Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)
Sylabus przedmiotu Chemia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Marzena Gibczyńska <Marzena.Gibczynska@zut.edu.pl>, Grażyna Jurgiel-Małecka <Grazyna.Jurgiel-Malecka@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa znajomość chemii ogólnej i matematyki na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przyswojenie przez studentów wiadomości dotyczących własciwości pierwiastków i ich zwiazków ze szczególnym uwzglednieniem pierwiastków dominujacych w środowisku. Zapoznanie studentów z ogólnymi prawami, które rządzą zachowaniem się materii. Ukształtowanie umiejetności interpretacji zjawisk chemicznych zachodzących w środowisku. |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami laboratoryjnymi oraz metodami wykrywania składu materii, zarówno pod kątem jakościowym, jak i ilościowym. |
C-3 | Opanowanie przez studentów podstawowych obliczeń chemicznych i zasad pracy laboratoryjnej. Opanowanie przez studentów umiejętnosci interpretacji i dokładności uzyskanych wyników pomiarów i obliczeń. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Podstawy analizy jakościowej, analiza jakościowa wybranych grup kationów, anionów i soli. | 8 |
T-L-2 | Podstawy analizy ilościowej, metody alkacymetryczne, redoksometryczne i kompleksometryczne. | 8 |
T-L-3 | Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów. Pomiar pH i badanie właściwości roztworów buforowych. | 4 |
T-L-4 | Metody chemicznej identyfikacji grup funkcyjnych. | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Budowa atomu - cząstki elementarne wystepujące w atomach. Liczby kwantowe. Kształty i kierunki orbitali. Elektronowa konfiguracja atomów. Tworzenie jonów. Układ okresowy pierwiastków chemicznych. Okresowość własności chemicznych pierwiastków. Właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego. | 3 |
T-W-2 | Metale, niemetale i pierwiastki amfoteryczne. Wiązania chemiczne - skala elektroujemności pierwiastków. Wiązania: kowalencyjne, kowalencyjne spolaryzowane, jonowe, koordynacyjne. Wiązania metaliczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe - siły Van der Waalsa. Wiązania wodorowe. | 2 |
T-W-3 | Kinetyka i statyka reakcji chemicznych - szybkość reakcji chemicznej. Rząd reakcji. Czynniki wpływające na szybkość reakcji chemicznej. Katalizatory, enzymy. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. Reguła przekory (reguła Le Chateliera-Brauna). | 2 |
T-W-4 | Termodynamika chemiczna – ciepło reakcji chemicznej, prawo Hessa, podstawowe funkcje termodynamiczne – entalpia, entropia. Kinetyka chemiczna - energia aktywacji. Równania kinetyczne prostych reakcji, wpływ stężenia i temperatury na szybkość reakcji. Rola katalizatorów. | 1 |
T-W-5 | Zjawiska zachodzące w roztworach – rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - dysocjacja elektrolitów, stała i stopien dysocjacji. Prawo rozcieńczeń Ostwalda. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworów – pH. Wskaźniki. Roztwory buforowe. | 4 |
T-W-6 | Podstawy elektrochemii. Korozja. | 2 |
T-W-7 | Wstęp do chemii organicznej - systematyczny przegląd zwiazków organicznych, hybrydyzacja orbitali atomowych, wiązania chemiczne w zwiazkach organicznych. | 2 |
T-W-8 | Węglowodory: alifatyczne, cykliczne. Weglowodory aromatyczne: budowa i własności benzenu, reguła podstawników, WWA, chlorowcopochodne. | 4 |
T-W-9 | Związki organiczne jednofunkcyjne – synteza, budowa i właściwości alkoholi, fenoli, aldehydów, ketonów, kwasów karboksylowych i ich pochodnych (estry, chlorki kwasowe, tłuszcze), aminy. | 5 |
T-W-10 | Izomeria zwiazków organicznych. | 1 |
T-W-11 | Związki organiczne wielofunkcyjne - monosacharydy – budowa i własności chemiczne, oligo- i polisacharydy, aminokwasy – budowa i własności chemiczne, białka, związki heterocykliczne - podział, właśności chemiczne. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie wiedzy podstawowej do ćwiczeń. | 20 |
A-L-2 | Udział w zajęciach. | 25 |
A-L-3 | Opracowanie wyników przeprowadzonych badań i utrwalenie materiału poznanego na ćwiczeniach laboratoryjnych. | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie podstawowej wiedzy do wykładów i utrwalenie zrealizowanych treści wykładów. | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. |
M-2 | Metody problemowe (rozwiązywanie zadań, omawianie wyników analiz, dyskusje). |
M-3 | Metody praktyczne (samodzielne wykonywanie przez studenta wybranych analiz chemicznych i pomiarów, samodzielne opracowywanie i interpretacja wyników, samodzielne wykonywanie obliczeń). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wyników i opisu analiz oraz badań wykonanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału z zakresu ćwiczeń. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_B03_W01 Student ma podstawową wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku. | GO_1A_W02, GO_1A_W04, GO_1A_W06 | R1A_W01, R1A_W02, R1A_W03, R1A_W04 | InzA_W02, InzA_W03 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-1 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_B03_U01 Student posiada umiejetność wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, a także korzysta z podstawowych technik pracy laboratoryjnej i stosuje je do analiz chemicznych. Student interpretuje wyniki przeprowadzonych badań i wyciaga na ich podstawie wnioski, a takze ocenia dokładność przeprowadzonych badań. | GO_1A_U01, GO_1A_U05 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04 | InzA_U02, InzA_U03, InzA_U08 | C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_B03_K01 Student jest aktywny, potrafi pracować w zespole, myślec i działać w sposób świadomy i etyczny. | GO_1A_K02, GO_1A_K05 | R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K08 | — | C-2, C-3, C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-8, T-W-11, T-W-9, T-W-6, T-W-10, T-W-4, T-W-7, T-W-5 | M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_B03_W01 Student ma podstawową wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie chemii, przydatnej do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku. |
3,0 | Student ma niewielką wiedzę w zakresie chemii, przydatnej do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku. | |
3,5 | Student ma ogólną wiedzę w zakresie chemii, przydatnej do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku. | |
4,0 | Student ma dobrą wiedzę w zakresie chemii, przydatnej do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku. | |
4,5 | Student ma dużą wiedzę w zakresie chemii, przydatnej do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku. | |
5,0 | Student ma bardzo dobrą wiedzę w zakresie chemii, przydatnej do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_B03_U01 Student posiada umiejetność wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, a także korzysta z podstawowych technik pracy laboratoryjnej i stosuje je do analiz chemicznych. Student interpretuje wyniki przeprowadzonych badań i wyciaga na ich podstawie wnioski, a takze ocenia dokładność przeprowadzonych badań. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, nie potrafi interpretować wyników przeprowadzonych badań i wyciągać na ich podstawie wniosków, nie potrafi ocenić dokładności przeprowadzonych badań. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym posiada umiejetności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, w stopniu dostatecznym potrafi interpretować wyniki przeprowadzonych badań i wyciągać na ich podstawie wnioski, w stopniu dostatecznym potrafi ocenić dokładność przeprowadzonych badań. | |
3,5 | Student w stopniu dobrym posiada umiejetności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, w stopniu dostatecznym potrafi interpretować wyniki przeprowadzonych badań i wyciągać na ich podstawie wnioski, w stopniu dostatecznym potrafi ocenić dokładność przeprowadzonych badań. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym posiada umiejetności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, w stopniu dobrym potrafi interpretować wyniki przeprowadzonych badań i wyciągać na ich podstawie wnioski, w stopniu dobrym potrafi ocenić dokładność przeprowadzonych badań. | |
4,5 | Student w stopniu bardzo dobrym posiada umiejetności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, w stopniu dobrym potrafi interpretować wyniki przeprowadzonych badań i wyciągać na ich podstawie wnioski, w stopniu dobrym potrafi ocenić dokładność przeprowadzonych badań. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym posiada umiejetności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, w stopniu bardzo dobrym potrafi interpretować wyniki przeprowadzonych badań i wyciągać na ich podstawie wnioski, w stopniu bardzo dobrym potrafi ocenić dokładność przeprowadzonych badań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_B03_K01 Student jest aktywny, potrafi pracować w zespole, myślec i działać w sposób świadomy i etyczny. | 2,0 | Student nie jest aktywny, nie potrafi pracować w zespole, myśleć i działać w sposób świadomy i etyczny. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym uczestniczy aktywnie w zajęciach, w stopniu dostatecznym potrafi pracować w zespole, myśleć i działać w sposób świadomy i etyczny. | |
3,5 | Student w stopniu dobrym uczestniczy aktywnie w zajęciach, w stopniu dostatecznym potrafi pracować w zespole, myśleć i działać w sposób świadomy i etyczny. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym uczestniczy aktywnie w zajęciach, w stopniu dobrym potrafi pracować w zespole, myśleć i działać w sposób świadomy i etyczny. | |
4,5 | Student aktywnie uczestniczy w zajęciach, w stopniu dobrym potrafi pracować w zespole, myśleć i działać w sposób świadomy i etyczny. | |
5,0 | Student aktywnie uczestniczy w zajęciach, w stopniu bardzo dobrym potrafi pracować w zespole, myśleć i działać w sposób świadomy i etyczny. |
Literatura podstawowa
- Szperliński Z., Chemia w ochronie i inżynierii środowiska. Cz. I-III, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2001
- Fisher J., Arnold J.R.P., Chemia dla biologów. Krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2008
- Morrison R.T., Boyd R.N., Chemia organiczna T. 1i 2., PWN, Warszawa, 2009
- Bielański A., Podstawy chemii nieorganicznej tom 1, 2, PWN, Warszawa, 2010
- Cox P.A., Chemia nieorganiczna t. 1 i 2, PWN, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Ufnalski W., Podstawy obliczeń chemicznych z programami komputerowymi, WNT, Warszawa, 1999