Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Oczyszczanie i remediacja gruntów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Oczyszczanie i remediacja gruntów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Justyna Chudecka <Justyna.Chudecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Adam Sammel <Adam.Sammel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 20 1,50,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 20 1,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe zagadnienia z dziedziny gleboznawstwa, ochrony środowiska i chemii ogólnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uświadomienie studentowi potrzeby oczyszczania i remediacji gruntów jako narzędzia ochrony i poprawy jakości środowiska przyrodniczego
C-2Zapoznanie studenta z prawnymi regulacjami dotyczącymi zagadnień przedmiotowych
C-3Przekazanie studentowi wiedzy niezbędnej do oceny stopnia zanieczyszczenia gruntu przez różne substancje szkodliwe
C-4Zapoznanie studenta i wyrobienie w nim umiejętności doboru metod oczyszczania i remadiacji gruntu zależnie od stopnia jego zanieczyszczenia i sposobu użytkowania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Omówienie prawnych aspektów oceny stanu zanieczyszczenia i skażenia gleb oraz gruntów, wprowadzenie pojęcia rodzajów zanieczyszczenia, szkody w środowisku i jej naprawy, standardów jakości gleby i ziemi4
T-A-2Określenie stopnia zanieczyszczenia gruntów przez metale ciężkie. Dobór technik remediacyjnych zależnie od stopnia zanieczyszczenia, lokalizacji, właściwości i użytkowania gruntów4
T-A-3Ocena zanieczyszczenia gruntów przez substancje organiczne oraz dobranie odpowiednich technik remediacyjnych4
T-A-4Określenie stopnia zasolenia gleby i jej zanieczyszczenia przez substancje promieniotwórcze wraz z możliwością użycia metod unieszkodliwiajacych wpływ tych polutantów3
T-A-5Szczegółowy przegląd technik bioremediacyjnych w aspekcie zróżnicowanego zanieczyszczenia gleb i gruntów przez określone substancje szkodliwe2
T-A-6Innowacyjne metody chemicznego i biologicznego oczyszczania zanieczyszczonych gleb, gruntów i wód podziemnych. Pisemne zaliczenie ćwiczeń3
20
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień przedmiotowych - zanieczyszczenie gruntów jako źródło zagrożeń całego środowiska przyrodniczego, rodzaje substancji zanieczyszczających, ich pochodzenie, szkodliwość i rozprzestrzenianie się w gruncie4
T-W-2Pojęcia oczyszczania, remediacji, sanitacji, dekontaminacji i detoksykacji gruntów. Sposoby unieszkodliwiania zanieczyszczeń metodami "in situ" i "ex situ". Przegląd prawnych uregulowań w odniesieniu do zabiegów oczyszczania gruntów4
T-W-3Techniki "in situ" i "ex situ" oczyszczania gruntów z nadmiernych ilości metali ciężkich oraz metody ich unieszkodliwiania4
T-W-4Oczyszczanie gruntów metodami "in situ" i "ex situ" z substancji organicznych, w tym produktów ropopochodnych3
T-W-5Metody fito- i bioremediacyjne w oczyszczaniu gruntów3
T-W-6Remediacja gruntów zasolonych i zanieczyszczonych przez substancje promieniotwórcze. Pisemne zaliczenie wykładów2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych20
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień poruszanych na ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-3Studiowanie uregulowań prawnych związanych z zagadnieniami przedmiotowymi5
A-A-4Przygotowanie studenta do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych10
45
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych i literatury specjalistycznej15
A-W-3Przygotowanie studenta do zaliczenia wykładów10
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe audytoryjne
M-5Dyskusja dydaktyczna
M-6Praca w grupach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, między innymi za aktywność, zaangażowanie studenta w pracę w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń audytoryjnych) jako podsumowująca osiągniete efekty uczenia się

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O08-O_W01
W zakresie wiedzy student zna rodzaje substancji zanieczyszczających grunty oraz metody pozwalające określić stopień ich zanieczyszczenia i remediacji gruntów
GO_1A_W06, GO_1A_W07, GO_1A_W09R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-2, C-3, C-4T-W-1, T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-5, T-W-6, T-A-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O08-O_U01
W zakresie umiejętności student potrafi określić stopień zanieczyszczenia gruntów przez poszczególne substancje szkodliwe, odznacza się umiejętnością zaplanowania właściwych technik i metod remediacyjnych
GO_1A_U05, GO_1A_U06R1A_U04, R1A_U05InzA_U03, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-3, C-4T-W-1, T-A-1, T-W-2, T-A-2, T-W-3, T-A-3, T-W-4, T-A-4, T-W-5, T-A-5, T-A-6, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O08-O_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma pełną świadomośc wpływu stanu czystości gruntów na jakość środowiska przyrodniczego, w tym na stan roślin oraz zdrowie zwierząt i ludzi
GO_1A_K01, GO_1A_K04, GO_1A_K05, GO_1A_K06R1A_K01, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07InzA_K01C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-A-1, T-W-2, T-A-2, T-W-3, T-A-3, T-W-4, T-A-4, T-W-5, T-A-5, T-A-6, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O08-O_W01
W zakresie wiedzy student zna rodzaje substancji zanieczyszczających grunty oraz metody pozwalające określić stopień ich zanieczyszczenia i remediacji gruntów
2,0Student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z oczyszczaniem i remediacją gruntów
3,0Student posiada podstawową wiedzę przedmiotową, tzn. zna niektóre substancje szkodliwe, metody wyceny stopnia zanieczyszczenia przez nie gruntów oraz niektóre techniki remediacyjne
3,5Student posiada połowiczną wiedzę na temat oczyszczania i remediacji gruntów
4,0Student dobrze zna teoretyczne podstawy związane z tematem przedmiotu, tj. zna większość substancji, metod wyceny ich zawartości oraz sposobów oczyszczania z nich gruntów lub unieszkodliwiania ich obecności
4,5Student prezentuje prawie pełną wiedzę związaną z oczyszczaniem i remediacją gruntów
5,0Student zna wszystkie teoretyczne podstawy przedmiotowe, tj. ma pełną wiedzę na temat substancji zanieczyszczających grunty, sposobów oceny ich zawartości oraz technik ich usuwania bądź unieszkodliwiania w gruncie

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O08-O_U01
W zakresie umiejętności student potrafi określić stopień zanieczyszczenia gruntów przez poszczególne substancje szkodliwe, odznacza się umiejętnością zaplanowania właściwych technik i metod remediacyjnych
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie oczyszczania i remediacji gruntów
3,0Student posiada podstawowe umiejętności przedmiotowe, tj. potrafi określić tylko niektóre sposoby oczyszczania i remediacji gruntów z substancji szkodliwych
3,5Student posiada połowiczne umiejętnosci w zakresie oceny stopnia zanieczyszczenia gruntów i dobrania technik ich oczyszczania i remediacji
4,0Student posiada dobre umiejętności przedmiotowe, tj. potrafi określić większość sposobów oczyszczania i remediacji gruntów z substancji szkodliwych
4,5Student posiada prawie pełne umiejętności w zakresie oceny stopnia zanieczyszczenia gruntów i dobrania technik ich remediacji
5,0Student cechuje się bardzo dobrymi umiejętnościami w zakresie przedmiotu, tj. potrafi we wszystkich przypadkach właściwie ocenić stan zanieczyszczenia gruntów i odpowiednio zaplanować sposoby unieszkodliwiania polutantów

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O08-O_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma pełną świadomośc wpływu stanu czystości gruntów na jakość środowiska przyrodniczego, w tym na stan roślin oraz zdrowie zwierząt i ludzi
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje go postawa nieodpowiedzialna i brak sumienności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, nie uświadamia sobie w żaden sposób powiązań, jakie istnieją między stanem czystości gruntów a jakością środowiska przyrodniczego
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się dostateczną odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma podstawową świadomość zależności istniejących pomiędzy stanem czystości gruntów a jakością środowiska przyrodniczego
3,5Student dość aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy, cechuje go dość odpowiedzialna i sumienna postawa w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma ponad dostateczną (połowiczną) świadomość wpływu jakości gruntów na stan środowiska przyrodniczego
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest w stopniu dobrym odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość zależności istniejących pomiędzy stanem czystości gruntów a jakością środowiska przyrodniczego
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny za działania własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go prawie pełna (ponad dobra) świadomość wpływu jakości gruntów na stan środowiska przyrodniczego
5,0Student bardzo aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi sprawnie kierować pracą zespołu i motywować do działania jego członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób bardzo świadomy i odpowiedzialny dąży do ich realizacji, bardzo sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, ma pełną świadomość zależności istniejących pomiędzy stanem czystości gruntów a jakością środowiska przyrodniczego, w tym zdrowia zwierząt i ludzi

Literatura podstawowa

  1. Malina G., Likwidacja zagrożenia gruntowo-wodnego na terenach zanieczyszczonych, Wydaw. Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa, 2007
  2. Akt prawny, Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 9 września 2002 roku w sprawie standardów jakości gleby oraz standardów jakości ziemi z dnia 9 września 2002 roku, Dz.U. 2002 Nr 165 poz. 1359 [online] http://isap.sejm.gov.pl, Warszawa, 2002
  3. Akt prawny, Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 roku Prawo ochrony środowiska, Dz.U. 2001 Nr 62 poz. 627 [online] http://isap.sejm.gov.pl, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Klimiuk E., Łebkowska M., Biotechnologia w ochronie środowiska, Wydaw. Nauk. PWN, Warszawa, 2003
  2. Kościelniak S., Wskazówki metodyczne do oceny stopnia zanieczyszczenia gruntów i wód podziemnych produktami ropopochodnymi i innymi substancjami chemicznymi w procesach rekultywacji, PIOŚ, Warszawa, 1995

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Omówienie prawnych aspektów oceny stanu zanieczyszczenia i skażenia gleb oraz gruntów, wprowadzenie pojęcia rodzajów zanieczyszczenia, szkody w środowisku i jej naprawy, standardów jakości gleby i ziemi4
T-A-2Określenie stopnia zanieczyszczenia gruntów przez metale ciężkie. Dobór technik remediacyjnych zależnie od stopnia zanieczyszczenia, lokalizacji, właściwości i użytkowania gruntów4
T-A-3Ocena zanieczyszczenia gruntów przez substancje organiczne oraz dobranie odpowiednich technik remediacyjnych4
T-A-4Określenie stopnia zasolenia gleby i jej zanieczyszczenia przez substancje promieniotwórcze wraz z możliwością użycia metod unieszkodliwiajacych wpływ tych polutantów3
T-A-5Szczegółowy przegląd technik bioremediacyjnych w aspekcie zróżnicowanego zanieczyszczenia gleb i gruntów przez określone substancje szkodliwe2
T-A-6Innowacyjne metody chemicznego i biologicznego oczyszczania zanieczyszczonych gleb, gruntów i wód podziemnych. Pisemne zaliczenie ćwiczeń3
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień przedmiotowych - zanieczyszczenie gruntów jako źródło zagrożeń całego środowiska przyrodniczego, rodzaje substancji zanieczyszczających, ich pochodzenie, szkodliwość i rozprzestrzenianie się w gruncie4
T-W-2Pojęcia oczyszczania, remediacji, sanitacji, dekontaminacji i detoksykacji gruntów. Sposoby unieszkodliwiania zanieczyszczeń metodami "in situ" i "ex situ". Przegląd prawnych uregulowań w odniesieniu do zabiegów oczyszczania gruntów4
T-W-3Techniki "in situ" i "ex situ" oczyszczania gruntów z nadmiernych ilości metali ciężkich oraz metody ich unieszkodliwiania4
T-W-4Oczyszczanie gruntów metodami "in situ" i "ex situ" z substancji organicznych, w tym produktów ropopochodnych3
T-W-5Metody fito- i bioremediacyjne w oczyszczaniu gruntów3
T-W-6Remediacja gruntów zasolonych i zanieczyszczonych przez substancje promieniotwórcze. Pisemne zaliczenie wykładów2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych20
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień poruszanych na ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-3Studiowanie uregulowań prawnych związanych z zagadnieniami przedmiotowymi5
A-A-4Przygotowanie studenta do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych i literatury specjalistycznej15
A-W-3Przygotowanie studenta do zaliczenia wykładów10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O08-O_W01W zakresie wiedzy student zna rodzaje substancji zanieczyszczających grunty oraz metody pozwalające określić stopień ich zanieczyszczenia i remediacji gruntów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W06Student jest w stanie rozróżnić i zrozumieć procesy zachodzące w środowisku, w tym zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych szczeblach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku gospodarka odpadami. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w procesach technologicznych przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu gospodarki odpadami i rekultywacji gruntów.
GO_1A_W07Student zna podstawy metod, technik i technologii pozwalających wykorzystywać potencjał przyrodniczy i technologiczny w celu poprawy jakości życia człowieka oraz potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie prostych i zaawansowanych technik inżynierskich w celu ochrony środowiska i ludzi.
GO_1A_W09Student opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z prawnymi regulacjami dotyczącymi zagadnień przedmiotowych
C-3Przekazanie studentowi wiedzy niezbędnej do oceny stopnia zanieczyszczenia gruntu przez różne substancje szkodliwe
C-4Zapoznanie studenta i wyrobienie w nim umiejętności doboru metod oczyszczania i remadiacji gruntu zależnie od stopnia jego zanieczyszczenia i sposobu użytkowania
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do zagadnień przedmiotowych - zanieczyszczenie gruntów jako źródło zagrożeń całego środowiska przyrodniczego, rodzaje substancji zanieczyszczających, ich pochodzenie, szkodliwość i rozprzestrzenianie się w gruncie
T-A-1Omówienie prawnych aspektów oceny stanu zanieczyszczenia i skażenia gleb oraz gruntów, wprowadzenie pojęcia rodzajów zanieczyszczenia, szkody w środowisku i jej naprawy, standardów jakości gleby i ziemi
T-W-2Pojęcia oczyszczania, remediacji, sanitacji, dekontaminacji i detoksykacji gruntów. Sposoby unieszkodliwiania zanieczyszczeń metodami "in situ" i "ex situ". Przegląd prawnych uregulowań w odniesieniu do zabiegów oczyszczania gruntów
T-W-3Techniki "in situ" i "ex situ" oczyszczania gruntów z nadmiernych ilości metali ciężkich oraz metody ich unieszkodliwiania
T-W-4Oczyszczanie gruntów metodami "in situ" i "ex situ" z substancji organicznych, w tym produktów ropopochodnych
T-W-5Metody fito- i bioremediacyjne w oczyszczaniu gruntów
T-A-5Szczegółowy przegląd technik bioremediacyjnych w aspekcie zróżnicowanego zanieczyszczenia gleb i gruntów przez określone substancje szkodliwe
T-W-6Remediacja gruntów zasolonych i zanieczyszczonych przez substancje promieniotwórcze. Pisemne zaliczenie wykładów
T-A-6Innowacyjne metody chemicznego i biologicznego oczyszczania zanieczyszczonych gleb, gruntów i wód podziemnych. Pisemne zaliczenie ćwiczeń
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, między innymi za aktywność, zaangażowanie studenta w pracę w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń audytoryjnych) jako podsumowująca osiągniete efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z oczyszczaniem i remediacją gruntów
3,0Student posiada podstawową wiedzę przedmiotową, tzn. zna niektóre substancje szkodliwe, metody wyceny stopnia zanieczyszczenia przez nie gruntów oraz niektóre techniki remediacyjne
3,5Student posiada połowiczną wiedzę na temat oczyszczania i remediacji gruntów
4,0Student dobrze zna teoretyczne podstawy związane z tematem przedmiotu, tj. zna większość substancji, metod wyceny ich zawartości oraz sposobów oczyszczania z nich gruntów lub unieszkodliwiania ich obecności
4,5Student prezentuje prawie pełną wiedzę związaną z oczyszczaniem i remediacją gruntów
5,0Student zna wszystkie teoretyczne podstawy przedmiotowe, tj. ma pełną wiedzę na temat substancji zanieczyszczających grunty, sposobów oceny ich zawartości oraz technik ich usuwania bądź unieszkodliwiania w gruncie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O08-O_U01W zakresie umiejętności student potrafi określić stopień zanieczyszczenia gruntów przez poszczególne substancje szkodliwe, odznacza się umiejętnością zaplanowania właściwych technik i metod remediacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U05Student wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski. Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
GO_1A_U06Student dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji, nie tylko produkcji przemysłowej, ale też rolnej i leśnej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji w ramach gospodarki odpadami i rekultywacji terenów zdegradowanych. Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z prawnymi regulacjami dotyczącymi zagadnień przedmiotowych
C-3Przekazanie studentowi wiedzy niezbędnej do oceny stopnia zanieczyszczenia gruntu przez różne substancje szkodliwe
C-4Zapoznanie studenta i wyrobienie w nim umiejętności doboru metod oczyszczania i remadiacji gruntu zależnie od stopnia jego zanieczyszczenia i sposobu użytkowania
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do zagadnień przedmiotowych - zanieczyszczenie gruntów jako źródło zagrożeń całego środowiska przyrodniczego, rodzaje substancji zanieczyszczających, ich pochodzenie, szkodliwość i rozprzestrzenianie się w gruncie
T-A-1Omówienie prawnych aspektów oceny stanu zanieczyszczenia i skażenia gleb oraz gruntów, wprowadzenie pojęcia rodzajów zanieczyszczenia, szkody w środowisku i jej naprawy, standardów jakości gleby i ziemi
T-W-2Pojęcia oczyszczania, remediacji, sanitacji, dekontaminacji i detoksykacji gruntów. Sposoby unieszkodliwiania zanieczyszczeń metodami "in situ" i "ex situ". Przegląd prawnych uregulowań w odniesieniu do zabiegów oczyszczania gruntów
T-A-2Określenie stopnia zanieczyszczenia gruntów przez metale ciężkie. Dobór technik remediacyjnych zależnie od stopnia zanieczyszczenia, lokalizacji, właściwości i użytkowania gruntów
T-W-3Techniki "in situ" i "ex situ" oczyszczania gruntów z nadmiernych ilości metali ciężkich oraz metody ich unieszkodliwiania
T-A-3Ocena zanieczyszczenia gruntów przez substancje organiczne oraz dobranie odpowiednich technik remediacyjnych
T-W-4Oczyszczanie gruntów metodami "in situ" i "ex situ" z substancji organicznych, w tym produktów ropopochodnych
T-A-4Określenie stopnia zasolenia gleby i jej zanieczyszczenia przez substancje promieniotwórcze wraz z możliwością użycia metod unieszkodliwiajacych wpływ tych polutantów
T-W-5Metody fito- i bioremediacyjne w oczyszczaniu gruntów
T-A-5Szczegółowy przegląd technik bioremediacyjnych w aspekcie zróżnicowanego zanieczyszczenia gleb i gruntów przez określone substancje szkodliwe
T-A-6Innowacyjne metody chemicznego i biologicznego oczyszczania zanieczyszczonych gleb, gruntów i wód podziemnych. Pisemne zaliczenie ćwiczeń
T-W-6Remediacja gruntów zasolonych i zanieczyszczonych przez substancje promieniotwórcze. Pisemne zaliczenie wykładów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe audytoryjne
M-5Dyskusja dydaktyczna
M-6Praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, między innymi za aktywność, zaangażowanie studenta w pracę w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń audytoryjnych) jako podsumowująca osiągniete efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie oczyszczania i remediacji gruntów
3,0Student posiada podstawowe umiejętności przedmiotowe, tj. potrafi określić tylko niektóre sposoby oczyszczania i remediacji gruntów z substancji szkodliwych
3,5Student posiada połowiczne umiejętnosci w zakresie oceny stopnia zanieczyszczenia gruntów i dobrania technik ich oczyszczania i remediacji
4,0Student posiada dobre umiejętności przedmiotowe, tj. potrafi określić większość sposobów oczyszczania i remediacji gruntów z substancji szkodliwych
4,5Student posiada prawie pełne umiejętności w zakresie oceny stopnia zanieczyszczenia gruntów i dobrania technik ich remediacji
5,0Student cechuje się bardzo dobrymi umiejętnościami w zakresie przedmiotu, tj. potrafi we wszystkich przypadkach właściwie ocenić stan zanieczyszczenia gruntów i odpowiednio zaplanować sposoby unieszkodliwiania polutantów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O08-O_K01W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma pełną świadomośc wpływu stanu czystości gruntów na jakość środowiska przyrodniczego, w tym na stan roślin oraz zdrowie zwierząt i ludzi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K01Student ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz technologii gospodarowania, unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów i wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
GO_1A_K04Student potrafi na drodze etycznej powiązać aspekty ekonomiczne i środowiskowe wykonywanego zawodu, potrafi ocenić wszelkie aspekty prawidłowego postępowania.
GO_1A_K05Student ma świadomość znaczenia swojej roli zawodowej, a zwłaszcza odpowiedzialności etycznej za stan środowiska naturalnego.
GO_1A_K06Student dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska i życia ludzi. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny i rzeczowy przedstawić swoje poglądy za pomocą odpowiednio dobranych argumentów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie studentowi potrzeby oczyszczania i remediacji gruntów jako narzędzia ochrony i poprawy jakości środowiska przyrodniczego
C-2Zapoznanie studenta z prawnymi regulacjami dotyczącymi zagadnień przedmiotowych
C-3Przekazanie studentowi wiedzy niezbędnej do oceny stopnia zanieczyszczenia gruntu przez różne substancje szkodliwe
C-4Zapoznanie studenta i wyrobienie w nim umiejętności doboru metod oczyszczania i remadiacji gruntu zależnie od stopnia jego zanieczyszczenia i sposobu użytkowania
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do zagadnień przedmiotowych - zanieczyszczenie gruntów jako źródło zagrożeń całego środowiska przyrodniczego, rodzaje substancji zanieczyszczających, ich pochodzenie, szkodliwość i rozprzestrzenianie się w gruncie
T-A-1Omówienie prawnych aspektów oceny stanu zanieczyszczenia i skażenia gleb oraz gruntów, wprowadzenie pojęcia rodzajów zanieczyszczenia, szkody w środowisku i jej naprawy, standardów jakości gleby i ziemi
T-W-2Pojęcia oczyszczania, remediacji, sanitacji, dekontaminacji i detoksykacji gruntów. Sposoby unieszkodliwiania zanieczyszczeń metodami "in situ" i "ex situ". Przegląd prawnych uregulowań w odniesieniu do zabiegów oczyszczania gruntów
T-A-2Określenie stopnia zanieczyszczenia gruntów przez metale ciężkie. Dobór technik remediacyjnych zależnie od stopnia zanieczyszczenia, lokalizacji, właściwości i użytkowania gruntów
T-W-3Techniki "in situ" i "ex situ" oczyszczania gruntów z nadmiernych ilości metali ciężkich oraz metody ich unieszkodliwiania
T-A-3Ocena zanieczyszczenia gruntów przez substancje organiczne oraz dobranie odpowiednich technik remediacyjnych
T-W-4Oczyszczanie gruntów metodami "in situ" i "ex situ" z substancji organicznych, w tym produktów ropopochodnych
T-A-4Określenie stopnia zasolenia gleby i jej zanieczyszczenia przez substancje promieniotwórcze wraz z możliwością użycia metod unieszkodliwiajacych wpływ tych polutantów
T-W-5Metody fito- i bioremediacyjne w oczyszczaniu gruntów
T-A-5Szczegółowy przegląd technik bioremediacyjnych w aspekcie zróżnicowanego zanieczyszczenia gleb i gruntów przez określone substancje szkodliwe
T-A-6Innowacyjne metody chemicznego i biologicznego oczyszczania zanieczyszczonych gleb, gruntów i wód podziemnych. Pisemne zaliczenie ćwiczeń
T-W-6Remediacja gruntów zasolonych i zanieczyszczonych przez substancje promieniotwórcze. Pisemne zaliczenie wykładów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe audytoryjne
M-5Dyskusja dydaktyczna
M-6Praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, między innymi za aktywność, zaangażowanie studenta w pracę w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń audytoryjnych) jako podsumowująca osiągniete efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje go postawa nieodpowiedzialna i brak sumienności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, nie uświadamia sobie w żaden sposób powiązań, jakie istnieją między stanem czystości gruntów a jakością środowiska przyrodniczego
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się dostateczną odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma podstawową świadomość zależności istniejących pomiędzy stanem czystości gruntów a jakością środowiska przyrodniczego
3,5Student dość aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy, cechuje go dość odpowiedzialna i sumienna postawa w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma ponad dostateczną (połowiczną) świadomość wpływu jakości gruntów na stan środowiska przyrodniczego
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest w stopniu dobrym odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość zależności istniejących pomiędzy stanem czystości gruntów a jakością środowiska przyrodniczego
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny za działania własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go prawie pełna (ponad dobra) świadomość wpływu jakości gruntów na stan środowiska przyrodniczego
5,0Student bardzo aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi sprawnie kierować pracą zespołu i motywować do działania jego członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób bardzo świadomy i odpowiedzialny dąży do ich realizacji, bardzo sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, ma pełną świadomość zależności istniejących pomiędzy stanem czystości gruntów a jakością środowiska przyrodniczego, w tym zdrowia zwierząt i ludzi