Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)
Sylabus przedmiotu Rachunek ekonomiczny w rekultywacji i gospodarce odpadami:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rachunek ekonomiczny w rekultywacji i gospodarce odpadami | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Od studenta wymagana jest podstawowa wiedza z zakresu makro- i mikroekonomii, której bazę stanowi przedmiot podstawowy Ekonomia oraz wiedzy prawniczej z zakresu rekultywacji i gospodarki odpadami, ze szczególnym uwzględnieniem obowiązków przedsiębiorców w zakresie gospodarowania odpadami (na bazie przedmiotu Prawo w rekultywacji i gospodarce odpadami). |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem pryedmiotu jest przekazanie wiedzy i zrozumienie relacji między gospodarką a środowiskiem oraz specyfiki inwestycji w zakresie rekultywacji i gospodarki odpadami z uwzględnieniem analizy kosztów i korzyści. |
C-2 | Pprojekt wykonany na ćwiczeniach ma na celu rozwinięcie umiejętności analizy kosztów ponoszonych przez przedsiębiorców w związku z gospodarowaniem odpadami. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | praca projektowa - opracowanie dla przedsiębiorcy listy działań, które uwzględniają realizację obowiązków w zakresie gospodarowania odpadami i pozwalają na ograniczenie kosztów ponoszonych w związku z wytwarzanymi strumieniami odpadów. | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy rachunku ekonomicznego i zasady racjonalnego gospodarowania. Proces internalizacji kosztów zewnętrznych. Specyfika rachunku ekonomicznego w działaniach środowiskowych. | 8 |
T-W-2 | Koszty ekonomiczne, środowiskowe i społeczne wynikające ze szkód w środowisku. Analiza kosztów i korzyści w rekultywacji i naprawie szkód środowiskowych. Analiza kosztów i korzyści w działaniach z zakresu gospodarowania odpadami. | 10 |
T-W-3 | Ekonomiczne instrumenty działań środowiskowych. Źródła finansowania działań środowiskowych. Ekocontroling jako narzędzie zarządzania działaniami środowiskowymi. | 12 |
T-W-4 | Ekologistyka w gospodarce odpadami jako narzędzie optymalizacji rachunku ekonomicznego. | 5 |
35 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych | 10 |
A-A-2 | Czytanie zaleconej literatury | 10 |
A-A-3 | Opracowanie poszczególnych częsci zadania projektowego | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy |
M-2 | Ćwiczenia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie |
S-2 | Ocena formująca: Ocena poszczególnych części projektu. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Test wiedzy z zakresu treści wykładowych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_C19_W01 Student ma podstawową wiedzę na temat funkcjonowania przedsiębiorstw i instytucji w gospodarce odpadami oraz zna specjalistyczny język i zasady funkcjonowania systemu gospodarkowania odpadami i zarządzania nim. | GO_1A_W04, GO_1A_W10, GO_1A_W12, GO_1A_W14 | R1A_W02, R1A_W07, R1A_W09 | InzA_W03, InzA_W04 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_C19_U01 Student potrafi dokonać wstepnej anlizy ekonomicznej rozwiązań z zakresu gospodarowania odpadami, wykorzystując swoją wiedzę do rozwiązania zidentyfikowanych problemów zawodowych. | GO_1A_U08, GO_1A_U09 | R1A_U06, R1A_U07, R1A_U09 | InzA_U04, InzA_U06 | C-2 | T-A-1 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_C19_K01 Student potrafi powiązać efektywność ekonomiczną rozwiązań z zakresu gospodarki odpadami z dobrem społecznym i środowiskowym wraz z krytyczną oceną proponowanych rozwiązań i szacunkiem ryzyka ich wdrożenia. | GO_1A_K04, GO_1A_K06, GO_1A_K07 | R1A_K04, R1A_K06, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-2 | T-A-1 | M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_C19_W01 Student ma podstawową wiedzę na temat funkcjonowania przedsiębiorstw i instytucji w gospodarce odpadami oraz zna specjalistyczny język i zasady funkcjonowania systemu gospodarkowania odpadami i zarządzania nim. | 2,0 | Student nie posiada wystarczającej wiedzy o funkcjonowaniu podmiotów w gospodarce odpadami ani nie potrafi wypowiadać się na ten temat wykorzystując specjalistyczny język. |
3,0 | Student posiada podstawowy zasób specjalistycznego słownictwa z zakresu gospodarowania odpadami i potrafi wymienić przynajmniej 3 podmioty funkcjonujące w systemie gospodarowania odpadami. | |
3,5 | Student potrafi posługiwać się specjalistycznym słownictwem tematycznym oraz wymienić i opisać przymnajmniej 3 podmioty funkcjonujące w systemie gospodarowania odpadami. | |
4,0 | Student ma szeroki zasób specjalistycznego słownictwa tematycznego i potrafi go wykorzytywać w opisie funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami i zarządzania nim. | |
4,5 | Student ma szeroki zasób specjalistycznego słownictwa tematycznego i potrafi go wykorzytywać do opisu funkcjonowania poszczególnych podmiotów systemu gospodarowania odpadami i zarządzania elementami systemu. | |
5,0 | Student swobodnie porusza się w specjalistycznym języku tematycznym, opisując z jego wykorzytsaniem elementy systemu gospodarowania odpadami i jego podmioty. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_C19_U01 Student potrafi dokonać wstepnej anlizy ekonomicznej rozwiązań z zakresu gospodarowania odpadami, wykorzystując swoją wiedzę do rozwiązania zidentyfikowanych problemów zawodowych. | 2,0 | Student nie potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej rozwiązań z zakresu gospodarowania odpadami. |
3,0 | Student z pomocą nauczyciela potrafi dokonać wstepnej analizy ekonomicznej rozwiązań z zakresu gospodarowania odpadami. | |
3,5 | Student samodzielnie potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej rozwiązań z zakresu gospodarowania odpadami. | |
4,0 | Student samodzielnie potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej rozwiązań z zakresu gospodarowania odpadami i wykorzytuje posiadaną wiedzę do identyfikacji problemów zawodowych. | |
4,5 | Student samodzielnie potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej rozwiązań z zakresu gospodarowania odpadami i wykorzystuje posiadaną wiedzę do identyfikacji problemów zawodowych wraz z umiejętnością wskazania sposobu ich rozwiązania. | |
5,0 | Student samodzielnie potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej rozwiązań z zakresu gospodarowania odpadami i wykorzystuje posiadaną wiedzę do identyfikacji i rozwiązaywania problemów zawoowych, robiąc to sprawnie i efektywnie. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_C19_K01 Student potrafi powiązać efektywność ekonomiczną rozwiązań z zakresu gospodarki odpadami z dobrem społecznym i środowiskowym wraz z krytyczną oceną proponowanych rozwiązań i szacunkiem ryzyka ich wdrożenia. | 2,0 | Student nie posiada umiejętnosci wiązania oczekiwanej efektywności ekonomicznej inwestycji z dobrem społecznym i środowiskowym, nie potrafi krytycznie analizować i oceniać sytuacji ani szacować ryzyka planowanych przedsięwzięć. |
3,0 | Student potrafi wiązać efektywność inwestycji z dobrem społecznym i środowiskowym ale w analizie i ocenie sytuacji wymaga wsparcia nauczyciela. | |
3,5 | Student potrafi wiązać efektywność inwestycji z dobrem społecznym i środowiskowym ale w analizie i ocenie sytuacji wymaga ograniczonego wsparcia nauczyciela. | |
4,0 | Student dobrze razi sobie w analizie związku miedzy efektywnością ekonomiczną inwestycji a dobrem społecznym i środowiskowym, potrafi na zadowalającym poziomie krytycznie analizować i oceniać sytuację oraz szacować ryzyko planowanych przedsięwzięć. | |
4,5 | Student swobodnie porusza się w problematyce zależności między efektywnością ekonomiczną inwestycji a dobrem społecznym i środowiskowym, potrafi krytycznie analizować i oceniać sytuację oraz szacować ryzyko planowanych przedsięwzięć. | |
5,0 | Student biegle porusza się w problematyce zaqleżności między efektywnością ekonomiczną inwestycji a dobrem społecznym i środowiskowym oraz potrafi krytycznie analizować i oceniać sytuację oraz szacować ryzyko planowanych przedsięwzięć. |
Literatura podstawowa
- Małachowski K. (red.), Gospodarka a środowisko i ekologia, CeDeWu, Warszawa, 2011
- Gospodaraka odpadami w przedsiębiorstwie - praktyczny poradnik, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa, 2010