Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona i kształtowanie środowiska (S3)
Sylabus przedmiotu Restytucja zdegradowanych ekosystemów naturalnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona i kształtowanie środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Restytucja zdegradowanych ekosystemów naturalnych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z dziedziny ekologii i ochrony przyrody |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie się z zagrożeniami, wymogami ochrony i metodami restytucji cennych ekosystemów i przyrodniczych układów krajobrazowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Ekologia restytucji - pojęcia podstawowe, cele i metody. | 2 |
T-K-2 | Uwarunkowania prawne restytucji ekosystemów. Wymogi w zakresie kompensacji przyrodniczej. | 2 |
T-K-3 | Restytucja zdegradowanych ekosystemów wodnych. Metody techniczne i biologiczne. | 2 |
T-K-4 | Odtwarzanie mokradeł - torfowiska i dolinowe kompleksy aluwialne. Zastosowanie metod ekohydrologicznych w skali krajobrazowej. | 2 |
T-K-5 | Restytucja i aktywna ochrona muraw kserotermicznych. Wykorzystanie tradycyjnych metod rolniczych. | 2 |
T-K-6 | Restytucja zbiorowisk leśnych. Ochrona bierna i czynna drzewostanów w parkach narodowych i rezerwatach przyrody. | 2 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-K-2 | przygotowanie prezentacji | 10 |
A-K-3 | studiowanie literatury przedmiotu | 5 |
A-K-4 | konsultacje | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | przygotowanie referatu na zadany temat |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena referatu na zadany temat |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_3A_C06-2_W01 Pogłębiona wiedza na temat potrzeb, możliwości i metod restytucji cennych ekosystemów i układów krajobrazowych. | OS_3A_W07 | — | C-1 | T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_3A_C06-2_U01 Potrafi wykorzystać nowoczesną wiedzę ekologiczną i metody restytucji ekosystemów dla poprawy jakości środowiska | OS_3A_U05 | — | C-1 | T-K-3, T-K-4, T-K-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_3A_C06-2_K01 Ma świadomość konieczności stosowania maksymalnie nieinwazyjnych i pro-przyrodniczych metod ochrony środowiska. | OS_3A_K02 | — | C-1 | T-K-1, T-K-2, T-K-6 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_3A_C06-2_W01 Pogłębiona wiedza na temat potrzeb, możliwości i metod restytucji cennych ekosystemów i układów krajobrazowych. | 2,0 | |
3,0 | Przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niepełny omawiającą możliwości i techniki restytucji wybranych ekosystemów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_3A_C06-2_U01 Potrafi wykorzystać nowoczesną wiedzę ekologiczną i metody restytucji ekosystemów dla poprawy jakości środowiska | 2,0 | |
3,0 | Przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niepełny omawiającą możliwości wykorzystania nowoczesnej wiedzy ekologicznej w restytucji wybranych ekosystemów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_3A_C06-2_K01 Ma świadomość konieczności stosowania maksymalnie nieinwazyjnych i pro-przyrodniczych metod ochrony środowiska. | 2,0 | |
3,0 | Przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niepełny omawiającą aspekty pozamaterialne i etyczne restytucji wybranych ekosystemów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Van Andel J., Aronson J., Restoration ecology, Blackwell Publ., Malden, Oxford, Victoria, 2006
- Jermaczek A., Wołejko L., Misztal K., Poradnik ochrony mokradeł w górach., Wyd. Klubu Przyrodników, Świebodzin, 2009
Literatura dodatkowa
- Barańska K., Jermaczek A., Poradnik utrzymania i ochrony siedliska przyrodniczego 6210 Murawy kserotermiczne., Wyd. Klubu Przyrodników, Świebodzin, 2009