Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)
Sylabus przedmiotu Ekologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z gleboznawstwa, chemii, klimatologii i botaniki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu ekologii, umożliwiajacej ocenę stanu środowiska przyrodniczego pod względem jego zasobów roślinnych, zwierzęcych, walorów przyrodniczych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ekologia jako dziedzina naukowa, czyli obrona terminu ekologii przed nadużywaniem. analiza róznych przykładów nieprawidlowego stosowania tego terminu. | 2 |
T-A-2 | Cykle biogeochemiczne tlenu, węgla, azotu, fosforu i siarki. Obieg wody w przyrodzie. | 2 |
T-A-3 | Stosunek człowieka do środowiska w czasie. Zachowanie wartości środowiska. | 2 |
T-A-4 | Przyrost ludności i problem jej wyżywienia. | 2 |
T-A-5 | Urbanizacja i jej skutki dla środowiska. | 2 |
T-A-6 | Zasoby przyrody i ich ochrona. | 2 |
T-A-7 | Racjonalna gospodarka zasobami przyrody. | 2 |
T-A-8 | Stan środowiska i jego wpływ na zdrowie. | 2 |
T-A-9 | Przykłady zakłócenia równowagi ekologicznej w wyniku działalności czlowieka. | 2 |
T-A-10 | Zaliczenie ćwiczeń. | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicja ekologii. Zakres ekologii. Zasady i pojęcia dotyczące ekologii. Związek ekologii z biologią i innymi naukami. Zakres i podział ekologii. | 2 |
T-W-2 | Pojęcie siedliska i środowiska. Rodzaje środowisk. Kryteria ich podziału. Środowisko człowieka. Rodzaje nisz ekologicznych. | 2 |
T-W-3 | Cel i metody ochrony przyrody i ochrony środowiska i ich związek z ekologią. | 2 |
T-W-4 | Czynniki ekologiczne, ich klasyfikacja, oddziaływanie energii na środowisko. Światła a aktywność organizmów. Ciepło - oddziaływanie na środowisko i organizm. | 2 |
T-W-5 | Ekologia organizmu.Tolerancja ekologiczna organizmu. Prawa ekologiczne dotyczące czynników ograniczających – prawo Liebiga i prawa Shelforda. | 2 |
T-W-6 | Rośliny jako fitoindykatory warunków siedliskowych. | 2 |
T-W-7 | Interakcje dodatnie między organizmami. | 2 |
T-W-8 | Interakcje ujemne między organizmami. | 2 |
T-W-9 | Filozofia ekologiczna a dominująca filozofia materialistyczna. Etyka ekologiczna. | 2 |
T-W-10 | Zaliczenie wykładów | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział Studenta w ćwiczeniach audytoryjnych. | 20 |
A-A-2 | Przygotowanie się Studenta do zaliczenia pisemnego z części ćwiczeniowej. | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział Studenta w wykładach. | 20 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów przez Studenta. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie Studenta do zaliczenia końcowego w formie pisemnej. | 10 |
A-W-4 | Czytanie wskazanej literatury. | 5 |
A-W-5 | Przygotowanie przez Studenta części wstępnej do wykładu. | 5 |
A-W-6 | Przygotowanie przez Studenta prezentacji multimedialnej. | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Film |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
M-5 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach |
S-3 | Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z części ćwiczeniowej i wykładowej przez Studenta |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_C02_W01 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał zjawiska i procesy zachodzące w środowisku na poziomie organizmu i populacji | GO_1A_W01 | R1A_W01, R1A_W03 | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-7 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
GO_1A_C02_W02 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie identyfikuje zjawiska zachodzące w biosferze w podstawowych ekosystemach i biomach. | GO_1A_W05 | R1A_W01, R1A_W03 | InzA_W01 | C-1 | T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
GO_1A_C02_W03 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie opisywał zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach przyczyna urbanizacji, ruchu turystycznego, wplywu przemysłu i rolnicwa. | GO_1A_W09 | R1A_W03, R1A_W04, R1A_W07 | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
GO_1A_C02_W04 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał naturalne i antropogeniczne źródła oraz cykle pierwiastków biogeochemicznych w środowisku. | GO_1A_W11 | R1A_W03, R1A_W06 | — | C-1 | T-W-1, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_C02_U01 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnejanalizując agroekosystemy, użytki zielone) i leśnej (ekosystemy leśne). | GO_1A_U06 | R1A_U05 | InzA_U06, InzA_U07 | C-1 | T-W-9 | M-1, M-2, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
GO_1A_C02_U02 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność inwentaryzacji i waloryzacji przestrzeni oraz środowiska przyrodniczego agroekosystemów, użytków zielonych, ekosystemów leśnych | GO_1A_U08 | R1A_U06, R1A_U07, R1A_U09 | InzA_U06 | C-1 | T-W-8 | M-1, M-2, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_C02_K01 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie potrafił odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego w zakresie oceny środowiska atmosferycznego, glebowego czy roślinnego. | GO_1A_K03 | R1A_K03 | — | C-1 | T-A-7, T-W-6, T-A-5, T-A-6, T-A-4, T-W-5, T-W-8 | M-1, M-2, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
GO_1A_C02_K02 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie miał świadomość znaczenia swojej roli zawodowej, a zwłaszcza odpowiedzialności etycznej za stan środowiska leśnego, łąkowego czy niektórych biomów. | GO_1A_K05 | R1A_K05 | — | C-1 | T-W-9, T-A-8, T-A-9 | M-1, M-2, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_C02_W01 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał zjawiska i procesy zachodzące w środowisku na poziomie organizmu i populacji | 2,0 | Student nie zna zjawisk i procesów zachodzących w środowisku na poziomie organizmu i populacji |
3,0 | Student zna w niewielkim stopniu zjawiska i procesy zachodzące w środowisku na poziomie organizmu i populacji | |
3,5 | Student zna w stopniu podstawowym zjawiska i procesy zachodzące w środowisku na poziomie organizmu i populacji | |
4,0 | Student zna zjawiska i procesy zachodzące w środowisku na poziomie organizmu i populacji | |
4,5 | Student zna w stopniu dobrym zjawiska i procesy zachodzące w środowisku na poziomie organizmu i populacji | |
5,0 | Student zna wszystkie (omawiane na przedmiocie) zjawiska i procesy zachodzące w środowisku na poziomie organizmu i populacji | |
GO_1A_C02_W02 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie identyfikuje zjawiska zachodzące w biosferze w podstawowych ekosystemach i biomach. | 2,0 | Student nie identyfikuje zjawisk zachodzących w biosferze w podstawowych ekosystemach i biomach. |
3,0 | Student identyfikuje nieliczne zjawiska zachodzące w biosferze w podstawowych ekosystemach i biomach. | |
3,5 | Student identyfikuje zjawiska zachodzące w biosferze w podstawowych ekosystemach i biomach. | |
4,0 | Student identyfikuje zjawiska zachodzące w biosferze w podstawowych ekosystemach i biomach w stopniu dobrym | |
4,5 | Student identyfikuje kilka zjawisk zachodzących w biosferze w podstawowych ekosystemach i biomach. | |
5,0 | Student identyfikuje wszystkie (omawiane na przedmiocie) zjawiska zachodzące w biosferze w podstawowych ekosystemach i biomach. | |
GO_1A_C02_W03 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie opisywał zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach przyczyna urbanizacji, ruchu turystycznego, wplywu przemysłu i rolnicwa. | 2,0 | Student nie opisuje zmian i zagrożeń środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi |
3,0 | Student opisuje nieliczne zmiany środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi | |
3,5 | Student opisuje kilka zmian i zagrożeń środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi | |
4,0 | Student opisuje zmiany i zagrożenia środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach przyczyna urbanizacji, ruchu turystycznego, wplywu przemysłu i rolnicwa. | |
4,5 | Student opisuje kilka zmian i zagrożeń środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach powstale na skutek urbanizacji, ruchu turystycznego, wplywu przemysłu i rolnicwa. | |
5,0 | Student opisuje wszystkie zmiany i zagrożenia środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach powstale na skutek urbanizacji, ruchu turystycznego, wpływu przemysłu i rolnicwa. | |
GO_1A_C02_W04 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał naturalne i antropogeniczne źródła oraz cykle pierwiastków biogeochemicznych w środowisku. | 2,0 | Student nie zna naturalnych i antropogenicznych źródeł oraz cykli pierwiastków biogeochemicznych w środowisku. |
3,0 | Student zna nieliczne naturalne źródła oraz cykle pierwiastków biogeochemicznych w środowisku. | |
3,5 | Student zna nieliczne naturalne i antropogeniczne źródła oraz cykle pierwiastków biogeochemicznych w środowisku. | |
4,0 | Student zna kilka naturalnych i antropogenicznych źródeł oraz cykli pierwiastków biogeochemicznych w środowisku. | |
4,5 | Student zna naturalne i antropogeniczne źródła oraz cykle pierwiastków biogeochemicznych w środowisku. | |
5,0 | Student zna wszystkie (omawiane na przedmiocie) naturalne i antropogeniczne źródła oraz cykle pierwiastków biogeochemicznych w środowisku. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_C02_U01 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnejanalizując agroekosystemy, użytki zielone) i leśnej (ekosystemy leśne). | 2,0 | Student nie posiada umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnejanalizując agroekosystemy, użytki zielone) i leśnej (ekosystemy leśne). |
3,0 | Student posiada w niewielkim stopniu umiejętność identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. | |
3,5 | Student posiada umiejętność identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. | |
4,0 | Student posiada umiejętność identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnejanalizując agroekosystemy, użytki zielone) i leśnej (ekosystemy leśne). | |
4,5 | Student posiada w stopniu dobrym umiejętność identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnejanalizując agroekosystemy, użytki zielone) i leśnej (ekosystemy leśne). | |
5,0 | Student posiada w stopniu bardzo dobrym umiejętność identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnejanalizując agroekosystemy, użytki zielone) i leśnej (ekosystemy leśne). | |
GO_1A_C02_U02 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność inwentaryzacji i waloryzacji przestrzeni oraz środowiska przyrodniczego agroekosystemów, użytków zielonych, ekosystemów leśnych | 2,0 | Student nie posiada umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji przestrzeni |
3,0 | Student posiada w niewielkim stopniu umiejętność inwentaryzacji przestrzeni | |
3,5 | Student posiada umiejętność inwentaryzacji i waloryzacji przestrzeni oraz środowiska przyrodniczego | |
4,0 | Student posiada umiejętność inwentaryzacji i waloryzacji przestrzeni oraz środowiska przyrodniczego agroekosystemów, użytków zielonych, ekosystemów leśnych | |
4,5 | Student posiada w stopniu dobrym umiejętność inwentaryzacji i waloryzacji przestrzeni oraz środowiska przyrodniczego agroekosystemów, użytków zielonych, ekosystemów leśnych | |
5,0 | Student posiada w stopniu bardzo dobrym umiejętność inwentaryzacji i waloryzacji przestrzeni oraz środowiska przyrodniczego agroekosystemów, użytków zielonych, ekosystemów leśnych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_C02_K01 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie potrafił odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego w zakresie oceny środowiska atmosferycznego, glebowego czy roślinnego. | 2,0 | Student nie potrafi odpowiednio określić priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego w zakresie oceny środowiska |
3,0 | Student potrafi w niewielkim stopniu określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego w zakresie oceny środowiska | |
3,5 | Student potrafi w niewielkim stopniu określić odpowiednio priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego w zakresie oceny środowiska | |
4,0 | Student potrafi w stopniu dobrym odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego w zakresie oceny środowiska | |
4,5 | Student potrafi w stopniu dobrym określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego w zakresie oceny środowiska atmosferycznego, glebowego czy roślinnego. | |
5,0 | Student potrafi w stopniu bardzo dobrym określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego w zakresie oceny środowiska atmosferycznego, glebowego czy roślinnego. | |
GO_1A_C02_K02 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie miał świadomość znaczenia swojej roli zawodowej, a zwłaszcza odpowiedzialności etycznej za stan środowiska leśnego, łąkowego czy niektórych biomów. | 2,0 | Student nie ma świadomości znaczenia swojej roli zawodowej, a zwłaszcza odpowiedzialności etycznej za stan środowiska leśnego, łąkowego czy niektórych biomów. |
3,0 | Student ma w niewielkim stopniu świadomość znaczenia swojej roli zawodowej. | |
3,5 | Student ma w niewielkim stopniu świadomość znaczenia swojej roli zawodowej, a zwłaszcza odpowiedzialności etycznej za stan środowiska leśnego, łąkowego czy niektórych biomów. | |
4,0 | Student ma w stopniu dobrym świadomość znaczenia swojej roli zawodowej | |
4,5 | Student ma w stopniu dobrym świadomość znaczenia swojej roli zawodowej, a zwłaszcza odpowiedzialności etycznej za stan środowiska leśnego, łąkowego czy niektórych biomów. | |
5,0 | Student ma w stopniu bardzo dobrym świadomość znaczenia swojej roli zawodowej, a zwłaszcza odpowiedzialności etycznej za stan środowiska leśnego, łąkowego czy niektórych biomów. |
Literatura podstawowa
- Banaszak J., Wiśniewski H., Podstawy ekologii, Wydawnictwo Uczelniane WSP, Bydgoszcz, 1999
- Wiąckowski St., Ekologia ogólna, Oficyna Wydawnicza Branta, 1998
Literatura dodatkowa
- Pyłka-Gutowska E., Ekologia z ochroną środowiska, Wydawnictwo Oświata, Warszawa, 1996
- Umiński T., Ekologia środowisko przyroda, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1995