Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)
Sylabus przedmiotu Hydrologia i gospodarowanie wodą:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Hydrologia i gospodarowanie wodą | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Meteorologia i klimatologia. Gleboznawstwo |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność oceny czynników wpływających na gospodarkę wodną, ocena znaczenia wody w środowisku przyrodniczym, możliwość zwiększenia małej retencji wodnej |
C-2 | Umiejętność gospodarowania wodą w warunkach nadmiaru i niedoboru wód, ochroną przed zjawiskami ekstremalnymi (powodzie) |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Źródła obowiązujacych aktów prawnych dot. gospodarki wodnej Prawo Wodne, Ramowa Dyrektywa Wodna, Dyrektywa Powodziowa, Dyrektywa Azotanowa. | 3 |
T-A-2 | Ocena potrzeb odwodnienia terenów nadmiernie uwligotnionych | 2 |
T-A-3 | Ocena potrzeb wodnych roślin w aspekcie potrzeb gromadzenia wody w zbiornikach | 2 |
T-A-4 | Obszary narażone na powodzie i susze | 3 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Pomiary prędkości przepływu | 3 |
T-L-2 | Pomiary stanów wód, przyrządy | 3 |
T-L-3 | Pomiary prędkości przepływu | 4 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Czynniki wpływające na zasoby wodne środowiska przyrodniczego, podstawowe pojęcia z hydrologi. | 2 |
T-W-2 | Wody podziemne: rodzaje wód. | 4 |
T-W-3 | Wody powierzchniowe | 4 |
T-W-4 | Mała retencja wodna-zbiornikowa, jeziorna, glebowa. | 3 |
T-W-5 | Gospodarowanie wodą w zlewniach hydrologicznych | 2 |
T-W-6 | Dyspozycyjność zasobów wód powierzchniowych. | 2 |
T-W-7 | Charakterystyka odpływu rzecznego, przepływy. | 2 |
T-W-8 | Charakterystyczne stany wód. | 3 |
T-W-9 | Zadania i cele gospodarki wodnej, podstawowe pojęcia. | 2 |
T-W-10 | Polityka zrównoważonego rozwoju a gospodarka wodna. | 2 |
T-W-11 | Gospodarowanie wodą na terenach nadmiernie uwilgotnionych | 2 |
T-W-12 | Czynniki wpływające na potrzeby regulowania stosunków wodych w Polsce. | 3 |
T-W-13 | Sposoby regulowania stosunków wodnych. Drenowanie. | 4 |
T-W-14 | Systemy odwadniające i nawadniające | 2 |
T-W-15 | Wpływ zagospodarowania zlewni na zasoby wodne. | 2 |
T-W-16 | Ochrona przed powodzią. | 3 |
T-W-17 | Ochrona jakości i zasobów wód | 3 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-A-2 | Praca z mapami, zlewnie, działy wodne, parametry zlewni | 6 |
A-A-3 | Przygotowanie do dwóch zaliczeń cząstkowych | 4 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć terenowych, literatura techniczna | 6 |
A-L-3 | Opracowanie wyników spostrzeżeń wodowskazowych | 6 |
A-L-4 | Opracowanie wyników pomiarów przepływu | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu końcowego | 15 |
A-W-3 | Konsultacje | 8 |
A-W-4 | Studiowanie literatury technicznej, miesięczników z zakresu gospodarki wodnej | 10 |
A-W-5 | Przygotowanie prezentacji na temat urządeń gospodarki wodnej | 12 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe, prace terenowe z instrumentami pomiarowymi |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenia ćwiczeń na podstawie sprawdzianów cząstkowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_C06_W01 Posiada wiedzę w zakresie obiegu wody w przyrodzie, metod pomiaru elementów hydrologii rzecznej, dobiera odpowiednie metody technicznej regulacji stosunków wodnych | GO_1A_W01, GO_1A_W06, GO_1A_W08 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_C06_U01 Analizuje obieg wody w przyrodzie, oblicza zasoby wodne, ocenia czynniki wpływające na stosunki wodne środowiska przyrodniczego | GO_1A_U05, GO_1A_U06 | R1A_U04, R1A_U05 | InzA_U03, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_C06_K01 ma świadomość ciągłego rozwoju hydrologii, relacji pomiędzy środowiskiem naturalnym a sposobem zagospodarowania zlewni ( zjawisk obiegu wody w przyrodzie), aktywnie uczestniczy w konsultacjach w zakresie priorytetów gospodarki wodnej | GO_1A_K01, GO_1A_K03 | R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07 | — | C-1 | T-W-1, T-W-9, T-W-10, T-W-15 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_C06_W01 Posiada wiedzę w zakresie obiegu wody w przyrodzie, metod pomiaru elementów hydrologii rzecznej, dobiera odpowiednie metody technicznej regulacji stosunków wodnych | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na temat obiegu i znaczenia wody w środowisku przyrodniczym |
3,0 | Student posiada ograniczoną wiedzę o obiegu wody w hydrosferze i podstawowych metodach pomiaru elementów i zjawisk hydrologi | |
3,5 | Student posiada wiedzę na temat obiegu wody w hydrosferze, opisuje wody podziemne i powierzchniowe, posiada podstawową wiedze na temat metod regulacji stosunków wodnych wybranych gleb | |
4,0 | Student posiada wiedzę o obiegu wody w hydrosferze, opisuje wody podziemne i powierzchniowe, pochodzenie i obieg, zna metody pomiarowe z zakresu hydrometrii, posiada wiedzę o skutecznych metodach technicznych regulacji stosunków powietrzo-wodnych podstawowych gleb regionu | |
4,5 | Student posiada rozszerzoną wiedzę o obiegu wody w hydrosferze, opisuje wody podziemne i powierzchniowe, pochodzenie i obieg, umie zastosować metody z hydrometrii w praktyce, posiada rozszerzoną wiedzę o skutecznych metodach technicznych regulacji stosunków powietzno-wodnych gleb, o zasadach gospodarki wodnej Polski, | |
5,0 | Student posiada pełną wiedzę o wodzie w hydrosferze, opisuje i analizuje procesy obiegu i wystepujące zjawiska związane z wodami powierzchniowymi i podziemnymi, sprawnie stosuje metody pomiarowe z hydrometrii, dobiera skuteczne metody regulacji stosunków wodnych w zlewniach |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_C06_U01 Analizuje obieg wody w przyrodzie, oblicza zasoby wodne, ocenia czynniki wpływające na stosunki wodne środowiska przyrodniczego | 2,0 | Student nie umie analizować obiegu wody w przyrodzie, nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi do obliczania bilansów i oceny czynników decydujących o stosunkach wodnych w środowisku |
3,0 | Student w ograniczonym stopniu analizuje obieg wody w hydrosferze, stosuje proste zasady oblicznia bilansu wód i umie ocenić podstawowe czynniki wpływające na stosunki wodne w środowisku | |
3,5 | Student analizuje obieg wody w przyrodzie w zakresie wód powierzchniowych i podziemnych, umie obliczyć zasoby wodne w zlewni, ocenia czynniki antropogeniczne wpływające na stosunki wodne w małych zlewniach rolniczych | |
4,0 | Student analizuje obieg wody w hydrosferze, umie obliczać zasoby wodne w wybranych zlewniach, oblicza zasoby wodne zlewni, umie omówić i ocenić stosunki wodne dla wybranych zlewni rzecznych | |
4,5 | Student w stopniu rozszerzonym umie omówic i analizować obieg wody w hydrosferze, oblicza i analizuje zasoby wodne wybranych zlewni, sprawnie ocenia i umie omówić czynniki wpływające na stosunki wodne w zróżnicowanych warunkach przyrodniczych | |
5,0 | Student w stopniu rozszerzonym analizuje i omawia obieg wody w hydrosferze, umiejętnie stosuje poznane metody bilansowania zasobów wodnych zlewni, analizuje i ocenia wszystkie czynniki wpływające na stosunki wodne w środowisku przyrodniczym i umie wybrać odpowiednie metody ich regulacji |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_C06_K01 ma świadomość ciągłego rozwoju hydrologii, relacji pomiędzy środowiskiem naturalnym a sposobem zagospodarowania zlewni ( zjawisk obiegu wody w przyrodzie), aktywnie uczestniczy w konsultacjach w zakresie priorytetów gospodarki wodnej | 2,0 | Student nie ma świadomości relacji zachodzących pomiędzy środowiskiem naturalnym a sposobem zagospodarowania zlewni, nie rozumie obiegu wody w środowisku przyrodniczym |
3,0 | Student ma ograniczoną swiadomość relacji: środowisko a sposób zagospodarowania zlewni na obieg wody, uczestniczy w konsultacjach społecznych w zakresie gospodarki wodnej regionu | |
3,5 | Student ma świadomość ważności zagadnień gospodarki wodą na środowisko i relacji zachodzących pomiędzy środowiskiem wodnym i sposobami zagospodarowania zlewni, uczestniczy aktywnie w konsultacjach społecznych związanych z gospodarką wodą regionu | |
4,0 | Student ma świadomość ciągłego rozwoju hydrologii i relacji zachodzących w środowisku przyrodniczym, ważności właściwych relacji między hydrosferą a zagospodarowaniem zlewni, aktywnie uczestniczy w pracach nad tworzeniem zasad gospodarowania wodą w regionie | |
4,5 | Student w sposób przedsiębiorczy myśli i jest otwarty na działanie innych w zakresie gospodarką wodą w środowisku anturalnym, ma świadomość wpływu stosowanych rozwiązań w zagospodarowaniu zlewni na obieg wody, jest aktywny w wszystkich działaniach w zakresie określania priorytetów gospodarki wodnej e regionie | |
5,0 | Student ma świadomość zachodzących ciągłych zmian w hudrosferze, ważności zagadnień wodnych w środowisku przyrodniczym i zachodzących relacji pomiędzy zagospodarowaniem zlewni a środwiskiem przyrodniczym -zasobami wodnymi, świadomie i aktywnie uczestniczy w wszystkich działaniach dotyczących spraw gospodarowania wodą w skali regionu i kraju |
Literatura podstawowa
- Bajkiewicz-Grabowska E., Mikulski Z., Hydrologia ogólna, PWN, Warszawa, 1999, III poprawione
- Ciepielowski A., Podstawy gospodarowania wodą, Wyd. SGGW, Warszawa, 1999
- Chełmicki W., Woda - zasoby, degradacja, ochrona, Uniwersytet Jagieloński, Kraków, 1997
- Praca zb. red. Mioduszewski W., Dembek W., Woda na obszarach wiejskich, MRiRW, IMUZ Falenty, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Pływaczyk A., Kowalczyk T., Gospodarowanie wodą w krajobrazie, UP Wrocław, Wrocław, 2007
- Szpindor A., Piotrowski J., Gospodarka wodna, PWN, Warszawa, 1986
- Czasopisma Techniczne: Gospodarka Wodna, NOT, Warszawa, 2012