Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Ochrona roślin terenów zdegradowanych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona roślin terenów zdegradowanych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Błaszkowski <Janusz.Blaszkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl>, Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 20 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z zakresu botaniki i zoologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie z najważniejszymi szkodnikami i chorobami występującymi na roślinach na terenach zdegradowanych
C-2umiejętność właściwego doboru metod ochrony roślin przed agrofagami i chorobami

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Symptomacja chorób roślin występujących w aglomeracjach miejskich i na terenach przemysłowych, a wywołanych niedoborem, nadmiarem lub niezachowanymi proporcjami w żywieniu roślin makro- i mikropierwiastkami, imisjami i czynnikami meteorologicznymi.2
T-A-2Choroby infekcyjne wywołane przez wirusy i bakterie w aglomeracjach miejskich.2
T-A-3Choroby infekcyjne wywołane przez organizmy grzybopodobne i grzyby w aglomeracjach miejskich.6
T-A-4Ekologiczna klasyfikacja owadów. Wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na aktywność owadów w środowisku.2
T-A-5Diagnostyka uszkodzeń roślin przez szkodniki w aglomeracji miejskiej.2
T-A-6Przegląd szkodników drzew i krzewów w aglomeracji miejskiej.2
T-A-7Metody oceny zagrożeń powstałych w wyniku żerowania szkodników roślin na terenach zdegradowanych.2
T-A-8Diagnostyka wybranych gatunków entomofauny pożytecznej oraz określenie ich roli w środowisku.2
20
wykłady
T-W-1Szkodliwość chorób. Podział chorób roślin. Klasyfikacja i rodzaje objawów chorobowych. Pasożytnictwo i patogeniczność.3
T-W-2Proces chorobowy. Fizjologiczne mechanizmy oddziaływania patogenów na rośliny. Warunki powstawania epidemii.5
T-W-3Mechanizmy odporności roślin na choroby.3
T-W-4Zasady i metody ochrony roślin na terenach poddanych silnej antropopresji. Ochrona roślin w aglomeracjach miejskich.4
T-W-5Charakterystyka najważniejszych grup szkodników roślin występujących na terenach zurbanizowanych i przemysłowych.4
T-W-6Klasyfikacja i diagnostyka fitofagów na podstawie uszkodzeń roślin.3
T-W-7Mechanizmy odporności roślin na szkodniki.2
T-W-8Przyczyny masowych pojawów szkodników roślin na terenach poddanych silnej antropopresji.2
T-W-9Metody ochrony roślin przed szkodnikami na terenach zurbanizowanych.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2udział w konsultacjach8
A-A-3przygotowanie do sprawdzianów pisemnych15
A-A-4studiowanie polecanej przedmiotowej literatury8
A-A-5przygotowanie zielnika z roślinami z objawami chorób oraz uszkodzeń spowodowanych przez owady5
A-A-6samodzielny zbiór roślin do zielnika4
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2udział w konsultacjach10
A-W-3przygotowanie do pisemnego zaliczenia wiedzy z wykładów16
A-W-4udział w zaliczeniu wykładów4
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, wykład problemowy
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, aktywna dyskusja związana z ćwiczeniami
M-3metoda sytuacyjna
M-4metody eksponujące (film, ekspozycja)
M-5metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe)
M-6prezentacje multimedialne z użyciem nowoczesnych metod audiowizualnych
M-7pokazy z użyciem sprzętu optycznego

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z wiedzy z wykładów
S-2Ocena formująca: sprawdzian pisemny z wiedzy z ćwiczeń
S-3Ocena formująca: kolokwium
S-4Ocena formująca: aprobata

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O05-O_W01
zna najważniejsze szkodniki i choroby występujące na roślinach terenów zdegradowanych; zna ich szkodliwość w stosunku do roślin uprawnych i nieuprawnych oraz warunki sprzyjające ich pojawieniu się i namnażaniu
GO_1A_W01, GO_1A_W05, GO_1A_W06R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04InzA_W01, InzA_W02C-1T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-A-2, T-W-3, T-A-3, T-A-4, T-W-5, T-A-5, T-A-6, T-W-6, T-A-7, T-W-7, T-A-8, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6, M-7S-1, S-2, S-3, S-4
GO_1A_O05-O_W02
zna zasady doboru metod i środków ochrony roślin najmniej uciążliwych dla środowiska przed agrofagami i chorobami
GO_1A_W05, GO_1A_W06R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04InzA_W01, InzA_W02C-2T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-A-3, T-W-3, T-W-4, T-A-4, T-A-5, T-W-5, T-W-6, T-A-6, T-W-7, T-A-7, T-A-8, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O05-O_U01
posiada umiejętność właściwego doboru i aplikacji metod ochrony roślin przed agrofagami i chorobami
GO_1A_U05, GO_1A_U09R1A_U04, R1A_U07InzA_U03, InzA_U04, InzA_U08C-2T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-A-3, T-W-3, T-W-4, T-A-4, T-A-5, T-W-5, T-W-6, T-A-6, T-W-7, T-A-7, T-A-8, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O05-O_K01
ma świadomość odpowiedzialności za prowadzone działania w zakresie ochrony roślin i znaczenie substancji stosowanych w ochronie roślin dla stanu środowiska naturalnego
GO_1A_K05, GO_1A_K06R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-2T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-A-3, T-A-4, T-W-4, T-W-5, T-A-6, T-W-7, T-A-7, T-A-8, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6, M-7S-4
GO_1A_O05-O_K02
ma świadomość konieczności dokształcania się przez całe życie związane z ciągłym rozwojem nauk biologicznych, chemicznych i technologii gospodarowania
GO_1A_K03, GO_1A_K05, GO_1A_K06R1A_K03, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-6, T-A-6, T-W-7, T-A-7, T-W-8, T-A-8, T-W-9M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6, M-7S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O05-O_W01
zna najważniejsze szkodniki i choroby występujące na roślinach terenów zdegradowanych; zna ich szkodliwość w stosunku do roślin uprawnych i nieuprawnych oraz warunki sprzyjające ich pojawieniu się i namnażaniu
2,0nie posiada znajomość podstawowych praw naturalnych związanych z wystąpieniem szkodników i chorób na roślinach
3,0posiada znajomość podstawowych praw naturalnych i działań związanych ze środowiskiem i jego ochroną. Zna przebieg procesu chorobowego
3,5posiada znajomość podstawowych praw naturalnych i działań związanych ze środowiskiem i jego ochroną. Zna przebieg procesu chorobowego i warunki sprzyjające wystąpieniu choroby i szkodnikom
4,0posiada znajomość podstawowych praw naturalnych i działań związanych ze środowiskiem i jego ochroną. Zna przebieg procesu chorobowego i umie opisać wpływ warunków sprzyjających na przebieg choroby i wystąpienie szkodników
4,5posiada znajomość podstawowych praw naturalnych i działań związanych ze środowiskiem i jego ochroną. Zna przebieg procesu chorobowego i umie opisać wpływ warunków środowiskowych na wystąpienie choroby, jej rozwoju w epidemię oraz wpływ na gradację szkodników
5,0posiada znajomość podstawowych praw naturalnych i działań związanych ze środowiskiem i jego ochroną. Zna przebieg procesu chorobowego i umie opisać wpływ warunków środowiskowych na wystąpienie choroby, jej rozwoju w epidemię oraz wpływ na gradację szkodników. Zna warunki sprzyjające infekowaniu roślin przez poszczególne grupy grzybów i powodowaniu uszkodzeń przez poszczególne grupy szkodników
GO_1A_O05-O_W02
zna zasady doboru metod i środków ochrony roślin najmniej uciążliwych dla środowiska przed agrofagami i chorobami
2,0nie potrafi wymienić typów odporności u roślin; nie potrafi wymienić żadnej metody zwalczania chorób i szkodników roślin
3,0potrafi wymienić typy odporności u roślin; potrafi wymienić metody zwalczania chorób i szkodników roślin
3,5potrafi wymienić i rozróżnić typy odporności u roślin; potrafi wymienić i dobrać właściwe metody zwalczania chorób i szkodników roślin
4,0potrafi wymienić i rozróżnić i scharakteryzować typy odporności u roślin; potrafi wymienić i dobrać właściwe metody zwalczania chorób i szkodników roślin
4,5potrafi wymienić i rozróżnić i scharakteryzować typy odporności u roślin; potrafi wymienić ich wady i zalety; potrafi wymienić i dobrać właściwe metody zwalczania chorób i szkodników roślin
5,0potrafi wymienić i rozróżnić i scharakteryzować typy odporności u roślin; potrafi wymienić ich wady i zalety; potrafi wymienić, dobrać i zaproponować właściwe i najbardziej skuteczne metody zwalczania chorób i szkodników roślin

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O05-O_U01
posiada umiejętność właściwego doboru i aplikacji metod ochrony roślin przed agrofagami i chorobami
2,0nie umie posługiwać się Zaleceniami Ochrony Roślin; nie umie wyszukiwać środków do zwalczania wybranych chorób roślinnych; nie umie zaaplikować żadnego środka ochrony roślin
3,0umie dobrać odpowiednie metody ochrony roślin przed chorobami i szkodnikami
3,5umie dobrać odpowiednie metody ochrony roślin przed wybranymi chorobami i szkodnikami, umie poprawnie wyszukac nazwy preparatów w Zaleceniach Ochrony Roślin,
4,0umie dobrać odpowiednie metody ochrony roślin przed wybranymi chorobami i szkodnikami, umie poprawnie wyszukac nazwy preparatów w Zaleceniach Ochrony Roślin, umie zastosować preparaty ochrony roślin,
4,5umie dobrać odpowiednie metody ochrony roślin przed wybranymi chorobami i szkodnikami, umie poprawnie wyszukac nazwy preparatów w Zaleceniach Ochrony Roślin, umie zastosować preparaty ochrony roślin, umie z pomocą ułożyć program zwalczania chorób i szkodników dla wybranych gatunków roślin
5,0umie dobrać odpowiednie metody ochrony roślin przed wybranymi chorobami i szkodnikami, umie poprawnie wyszukac nazwy preparatów w Zaleceniach Ochrony Roślin, umie zastosować preparaty ochrony roślin, umie ułożyć program zwalczania chorób i szkodników dla wybranych gatunków roślin

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O05-O_K01
ma świadomość odpowiedzialności za prowadzone działania w zakresie ochrony roślin i znaczenie substancji stosowanych w ochronie roślin dla stanu środowiska naturalnego
2,0nie ma świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu rzadko zwraca uwagę na dobro środowiska
3,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu tylko czasem zwraca uwagę na dobro środowiska
4,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu nie zawsze zwraca uwagę na dobro środowiska
4,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, a przy ich podejmowaniu przeważnie zwraca uwagę na dobro środowiska
5,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, a przy ich podejmowaniu zawsze zwraca uwagę na dobro środowiska, decyzje te są logiczne i przemyślane
GO_1A_O05-O_K02
ma świadomość konieczności dokształcania się przez całe życie związane z ciągłym rozwojem nauk biologicznych, chemicznych i technologii gospodarowania
2,0nie posiada świadomości konieczności dokształcania się przez całe życie związanej z ciągłym rozwojem nauk biologicznych, chemicznych i technologii gospodarowania
3,0posiada podstawową świadomość konieczności dokształcania się przez całe życie związanej z ciągłym rozwojem nauk biologicznych, chemicznych i technologii gospodarowania
3,5posiada ponad dostateczną (połowiczną) świadomość konieczności dokształcania się przez całe życie związanej z ciągłym rozwojem nauk biologicznych, chemicznych i technologii gospodarowania
4,0posiada dobrą świadomość konieczności dokształcania się przez całe życie związanej z ciągłym rozwojem nauk biologicznych, chemicznych i technologii gospodarowania
4,5posiada prawie pełną świadomość konieczności dokształcania się przez całe życie związanej z ciągłym rozwojem nauk biologicznych, chemicznych i technologii gospodarowania
5,0posiada pełną świadomość konieczności dokształcania się przez całe życie związanej z ciągłym rozwojem nauk biologicznych, chemicznych i technologii gospodarowania

Literatura podstawowa

  1. Błaszkowski J., Adamska I., Czerniawska B., Madej T., Zioło E., Przewodnik do zajęć z fitopatologii, http://www.zor.zut.edu.pl/Skrypt-web/Home.html, 2011
  2. Boczek J., Nauka o szkodnikach roślin uprawnych, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2001
  3. Borecki Z., Nauka o chorobach roślin, PWRiL, Warszawa, 2001
  4. Kochman J., Węgorek W., Ochrona roślin, Plantpress, Kraków, 1997
  5. Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 1., PWRiL, Warszawa, 2010
  6. Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 2., PWRiL, Warszawa, 2011
  7. Mańka K., Fitopatologia leśna, PWRiL, Warszawa, 1998
  8. Wilkaniec B. (red.), Entomologia ogólna. Tom 1., PWRiL, Poznań, 2009
  9. Wilkaniec B. (red.), Entomologia szczegółowa. Tom 2., PWRiL, Warszawa, 2010
  10. Miętkiewski R., Zarys nauki o szkodnikach roślin (cz. I, II)., WSRP, Siedlce, 1994

Literatura dodatkowa

  1. Boczek (red.), Diagnostyka szkodników roślin i ich wrogów naturalnych., tom. I., 1994
  2. Boczek (red.), Diagnostyka szkodników roślin i ich wrogów naturalnych., tom. II., 1996
  3. Boczek (red.), Diagnostyka szkodników roślin i ich wrogów naturalnych., tom. III., 1999
  4. Boczek (red.), Diagnostyka szkodników roślin i ich wrogów naturalnych., tom. IV., 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Symptomacja chorób roślin występujących w aglomeracjach miejskich i na terenach przemysłowych, a wywołanych niedoborem, nadmiarem lub niezachowanymi proporcjami w żywieniu roślin makro- i mikropierwiastkami, imisjami i czynnikami meteorologicznymi.2
T-A-2Choroby infekcyjne wywołane przez wirusy i bakterie w aglomeracjach miejskich.2
T-A-3Choroby infekcyjne wywołane przez organizmy grzybopodobne i grzyby w aglomeracjach miejskich.6
T-A-4Ekologiczna klasyfikacja owadów. Wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na aktywność owadów w środowisku.2
T-A-5Diagnostyka uszkodzeń roślin przez szkodniki w aglomeracji miejskiej.2
T-A-6Przegląd szkodników drzew i krzewów w aglomeracji miejskiej.2
T-A-7Metody oceny zagrożeń powstałych w wyniku żerowania szkodników roślin na terenach zdegradowanych.2
T-A-8Diagnostyka wybranych gatunków entomofauny pożytecznej oraz określenie ich roli w środowisku.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Szkodliwość chorób. Podział chorób roślin. Klasyfikacja i rodzaje objawów chorobowych. Pasożytnictwo i patogeniczność.3
T-W-2Proces chorobowy. Fizjologiczne mechanizmy oddziaływania patogenów na rośliny. Warunki powstawania epidemii.5
T-W-3Mechanizmy odporności roślin na choroby.3
T-W-4Zasady i metody ochrony roślin na terenach poddanych silnej antropopresji. Ochrona roślin w aglomeracjach miejskich.4
T-W-5Charakterystyka najważniejszych grup szkodników roślin występujących na terenach zurbanizowanych i przemysłowych.4
T-W-6Klasyfikacja i diagnostyka fitofagów na podstawie uszkodzeń roślin.3
T-W-7Mechanizmy odporności roślin na szkodniki.2
T-W-8Przyczyny masowych pojawów szkodników roślin na terenach poddanych silnej antropopresji.2
T-W-9Metody ochrony roślin przed szkodnikami na terenach zurbanizowanych.4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2udział w konsultacjach8
A-A-3przygotowanie do sprawdzianów pisemnych15
A-A-4studiowanie polecanej przedmiotowej literatury8
A-A-5przygotowanie zielnika z roślinami z objawami chorób oraz uszkodzeń spowodowanych przez owady5
A-A-6samodzielny zbiór roślin do zielnika4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2udział w konsultacjach10
A-W-3przygotowanie do pisemnego zaliczenia wiedzy z wykładów16
A-W-4udział w zaliczeniu wykładów4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O05-O_W01zna najważniejsze szkodniki i choroby występujące na roślinach terenów zdegradowanych; zna ich szkodliwość w stosunku do roślin uprawnych i nieuprawnych oraz warunki sprzyjające ich pojawieniu się i namnażaniu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W01Student opisuje zjawiska i procesy zachodzące w środowisku. Zna zasady funkcjonowania biosfery oraz jest w stanie określić ich wpływ na życie ludzi i gospodarkę.
GO_1A_W05Student identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska, rewitalizacji i rekultywacji. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z gospodarką odpadami i rekultywacją terenów zdegradowanych, w tym gromadzeniem, składowaniem, unieszkodliwianiem i przetwarzaniem odpadów oraz rekultywacją składowisk.
GO_1A_W06Student jest w stanie rozróżnić i zrozumieć procesy zachodzące w środowisku, w tym zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych szczeblach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku gospodarka odpadami. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w procesach technologicznych przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu gospodarki odpadami i rekultywacji gruntów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z najważniejszymi szkodnikami i chorobami występującymi na roślinach na terenach zdegradowanych
Treści programoweT-A-1Symptomacja chorób roślin występujących w aglomeracjach miejskich i na terenach przemysłowych, a wywołanych niedoborem, nadmiarem lub niezachowanymi proporcjami w żywieniu roślin makro- i mikropierwiastkami, imisjami i czynnikami meteorologicznymi.
T-W-1Szkodliwość chorób. Podział chorób roślin. Klasyfikacja i rodzaje objawów chorobowych. Pasożytnictwo i patogeniczność.
T-W-2Proces chorobowy. Fizjologiczne mechanizmy oddziaływania patogenów na rośliny. Warunki powstawania epidemii.
T-A-2Choroby infekcyjne wywołane przez wirusy i bakterie w aglomeracjach miejskich.
T-W-3Mechanizmy odporności roślin na choroby.
T-A-3Choroby infekcyjne wywołane przez organizmy grzybopodobne i grzyby w aglomeracjach miejskich.
T-A-4Ekologiczna klasyfikacja owadów. Wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na aktywność owadów w środowisku.
T-W-5Charakterystyka najważniejszych grup szkodników roślin występujących na terenach zurbanizowanych i przemysłowych.
T-A-5Diagnostyka uszkodzeń roślin przez szkodniki w aglomeracji miejskiej.
T-A-6Przegląd szkodników drzew i krzewów w aglomeracji miejskiej.
T-W-6Klasyfikacja i diagnostyka fitofagów na podstawie uszkodzeń roślin.
T-A-7Metody oceny zagrożeń powstałych w wyniku żerowania szkodników roślin na terenach zdegradowanych.
T-W-7Mechanizmy odporności roślin na szkodniki.
T-A-8Diagnostyka wybranych gatunków entomofauny pożytecznej oraz określenie ich roli w środowisku.
T-W-8Przyczyny masowych pojawów szkodników roślin na terenach poddanych silnej antropopresji.
T-W-9Metody ochrony roślin przed szkodnikami na terenach zurbanizowanych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, wykład problemowy
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, aktywna dyskusja związana z ćwiczeniami
M-3metoda sytuacyjna
M-4metody eksponujące (film, ekspozycja)
M-5metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe)
M-6prezentacje multimedialne z użyciem nowoczesnych metod audiowizualnych
M-7pokazy z użyciem sprzętu optycznego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z wiedzy z wykładów
S-2Ocena formująca: sprawdzian pisemny z wiedzy z ćwiczeń
S-3Ocena formująca: kolokwium
S-4Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada znajomość podstawowych praw naturalnych związanych z wystąpieniem szkodników i chorób na roślinach
3,0posiada znajomość podstawowych praw naturalnych i działań związanych ze środowiskiem i jego ochroną. Zna przebieg procesu chorobowego
3,5posiada znajomość podstawowych praw naturalnych i działań związanych ze środowiskiem i jego ochroną. Zna przebieg procesu chorobowego i warunki sprzyjające wystąpieniu choroby i szkodnikom
4,0posiada znajomość podstawowych praw naturalnych i działań związanych ze środowiskiem i jego ochroną. Zna przebieg procesu chorobowego i umie opisać wpływ warunków sprzyjających na przebieg choroby i wystąpienie szkodników
4,5posiada znajomość podstawowych praw naturalnych i działań związanych ze środowiskiem i jego ochroną. Zna przebieg procesu chorobowego i umie opisać wpływ warunków środowiskowych na wystąpienie choroby, jej rozwoju w epidemię oraz wpływ na gradację szkodników
5,0posiada znajomość podstawowych praw naturalnych i działań związanych ze środowiskiem i jego ochroną. Zna przebieg procesu chorobowego i umie opisać wpływ warunków środowiskowych na wystąpienie choroby, jej rozwoju w epidemię oraz wpływ na gradację szkodników. Zna warunki sprzyjające infekowaniu roślin przez poszczególne grupy grzybów i powodowaniu uszkodzeń przez poszczególne grupy szkodników
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O05-O_W02zna zasady doboru metod i środków ochrony roślin najmniej uciążliwych dla środowiska przed agrofagami i chorobami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W05Student identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska, rewitalizacji i rekultywacji. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z gospodarką odpadami i rekultywacją terenów zdegradowanych, w tym gromadzeniem, składowaniem, unieszkodliwianiem i przetwarzaniem odpadów oraz rekultywacją składowisk.
GO_1A_W06Student jest w stanie rozróżnić i zrozumieć procesy zachodzące w środowisku, w tym zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych szczeblach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku gospodarka odpadami. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w procesach technologicznych przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu gospodarki odpadami i rekultywacji gruntów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2umiejętność właściwego doboru metod ochrony roślin przed agrofagami i chorobami
Treści programoweT-W-1Szkodliwość chorób. Podział chorób roślin. Klasyfikacja i rodzaje objawów chorobowych. Pasożytnictwo i patogeniczność.
T-A-1Symptomacja chorób roślin występujących w aglomeracjach miejskich i na terenach przemysłowych, a wywołanych niedoborem, nadmiarem lub niezachowanymi proporcjami w żywieniu roślin makro- i mikropierwiastkami, imisjami i czynnikami meteorologicznymi.
T-A-2Choroby infekcyjne wywołane przez wirusy i bakterie w aglomeracjach miejskich.
T-W-2Proces chorobowy. Fizjologiczne mechanizmy oddziaływania patogenów na rośliny. Warunki powstawania epidemii.
T-A-3Choroby infekcyjne wywołane przez organizmy grzybopodobne i grzyby w aglomeracjach miejskich.
T-W-3Mechanizmy odporności roślin na choroby.
T-W-4Zasady i metody ochrony roślin na terenach poddanych silnej antropopresji. Ochrona roślin w aglomeracjach miejskich.
T-A-4Ekologiczna klasyfikacja owadów. Wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na aktywność owadów w środowisku.
T-A-5Diagnostyka uszkodzeń roślin przez szkodniki w aglomeracji miejskiej.
T-W-5Charakterystyka najważniejszych grup szkodników roślin występujących na terenach zurbanizowanych i przemysłowych.
T-W-6Klasyfikacja i diagnostyka fitofagów na podstawie uszkodzeń roślin.
T-A-6Przegląd szkodników drzew i krzewów w aglomeracji miejskiej.
T-W-7Mechanizmy odporności roślin na szkodniki.
T-A-7Metody oceny zagrożeń powstałych w wyniku żerowania szkodników roślin na terenach zdegradowanych.
T-A-8Diagnostyka wybranych gatunków entomofauny pożytecznej oraz określenie ich roli w środowisku.
T-W-8Przyczyny masowych pojawów szkodników roślin na terenach poddanych silnej antropopresji.
T-W-9Metody ochrony roślin przed szkodnikami na terenach zurbanizowanych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, wykład problemowy
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, aktywna dyskusja związana z ćwiczeniami
M-3metoda sytuacyjna
M-4metody eksponujące (film, ekspozycja)
M-5metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe)
M-6prezentacje multimedialne z użyciem nowoczesnych metod audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z wiedzy z wykładów
S-2Ocena formująca: sprawdzian pisemny z wiedzy z ćwiczeń
S-3Ocena formująca: kolokwium
S-4Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wymienić typów odporności u roślin; nie potrafi wymienić żadnej metody zwalczania chorób i szkodników roślin
3,0potrafi wymienić typy odporności u roślin; potrafi wymienić metody zwalczania chorób i szkodników roślin
3,5potrafi wymienić i rozróżnić typy odporności u roślin; potrafi wymienić i dobrać właściwe metody zwalczania chorób i szkodników roślin
4,0potrafi wymienić i rozróżnić i scharakteryzować typy odporności u roślin; potrafi wymienić i dobrać właściwe metody zwalczania chorób i szkodników roślin
4,5potrafi wymienić i rozróżnić i scharakteryzować typy odporności u roślin; potrafi wymienić ich wady i zalety; potrafi wymienić i dobrać właściwe metody zwalczania chorób i szkodników roślin
5,0potrafi wymienić i rozróżnić i scharakteryzować typy odporności u roślin; potrafi wymienić ich wady i zalety; potrafi wymienić, dobrać i zaproponować właściwe i najbardziej skuteczne metody zwalczania chorób i szkodników roślin
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O05-O_U01posiada umiejętność właściwego doboru i aplikacji metod ochrony roślin przed agrofagami i chorobami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U05Student wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski. Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
GO_1A_U09Student potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich, potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i je ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2umiejętność właściwego doboru metod ochrony roślin przed agrofagami i chorobami
Treści programoweT-W-1Szkodliwość chorób. Podział chorób roślin. Klasyfikacja i rodzaje objawów chorobowych. Pasożytnictwo i patogeniczność.
T-A-1Symptomacja chorób roślin występujących w aglomeracjach miejskich i na terenach przemysłowych, a wywołanych niedoborem, nadmiarem lub niezachowanymi proporcjami w żywieniu roślin makro- i mikropierwiastkami, imisjami i czynnikami meteorologicznymi.
T-A-2Choroby infekcyjne wywołane przez wirusy i bakterie w aglomeracjach miejskich.
T-W-2Proces chorobowy. Fizjologiczne mechanizmy oddziaływania patogenów na rośliny. Warunki powstawania epidemii.
T-A-3Choroby infekcyjne wywołane przez organizmy grzybopodobne i grzyby w aglomeracjach miejskich.
T-W-3Mechanizmy odporności roślin na choroby.
T-W-4Zasady i metody ochrony roślin na terenach poddanych silnej antropopresji. Ochrona roślin w aglomeracjach miejskich.
T-A-4Ekologiczna klasyfikacja owadów. Wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na aktywność owadów w środowisku.
T-A-5Diagnostyka uszkodzeń roślin przez szkodniki w aglomeracji miejskiej.
T-W-5Charakterystyka najważniejszych grup szkodników roślin występujących na terenach zurbanizowanych i przemysłowych.
T-W-6Klasyfikacja i diagnostyka fitofagów na podstawie uszkodzeń roślin.
T-A-6Przegląd szkodników drzew i krzewów w aglomeracji miejskiej.
T-W-7Mechanizmy odporności roślin na szkodniki.
T-A-7Metody oceny zagrożeń powstałych w wyniku żerowania szkodników roślin na terenach zdegradowanych.
T-A-8Diagnostyka wybranych gatunków entomofauny pożytecznej oraz określenie ich roli w środowisku.
T-W-8Przyczyny masowych pojawów szkodników roślin na terenach poddanych silnej antropopresji.
T-W-9Metody ochrony roślin przed szkodnikami na terenach zurbanizowanych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, wykład problemowy
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, aktywna dyskusja związana z ćwiczeniami
M-3metoda sytuacyjna
M-4metody eksponujące (film, ekspozycja)
M-5metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe)
M-6prezentacje multimedialne z użyciem nowoczesnych metod audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z wiedzy z wykładów
S-2Ocena formująca: sprawdzian pisemny z wiedzy z ćwiczeń
S-3Ocena formująca: kolokwium
S-4Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie posługiwać się Zaleceniami Ochrony Roślin; nie umie wyszukiwać środków do zwalczania wybranych chorób roślinnych; nie umie zaaplikować żadnego środka ochrony roślin
3,0umie dobrać odpowiednie metody ochrony roślin przed chorobami i szkodnikami
3,5umie dobrać odpowiednie metody ochrony roślin przed wybranymi chorobami i szkodnikami, umie poprawnie wyszukac nazwy preparatów w Zaleceniach Ochrony Roślin,
4,0umie dobrać odpowiednie metody ochrony roślin przed wybranymi chorobami i szkodnikami, umie poprawnie wyszukac nazwy preparatów w Zaleceniach Ochrony Roślin, umie zastosować preparaty ochrony roślin,
4,5umie dobrać odpowiednie metody ochrony roślin przed wybranymi chorobami i szkodnikami, umie poprawnie wyszukac nazwy preparatów w Zaleceniach Ochrony Roślin, umie zastosować preparaty ochrony roślin, umie z pomocą ułożyć program zwalczania chorób i szkodników dla wybranych gatunków roślin
5,0umie dobrać odpowiednie metody ochrony roślin przed wybranymi chorobami i szkodnikami, umie poprawnie wyszukac nazwy preparatów w Zaleceniach Ochrony Roślin, umie zastosować preparaty ochrony roślin, umie ułożyć program zwalczania chorób i szkodników dla wybranych gatunków roślin
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O05-O_K01ma świadomość odpowiedzialności za prowadzone działania w zakresie ochrony roślin i znaczenie substancji stosowanych w ochronie roślin dla stanu środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K05Student ma świadomość znaczenia swojej roli zawodowej, a zwłaszcza odpowiedzialności etycznej za stan środowiska naturalnego.
GO_1A_K06Student dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska i życia ludzi. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny i rzeczowy przedstawić swoje poglądy za pomocą odpowiednio dobranych argumentów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2umiejętność właściwego doboru metod ochrony roślin przed agrofagami i chorobami
Treści programoweT-W-1Szkodliwość chorób. Podział chorób roślin. Klasyfikacja i rodzaje objawów chorobowych. Pasożytnictwo i patogeniczność.
T-A-1Symptomacja chorób roślin występujących w aglomeracjach miejskich i na terenach przemysłowych, a wywołanych niedoborem, nadmiarem lub niezachowanymi proporcjami w żywieniu roślin makro- i mikropierwiastkami, imisjami i czynnikami meteorologicznymi.
T-A-2Choroby infekcyjne wywołane przez wirusy i bakterie w aglomeracjach miejskich.
T-W-2Proces chorobowy. Fizjologiczne mechanizmy oddziaływania patogenów na rośliny. Warunki powstawania epidemii.
T-W-3Mechanizmy odporności roślin na choroby.
T-A-3Choroby infekcyjne wywołane przez organizmy grzybopodobne i grzyby w aglomeracjach miejskich.
T-A-4Ekologiczna klasyfikacja owadów. Wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na aktywność owadów w środowisku.
T-W-4Zasady i metody ochrony roślin na terenach poddanych silnej antropopresji. Ochrona roślin w aglomeracjach miejskich.
T-W-5Charakterystyka najważniejszych grup szkodników roślin występujących na terenach zurbanizowanych i przemysłowych.
T-A-6Przegląd szkodników drzew i krzewów w aglomeracji miejskiej.
T-W-7Mechanizmy odporności roślin na szkodniki.
T-A-7Metody oceny zagrożeń powstałych w wyniku żerowania szkodników roślin na terenach zdegradowanych.
T-A-8Diagnostyka wybranych gatunków entomofauny pożytecznej oraz określenie ich roli w środowisku.
T-W-8Przyczyny masowych pojawów szkodników roślin na terenach poddanych silnej antropopresji.
T-W-9Metody ochrony roślin przed szkodnikami na terenach zurbanizowanych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, wykład problemowy
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, aktywna dyskusja związana z ćwiczeniami
M-3metoda sytuacyjna
M-4metody eksponujące (film, ekspozycja)
M-5metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe)
M-6prezentacje multimedialne z użyciem nowoczesnych metod audiowizualnych
M-7pokazy z użyciem sprzętu optycznego
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu rzadko zwraca uwagę na dobro środowiska
3,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu tylko czasem zwraca uwagę na dobro środowiska
4,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu nie zawsze zwraca uwagę na dobro środowiska
4,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, a przy ich podejmowaniu przeważnie zwraca uwagę na dobro środowiska
5,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, a przy ich podejmowaniu zawsze zwraca uwagę na dobro środowiska, decyzje te są logiczne i przemyślane
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O05-O_K02ma świadomość konieczności dokształcania się przez całe życie związane z ciągłym rozwojem nauk biologicznych, chemicznych i technologii gospodarowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K03Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania technicznego lub badawczego.
GO_1A_K05Student ma świadomość znaczenia swojej roli zawodowej, a zwłaszcza odpowiedzialności etycznej za stan środowiska naturalnego.
GO_1A_K06Student dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska i życia ludzi. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny i rzeczowy przedstawić swoje poglądy za pomocą odpowiednio dobranych argumentów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z najważniejszymi szkodnikami i chorobami występującymi na roślinach na terenach zdegradowanych
C-2umiejętność właściwego doboru metod ochrony roślin przed agrofagami i chorobami
Treści programoweT-A-1Symptomacja chorób roślin występujących w aglomeracjach miejskich i na terenach przemysłowych, a wywołanych niedoborem, nadmiarem lub niezachowanymi proporcjami w żywieniu roślin makro- i mikropierwiastkami, imisjami i czynnikami meteorologicznymi.
T-A-2Choroby infekcyjne wywołane przez wirusy i bakterie w aglomeracjach miejskich.
T-A-3Choroby infekcyjne wywołane przez organizmy grzybopodobne i grzyby w aglomeracjach miejskich.
T-A-4Ekologiczna klasyfikacja owadów. Wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na aktywność owadów w środowisku.
T-A-5Diagnostyka uszkodzeń roślin przez szkodniki w aglomeracji miejskiej.
T-W-6Klasyfikacja i diagnostyka fitofagów na podstawie uszkodzeń roślin.
T-A-6Przegląd szkodników drzew i krzewów w aglomeracji miejskiej.
T-W-7Mechanizmy odporności roślin na szkodniki.
T-A-7Metody oceny zagrożeń powstałych w wyniku żerowania szkodników roślin na terenach zdegradowanych.
T-W-8Przyczyny masowych pojawów szkodników roślin na terenach poddanych silnej antropopresji.
T-A-8Diagnostyka wybranych gatunków entomofauny pożytecznej oraz określenie ich roli w środowisku.
T-W-9Metody ochrony roślin przed szkodnikami na terenach zurbanizowanych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, wykład problemowy
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, aktywna dyskusja związana z ćwiczeniami
M-3metoda sytuacyjna
M-4metody eksponujące (film, ekspozycja)
M-5metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe)
M-6prezentacje multimedialne z użyciem nowoczesnych metod audiowizualnych
M-7pokazy z użyciem sprzętu optycznego
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada świadomości konieczności dokształcania się przez całe życie związanej z ciągłym rozwojem nauk biologicznych, chemicznych i technologii gospodarowania
3,0posiada podstawową świadomość konieczności dokształcania się przez całe życie związanej z ciągłym rozwojem nauk biologicznych, chemicznych i technologii gospodarowania
3,5posiada ponad dostateczną (połowiczną) świadomość konieczności dokształcania się przez całe życie związanej z ciągłym rozwojem nauk biologicznych, chemicznych i technologii gospodarowania
4,0posiada dobrą świadomość konieczności dokształcania się przez całe życie związanej z ciągłym rozwojem nauk biologicznych, chemicznych i technologii gospodarowania
4,5posiada prawie pełną świadomość konieczności dokształcania się przez całe życie związanej z ciągłym rozwojem nauk biologicznych, chemicznych i technologii gospodarowania
5,0posiada pełną świadomość konieczności dokształcania się przez całe życie związanej z ciągłym rozwojem nauk biologicznych, chemicznych i technologii gospodarowania