Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | GO_1A_C07_W01 | Student posiada podstawową wiedzę o źródłach pochodzenia, losach w środowisku i toksyczności ksenobiotyków |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | GO_1A_W06 | Student jest w stanie rozróżnić i zrozumieć procesy zachodzące w środowisku, w tym zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych szczeblach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku gospodarka odpadami. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w procesach technologicznych przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu gospodarki odpadami i rekultywacji gruntów. |
---|
GO_1A_W07 | Student zna podstawy metod, technik i technologii pozwalających wykorzystywać potencjał przyrodniczy i technologiczny w celu poprawy jakości życia człowieka oraz potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie prostych i zaawansowanych technik inżynierskich w celu ochrony środowiska i ludzi. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_W03 | ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
---|
R1A_W04 | ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
R1A_W05 | wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka |
R1A_W06 | ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_W02 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
---|
InzA_W05 | zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-1 | Student posiada wiedzę o podstawowych zanieczyszczeniach środowiska. |
---|
C-2 | Student zna podstawowe terminy stosowane w toksykologii. |
C-3 | Student zna losy związków toksycznych w środowisku i ich działanie na organizmy żywe oraz skutki tego działania. |
C-4 | Student umie posługiwać się metodami badawczymi do oznaczania toksyczności trucizn środowiskowych oraz interpretacji wyników na podstawie przeprowadzonych doświadczeń |
Treści programowe | T-W-1 | Toksykologia i ekotoksykologia – definicje. Cele i zadania przedmiotu. Toksykologia jako nauka, kierunki rozwoju współczesnej toksykologii, zakres i przedmiot działania. Terminologia ekotoksykologii. Pojęcie trucizny i dawki. Właściwości fizykochemiczne trucizn, budowa chemiczna związku a jego toksyczność. |
---|
T-L-1 | Wykorzystanie aktywności enzymatycznej gleb, jako „wskaźnika żyzności gleb”. Wyznaczanie 50% progu toksyczności (LD50) zanieczyszczenia gleb metalami ciężkimi (kadm, miedź) w stosunku do fosfataz glebowych |
T-A-1 | Wprowadzenie do zajęć z ekotoksykologii. Regulamin BHP w pracowni chemicznej. Omówienie tematów ćwiczeń i warunków zaliczenia przedmiotu ekotoksykologii |
T-A-2 | Wskaźniki biologiczne w środowisku. |
T-A-3 | Metody analityczne w toksykologii. Wykorzystanie chromatografii cieczowej przy oznaczaniu zawartości WWA w materiale biologicznym |
T-A-4 | Prezentacje studentów na temat katastrof ekologicznych. Przyczyny i skutki. Propozycje metod naprawy skutków skażenia. Wpływ na organizm człowieka |
T-L-2 | Wskaźniki biologiczne. Wykorzystanie testów fitotoksyczności w bioindykacji skażeń środowiska naturalnego pestycydami |
T-W-2 | Losy zanieczyszczeń w organizmie. Toksykokinetyka: wchłanianie, Akumulacja i biomagnifikacja, biotransformacja trucizn w organizmie. Detoksykacja i biodegradacja trucizn w organizmie. Łańcuch troficzny trucizn (pokarmowy). |
T-L-3 | Wykorzystanie chromatografii bibułowej do oznaczania substancji organicznych w mieszaninie |
T-W-3 | Trucizny środowiskowe; Oddziaływanie toksyn na sfery środowiska: powietrze, glebę, wodę i organizmy żywe. Przemysłowe źródła skażeń środowiska. Rolnicze źródła skażeń środowiska. Skażenia środowiska a produkcja bezpiecznej żywności. |
T-W-4 | Ekotoksykologia gleby. Przyczyny degradacji gleb i czynniki degradujące gleby. Ochrona i odnowa gleb. Metale ciężkie – występowanie, źródła zanieczyszczeń oddziaływania na środowisko naturalne i człowieka. Ołów, kadm, rtęć. |
T-W-5 | Związki azotu: tlenki azotu, amoniak, azotany i azotyny, nitrozoaminy. Związki siarki, związki węgla, ozon. Związki fluoru. Wpływ fluorków na fizjologię i metabolizm roślin. |
T-W-6 | Zatrucia związkami organicznymi, źródła, toksyczność: - PCB - Dioksyny – WWA. |
T-W-7 | Czynniki wpływające na powstawanie reaktywnych form tlenu w organizmie człowieka. Skutki działania reaktywnych form tlenu. |
Metody nauczania | M-1 | Prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych treści przedmiotu |
---|
M-2 | Analiza laboratoryjna materiału biologicznego |
M-3 | Praca grupowa przy przeprowadzaniu analiz laboratoryjnych |
M-4 | Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Sprawdziany pisemne z wiedzy na ćwiczeniach laboratoryjnych |
---|
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń |
S-3 | Ocena formująca: Prezentacje multimedialne przygotowane przez studentów |
S-4 | Ocena formująca: Test jednokrotnego wyboru |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy o źródłach pochodzenia, losach w środowisku i toksyczności ksenobiotyków |
3,0 | Student w nieznacznym stopniu posiada podstawową wiedzę o źródłach pochodzenia, losach w środowisku i toksyczności ksenobiotyków |
3,5 | Student w umiarkowanym stopniu posiada podstawową wiedzę o źródłach pochodzenia, losach w środowisku i toksyczności ksenobiotyków |
4,0 | Student w zadowalającym stopniu posiada podstawową wiedzę o źródłach pochodzenia, losach w środowisku i toksyczności ksenobiotyków |
4,5 | Student w dobrym stopniu posiada podstawową wiedzę o źródłach pochodzenia, losach w środowisku i toksyczności ksenobiotyków |
5,0 | Student w bardzo dobrym stopniu posiada podstawową wiedzę o źródłach pochodzenia, losach w środowisku i toksyczności ksenobiotyków |