Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)
Sylabus przedmiotu Degradacja środowiska a zdrowie ludności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Degradacja środowiska a zdrowie ludności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | ogólna wiedza (na poziomie szkoły średniej) z zakresu ochrony środowiska i ekologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z wpływem degradacji środowiska na zdowie ludności oraz uświadomienie konsekwencji działań ludzkich - antropopresji, dla ludności oraz środowiska naturalnego. |
C-2 | Nabycie przez studenta umiejętności identyfikacji zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi |
C-3 | Nabycie przez studenta umiejętności oceny przydatność rutynowych metod do przeciwdziałania lub też minimalizowania negatywnego wpływu zjawisk warunkujących degradaję środowiska i obniżających jakość życia ludności |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Żywność jako źródło potencjalnego zagrożenia zdrowia człowieka. | 4 |
T-A-2 | Kontrola jakość żywności. | 2 |
T-A-3 | Narażenie na oddziaływanie szkodliwych substancje w otoczeniu człowieka - w domu | 2 |
T-A-4 | Narażenie na oddziaływanie szkodliwych substancje w otoczeniu człowieka - w pracy, | 2 |
T-A-5 | Narażenie na oddziaływanie szkodliwych substancje w otoczeniu człowieka - w środowisku | 2 |
T-A-6 | Spalarnie odpadów | 2 |
T-A-7 | Epidemie. | 4 |
T-A-8 | Promieniowanie elektromagnetyczne. | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Środowiskowe zagrożenia zdrowia na tle innych zagrożeń. | 2 |
T-W-2 | Substancje i czynniki szkodliwe. | 3 |
T-W-3 | Źródła substancji i czynników szkodliwych oraz ich rozprzestrzenianie w środowisku. | 3 |
T-W-4 | Szacowanie ryzyka. Statystyczna istotność badań, testów prognoz. | 2 |
T-W-5 | Problemy psychologiczne. | 4 |
T-W-6 | Działania wojenne - broń chemiczna i biologiczna. | 4 |
T-W-7 | Światowe uwarunkowania środowiskowych zagrożeń zdrowia. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 20 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć. | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji mulitmedialnej. | 10 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń. | 10 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie prezentacji mulitmedialnej. | 10 |
A-W-3 | Studiowanie wskazanej literatury. | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 10 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład z użyciem komputera |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe, |
M-3 | Praca w grupach |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
M-5 | Metoda projektów |
M-6 | Anegdota |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie cząstkowych pisemnych sprawdzianów |
S-2 | Ocena formująca: ocena wykonania projektu |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów – test końcowy |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_O03-D_W01 Student posiada wiedzę o oddziaływaniu człowieka na środowisko, o technikach stosowanych w celu minimalizacji negatywnych oddziaływań oraz zna zasady zrównoważonego uzytkowania środowiska. Student posiada wiedzę o wpływie degradacji środowiska na zdowie ludzkości. | GO_1A_W06, GO_1A_W07, GO_1A_W08, GO_1A_W09 | R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-A-2, T-W-3, T-A-3, T-W-4, T-A-4, T-A-5, T-W-5, T-A-6, T-W-6, T-A-7, T-W-7, T-A-8 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_O03-D_U01 Student umie zidentyfikowac zjawiska wpływające na jakość środowiska i życie ludzi oraz ocenić przydatność rutynowych metod do przeciwdziałania lub też minimalizowania negatywnego wpływu w/w zjawisk | GO_1A_U06, GO_1A_U08 | R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U09 | InzA_U06, InzA_U07 | C-2, C-3 | T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-A-2, T-W-3, T-A-3, T-W-4, T-A-4, T-A-5, T-W-5, T-A-6, T-W-6, T-A-7, T-W-7, T-A-8 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_O03-D_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności etycznej i konsekwencji działności własnej oraz reszty społeczeństwa dla degradacji środowiska oraz egzystenji ludzkości | GO_1A_K04, GO_1A_K05 | R1A_K04, R1A_K05 | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-A-2, T-W-3, T-A-3, T-W-4, T-A-4, T-A-5, T-W-5, T-A-6, T-W-6, T-A-7, T-W-7, T-A-8 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_O03-D_W01 Student posiada wiedzę o oddziaływaniu człowieka na środowisko, o technikach stosowanych w celu minimalizacji negatywnych oddziaływań oraz zna zasady zrównoważonego uzytkowania środowiska. Student posiada wiedzę o wpływie degradacji środowiska na zdowie ludzkości. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy o oddziaływaniu człowieka na środowisko, o technikach stosowanych w celu minimalizacji negatywnych oddziaływań i o wpływie degradacji środowiska na zdrowie ludzkości oraz nie zna zasad zrównoważonego uzytkowania środowiska. |
3,0 | Student posiada niewielką wiedzę o oddziaływaniu człowieka na środowisko, wie o technikach stosowanych w celu minimalizacji negatywnych oddziaływań, o wpływie degradacji środowiska na zdrowie ludzkości oraz o zasadach zrównoważonego uzytkowania środowiska | |
3,5 | Student posiada dostateczną wiedzę o oddziaływaniu człowieka na środowisko, wie o technikach stosowanych w celu minimalizacji negatywnych oddziaływań oraz o zasadach zrównoważonego uzytkowania środowiska i potrafi podać choć po 2 przykłady. Wie o wpływie degradacji środowiska na zdrowie ludzkości . | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę w zakresie przedmiotu, tj, zna większość oddziaływań człowieka na środowisko, technik stosowanych w celu minimalizacji negatywnych oddziaływań oraz zna zasady zrównoważonego uzytkowania środowiska | |
4,5 | Student wykazuje się ponad dobrą wiedzą w zakresie przedmiotu, tj, zna większość oddziaływań człowieka na środowisko, technik stosowanych w celu minimalizacji negatywnych oddziaływań oraz zna zasady zrównoważonego uzytkowania środowiska | |
5,0 | Student posiada pełną wiedzę przedmiotową, zna wszystkie oddziaływania człowieka na środowisko, technikach stosowanych w celu minimalizacji negatywnych oddziaływań degradacji środowiska na zdrowie ludzkości oraz zna zasady zrównoważonego uzytkowania środowiska. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_O03-D_U01 Student umie zidentyfikowac zjawiska wpływające na jakość środowiska i życie ludzi oraz ocenić przydatność rutynowych metod do przeciwdziałania lub też minimalizowania negatywnego wpływu w/w zjawisk | 2,0 | Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie identyfikacji zjawisk wpływających na jakość środowiska i życia ludzi oraz oceny przydatność rutynowych metod do przeciwdziałania lub też minimalizowania negatywnego wpływu w/w zjawisk |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności przedmiotowe, tj. umie zidentyfikować podstawowe zjawiska wpływające na jakość środowiska i życia ludzi oraz umie ocenić przydatność rutynowych metod do przeciwdziałania lub też minimalizowania negatywnego wpływu w/w zjawisk | |
3,5 | Student posiada połowiczne umiejętności w zakresie identyfikacji zjawisk wpływających na jakość środowiska i życia ludzi oraz oceny przydatność rutynowych metod do przeciwdziałania lub też minimalizowania negatywnego wpływu w/w zjawisk | |
4,0 | Student posiada dobre umiejętności w zakresie przedmiotu, tj. potrafi w większości przypadków prawidłowo zidentyfikować podstawowe zjawiska wpływające na jakość środowiska i życia ludzi oraz ocenić przydatność rutynowych metod do przeciwdziałania lub też minimalizowania negatywnego wpływu w/w zjawisk | |
4,5 | Student posiada ponad dobre (prawie pełne) umiejętności w zakresie w zakresie identyfikacji zjawisk wpływających na jakość środowiska i życia ludzi oraz oceny przydatność rutynowych metod do przeciwdziałania lub też minimalizowania negatywnego wpływu w/w zjawisk | |
5,0 | Student ma bardzo dobre umiejętności w zakresie identyfikacji zjawisk wpływających na jakość środowiska i życia ludzi oraz właściwie oceny przydatność rutynowych metod do przeciwdziałania lub też minimalizowania negatywnego wpływu w/w zjawisk |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_O03-D_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności etycznej i konsekwencji działności własnej oraz reszty społeczeństwa dla degradacji środowiska oraz egzystenji ludzkości | 2,0 | Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, nie ma świadomości potrzeby uczenia sie przez całe życie oraz odpowiedzialności etycznej i konsekwencji działności własnej oraz reszty społeczeństwa dla degradacji środowiska oraz egzystencji ludzkości |
3,0 | Student biernie uczestniczy w pracy zespołowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się dostateczną odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma podstawową świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz odpowiedzialności etycznej i konsekwencji działności własnej oraz reszty społeczeństwa dla degradacji środowiska oraz egzystencji ludzkości | |
3,5 | Student dość aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy, cechuje go dość odpowiedzialna i sumienna postawa w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma ponad dostateczną (połowiczną) świadomość rozwoju nauk i wynikającej z tego potrzeby uczenia się przez całe życie oraz je świadom odpowiedzialności etycznej i konsekwencji działności własnej oraz reszty społeczeństwa dla degradacji środowiska oraz egzystencji ludzkości | |
4,0 | Student bierze aktywny udział w pracy zespołowej, podejmuje własne inicjatywy, jest w stopniu dobrym odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość potrzeby aktualizacji własnej wiedzy oraz odpowiedzialności etycznej i konsekwencji działności własnej oraz reszty społeczeństwa dla degradacji środowiska oraz egzystencji ludzkości | |
4,5 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny za działania własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności przedmiotowe, cechuje go prawie pełna (ponad dobra) świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz odpowiedzialności etycznej i konsekwencji działności własnej oraz reszty społeczeństwa dla degradacji środowiska oraz egzystencji ludzkości | |
5,0 | Student bardzo aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi sprawnie kierować pracą zespołu i motywować do działania jego członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób bardzo świadomy i odpowiedzialny dąży do ich realizacji, bardzo sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności przedmiotowe, ma pełną świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz odpowiedzialności etycznej i konsekwencji działności własnej oraz reszty społeczeństwa dla degradacji środowiska oraz egzystencji ludzkości |
Literatura podstawowa
- Siemiński M., Środowiskowe zagrożenia zdrowia., Wyd. PWN, Warszawa, 2001
- Crody E., Perez-Armendariz C., Hart J., Broń chemiczna i biologiczna., Wyd. NT, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Ochrona środowiska. Rocznik statystyczny GUS, 2011