Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona i kształtowanie środowiska (S3)

Sylabus przedmiotu Restytucja zdegradowanych ekosystemów naturalnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona i kształtowanie środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Restytucja zdegradowanych ekosystemów naturalnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK6 12 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z dziedziny ekologii i ochrony przyrody

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z zagrożeniami, wymogami ochrony i metodami restytucji cennych ekosystemów i przyrodniczych układów krajobrazowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Ekologia restytucji - pojęcia podstawowe, cele i metody.2
T-K-2Uwarunkowania prawne restytucji ekosystemów. Wymogi w zakresie kompensacji przyrodniczej.2
T-K-3Restytucja zdegradowanych ekosystemów wodnych. Metody techniczne i biologiczne.2
T-K-4Odtwarzanie mokradeł - torfowiska i dolinowe kompleksy aluwialne. Zastosowanie metod ekohydrologicznych w skali krajobrazowej.2
T-K-5Restytucja i aktywna ochrona muraw kserotermicznych. Wykorzystanie tradycyjnych metod rolniczych.2
T-K-6Restytucja zbiorowisk leśnych. Ochrona bierna i czynna drzewostanów w parkach narodowych i rezerwatach przyrody.2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach10
A-K-2przygotowanie prezentacji10
A-K-3studiowanie literatury przedmiotu5
A-K-4konsultacje5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1przygotowanie referatu na zadany temat

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena referatu na zadany temat

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_3A_C06-2_W01
Pogłębiona wiedza na temat potrzeb, możliwości i metod restytucji cennych ekosystemów i układów krajobrazowych.
OS_3A_W07C-1T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_3A_C06-2_U01
Potrafi wykorzystać nowoczesną wiedzę ekologiczną i metody restytucji ekosystemów dla poprawy jakości środowiska
OS_3A_U05C-1T-K-3, T-K-4, T-K-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_3A_C06-2_K01
Ma świadomość konieczności stosowania maksymalnie nieinwazyjnych i pro-przyrodniczych metod ochrony środowiska.
OS_3A_K02C-1T-K-1, T-K-2, T-K-6M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_3A_C06-2_W01
Pogłębiona wiedza na temat potrzeb, możliwości i metod restytucji cennych ekosystemów i układów krajobrazowych.
2,0
3,0Przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niepełny omawiającą możliwości i techniki restytucji wybranych ekosystemów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_3A_C06-2_U01
Potrafi wykorzystać nowoczesną wiedzę ekologiczną i metody restytucji ekosystemów dla poprawy jakości środowiska
2,0
3,0Przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niepełny omawiającą możliwości wykorzystania nowoczesnej wiedzy ekologicznej w restytucji wybranych ekosystemów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_3A_C06-2_K01
Ma świadomość konieczności stosowania maksymalnie nieinwazyjnych i pro-przyrodniczych metod ochrony środowiska.
2,0
3,0Przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niepełny omawiającą aspekty pozamaterialne i etyczne restytucji wybranych ekosystemów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Van Andel J., Aronson J., Restoration ecology, Blackwell Publ., Malden, Oxford, Victoria, 2006
  2. Jermaczek A., Wołejko L., Misztal K., Poradnik ochrony mokradeł w górach., Wyd. Klubu Przyrodników, Świebodzin, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Barańska K., Jermaczek A., Poradnik utrzymania i ochrony siedliska przyrodniczego 6210 Murawy kserotermiczne., Wyd. Klubu Przyrodników, Świebodzin, 2009

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Ekologia restytucji - pojęcia podstawowe, cele i metody.2
T-K-2Uwarunkowania prawne restytucji ekosystemów. Wymogi w zakresie kompensacji przyrodniczej.2
T-K-3Restytucja zdegradowanych ekosystemów wodnych. Metody techniczne i biologiczne.2
T-K-4Odtwarzanie mokradeł - torfowiska i dolinowe kompleksy aluwialne. Zastosowanie metod ekohydrologicznych w skali krajobrazowej.2
T-K-5Restytucja i aktywna ochrona muraw kserotermicznych. Wykorzystanie tradycyjnych metod rolniczych.2
T-K-6Restytucja zbiorowisk leśnych. Ochrona bierna i czynna drzewostanów w parkach narodowych i rezerwatach przyrody.2
12

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach10
A-K-2przygotowanie prezentacji10
A-K-3studiowanie literatury przedmiotu5
A-K-4konsultacje5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_3A_C06-2_W01Pogłębiona wiedza na temat potrzeb, możliwości i metod restytucji cennych ekosystemów i układów krajobrazowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOS_3A_W07Ma pogłębioną wiedzę z zakresu stosowania nowoczesnych technologii i technik w praktyce rolniczej, ogrodniczej i ochronie środowiska.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z zagrożeniami, wymogami ochrony i metodami restytucji cennych ekosystemów i przyrodniczych układów krajobrazowych.
Treści programoweT-K-1Ekologia restytucji - pojęcia podstawowe, cele i metody.
T-K-2Uwarunkowania prawne restytucji ekosystemów. Wymogi w zakresie kompensacji przyrodniczej.
T-K-3Restytucja zdegradowanych ekosystemów wodnych. Metody techniczne i biologiczne.
T-K-4Odtwarzanie mokradeł - torfowiska i dolinowe kompleksy aluwialne. Zastosowanie metod ekohydrologicznych w skali krajobrazowej.
T-K-5Restytucja i aktywna ochrona muraw kserotermicznych. Wykorzystanie tradycyjnych metod rolniczych.
T-K-6Restytucja zbiorowisk leśnych. Ochrona bierna i czynna drzewostanów w parkach narodowych i rezerwatach przyrody.
Metody nauczaniaM-1przygotowanie referatu na zadany temat
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena referatu na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niepełny omawiającą możliwości i techniki restytucji wybranych ekosystemów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_3A_C06-2_U01Potrafi wykorzystać nowoczesną wiedzę ekologiczną i metody restytucji ekosystemów dla poprawy jakości środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOS_3A_U05Wykazuje się umiejętnością wykorzystania specyficz-nych technik przy opracowywaniu nowych technolo-gii prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz jakości życia człowieka.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z zagrożeniami, wymogami ochrony i metodami restytucji cennych ekosystemów i przyrodniczych układów krajobrazowych.
Treści programoweT-K-3Restytucja zdegradowanych ekosystemów wodnych. Metody techniczne i biologiczne.
T-K-4Odtwarzanie mokradeł - torfowiska i dolinowe kompleksy aluwialne. Zastosowanie metod ekohydrologicznych w skali krajobrazowej.
T-K-5Restytucja i aktywna ochrona muraw kserotermicznych. Wykorzystanie tradycyjnych metod rolniczych.
Metody nauczaniaM-1przygotowanie referatu na zadany temat
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena referatu na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niepełny omawiającą możliwości wykorzystania nowoczesnej wiedzy ekologicznej w restytucji wybranych ekosystemów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_3A_C06-2_K01Ma świadomość konieczności stosowania maksymalnie nieinwazyjnych i pro-przyrodniczych metod ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOS_3A_K02Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej za realizację przyjętej koncepcji zdrowej żywności, z zachowaniem środowiska naturalnego.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z zagrożeniami, wymogami ochrony i metodami restytucji cennych ekosystemów i przyrodniczych układów krajobrazowych.
Treści programoweT-K-1Ekologia restytucji - pojęcia podstawowe, cele i metody.
T-K-2Uwarunkowania prawne restytucji ekosystemów. Wymogi w zakresie kompensacji przyrodniczej.
T-K-6Restytucja zbiorowisk leśnych. Ochrona bierna i czynna drzewostanów w parkach narodowych i rezerwatach przyrody.
Metody nauczaniaM-1przygotowanie referatu na zadany temat
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena referatu na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niepełny omawiającą aspekty pozamaterialne i etyczne restytucji wybranych ekosystemów.
3,5
4,0
4,5
5,0