizmów w procesach rekultywacji terenów zdegradowanych, dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce, dość dobrze prezentuje swoje poglądy. | |
4,5 | Student ma dobrą świadomość roli mikroorganizmów w procesach rekultywacji terenów zdegradowanych, w dobrym stopniu dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce, dobrze prezentuje swoje poglądy. | |
5,0 | Student ma bardzo dobrą świadomość roli mikroorganizmów w procesach rekultywacji terenów zdegradowanych, w pełni dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce, bardzo dobrze prezentuje swoje poglądy. |
Literatura podstawowa
- Rosik-Dulewska C., Podstawy gospodarki odpadami., PWN, Warszawa, 2003
- Klimiuk E., Łebkowska M., Biotechnologia w ochronie środowiska., PWN, Warszawa, 2003
- Błaszczyk M.K., Mikroorganizmy w ochronie środowiska., PWN, Warszawa, 2007
- Singleton P., Bakterie w biologii, biotechnologii i medycynie., PWN, Warszawa, 2000
- Libudzisz Z., Kowal K., Żakowska Z., Mikrobiologia techniczna., PWN, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Chmiel A., Biotechnologia. Podstawy mikrobiologiczne i biochemiczne., PWN, Warszawa, 1998
- Paul E.A., Clark F.E., Mikrobiologia i biochemia gleb., Wyd. UMCS, Lublin, 2000