Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)
Sylabus przedmiotu Pochodzenie i właściwości odpadów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Pochodzenie i właściwości odpadów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowe wiadomości z chemii nieorganicznej i organicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z właściwościami odpadów |
C-2 | Zapoznanie studenta z pochodzeniem odpadów |
C-3 | Umiejętność rozpoznawania odpadów na podstawie pochodzenia i ich właściwości |
C-4 | Nabywanie umiejętności wyboru optymalnej metody zagospodarowania odpadów na podstawie ich właściwości. Umie dokonać podziału odpadów zgodnie z katalogiem odpadów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zasady podziału odpadów przyjęte w rozporządzeniu: Katalog odpadów. | 3 |
T-A-2 | Oznaczanie składników biogennych występujących w odpadach (azot metodą desytlacyujną i fosfor metodą kolorymetryczną). Interrpretacja wyników i wnioski. | 4 |
T-A-3 | Metale ciężkie w odpadach. Oznaczanie metali ciężkich w wybranych odpadach metodą ASA (zawatość ogólna i rozpuszczalna). Oznaczanie zasorbowania miedzi i ołowiu w odpadach. | 3 |
T-A-4 | Oznaczanie i obliczanie wartości energetycznej w wybranych odpadach róznego pochodzenia. | 2 |
T-A-5 | Oznaczanie składu granulometrycznego oraz gęstości odpadów. | 3 |
T-A-6 | Oznaczanie pH i zasolenia w róznych grupach odpadów. | 2 |
T-A-7 | Oznaczenie potencjału redox i różnych form związków azotu w odciekach pochodzących ze składowisk odpadów. | 3 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podział odpadów. | 10 |
T-W-2 | Sposób prowadzenia i zakres wymaganych badań odpadów. | 10 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Źródła i charakterystyka wybranych grup odpadów (odpady z: wydobycia i przeróbki kopalin, rolnictwa i przetwórstwa żywności). | 15 |
T-W-2 | Źródła i charakterystyka wybranych grup odpadów (z procesów termicznych, budowy, remontów i demontażu obiektów budowlanych oraz odpady medyczne i weterynaryjne). | 15 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 20 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych. | 5 |
A-A-3 | Samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych. | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 20 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych z literaturą przedmiotową. | 20 |
A-W-3 | Samodzielne przygotowanie do zaliczenia materiału wykładowego. | 20 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych z literaturą przedmiotową. | 20 |
A-W-3 | Samodzielne przygotowanie do zaliczenia materiału wykładowego. | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny i problemowy |
M-2 | metoda projektów |
M-3 | Demonstracje materiałów dydaktycznych |
M-4 | Praca w zespołach i interpretacja wyników |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_C14_W01 Student po zakończenu przedmiotu (wykłady i ćwiczenia) ma wiedzę zwiazaną z podziałem odpadów. Ma podstawową wiedzę na temat żródeł pochodzenia odpadów oraz ich właściwości. | GO_1A_W06 | R1A_W03, R1A_W04 | InzA_W02 | C-1, C-2 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_C14_U01 W zakresie umiejętności student potrafi ocenić zawartość substancji zanieczyszcających odpady niebezpieczne oraz określić możliwość ich wykorzystania. Umie wykonać projekt planu gospodarki odpadami. | GO_1A_U06 | R1A_U05 | InzA_U06, InzA_U07 | C-4 | T-W-1 | M-1, M-2, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_C14_K01 W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje także samodzielne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumienną w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość na temat pochodzenia i właściwości odpadów oraz wpływu ich na środowsko przyrodnicze | GO_1A_K06 | R1A_K06 | InzA_K01 | C-3 | T-W-1 | M-1, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_C14_W01 Student po zakończenu przedmiotu (wykłady i ćwiczenia) ma wiedzę zwiazaną z podziałem odpadów. Ma podstawową wiedzę na temat żródeł pochodzenia odpadów oraz ich właściwości. | 2,0 | student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z pochodzeniem i właściwościami odpadów |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw związanych z pochodzeniem i właściwościami odpadów | |
3,5 | Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu z podstaw związanych z pochodzeniem i właściwościami odpadów | |
4,0 | Student zna większość teoretycznych podstaw z zakresu pochodzenia i właściwości odpadów | |
4,5 | Student posiada pełną wiedzę z zakresu z pochodzenia i właściwości odpadów | |
5,0 | Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu pochodzenia i właściwości odpadów oraz ich wpływ na środowisko |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_C14_U01 W zakresie umiejętności student potrafi ocenić zawartość substancji zanieczyszcających odpady niebezpieczne oraz określić możliwość ich wykorzystania. Umie wykonać projekt planu gospodarki odpadami. | 2,0 | Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie oceny pochodzenia i właściwości odpadów |
3,0 | Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie oceny pochodzenia i właściwości odpadów | |
3,5 | Student posiada połowiczne umiejętności w zakresie oceny pochodzenia i właściwości odpadów | |
4,0 | Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny pochodzenia i właściwości odpadów | |
4,5 | Student posiada ponad dobre umiejętności w zakresie oceny pochodzenia i właściwości odpadów | |
5,0 | Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny pochodzenia i właściwości odpadów |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_C14_K01 W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje także samodzielne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumienną w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość na temat pochodzenia i właściwości odpadów oraz wpływu ich na środowsko przyrodnicze | 2,0 | Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o pochodzeniu i właściwościach odpadów |
3,0 | Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomości o pochodzeniu i właściwościach odpadów | |
3,5 | Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa dość odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dostateczną świadomości o pochodzeniu i właściwościach odpadów | |
4,0 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość o pochodzeniu i właściwościach odpadów | |
4,5 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest bardzo odpowiedzialny za podjęte własne inicjatywy i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go ponad dobra wiedza na temat pochodzenia i właściwości odpadów | |
5,0 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, bardzo dobrze potrafi zorganizować pracę w grupie i zainicjować do działania jej członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, w sposób bardzo dobry zdobywa wiedzę i umiejętności, ma wysoką świadomość o pochodzeniu i właściwościach odpadów |
Literatura podstawowa
- Rosik-Dulewska Cz, Podstawy gospodarki odpadami, PWN, Warszawa, 2008
- Bilitewski B., Härdtle G., Marek K., Podręcznik gospodarki odpadami. Teoria i praktyka, Seidel Przywecki, Warszawa, 2006
- Praca zbiorowa pod redakcją S. Baran, J. Łabętowicz, E. Krzywy, Przyrodnicze wykorzystanie odpadów. Podstawy teoretyczne i praktyczne, PWRiL, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Żygadło M., Strategia gospodarki odpadami komunalnymi, PZITS, Poznań, 2001