Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)
Sylabus przedmiotu Matematyka z elementami statystyki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Matematyka z elementami statystyki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jurij Chigariev <Jurij.Chigariev@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sławomir Stankowski <Slawomir.Stankowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z matematyki w zakresie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie umiejętności rozwiązywania zagadnień formułowanych w postaci opisu algebraicznego. |
C-2 | Przedstawianie graficzne najważniejszych funkcji matematycznych. |
C-3 | Zrozumienie podstawowych pojęć statystyki opisowej. |
C-4 | Nabycie umiejętności stosowania narzędzi statystycznych do analizy danych oraz interpretowania wyników. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Działania na macierzach, obliczanie wyznaczników macierzy. | 4 |
T-A-2 | Rozwiązywanie układów równań liniowych. | 2 |
T-A-3 | Działania na wektorach, iloczyn wektorowy i skalarny. | 4 |
T-A-4 | Rozwiązywanie zadań z funkcji elementarnych. | 4 |
T-A-5 | Zaliczenie ćwiczeń z matematyki. | 1 |
T-A-6 | Obliczanie miar skupienia i dyspersji w poszczególnych rozkładach zmiennej losowej. | 3 |
T-A-7 | Wyznaczanie estymatorów punktowych i przedziałów ufności. | 3 |
T-A-8 | Hipotezy statystyczne i ich weryfikacja, interpretacja wyników. | 5 |
T-A-9 | Obliczanie współczynnika korelacji i wyznaczanie prostej regresji. | 3 |
T-A-10 | Zaliczenie ćwiczeń ze statystyki. | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Macierze i wyznaczniki, układy równań liniowych. | 3 |
T-W-2 | Działania na wektorach. | 2 |
T-W-3 | Najważniejsze rodzaje funkcji matematycznych i ich wykresy. | 4 |
T-W-4 | Zaliczenie wykładów z matematyki. | 1 |
T-W-5 | Zmienna losowa i jej rozkład. Statystyka opisowa. Populacja i próba, pobieranie próby. Test statystyczny. | 3 |
T-W-6 | Testy nieparametryczne. | 3 |
T-W-7 | Analiza korelacji i regresji. | 3 |
T-W-8 | Zaliczenie wykładów ze statystyki | 1 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w zajęciach. | 30 |
A-A-2 | Samodzielne rozwiązywanie zadań. | 15 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 12 |
A-A-4 | Konsultacje z nauczycielem. | 3 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach. | 20 |
A-W-2 | Praca własna studenta - studiowanie treści wykładów. | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu. | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian pisemny wymagający rozwiązania zadań |
S-2 | Ocena podsumowująca: egzamin |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_B01_W01 Student zna metody matematyczno-statystyczne. | GO_1A_W02 | R1A_W01 | — | C-3, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-6 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_B01_U01 Student ma umiejętność analizy danych, potrafi przeprowadzać eksperymenty i wyciągać prawidlowe wnioski. | GO_1A_U01, GO_1A_U04 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03 | InzA_U01, InzA_U02 | C-1, C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-8, T-A-9, T-A-6, T-A-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_B01_K01 Student powinien mieć aktywną postawę w realizacji postawionych zadań. Potrafi optymalizować negatywne skutki w ochronie środowiska i osiągnięty zysk. | GO_1A_K06, GO_1A_K07 | R1A_K06, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1, C-2, C-4, C-3 | T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-W-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-5, T-W-8, T-A-7, T-A-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_B01_W01 Student zna metody matematyczno-statystyczne. | 2,0 | Student nie zdobył wiedzy w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych. |
3,0 | Student w stopniu zadowalającym zdobył wiedzę w zakresie metod matematycznych i statystycznych. | |
3,5 | Student w stopniu dostatecznym zdobył wiedzę w zakresie metod matematycznych i statystycznych. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym zdobył wiedzę w zakresie metod matematycznych i statystycznych. | |
4,5 | Student w stopniu dobrym zdobył wiedzę w zakresie metod matematycznych i statystycznych oraz był aktywny na zajęciach. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym zdobył wiedzę w zakresie metod matematycznych i statystycznych oraz był aktywny na zajęciach. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_B01_U01 Student ma umiejętność analizy danych, potrafi przeprowadzać eksperymenty i wyciągać prawidlowe wnioski. | 2,0 | Student nie nabył umiejętności analizy matematycznej i stosowania testów statystycznych. |
3,0 | Student nabył w stopniu zadowalającym umiejętności analizy matematycznej i stosowania testów statystycznych. | |
3,5 | Student nabył w stopniu dostatecznym umiejętności analizy matematycznej i stosowania testów statystycznych. | |
4,0 | Student nabył w stopniu dobrym umiejętności analizy matematycznej i stosowania testów statystycznych. | |
4,5 | Student nabył w stopniu dobrym umiejętności analizy matematycznej i stosowania testów statystycznych oraz był aktywny na zajęciach. | |
5,0 | Student nabył w stopniu bardzo dobrym umiejętności analizy matematycznej i stosowania testów statystycznych oraz był aktywny na zajęciach. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_B01_K01 Student powinien mieć aktywną postawę w realizacji postawionych zadań. Potrafi optymalizować negatywne skutki w ochronie środowiska i osiągnięty zysk. | 2,0 | Student nie nabył kompetencji w zakresie swiadomości oraz samorozwoju. |
3,0 | Student nabył kompetencje w stopniu zadowalającym w zakresie swiadomości oraz samorozwoju. | |
3,5 | Student nabył kompetencje w stopniu dostatecznym w zakresie swiadomości oraz samorozwoju. | |
4,0 | Student nabył kompetencje w stopniu dobrym w zakresie swiadomości oraz samorozwoju. | |
4,5 | Student nabył kompetencje w stopniu dobrym w zakresie swiadomości oraz samorozwoju. Dokona samooceny w podejmowaniu właściwych decyzji. | |
5,0 | Student nabył kompetencje w stopniu bardzo dobrym w zakresie swiadomości oraz samorozwoju. Dokona samooceny w podejmowaniu właściwych decyzji. |
Literatura podstawowa
- Grzegorczyk J., Matematyka, cz. I-II, Oficyna Wyd. Polit. Warszawskiej, Warszawa, 1999
- Koronacki J., Mielniczuk J., Statystyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych, WNT, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Majkowska M., Matematyka nie tylko dla leśnikow, Wyd. SGGW, Warszawa, 2004
- Winnicki K. i in., Zbiór przykładów i zadań z matematyki dla studentów studiów zaocznych, Wyd. AR, Szczecin, 2002
- Markiewska- Krawiec D., Krawiec B., Podstawy statystyki matematycznej, Wyd. AR, Szczecin, 2001