Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)
Sylabus przedmiotu Geodezja i kartografia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Geodezja i kartografia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka i fizyka na poziomie podstawowym. |
W-2 | Podstawowe elementy geometrii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość zastosowania geodezji niższej, miernictwa do celów zawodowych |
C-2 | Posługiwanie się sprzętem geodezyjnym |
C-3 | Przygotowanie do posługiwania się materiałami geodezyjnymi i kartograficznymi |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Mapa zasadnicza, tradycyjna. | 2 |
T-A-2 | Rola i zadania opracowań kartograficznych w gospodarce narodowej. | 2 |
T-A-3 | Mapy analogowe i numeryczne. | 2 |
T-A-4 | Podstawy fotogrametrii. Geometryczne podstawy zdjęć lotniczych. | 2 |
T-A-5 | GPS - idea, pomiary, sieci geodezyjne zakładane za pomocą GPS | 2 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Obsługa sprzętu i instrumentów geodezyjnych | 6 |
T-L-2 | Pomiary realizacyjne, niwelacja podłużna, niwelacja powierzchniowa. | 8 |
T-L-3 | Przekroje terenu, trasy niwelety. | 6 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podział geodezji, podstawowe pojęcia. Prawo geodezyjne i kartograficzne | 2 |
T-W-2 | Miary i jednostki. Pomiary liniowe-współczesne i klasyczne. Pośrednie pomiary długości. | 2 |
T-W-3 | Pomiary sytuacyjne-metoda ortogonalana i biegunowa. Wspólczesne metody przedstawiania i pomiary rzeźby terenu. | 2 |
T-W-4 | Osnowy geodezyjne. | 2 |
T-W-5 | Niwelacja - metody i instrumenty. Tachimetria | 3 |
T-W-6 | Pomiary kątów pozimych i pionowych- teodolity. | 2 |
T-W-7 | Pomiary realizacyjne | 3 |
T-W-8 | Kartografia-definicje. Metody odwzorowań kartograficznych | 3 |
T-W-9 | Mapa zasadnicza, tradycyjna. | 2 |
T-W-10 | Rola i zadania opracowań kartograficznych w gospodarce narodowej | 2 |
T-W-11 | Mapy analogowe i numeryczne | 2 |
T-W-12 | Podstawy fotogrametrii, podstawy zdjęć lotniczych | 2 |
T-W-13 | GPS- idea, pomiary, zastosowanie. Sieci geodezyjne zakłądane za pomocą GPS. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Studiowanie literatury technicznej | 6 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczanie wykładów na podstawie kolokwium | 6 |
A-A-4 | Konsultacje | 8 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć terenowych, studiowanie literatury | 2 |
A-L-3 | Przygotowanie do dwóch sprawdzianów cząstkowych | 2 |
A-L-4 | Obliczenia tras, niwelet, wyników pomiarów terenowych | 4 |
A-L-5 | Konsultacje | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie prezentacji na zaliczenie wykładów | 14 |
A-W-3 | Studiowanie literatury technicznej | 12 |
A-W-4 | Przygotowanie do dyskusji na wykłądach konwersatoryjnych | 10 |
A-W-5 | Konsultacje | 4 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
M-4 | Praca z instrumentami i przyrządami geodezyjnymi. |
M-5 | Pomiary terenowe, praca z mapami |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Okresowe sprawdziany z zakresu ćwiczeń |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczajace |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_C08_W01 zna podstawowe zasady odwzorowania rzeźby terenu i jego pokrycia oraz metody i techniki pomiarów liniowych, powierzchniowych oraz niwelacji | GO_1A_W06 | R1A_W03, R1A_W04 | InzA_W02 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-A-1, T-W-2, T-A-2, T-L-2, T-W-3, T-L-3, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_C08_U01 wykonuje proste pomiary geodezyjne z zakresu miernictwa a następnie wykorzystuje znane metody do sporządzania i prezentacji planów sytuacyjno-wysokościowych, stosuje w praktyce pozyskane materiały geodezyjne | GO_1A_U01 | R1A_U01, R1A_U02 | InzA_U02 | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-W-1, T-A-2, T-W-2, T-L-3, T-W-3, T-A-4, T-A-5, T-W-6, T-W-8 | M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_C08_K01 ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań na pozyskanie materiałów geodezyjnych, potrafi dobrać odpowiednie materiały do wykonywańych zadań z zakresu gospodarki odpadami | GO_1A_K03, GO_1A_K06 | R1A_K03, R1A_K06 | InzA_K01 | C-2, C-3 | T-W-1, T-A-1, T-L-2, T-A-3, T-A-4, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_C08_W01 zna podstawowe zasady odwzorowania rzeźby terenu i jego pokrycia oraz metody i techniki pomiarów liniowych, powierzchniowych oraz niwelacji | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy o geodezji niższej (miernictwie) |
3,0 | Student posiada ograniczoną wiedzę o zasadach odwzorowania rzeźby terenu, stosowanych tehnikach pomiarowych w miernictwie | |
3,5 | Student zna podstawowe zasady odwzorowania rzeźby terenu, zna proste metody pomiarów liniowych, powierzchni, niwelacji terenu | |
4,0 | Student zna podstawowe zasady odwzorowania rzeźby terenu i jego pokrycia, stosuje znane technikipomiarowe, pomiarów liniowych, powierzchni i niwelacji terenu | |
4,5 | Student ma kompletną wiedzę na temat odwzorowań, stosuje znane techniki pomiarowe, opisuje sprzęt geodezyjny i sprawnie wykorzystuje go do pomiarów | |
5,0 | Student posiada rozszerzoną wiedzę na temat odwzorowań rzeźby terenu i jego pokrycia, sprawnie stosuje i opisuje poznany sprzęt geodezyjny, wykorzystuje dokumentacje mapowe do opracowań zawodowych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_C08_U01 wykonuje proste pomiary geodezyjne z zakresu miernictwa a następnie wykorzystuje znane metody do sporządzania i prezentacji planów sytuacyjno-wysokościowych, stosuje w praktyce pozyskane materiały geodezyjne | 2,0 | Student nie posiada umiejętności wykorzystania poznanych metod pomiarowych i sprzętu geodezyjnego |
3,0 | Student w ograniczonym stopniu wykorzystuje poznane metody wykonywania planów sytuacyjnych, wykonuje proste pomiary liniowe i powierzchniowe | |
3,5 | Student potrafi sporządzić plan sytuacyjno-wysokościowy wykorzystując proste pomiary geodezyjne, liniowe, powierzchniowe | |
4,0 | Student potrafi sporządzić plan sytuacyjno-wysokościowy wykorzystując pomiary liniowe, powierzchniowe oraz niwelację terenu | |
4,5 | Student sporządza plany sytuacyjno-wysokościowe z pomiarówq pozyskanych i własnychpomiarów (pomiary liniowe, powierzchniowe, niwelacja), umiejętnie stosuje sprzet geodezyjny do zadań w miernictwie, pozyskuje materiały geodezyjne do realizowanych zadań zawodowych | |
5,0 | Student umiejętnie wykorzystuje poznane i rozszerzone metody tworzenia planów, sprawnie stosuje sprzęt geodezyjny, wykorzystuje i tworzy materiały geodezyjne |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_C08_K01 ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań na pozyskanie materiałów geodezyjnych, potrafi dobrać odpowiednie materiały do wykonywańych zadań z zakresu gospodarki odpadami | 2,0 | Student nie ma świadomości wpływu działań z zakresu geodezji na kształtowanie przestrzeni w gospodarce odpadami |
3,0 | Student ma ograniczoną świadomość wpływu działań z zakresu geodezji i kartografii na działalność inżynierską w gospodarce odpadami i rekultywacji gruntów | |
3,5 | Student ma świadomość wpływu działń z zakresu geodezji niższej i kartografii na kształtowanie przestrzeni i krajobrazu poprzez umiejętny wybór określonycdh rozwiązań w zakresie przedmiotu | |
4,0 | Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności geodezyjnej i kartograficznej | |
4,5 | Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji działań z zakresu geodezji ikartografii, pozyskania odpowiednich materiałów i opracowań mapowych do realizacji zadań z zakresu przedmiotu- gospodarki odpadami - lokalizacje obiektów | |
5,0 | Student w sposób przedsiębiorczy myśli i jest otwarty na działanie innych w zakresie wpływu uwarunkowań pomiarów technicznych i pozyskanych materiałow geodezyjnych i kartograficznych w przedmiocie |
Literatura podstawowa
- Jasiński A., Geodezja I i Geodezja II, Stabil, Kraków, 2003
- Kosiński W., Geodezja, Wyd. SGGW, Warszawa, 1999
- Łyszkiewicz A., Geodezja, czyli sztuka mierzenia Ziemi, Wyd. UWM, Olsztyn, 2006
- Przewłocki S., Geodezja dla inżynierii środowiska, PWN, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- Przegląd geodezyjny, NOT, Warszawa, 2012
- Geodeta, NOT, Warszawa, 2012
- www.geoportal.pl, 2012